Toon posts:

Multiplier probleem op MSI KT3 Ultra2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
- - Inleiding - -
Standaard is mn 1700+ vrij in de keuze van multiplier, echter deze gaat dan maar tot de bekende 12.5/13 setting. Dit resulteert dus in een maximum van 1.66Ghz -> 2000+. Dat is natuurlijk niet extreem hoog, dus vandaar dat ik de FSB kon opschroeven naar 148Mhz (ipv 133), was dus in de praktijk neer komt op 1.85Ghz

Echter dit is nog steeds niet hoog genoeg, dus toen heb ik geprobeerd de multiplier grens in mn bios te compenseren door de 8x L3 brug van de multiplier op de CPU te verbreken. Dan herkent het moederbord de CPU blijkbaar niet meer, en doet ie niets. Zodoende heb ik er maar een 2200+ van gemaakt.. (dus nog 2 L3 brugjes verbroken).
Dit was geen probleem, want hij loopt dan standaard op 13.5*133Mhz = ~1.8Ghz
Met de FSB op 148Mhz komt dat dus op een ~2.0Ghz.

Echter wil ik m nog sneller krijgen.. er is ruimte.. load geeft temps CPU temps van 56'C, en de temp controlled cpufan, gaat ook nog steeds niet op max toeren.
De FSB kan niet meer omhoog, omdat er geen goede divider setting bestaan om de PCI en AGP te sparen. (PCI bus is nu dus al 37Mhz).

- - Probleem - -
Na het flashen met de nieuwste bios voor het mobo zijn de multiplier opties 14x en 15x erbij gekomen. Echter nu is het probleem, wélke MP setting ik ook instel, anders dan 'auto', dat de computer niet meer doorstart.

- - Uitleg & al geprobeerd - -
Dus ook als ik m bijvoorbeeld op 6x 100Mhz instel. Het lijkt wel een fout in het moederbord. Ik heb er over na gedacht dat de daadwerkelijke multiplier misschien verschilt van dat wat het mobo denkt in te stellen, maar welke setting ik ook probeer (hoge, lage of normale MP settings) de pc start niet door.
Daar komt bij dat voor iedere keer dat hij niet door start, er maar één remedie is. De cmos moet gereset worden met de jumper, dan start hij echter nog steeds niet, en moet de CPU verwisseld worden voor een andere (heb nog een duron 600), dan werkt ie pas weer, en kan de oorspronkelijk athlon XP weer teruggezet worden.. de zaak start dan weer, maar dus enkel met de MP setting op auto.

Op deze manier kan ik dus max 2.0Ghz uit mn CPU persen, terwijl die eigenlijk nog wel hoger kan.. iemand enig advies/idee hoe ik wél een multiplier van 14 of hoger kan gebruiken? (btw, t mobo ondersteunt wel 2400+ en 2600+ TB cpu's)

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Weet je zeker dat je fsb niet verder omhoog kan? Een kt333 moet volgens mij 166mhz aankunnen (tenminste mijn epox met kt333 kan dat hebben).
Tenzij het natuurlijk je (pc2100) geheugen is dat niet verder wilt, maar ik weet niet welk geheugen je hebt. Misschien moet je kijken of je je divider kunt instellen of misschien een andere heatsink op je northbridge zetten.

Een fsb verhoging levert veel meer op dan een multiplier verhoging (écht veel meer) Niet echt een direct antwoord op je vraag, maar misschien heb je er toch wat aan... :)

Verwijderd

Topicstarter
Herr Muller schreef op 20 april 2004 @ 18:18:
Weet je zeker dat je fsb niet verder omhoog kan? Een kt333 moet volgens mij 166mhz aankunnen (tenminste mijn epox met kt333 kan dat hebben).
Tenzij het natuurlijk je (pc2100) geheugen is dat niet verder wilt, maar ik weet niet welk geheugen je hebt. Misschien moet je kijken of je je divider kunt instellen of misschien een andere heatsink op je northbridge zetten.
Ja, dat leek mij ook idd zo, immers 333/2 = 166Mhz, echter ik maak in dit systeem gebruik van 133Mhz DDR (pc2100), die op HCLK/HCLK+33/HCLK+66 moet lopen.
Maar zelfs als ik er sneller geheugen in zet, en de FSB op 166 zet (kan tot 220 worden ingesteld) en ik kan de MP niet aanpassen,.. dan is het logisch dat er iets fout gaat bij 'n automatische MP van 13.5x166=~2.2Ghz.
Als ik me niet vergis is de KT333 naam bedoeld als in dat hij 166Mhz DDR geheugen ondersteund, en niet dat de FSB zelf ook stabiel op 166Mhz kan lopen. Daarnaast zit er geen actieve koeling op mn noordbrug, maar das een kleine moeite. Toch kan ik op t moment de FSB niet hoger krijgen.. maar je hebt wel grote kans dat dit aan het geheugen ligt.. maar heb nu even geen geld voor nieuw geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand dit hier een tip voor heeft, of een verklaring?

Das nu zo lastig aan GoT. Als je een simpel probleem hebt, en snel een antwoord wilt hebben, krijg je altijd RTFM, UTFS ed.. Okay, lezen doe ik dus ook altijd als er een probleem is, en bijna altijd vind ik een bruikbaar antwoord..
Maar is er een keer iets waar je niet uitkomt, post ik keurig alle mogelijke informatie erbij, zodat het geen onzin topic kan worden, maar dan blijkt bijna iedereen af te haken..

Iig, dan blijf ik maar bij de conclusie dat dit mobo gewoon niet beter kan.

Kan iig iemand bevestigen dan hún mobo in vergelijkbare situatie wel hogere multiplier opties mogelijk maakt? en graag met merk & type...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord en krijg hetzelfde als ik met de multiplier ga rommelen. Toen ik naar een oplossing google'de zag ik dat mensen op andere fora meldden dat de kt333-chipset uit zichzelf multiplier gelockt is. Dit verklaarde wel wat aangezien ik dacht dat mijn athlon xp 2200 bij mijn weten niet gelockt is (bij de L1 zijn geen gaatjes gelaserd). Met dit in gedachten verbaasd het me juist dat je voor je bios-update WEL je multiplier kon veranderen. Is mij nog nooit gelukt. Misschien dat in de eerste bios-versies deze lock er nog niet in zat...

Ik heb dus geen oplossing helaas, maar misschien wel een verklaring voor je probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 12:04:
Ik heb hetzelfde moederbord en krijg hetzelfde als ik met de multiplier ga rommelen. Toen ik naar een oplossing google'de zag ik dat mensen op andere fora meldden dat de kt333-chipset uit zichzelf multiplier gelockt is. Dit verklaarde wel wat aangezien ik dacht dat mijn athlon xp 2200 bij mijn weten niet gelockt is (bij de L1 zijn geen gaatjes gelaserd). Met dit in gedachten verbaasd het me juist dat je voor je bios-update WEL je multiplier kon veranderen. Is mij nog nooit gelukt. Misschien dat in de eerste bios-versies deze lock er nog niet in zat...

Ik heb dus geen oplossing helaas, maar misschien wel een verklaring voor je probleem...
Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Toen ie uit kwam werder enkel multipliers 6x tot 12.5/13 ondersteunt. Later dus ook 14 en 15 in principe, zolang de instelling maar op auto staat. Toen mn 1700+ nog 1700+ was, kon ik wel zonder problemen uit de beschikbare multipliers. Iig laat ik het er maar bij zitten dat ik in dit bord niet voorbij de 2000+ kom zonder nieuw geheugen iig.

Verwijderd

Volgens mij kun je de boel het beste terugmodden en dan toch maar je fsb omhoog doen. Als ik me niet vergis heeft de KT333-chipset bij 166MHz weer een PCI van 33. Probeer ergens PC2700 mem te regelen en kijk dan even of ie op 166 weer met 33/66 MHz loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 13:49:
Volgens mij kun je de boel het beste terugmodden en dan toch maar je fsb omhoog doen. Als ik me niet vergis heeft de KT333-chipset bij 166MHz weer een PCI van 33. Probeer ergens PC2700 mem te regelen en kijk dan even of ie op 166 weer met 33/66 MHz loopt.
Mja.. dat zou best eens het geval kunnen zijn. Dan moet ik dus even geheugen lenen.. maar L3 bruggen terugmodden.. hmm.. met potlood tussen de gouden puntjes?? Ze zijn iig niet gelaserd, dus das t probleem niet. Ik denk haast wel dat dat goed moet gaan met snel genoeg geheugen.. dus even pc3200 a 200 (400) Mhz kopen, en dan weer verder.. goed idee.
Enig idee of ik hoe ik het beste die L3 bruggen terug kan closen?
Potlood, zilverlijm of lcd-strip uit n rekenmachine?
Pagina: 1