P4C800 based systeem wil niet meer starten.

Pagina: 1
Acties:

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 22:34
Hallo,

Ik heb al vaak problemen met pc's en los ze veelal zelf ook op, doe de ICT opleiding ;).

Ik heb nu nogal vaak last van het probleem dat mijn pc gewoonweg niets doet bij het opstarten. Alle lampjes beginnen te branden (reset en HD), de waaiers draaien en dat was het alweer.

Ik krijg geen beeld en de cd-rom spelers willen niet eens open.

Ik heb nu net alle power kabels losgehaald en opnieuw geplugged, mijn geheugen in andere banken gedaan, 1 geheugenkaart erin gedaan en de rest eruit, wat gewisseld, processor erop nieuw in geplaatst, bios ge-reset, alles schoongemaakt en nu weet ik niet meer wat ik moet doen.

Het kan niet aan mijn voeding liggen, want die is
1 - 480 Watt
2 - Dit systeem werkte eergister nog en heb hij werkte al een paar weken/maanden.

Alle reacties en hulp wardeer ik zeer. O-)

Groeten Johannes

Verwijderd

Als je zo'n CD-rom speler alleen op de voeding aansluit, wil hij dan ook niet open?

In dat geval is je voeding toch echt kapot hoor.. dat hij gisteren wel werkte, wil niet zeggen dat hij vandaag niet kapot kan zijn..

//edit
ik bedoel dus ECHT ALLEEN je CD-rom.. je voeding kun je aanzetten door 2 pinnetjes door te verbinden in de ATX stekker. Met een beetje zoeken wel te vinden..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 17:34 ]

• Honnes
De voeding doet het zeker wel, want ik krijg mijn lampjes aan en mijn 3 waaiers branden ook en draaien op volle toeren, dat kan het niet zijn.

Verwijderd

Honnes schreef op 20 april 2004 @ 17:39:
De voeding doet het zeker wel, want ik krijg mijn lampjes aan en mijn 3 waaiers branden ook en draaien op volle toeren, dat kan het niet zijn.
Zonder te zeggen dat het perse je voeding moet zijn, wil ik je er wel op wijzen dat bovenstaande diagnostiek nergens op slaat.

Ventilators en ledjes hebben niet perse een bepaald voltage nodig. Je FAN's doen het prima op 11V bv, terwijl je PC dan hoogstwaarschijnlijk niet werkt. Hetzelfde geld voor led-jes.

Uit dit stukje tekst:
Ik heb nu nogal vaak last van het probleem dat mijn pc gewoonweg niets doet bij het opstarten.
maak ik op dat je dit probleem niet altijd hebt? De PC doet het soms ook gewoon wel?

Als je alleen mobo+HD+VGA aansluit, doet hij het dan altijd?

• Honnes
Ik heb net veel dingen los gekoppeld, maar tevergeefs helpt dat ook niet. Ik zal zo eens een andere voeding proberen, wel vreemd dat dat ding na 2 maand gebruik al niet meer werkt.

//edit

CD-Rom speler vraagt 12 v en moederbord zelfs minder, ik weet niet of het dan een slechte uitspraak is over die fans.

[ Voor 27% gewijzigd door Honnes op 20-04-2004 18:05 ]

Verwijderd

Honnes schreef op 20 april 2004 @ 18:04:
Ik heb net veel dingen los gekoppeld, maar tevergeefs helpt dat ook niet. Ik zal zo eens een andere voeding proberen, wel vreemd dat dat ding na 2 maand gebruik al niet meer werkt.
Het hoeft niet perse aan je voeding te liggen, maar bij dit soort klachten is het wel de 1e aangewezen kandidaat.
CD-Rom speler vraagt 12 v en moederbord zelfs minder, ik weet niet of het dan een slechte uitspraak is over die fans.
Zowel de CD-rom speler, als het mobo, maken gebruik van verschillende voltages. De enige 100% methode om er achter te komen of je voeding de juiste voltages levert is meten, of vervangen door een bekende (goede) voeding. Er valt niets over een voeding te zeggen op basis van LED's en FAN's, anders dan 'het produceert in elk gevel enige spanning'.

Het zou ook het mobo kunnen zijn, maar dat sluit ik een beetje uit doordat je melding maakt van een CD-rom speler die niet eens open wil. Wil die ook niet open als je alleen de voeding aansluit, en dus niet de IDE kabel? In dat geval kan het bijna niets anders zijn dan je voeding, of eventueel je CD-rom zelf.

//edit
Wat voor mobo hebben we het hier over? Heeft dat mobo een post-error-reporting faciliteit? (vaak ledjes op mobo)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:17 ]

• Honnes
Verdraait, ik trek de IDE kabel eruit en hij doet het wel, evenals de andere cd-rom speler waarvan de IDE kabel er nog in zit.

Zal nu even kijken of ik beeld etc. krijg, ben dan nog wel benieuwd hoe zoiets ontstaan kan zo 'plots'.

Verwijderd

In dat geval ga ik weer meer richting mobo denken :P (of eventueel de betreffende CD-rom)

Welk mobo is het?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:34 ]

• Honnes
Hmm...vaag, ik krijg beeld. Doe pc uit en sluit cd-rom weer aan, doet hij het weer niet. Doe ik cd-rom er weer af, doen cd-rom spelers het wel en de pc weer niet.

Ik ga straks nog richting video denken, ik hoor steeds wel een vreemd geluidje, straks zit er stof ofzo tussen, het is namelijk passive vloeistof koeling van zalman wat er om de videokaart zit.

// edit

Het is niet zo dat ik een melodie ofzo hoor, maar ik hoor soms wat 'geritsel', komt denk ik niet bij videokaart vandaan, net gecleaned.

Het moederbord is een Asus p4c800 Deluxe

[ Voor 17% gewijzigd door Honnes op 20-04-2004 18:50 ]

Verwijderd

Dat mobo heeft een 'speech reporter'. Als ie een keer opstart, zet die dan aan in je BIOS.. kijken of hij wat te melden heeft.

De koeling van je vidkaart is wel een van de laatste plekken waar ik het zou zoeken. Niet dat het daar niet kan zitten, maar het is wel erg onwaarschijnlijk. Daarnaast vraag ik mij af hoe een passieve koeling rare geluiden kan maken?

Check ook even de aansluiting van je CPU-fan op je mobo.. zit die wel helemaal lekker?

/edit
en sluit eens alleen mobo+VGA+HDD aan.. start hij dan wel altijd goed op?

//edit 2

misschien ten overvloede: is het bord overclocked?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:57 ]

• Honnes
Het helpt niet wanneer ik alleen VGA+MOBO+HDD doe.

Dat speech report staat standaard ook al aan, maar niet alle opties, zal het aanzetten.

Het moederbord is heel klein beetje overgeclocked,maar waar ik nu achter zit is nog meer geclocked dus dat kan het niet zijn.

Ik heb nu nog de 3 set draaien (VGA+MOBO+HDD) maar het wil allemaal niet. Mischien dat het geheugen er iets mee heeft te maken, maar dat beide kapot zijn is niet mogelijk.

Verwijderd

Honnes schreef op 20 april 2004 @ 19:12:
Het helpt niet wanneer ik alleen VGA+MOBO+HDD doe.

Dat speech report staat standaard ook al aan, maar niet alle opties, zal het aanzetten.

Het moederbord is heel klein beetje overgeclocked,maar waar ik nu achter zit is nog meer geclocked dus dat kan het niet zijn.

Ik heb nu nog de 3 set draaien (VGA+MOBO+HDD) maar het wil allemaal niet. Mischien dat het geheugen er iets mee heeft te maken, maar dat beide kapot zijn is niet mogelijk.
Begin eerst eens met die overclock er af te halen. Een overclock is altijd het eerste wat je ongedaan maakt bij problemen. Daar waar de ene computer rustig honderden Mhz overclocked, kan de ander al bij 1 Hz vastlopen.

Dus: CMOS resetten, overclock ongedaan maken, en dan nog eens proberen :)

Verwijderd

Aangezien je niet veel verstand hebt van computers en hier te hulp komt, neem maar wat er gezegt wordt.

Alles eruit trekken en dan niet alleen de power kabel maar ook de IDE. Dan in de BIOS komen, standaard instellingen, dus ook overklok uit. Van daaruit kun je proberen een voor een weer dingen erop te zetten.

• Honnes
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:19:
Aangezien je niet veel verstand hebt van computers en hier te hulp komt, neem maar wat er gezegt wordt.

Alles eruit trekken en dan niet alleen de power kabel maar ook de IDE. Dan in de BIOS komen, standaard instellingen, dus ook overklok uit. Van daaruit kun je proberen een voor een weer dingen erop te zetten.
Net of wil je flamen ofzo.

Ik heb anders wel over 3 weken het examen van de A+ Certificaten Hardware/Software, dus zeg nu maar niet dat ik weinig verstand van pc's heb.

Ik heb de BIOS al lang eens gereset zoals in bovenstaande kop stond dus dan is alles al uit, volgens mij heb ik er meer verstand van dan jou.

Ik heb liever een antwoord van Generaal, daar kan ik iets mee.

//edit

ik ga nu eerst weg, probeer morgen een andere videokaart, aller eruit en alles er opnieuw in. 8)7 8)7 :(

[ Voor 8% gewijzigd door Honnes op 20-04-2004 19:34 . Reden: tekst erbij ]

Verwijderd

Het kan niet aan mijn voeding liggen, want die is
1 - 480 Watt
2 - Dit systeem werkte eergister nog en heb hij werkte al een paar weken/maanden.
Hmm...vaag, ik krijg beeld. Doe pc uit en sluit cd-rom weer aan, doet hij het weer niet. Doe ik cd-rom er weer af, doen cd-rom spelers het wel en de pc weer niet.
Het zijn meldingen als deze dat ik ga twijfelen aan iemands kennis van computers

Over 3 weken het examen van de A+ Certificaten Hardware/Software. Nog maar eens goed leren dan.

(dit was flamen)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Aangezien het allemaal goed zat en we er vanuit gaan dat je alles weer goed terug hebt geprikt en dat dus het probleem niet is lijkt het waarschijnlijk op een kapot moederbordje... Past het moederbord in je nu werkende pc in de nu kapotte, zo ja even proberen dan :)
(OpsVentus heeft gelijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 20-04-2004 20:53 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Honnes schreef op 20 april 2004 @ 19:24:
[...]

Net of wil je flamen ofzo.
Kom op, wees sportief. Die mensen proberen je tenslotte te helpen met een probleem waar je zelf niet uit lijkt te komen. Dus relax :)
Ik heb anders wel over 3 weken het examen van de A+ Certificaten Hardware/Software, dus zeg nu maar niet dat ik weinig verstand van pc's heb.
No offence, maar als je nou eens stopt met benadrukken dat je er wel verstand van hebt en dat het van alles niet kan zijn, kan je veel beter geholpen worden.

Heb je een PC-speaker aangesloten? Zo ja -> piept hij?
In dat geval kan het de videokaart, processor of geheugen goed zijn. Als hij niet piept en je voeding wel werkt in een ander systeem heb ik een donkerbruin vermoeden dat je moederbord overleden is.

Verwijderd

Neem stapsgewijs eens deze door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Controleer met een POST reporter (hetzij onboard op je mobo, danwel een los PCI kaartje) waar het systeem op vastloopt - en controleer de afzonderlijke hardware op een secundaire PC.

Wat regelmatig fout gaat in dit soort situaties is:
- overklok/timingsproblemen
- molexsplitters/gare voedingspanningen
- kapotte hardware

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
CSL is er niet voor systeem werkingsproblemen en soortgelijk klein leed. Hence the move naar PMG :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Honnes lukt het niet om in te zien dat hij minder van computers weet dan hij denkt?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Dark

who tweaked the light?

Deze borden zouden een soldeer fout kunnen hebben die dit veroorzaakt, zie het draadje Asus P4C800E (Deluxe) soldeerfout
edit: picje van mijn foute bord staat een beetje onderaan...

het hangt een beetje van de revisie bord af of dit het geval kan zijn, maar je kan ook gewoon even het bord aan de onderkant bekijken, met de bracket gedemonteerd om het zeker te weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 21-04-2004 15:34 ]

Pagina: 1