passieve koeling maken

Pagina: 1
Acties:

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 14:21
Ik heb waterkoeling en alle fans op 5v. Nu erger ik me alleen dood aan de voeding want die maakt me toch een herrie. Het is zo'n goedkoop sweex ding.

Nu wou ik graag mijn voeding geheel passief maken, maar dat ding moet nog wel zijn warmte kwijt kunnen, daar heb ik het volgende op bedacht.

Ik heb nog een paar meter alleminium hoeken liggen:
|
|
|____

Binnenin de voeding zitten 2 van die alu blokken, nu was mijn idee om lange alu balkjes, ongeveer 25 cm. aan die blokken te bevestigen en dat naar buiten te laten lopen.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/NP90C0TD789T

Gaat dit werken denken jullie??

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Als je kamertemperatuur niet te warm is denk ik dat hij het wel aardig zou doen. Maar waarom niet daarop ook een 5 volt fan :X ?

Mijn Q-tec 550 watt heb ik 1 FAN uitgehaald en de andere op 7 volt lopen :9

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:22 ]

• Dekaasboer
Omdat de lucht die lans de roostertjes en capacitors doorgepushed wordt ook lawaai maakt :p

Verwijderd

er staat dacht ik ergens in een topic dat iemand zijn PSU watergekoeld heeft...
die zwarte blokjes die zo warm worden kan je los solderen en dan met (volgens mij) gewoon stroomdraad verplaatsen naar waar je maar wilt ;) en dan b.v. buiten de PSU plaatsen en daar je koelblok maken, maar de rest van de hardware in de PSU wordt ook warm, duz wel verstandig er dan een een 5V fan te laten blazen :+

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Staat er geen spanning op die platen?
* NBK heeft daar namelijk vrij slechte ervaringen mee :S

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

NBK schreef op 20 april 2004 @ 18:35:
Staat er geen spanning op die platen?
* NBK heeft daar namelijk vrij slechte ervaringen mee :S
er staat wel spanning op, ik heb het binnenwerk los liggen voor een MOD en had er anti-statisch zakje onder en toen ik m oppakte (pc stond nog aan 8)7 ) voelde ik n kleine stroom door mn vingers, ben benieuwd wat er gebeurde als ik geen zakje onder had :X
DUS! wel voorzichtig zijn, kan stroom op staan ;)

• Dekaasboer
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 18:27:
er staat dacht ik ergens in een topic dat iemand zijn PSU watergekoeld heeft...
die zwarte blokjes die zo warm worden kan je los solderen en dan met (volgens mij) gewoon stroomdraad verplaatsen naar waar je maar wilt ;) en dan b.v. buiten de PSU plaatsen en daar je koelblok maken, maar de rest van de hardware in de PSU wordt ook warm, duz wel verstandig er dan een een 5V fan te laten blazen :+
Misschien is het dan wel leuk om die zwarte blokjes op een processor koeler te plakken

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Die zwarte blokjes zijn mosfet's, en je kan daar isolatieplaatjes voor kopen (mica) zodat er geen spanning op de koelplaat staat. in een beetje voeding is dit al voorzien, meestal zijn de koelvinnen via de printplaat met de massa verbonden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 19:05
ik heb gepoogd om op een vergelijkbare manier een passieve koeling te maken, geen succes. Het contact was niet goed genoeg denk ik, en de oppervlakte idem..

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je kan denk ik het beste met fans werken:

Als er aan de achterkant een rooster zit haal je die weg. Dan maak je met afstandsboutjes de fan aan de buitenkant van de voeding vast (evt doe je daar de fangrill op, als het zo'n simpele is iig) De openingen kan je met ducttape ofzo dicht maken. Anders met plexi+ledje ofzo :D
Je kan ook een grotere fan doen met een fanduct natuurlijk, maar een fanduct maakt ook wat herrie. Moet je maar zien wat het beste is.

Dat kan je ook doen met een gat aan de binnenkant als die er is. Anders kan je soms ook met een tangetje het rooster dat om de voeding zit een kwart slag buigen, en daar een fan een paar centimeter vandaan op zetten. Of er een gat bij maken, maar dan moet je voeding uit je case :Y)

-Laus- : Zoek eens naar 'fan stiller' ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door bredend op 20-04-2004 23:45 ]

Verwijderd

ik zat ook aan iets soortgelijks te denken....

heb nu een papst 120mm in mijn Q-tec single fan 450 watt zitten. Ik heb geen idee op welk voltage dat ie draait.

Hij is al redelijk stil, maar niet stil genoeg imho....weet iemand welke weerstandjes dat je kan gebruiken om het bijvoorbeeld allemaal net 2 volt minder te laten zijn?

Verwijderd

Het is mogelijk. Je kan tegenwoordig zelfs een passieve voeding gewoon kopen bij de compu-boer.
Het is natuurlijk veel leuker als je het zelf kan maken en het werkt dan nog ook. Je zegt zelf dat het een low-budget voeding is, en dat je je stoort aan de herrie. Dan zou ik het gewoon proberen als ik in jouw plaats was. Mislukt het, dan kan je nog altijd gewoon een nieuwe kopen. Je bent nu eenmaal tweaker voor iets!
Als je eventueel een beter ontwerp zoekt, dan zou ik eens kijken op google om te zien hoe fabrikanten nu hun passief gekoelde voedingen maken, misschien heb je er iets aan.

• El Snorro
  • Laatst online: 09-02 16:14
miss is het een idee om die mosfetjes aan je case te solderen/lijmen??
Een hele zijkant van je case moet toch voldoende zijn.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

je case neemt die temperatuur (iig eentje van ijzer niet, alu weet ik niet) nooit snel genoeg op, waardoor de warmte alsnog op 1 plaats blijft ( waar je die dingen opgeplakt hebt) en dat kan er nooit goed voor zijn :o

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Mijn eerste schreden op GoT! Ik heb al zo vaak gebruik gemaakt van GoT en toen ik deze topic zag vond ik het een mooie gelegendheid om eindelijk eens te registreren. Ik zit namelijk ook al enige tijd in een projectje om mijn pc zo stil mogelijk te maken. De voeding was op het laatst ook bij mij de grootste lawaaimaker. De oplossing die ik nu heb gemaakt (en die misschien ook wel wat voor jou is) is de volgende. Ik heb in totaal drie gaten in mijn kast: een van de voeding (fan en rooster heb ik eruit gehaald), een aan de achterkant (dat standaardgat, ook het rooster ervoor weg gehaald) en een in de onderkant van mijn kast (gezaagd). Op de gaten aan de achterkant en de onderkant heb ik twee 120mm fans gezet op ongeveer 6V (stil dus). Zij blazen lucht de kast IN. Nu de clou: zorg dat - afgezien van deze drie gaten - je kast zo luchtdicht mogelijk afgesloten is! Op deze manier kan de lucht die door de twee fans de kast ingeblazen worden maar een kant uit en dat is door het gat van de voeding. Op deze manier heb je dus sterke airflow langs je voeding zonder een fan. Ook heb je goede airflow in de zin van dat de koude lucht van onder komt, warm wordt en er boven weer uitgaat. Het enige nadeel van deze opstelling was dat mijn HD wat warm werd. Die heb ik nu met wat binnenbandrubber boven de fan in de onderkant gehangen, met succes!

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

• Dekaasboer
Hmm, voeding is opgeblazen :(

Vervolgens heb ik een 350 watt voeding maar ingebouwd, maar wat wil nu:
op die voeding heb ik te weinig kabeltjes om mijn fans op een aparte kabel te zetten, dus ik had er maar 1 tussen mijn dvd-brander gedaan. REsultaat: dvd-brander doorgebrand.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Resultaat van een gare voeding? Welke voeding heeft dat veroorzaakt bij jou?

Ik ben van mening dat een voeding zo belangrijk is voor je pc, dat je daar niet op moet gaan bezuinigen...(Hoewel dat eigenlijk bij elk onderdeel is...)

* aramdin heeft 100euro uitgegeven aan zn X-Alien voeding

Merken die ik sowieso weer/ niet vertrouw zijn Sweex & o.a. Q-Tec

Instagram / YouTube

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Hmm ja, da's natuurlijk niet goed als je je voeding opblaast. Wat je met die dvd-brander gedaan hebt, begrijp ik niet zo goed. Je hebt op dezelfde lijn een fan gezet, en nu gaat je brander niet meer? Heb je hem al eens terug op een andere, aparte lijn aangesloten?
Ik heb ook nog een vraag voor jouw, maar dan moet je hier eens kijken om dubbele uitleg te vermijden ;) :

Invloed waterkoeling op PSU fanspeed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 18:37:
[...]

er staat wel spanning op, ik heb het binnenwerk los liggen voor een MOD en had er anti-statisch zakje onder en toen ik m oppakte (pc stond nog aan 8)7 ) voelde ik n kleine stroom door mn vingers, ben benieuwd wat er gebeurde als ik geen zakje onder had :X
DUS! wel voorzichtig zijn, kan stroom op staan ;)
El Snorro schreef op 21 april 2004 @ 13:58:
miss is het een idee om die mosfetjes aan je case te solderen/lijmen??
Een hele zijkant van je case moet toch voldoende zijn.
Ik zit dit onderwerp door te lezen en begin mijn twijfels te krijgen bij het niveau van de modders..

Je moet wel op de volgende dingen letten:
- Op de onderdelen staat nooit stroom, maar spanning.
- Aan de primaire kant voor de transformator 230 Volt (levensgevaarlijk dus)
- Halfgeleiders (fets en diodes) aan deze kant verlengen met een paar draadjes is levens/brand gevaarlijk als je een noob bent, en dat ben je al gauw.
- Aan de secundaire kant lagere spanningen en grotere stromen.
- Halfgeleiders (fets en diodes) aan deze kant verlengen met een paar dunnen draadjes kan brandgevaar geven (doorsmelten van de draden).
- Mosfetjes aan je case te solderen/lijmen zonder isolatie ?

Heb je geen verstand van electriciteit en weet je niet hoe de voeding inelkaar zit, blijf er dan van af.

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
wheheh rofl, het enige wat ik aan mn pc gemod heb is: zijpaneel gat gezaagd, plexiglas erin, koelertje erop plakken, paar leuke fannetjes met blauwe ledjes en thats it :D volgende pc word een echte mod pc! :D ( en nee ik ben niet van plan mezelf onder stroom/spanning O-) te zetten _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 12:00:
[...]

Ik zit dit onderwerp door te lezen en begin mijn twijfels te krijgen bij het niveau van de modders..

Je moet wel op de volgende dingen letten:
- Halfgeleiders (fets en diodes) aan deze kant verlengen met een paar draadjes is levens/brand gevaarlijk als je een noob bent, en dat ben je al gauw.
- Aan de secundaire kant lagere spanningen en grotere stromen.
- Halfgeleiders (fets en diodes) aan deze kant verlengen met een paar dunnen draadjes kan brandgevaar geven (doorsmelten van de draden).
- Mosfetjes aan je case te solderen/lijmen zonder isolatie ?

Heb je geen verstand van electriciteit en weet je niet hoe de voeding inelkaar zit, blijf er dan van af.
ten eerste:
* Bij de hand zijn is ook n kunst ;) je weet in ieder geval wat ik bedoel, dus dat betekend dat ik het goed zeg :+ (edit) Hier stond een domme opmerking :P (/edit)

ten tweede:
* Ik heb 2... nee wat zeg ik? zelfs 3 keer 230V door me heen gehad, en ik kan nog steeds typen :9 dus niet voor iedereen is dit levensgevaarlijk :*)

en als laatste:
- Heb je geen verstand van electriciteit en weet je niet hoe de voeding inelkaar zit, blijf er dan van af.
* Je leert met vallen en opstaan, zo heb ik geleerd dat een 2500+@2600Mhz (2,2Vcore) niet goed gaat met luchtkoeling 8)7 terwijl ik op 50 graden Idle kwam _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 17:40 ]

Pagina: 1