[Debian2.4] @Home + Motorola Dhcp problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Na veelvuldig klagen bij @Home heb ik vandaag een Motorola Surfboard mogen ontvangen. Mijn situatie thuis is als volgt: de kabelmodem wordt verbonden met mijn debian router/firewall die het vervolgens doorgeeft aan de rest van mijn computers thuis middels een switch.

Dit alles werkte heel goed in samenwerking met de COM21 modem. Ik werk met dhclient met een aangepaste /etc/dhcient.conf zodat mijn hostname naar de dhcp server verzonden wordt.

Toen ik vandaag de Com21 modem verving door de Motorola variant kreeg ik echter geen connectie. (Ja, ik heb de helpdesk gebeld en ze hebben het MAC address van de modem geregistreerd). Als ik de modem rechtstreeks op mijn win XP machine aansluit krijg ik zonder meer een (ander dan voorheen) IP.

De syslog zegt het volgende:

No DHCPOFFER received.

Uit alle ellende heb ik debian helemaal opnieuw geinstallerd en met een schone isntallatie gebeurt precies hetzelfde.

Het is echter niet alleen een dhcp probleem maar meer een connectivity probleem want zelfs met een vaste IP address (afgekeken van de dhcp van mijn windows computer) krijg ik geen connectie met het internet.

Recapitulerend:

- dezelfde config als bij COM21 - geen IP address
- nieuwe installatie - geen IP address
- andere netwerkkaart geprobeerd - geen IP address
- vast ip adres - geen connectie
- het lampje PC/Conectivity op de modem knippert als een gek

Ik heb op got gezocht maar alle oplossingen hielden in dat je een hostname moest ingeven in het dhclient.conf bestand.

Doe ik iets verkeerd of is er een issue met de Motorola modems? Ik dank jullie alvast voor jullie hulp.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05
Héb je ook het volgende in de dhclient.conf staan? Dat kon ik namelijk niet uit je post opmaken
interface "eth0" {
send host-name "CCxxxxxx-A/B/C";
script "/etc/dhcp3/dhclient-script";
}
Waarbij die hostname de hostname is die je gekregen hebt? eth0 moet je zelf de goede ethernet interface voor kiezen, bij mij is dat eth0. Ik heb dit een tijdje geleden zelf gedaan en dit toevoegen was genoeg om hem werkend te krijgen. Voor zover ik weet zijn er geen 'issues' met Debian en je Motorola SurfBoard modem.

[ Voor 95% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-04-2004 21:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Twisted
Japie_17 schreef op 20 april 2004 @ 21:40:
[...]

Héb je ook het volgende in de dhclient.conf staan? Dat kon ik namelijk niet uit je post opmaken

[...]
Waarbij die hostname de hostname is die je gekregen hebt? eth0 moet je zelf de goede ethernet interface voor kiezen, bij mij is dat eth0. Ik heb dit een tijdje geleden zelf gedaan en dit toevoegen was genoeg om hem werkend te krijgen. Voor zover ik weet zijn er geen 'issues' met Debian en je Motorola SurfBoard modem.
Yup, die string heb ik. Die had ik namelijk ook al toen ik mijn oude Com21 modem nog gebruikte. Op een of andere manier slikt Motorola dat niet.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Jaap-Jan
Welke dhcp-client gebruik je? Ik gebruik dhcp3-client, misschien dat dat verschil maakt.... Probeer die eens te installeren (kopiëer wel je /etc/dhclient.conf naar /etc/dhcp3/dhclient.conf).

Probeer anders ook eens om 'dhclient' vanaf de commandline te runnen, misschien dat dat wat waardevollere informatie kan verschaffen, want dit is wel aardig summier. Geef ook eens de output van 'ifconfig' en 'cat /var/log/dmesg | grep eth'. Geef ook je /etc/dhclient.conf, waarbij je je hostname wel mag maskeren.

Je kunt ook nog naar het modem surfen http://192.168.100.1. In dit scherm vind je een statusoverzicht. Waarschijnlijk staat er achter 'Establish IP Connectivity using DHCP' 'failed'. Klik daar eens op en post de inhoud eens hier (of misschien dat er voor jezelf een lampje gaat branden).

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-04-2004 22:51 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Twisted
Tjah, sorry dat ik je tijd in beslag genomen heb Japie. Alles werkt nu en het is mijn eigen stomme fout geweest. Ik zag net toevalig in de syslog dat de interface tussen "" moet. Toen ik dat had aangepast werkte alles en ik werd heel rood. Het enige wat ik niet begrijp waarom het niet werkte toen ik simpelweg de COm21 en de Motorola verwisseld had, maar mischien was @home toendertijd er nog niet klaar voor.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

• Jaap-Jan
Twisted schreef op 20 april 2004 @ 23:01:
Tjah, sorry dat ik je tijd in beslag genomen heb Japie. Alles werkt nu en het is mijn eigen stomme fout geweest. Ik zag net toevalig in de syslog dat de interface tussen "" moet. Toen ik dat had aangepast werkte alles en ik werd heel rood. Het enige wat ik niet begrijp waarom het niet werkte toen ik simpelweg de COm21 en de Motorola verwisseld had, maar mischien was @home toendertijd er nog niet klaar voor.

In ieder geval bedankt voor je hulp.
Maakt niet uit, als het maar werkt, dat is het belangrijkste :+.

Pagina: 1