[Slack] Lilo installatie op Raid 1 (Promise Fasttrak TX2)

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik ben nu al meerdere weken (!) aan het proberen (nee, niet non-stop :P) Slackware te installeren op een RAID 1 set. Ik heb alleen gigantische ruzie met lilo.

Goed, de situatie is als volgt:

Asus A7v600 met 1 gig aan geheugen
Athlon XP 1700+
Promise Fasttrack 100 (TX2) RAID controller met daaraan:
1 Maxtor 40 gig en 1 Quantum 40 gig.

Aangezien die schijven uit dezelfde fabriek komen moet dat geen probleem opleveren, wat dat tot vooralsnog nooit een probleem heeft gegeven in de oude situatie van mijn server (een Asus A7v133 plank met eveneens een RAID controller on board).

De situatie is dus iets veranderd nu. De RAID kaart is nu los en zit geprikt in een PCI slot. Beide schijven zijn aangesloten en zitten in een RAID 1 array.

Ik heb een eigen kernel gebakken speciaal voor de installatie cd, omdat ik een of andere "force ataraid" aan moest vinken die niet aan was. Deze heb ik gefixt, gebakken op cd en boot hiervan. De controller wordt keurig herkend en de RAID array wordt ook herkend in linux.

De installatie verloopt vlekkeloos, zelfs de lilo installatie. Ik kies voor Superblock, omdat MBR gewoonweg niet kan. De partitie aangegeven waarvan te booten en dan begint de ellende.

Wanneer ik voor de eerste keer boot krijg ik helemaal niets. Wanneer linux zou moeten booten gebeurt er niets. De vorige keer (voordat ik de schijven compleet leeggegooid had) had ik lilo in de MBR van 1 van de schijven gezet, wat ie niet echt op prijs stelde. Ik kreeg dan ook een Li 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 etc error.

Ik heb het ooit aan de gang gehad (met deze configuratie). Alleen toen kreeg ik een kernel panic omdat ie de / niet kon initializen. Daarna heb ik meerdere malen geprobeerd om op 1 partitie te installeren, wat tot dusver niet gelukt is.

Mijn idee is dat lilo zichzelf niet kan nestelen in het systeem.

Wat geen optie is:

- Bootdisk, tis een server zonder floppy zut.
- Bootschijf. Deze heb ik wel, maar ivm extra hitte vind ik dit geen strak plan. Het is immers een 2u case. Kleinste dat ik heb is 8 gig, wat overkill is.

In de vorige configuratie heeft het allemaal prima gedraaid, ook de installatie op de RAID set (dit was dus wel een andere controller, zonder die force optie in de kernel).

Ik heb veel gegoogled, en ben zo ook op het "force" ding gekomen, maar tot op heden heb ik vrij weinig dezelfde problemen kunnen vinden.

Wie weet raad?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik had laatst op mijn SATA raid nog even geprobeerd debian te installeren met lilo in MBR. Ik kon niet zien wat er gebeurde, behalve een scherm helemaal vol met 1111111111111111111111111111111111111111-en en ik geloof ook 000000000000000000-en. Nog niet verder naar gekeken, ik was blij dat "fixmbr" m'n windows weer toegangkelijk kon maken :) in de recovery console

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Je zult zelf de bootloader moeten fixen. De foutmelding lijkt mij te duiden op het crashen van de second stage loader. Dit kun je misschien fixen door ervoor te zorgen dat de adressering van het bios op LBA i.p.v. CHS staat.

Als dit niet lukt (het hoeft de oorzaak van het probleem niet te zijn), zul je moeten booten met je zelfgemaakte slackware cd en via de kernel cmdline door moeten geven dat /dev/ataraid/bla je root is. Van daaruit ga je je bootloader fixen.

Installatie van de bootloader in het MBR moet i.ig. mogelijk zijn! Het is heel vervelend als de installer van slackware dat niet aanbiedt en daarom moet je nu waarschijnlijk zelf gaan klooien.
Let op de volgende dingen:
* De bootloader en kernel image moet in de eerste 1024 cylinders zitten. Dit kun je afdwingen door het aanmaken van een miniscule bootpartitie ter grootte van 1 cylinder (deze minimale grootte is meestal meer dan genoeg).
* /boot/boot.b moet zonder meer bestaan. De nieuwste versies van lilo kunnen dit gewoon m.b.v. het aanroepen van /sbin/lilo installeren. Maar als slack een oude versie gebruikt, dan moet je lilo opnieuw compileren / installeren om alsnog deze file te verkrijgen.
* negeer foutmeldingen van /sbin/lilo niet (of /sbin/lilo -v)
* overweeg niet grub te pakken, dit maakt het verhaal écht niet makkelijker
* als je lilo niet in het mbr wil hebben, zorg dan dat de juiste partitie actief is. (Ik ga er niet van uit dat dit de oorzaak van je probleem is, want dan had je geen li 99 99 99 gezien).

veel suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Op dit moment doet ie dus helemaal niets. Ook geen "INSERT DISK AND PRESS ANY KEY" ofzo.

Slackware geeft tijdens de install wel een prompt: "Where would you like to install lilo" oid.

Ik kan dan kiezen tussen Superblock of MBR. Als ik voor MBR kies dan geeft ie zelf aan /dev/hde. Dat klopt niet, want dat is 1 van de 2 RAID schijven. Als ik nu /dev/ataraid/d0p3 aangeef, is dat dan een "goede" MBR?

Grub zit niet standaard op de Slack cd trouwens. Klote met lilo is kut, want dan moet ik me eerst in het systeem zien te graven. Kan wel, mits ik dan de beschikking heb over een goede text editor :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bolk op 20-04-2004 21:07 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Jij hebt toch hardware raid? Ik dacht dat met software raid grub niet kon booten, moet je even zoeken in de raid howto ofzo.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Grub boot wel met software raid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
default 0
timeout 5
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux 2004.0 RAID FB
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/boot/bzImage root=/dev/md0 vga=792

Als het softraid zoals die van promise native raid, dan moet je stage2 deleten van grub als ik me niet vergis, anders heb je bij de eerste boot na install een broken array

• irondog

irondog

Bolk schreef op 20 april 2004 @ 20:58:
[...]

Slackware geeft tijdens de install wel een prompt: "Where would you like to install lilo" oid.

Ik kan dan kiezen tussen Superblock of MBR. Als ik voor MBR kies dan geeft ie zelf aan /dev/hde. Dat klopt niet, want dat is 1 van de 2 RAID schijven. Als ik nu /dev/ataraid/d0p3 aangeef, is dat dan een "goede" MBR?
nee, dat is de derde primaire partitie en zou een extended partitie kunnen zijn. De kans is ook groot dat dit buiten de 1024 cylinder grens ligt. Bovendien is het mogelijk dat die partitie niet actief is. Dat laatste is belangrijk als be bootloader niet in het MBR staat.
Het MBR is /dev/ataraid/d0 of iets dergelijks. Als je de juiste device node van je array in kunt vullen heb je een grote kans dat het lukt. :)

edit:
niet iets dergelijks

Maak je installatie eventueel gewoon af zonder te tobben over het bootloader gedeelte. Ga na de installatie m.b.v. die zelfgemaakte cd je bootloader fixen. Of open een shell na de installatie en reboot pas als je je bootloader gefixed hebt.
pierre-oord schreef op 20 april 2004 @ 21:11:
Jij hebt toch hardware raid? Ik dacht dat met software raid grub niet kon booten, moet je even zoeken in de raid howto ofzo.
Nee, bios raid != hw raid. HW raid is gaaf, snel en duur.
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:15:
Grub boot wel met software raid:
Software raid is geweldig, misschien is het iets om te overwegen voor de topic starter. Ik zou het meteen doen als ik niet zou dualbooten met winxp.

[ Voor 7% gewijzigd door irondog op 20-04-2004 21:42 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Het gaat hier over Lilo hè jongens, Grub zit niet bij Slackware.

Die kaart heeft me 80 euro gekost, dus gebruiken zal ik hem :P "Software" raid is no-go :)

Ik ga het MBR trucje proberen door hem te inserten in /dev/ataraid/d0.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
AAAAARRGHHHH!!!!111

Dit is zo frustrerend terwijl het _ZO_ ontzettend simpel is. /dev/ataraid/d0 als MBR did the trick. Nu ff die Kernel Panic wegwerken. Kanonnen zeg, ik zit hier gewoon 3 complete weken op te kloten, en het werkt nu gewoon. * Bolk is geen waardige systeembeheerder en flink over de zeik :{

Thnx mensen ;)

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb ongeveer dezelfde setup hier draaien, twee WD120JB's aan een promise fasttrack controller waar ik van boot. Het systeem draait nu al een tijdje dus deze info kan ietwat verouderd zijn.

ik gebruik een initrd-image die de promise module bevat. (gebouwd van de shared source module die ik toendertijd van de promise site heb geplukt). Daardoor gebruik ik /dev/sda ipv /dev/ataraid/d0

hier mijn ietwat verkorte lilo.conf (oh ja de disk en bios statements zijn erg belanrijk voor lilo):

lba32
disk=/dev/sda
bios=0x80
boot=/dev/sda
root=/dev/sda2
install=/boot/boot-menu.b
map=/boot/map
delay=5
prompt
timeout=150
vga=normal
ddefault=Linux-ft

image=/boot/vmlinuz-2.4.19
label=Linux-ft
initrd=/boot/initrd.FastTrak

ah het werk al leuk, ok niks gezegd

[ Voor 4% gewijzigd door chewbacca op 20-04-2004 22:01 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Nah het is nu zo dat ik een kernel panic krijg.

Alles gaat goed, RAID 1 ontdekt ie gewoon.

Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init=option to kernel.

Ik heb nu:

d0p1 = /boot = ext 3 = 100 mb
d0p2 = swap = swap = 1000 mb
d0p3 = / = reiserfs = 39000 mb

Heeft dat te maken met die module? Ik heb de drivers anders gewoon in de kernel zitten. Of ga ik nu heel erg van het padje af?

• irondog

irondog

Bolk schreef op 20 april 2004 @ 21:54:
AAAAARRGHHHH!!!!111

Dit is zo frustrerend terwijl het _ZO_ ontzettend simpel is. /dev/ataraid/d0 als MBR did the trick. Nu ff die Kernel Panic wegwerken. Kanonnen zeg, ik zit hier gewoon 3 complete weken op te kloten, en het werkt nu gewoon. * Bolk is geen waardige systeembeheerder en flink over de zeik :{

Thnx mensen ;)
hehe

Verwijderd

Mja... heb jij geluk met de promise controller.

Ik heb een HPT372A Rev 2 (Highpoint RocketRAID 100) en die bolt dus niet in native raid.

Je moet zelfs hpt366.c en hpt366.h editen/patchen voor of hij crasht bij detectie van de harde schijven.

Verder is er dan met "hardware" raid de VFS: Unable to open root fs kernel panic.

De enige optie is voor mij md raid totdat die chip correcte support krijgt.
Het draait eigenlijk beter dan Windows XP op die raid array ervoor.

• irondog

irondog

Bolk schreef op 20 april 2004 @ 22:06:
Nah het is nu zo dat ik een kernel panic krijg.

Alles gaat goed, RAID 1 ontdekt ie gewoon.

Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init=option to kernel.
FF niet naar REI luisteren! ;)

Je had zelf de kernel gebakken of niet? Hij kan geen console openen. Heb je de kernel wel goed gecompileerd? Zorg iig dat devfs gemount wordt. Dit kan met de kernel commandline:
code:
1
devfs=mount

Bij de lilo prompt kun je de kernel commandline aanpassen door op tab te drukken, de naam van de op te starten image in te typen gevolgd door de commandline. In jouw geval zou ik intypen:

code:
1
linux devfs=mount root=/dev/ataraid/d0p3
Heeft dat te maken met die module? Ik heb de drivers anders gewoon in de kernel zitten. Of ga ik nu heel erg van het padje af?
Rustig. nix aan de hand. Je bent goed op weg.

• chewbacca
Je bent idd op de goeie weg.

Als je de je modules in de kernel hebt zitten hoef je je verder ook geen zorgen te maken over een eventuele initrd. Post anders je lilo.conf eens.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Het is dezelfde kernel als op de cd. De kernel op de cd kan de console ook openen. Alleen als je mijn config kijkt dan zie je wel dit:

code:
1
2
3
# CONFIG_DEVFS_FS is not set
# CONFIG_DEVFS_MOUNT is not set
# CONFIG_DEVFS_DEBUG is not set

Zoals ik al zei, de cd boot wel prima en zonder problemen. Toch vrees ik voor de kernel. De complete .config is hier neer te sleuren: http://www.dynasoft.nl/~crew/bolk/config

Je trucje werkt trouwens prima. Nu moet ik er even voor zorgen dat ik dit niet moet invullen, beetje lastig als het beestje in Amsterdam hangt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolk op 20-04-2004 22:35 ]

• irondog

irondog

Bolk schreef op 20 april 2004 @ 22:26:
Het is dezelfde kernel als op de cd. De kernel op de cd kan de console ook openen. Alleen als je mijn config kijkt dan zie je wel dit:

code:
1
2
3
# CONFIG_DEVFS_FS is not set
# CONFIG_DEVFS_MOUNT is not set
# CONFIG_DEVFS_DEBUG is not set
Kernel compileren is niet makkelijk. Ik kan je er niet mee helpen en hoop voor jou dat je het al eerder eens gedaan hebt.

Je zult zelf moeten kijken wat de beste config is. Als ie niet goed is, en dat lijkt me het geval, moet je hem opnieuw maken. Het aanvinken van CONFIG_DEVFS_FS en CONFIG_DEVFS_MOUNT kan het probleem oplossen, maar wie zegt dat het niet iets anders is.
Zoals ik al zei, de cd boot wel prima en zonder problemen. Toch vrees ik voor de kernel. De complete .config is hier neer te sleuren: http://www.dynasoft.nl/~crew/bolk/config
Heel mooi, maar ik kan er niets mee. De kans is 99% zeker dat er iets aan de kernel mankeert. De belangrijke /dev nodes (/dev/pts/* denk ik) zouden niet in de partitie kunnen staan, maar wel op de cdimage. Dat verklaart waarom de cd het doet en waarom je nu een kernel panic hebt.
Je trucje werkt trouwens prima. Nu moet ik er even voor zorgen dat ik dit niet moet invullen, beetje lastig als het beestje in Amsterdam hangt.
Een kernel commandline is ook _vast_ in te stellen in de /etc/lilo.conf. Maar is dat de truc die je bedoelt?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb deze kernel maar heel snel gebakken. Ik ga nu een 2.6 kernel maken die goed moet zijn. Overigens gaat lilo wel weer over z'n nek, want nu heb ik een "No boot signature in partition".

Dat was met het commando: lilo -C /etc/lilo.cfg -M /dev/ataraid/d0 mbr

Nadat ik root = /dev/ataraid/d0p3 aangepast heb. Maar ik ga het nu proberen door een 2.6 kernel te bakken.

Bedankt voor jullie help tot zover.

• irondog

irondog

Kernel 2.6 kun je vergeten. Ik gebruik om dezelfde reden 2.4: ataraid is verdwenen uit 2.6.

Er wordt op dit moment gewerkt aan de opvolger van ataraid voor kernel 2.6. Deze komt waarschijnlijk niet in kernel space te zitten.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Shit, dat is een vervelend bericht. Ik had juist gehoopt dat 2.6 beter ondersteuning zou bieden. Qua performance vind ik het een topper iig. De support zit anders wel in de kernel?

< > PROMISE PDC202{46|62|65|67} support
< > PROMISE PDC202{68|69|70|71|75|76|77} support

Wel controller, geen RAID? beetje raar eigenlijk maargoed :)

• irondog

irondog

Gewoon geduld hebben en 2.4 gebruiken totdat de experts klaar zijn met een oplossing. Het komt wel. Drivers in alpha stadium zijn er al (detectie van raid superblocks lukt al in 2.6)

Uit een mailinglist:
since on one side ATARAID support has vanished from 2.6 and on the other
side some parties are pushing for an enhanced MD driver in the kernel, why
don't we do the setup and metadata handling of all those types of RAID in
userspace?

I got positive feedback by private mail from several kernel developers for
the last incarnations of raiddetect, so if you disagree, speak up now.

Raiddetect is a program to find vendor software RAID superblocks, analyze
them for validity, group them by RAID vendor and (later on) set them up
via MD/DM. It is small (~35kB compiled statically against klibc) and
designed to be run from initrd/initramfs.

raiddetect now supports the following metadata formats:
-Promise RAID
-Highpoint RAID
-Medley RAID
-Intel RAID
Hier komen waarschijnlijk ooit werkende patches te staan:
http://www.hailfinger.org/carldani/linux/patches/raiddetect/

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ok, thanks voor de info. Ik zal wel de laatste 2.4 kernel gebruiken totdat de support in de kernel zit.

• irondog

irondog

Bolk schreef op 21 april 2004 @ 09:05:
Ok, thanks voor de info. Ik zal wel de laatste 2.4 kernel gebruiken totdat de support in de kernel zit.
Support komt dus niet in de kernel, maar waarschijnlijk in toekomstige versies van UDEV.

Verwijderd

ik ging vandaag mn gentoo bakje upgraden naar 2.6...en ik heb 4hdds in raid0 draaien op een hpt372
kheb een mogelijke oplossing gevonden(werkt met devicemapper) op
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=128781

ik hoop dat het werkt..

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Bolk schreef op 20 april 2004 @ 23:04:
Ik heb deze kernel maar heel snel gebakken. Ik ga nu een 2.6 kernel maken die goed moet zijn. Overigens gaat lilo wel weer over z'n nek, want nu heb ik een "No boot signature in partition".

Dat was met het commando: lilo -C /etc/lilo.cfg -M /dev/ataraid/d0 mbr

Nadat ik root = /dev/ataraid/d0p3 aangepast heb. Maar ik ga het nu proberen door een 2.6 kernel te bakken.

Bedankt voor jullie help tot zover.
Schop. Ik ben er nog steeds niet uit. Ik quote mezelf hier maar even.

Als ik een slackware installatie doe, en dan er voor kies om lilo in de mbr te installeren doet ie dat zonder enige problemen. Ik heb een nieuwe 2.4.26 kernel gecompiled, zonder enig probleem. Zodra ik deze wil toevoegen in lilo krijg ik het volgende:

Als ik "lilo" intiep zeg tie "added". Helaas als ik opnieuw opstart zie ik nog maar 1 kernel, degene die ik bij de initiele installatie toevoeg. Ik neem aan dat ie dat automatisch in het superblock wil installeren. Als ik dan kies voor mbr met de volgende commandline:

code:
1
lilo -M /dev/ataraid/d0 mbr

Dan krijg ik dus die "No boot signature in partition". Ik heb hier 2 kernels toegevoegd.

Iemand enig idee? Ik snap niet dat het zo anders werkt als met een onboard controller eigenlijk, een hoop gepruts, terwijl het met de oude configuratie zo vlekkeloos werkte.

/edit: ik kan lilo dus ook niet onderscheppen met de shift-key.

/edit2: Ik heb nog wat informatie.

Als ik een 2e kernel in de lilo.conf wil zetten wil lilo zich niet nestelen in het mbr. Ik heb dit probleem weten te onderdrukken dan de originele vmlinuz te overschrijven door een vers gecompilede 2.4.26 kernel. Buiten het feit dat deze kernel helemaal niet werkt (raid array herkennen, maar ook weer niet. VFS: Cannot open root device "ataraid/d0p3") werkt de oude kernel ook niet.

Als ik de originele kernel van de cd pak en die installeer, ziet de slackware installer keurig /dev/ataraid/d0pX. Echter, als ik van diezelfde kernel in het systeem boot (Dmv devfs=mount root=/dev/ataraid/d0p1) dan ziet lilo alleen maar losse schijven is heel ataraid "verdwenen". Als ik /dev/ataraid doorspit zie ik wel degelijk de partities.

* Bolk wordt echt gek van dat hele ataraid en heeft spijt dat ie 80 euro aan een kaart uitgegeven heeft die nieteens wil werken. Zouden andere distro's dit wellicht beter voor elkaar hebben of is het overal hetzelfde? Dit is echt gewoon niet te doen, die server staat nu al zo lang stil. Een investering voor niets zou ik bijna zeggen :{

[ Voor 37% gewijzigd door Bolk op 02-05-2004 19:14 ]

• chewbacca
zoals al eens geschreven heb eenzelfde raid systeem.
-promise fasttrack TX2000
-twee WD1200JB's
-debian stable met een aangepaste 2.4.19 kernel
-promise driver in een handmatig aangepaste initrd
Dit functioneerd al een een dik jaar prima. Echter gebruik ik een shared source driver van Promise ipv de driver die met de linux kernel meegeleverd word. http://www.promise.com/su...d=88&category=driver&os=4

Wat een heel groot probleem was van de promise raid-driver is dat deze altijd voor de voor de voeten gelopen werd door de normale IDE-driver. Deze laaste claimde altijd de verschillende device's voordat de raid driver deze kon registreren. En wat dus resulteerd in losse drives ipv een raid drive.

Misschien kun je ook eens met die promise driver stoeien. Daar zit nl ook nog enige documentatie bij een een faq ed.

bij deze nog ff het betreffende stukje uit de promise-linux-driver readme:

8.) Linux Kernels 2.4.x misidentify Promise ATA-RAID controllers as simple
IDE controllers. This results in the built-in Linux IDE driver trying to
handle the controller, which can prevent the proper FastTrak ATA RAID driver
being loaded. This status is referred to as "IDE issue".

If you are using Linux kernel 2.4.x, follow installation instructions
a.) through c.).

NOTE: All IDE channels except the first and second one are disabled for the
"IDE issue". It can be enable by removing 'ide2=0 ide3=0 ide4=0 ide5=0
ide6=0 ide7=0 ide8=0 ide9=0' in /etc/lilo.conf or /boot/grub/menu.lst.

a.) "linux ide0=0x1f0,0x3f6,14 ide1=0x170,0x376,15 ide2=0 ide3=0 ide4=0
ide5=0 ide6=0 ide7=0 ide8=0 ide9=0"

b.) If using lilo:
/etc/lilo.conf
image=/boot/vmlinuz-2.4.20
label=linux-2.4.20
append="ide0=0x1f0,0x3f6,14 ide1=0x170,0x376,15 ide2=0 ide3=0
ide4=0 ide5=0 ide6=0 ide7=0 ide8=0 ide9=0"
initrd=/boot/initrd-2.4.20.img
root=/dev/sda1
read-only

c.) If using grub:
/boot/grub/menu.lst
title Red Hat Linux (2.4.20)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.20 ro root=/dev/sda1 ide0=0x1f0,0x3f6,14
ide1=0x170,0x376,15 ide2=0 ide3=0 ide4=0 ide5=0 ide6=0 ide7=0 ide8=0 ide9=0
initrd /initrd-2.2.20.img

• irondog

irondog

Buiten het feit dat deze kernel helemaal niet werkt (raid array herkennen, maar ook weer niet. VFS: Cannot open root device "ataraid/d0p3")
Probeer dan eens devfs=mount root=/dev/ataraid/disc0/part3
Dat is immers de devfs notatie :)
Als ik de originele kernel van de cd pak en die installeer, ziet de slackware installer keurig /dev/ataraid/d0pX. Echter, als ik van diezelfde kernel in het systeem boot (Dmv devfs=mount root=/dev/ataraid/d0p1) dan ziet lilo alleen maar losse schijven is heel ataraid "verdwenen". Als ik /dev/ataraid doorspit zie ik wel degelijk de partities.
Lilo updaten zou zeker kunnen helpen, serieus.
* Bolk wordt echt gek van dat hele ataraid en heeft spijt dat ie 80 euro aan een kaart uitgegeven heeft die nieteens wil werken.
Ik zou er ook spijt van hebben. Toen ik overwoog een serial ata controller te kopen was ik blij dat iemand me op tijd gewaarschuwd had om het niet te doen en geld te steken in een moederbord met zo'n ding aan boord.
Zouden andere distro's dit wellicht beter voor elkaar hebben of is het overal hetzelfde? Dit is echt gewoon niet te doen, die server staat nu al zo lang stil. Een investering voor niets zou ik bijna zeggen :{
Met een andere distro zou het geklooi iets minder erg kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door irondog op 03-05-2004 09:31 ]

Verwijderd

Het kan wel goed werken zo'n Promise TX2 ding. Ik draai al twee jaar met Debian stable, en een eigen gebakken kernel. De install cd van Debian ondersteund 'm met de bf2.4 kernel, als ik me goed herinner.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb al een andere oplossing gevonden en het heet: FreeBSD. Ik heb het gister geinstalleerd voor de eerste keer en alle hardware wordt probleemloos herkend. De KT600 chipset, de TX2 RAID controller en de 3com Gbit ethernet card. Draait als een tiet. Ik verdiep me nu in FreeBSD, en als ik de documentatie bekijk is de overgang van Slackware naar FreeBSD een kleine stap.

Bedankt voor jullie hulp iig, ik heb niet zoveel zin om nog langer te kloten op de meest mogelijk omwegen. Het zal ongetwijfeld werken, hetzij met vele omwegen, maar mijn kennis is op dit moment niet toereikend ben ik bang. Ben best bereid te leren, maar om alleen een installatie voor elkaar te krijgen na 100 pogingen vind ik zonde van de tijd, en dan draait het hele beestje nog nieteens.

Pagina: 1