Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik weet dat ik een topic heb lopen, maar ga toch niet voor de tungsten T of E maar heb nog aan andere gedacht en ben tot een keuze gekomen, heb op twee PDA's geboden op marktplaats, de Sony Clie TJ25 en de Ipaq 1915, beide even duur (135)

Welke zal het worden? Even de voor en nadelen:

Ipaq 1915
+ sneller rom geheugen dan de Clie (16 tegen 8 )
+ makkelijkere synchronisatie met word documenten etc
+ meer software voor Pocket PC dan voor palm OS
- Veel kortere batterijduur
- Heb een sony digicam met memorystick, dus als cardreader niet geschikt.
- geen cradle

Clie TJ25
+ Resolutie is beter (320x320 tegen 240 x 320)
+ betere batterij
+ als cardreader geschikt voor me
+ cradle
- langzamer ROM (8 tegen 16)
- voor Office synchronisatie moet Document's to go worden gekocht

Ik kan moeilijk kiezen. Iemand nog opmerkingen waarom ik een van beide zou kunnen kiezen?

Ik heb Reemf gemaild, geen reactie, dus toch maar het topic geopend. Het past immers niet meer in mijn topic over tungsten T of E

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:02

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

(jarig!)
De Ipaq heeft geen sneller rom dan de Clie, de Ipaq heeft 16MB ROM en de Clie 8 MB , maar dat heeft niets met snelheid te maken, Ipaq draait op PocketPC en dat is nu eenmaal wat lomper dan PalmOS.

Verder moet je goed bedenken wat je handiger vindt, PalmOS of PocketPC.
PalmOS is meer gericht op PDA werk en PockePC is zoals de naam al zegt een poging om een PC in een PDA verpakking te proppen (en dat werkt imho niet).

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik wil makkelijk verslagen etc in kunnen lezen, en tabellen inzien (ingescande plaatjes dus, in jpg formaat natuurlijk) Eventueel medische enceclopedie

Verder vind ik emulators wel interessant (nes, gameboy), en ik denk dat ik zo toch redelijk in de armen van van pocket pc wordt gedreven

Daarbij komt dat ik de ipaq over kan koepen van iemand bij me in de buurt, voor de Clie moet ik helemaal naar Groningen.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik zie dat je een cybershot hebt, dan wordt helemaal makkelijk: de Clié. De TJ25 is een geweldig instapmodel. Verslagen etc. kun je erg makkelijk met het bijgeleverde Picselviewer bekijken, gewoon native .doc en .xls . PocketWord en PocketExcel laten geen spaander heel van de opmaak, pas daar mee op! Tabellen kun je beter op een 320x320 scherm lezen dan een 320x240 scherm, dus wederom de Clié.

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En overigens heeft de TJ25 ook geen cradle.

Alors.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Stereotomy schreef op 20 april 2004 @ 21:48:
Verslagen etc. kun je erg makkelijk met het bijgeleverde Picselviewer bekijken, gewoon native .doc en .xls .
Volgens clieplaza zit dit erbij:

Launcher / CLIÉ Launcher, ver. 4.5S
Address Book , ver. 4.5S
Date Book , ver. 4.5S
To Do , ver. 4.5S
Memo Pad, ver. 4.5S
Welcome , ver. 4.5S
Prefs, ver. 4.5
Security, ver. 4.5
Calc, ver. 4.5
Card Info, ver. 4.5S
HotSync, ver. 5.0
Clie viewer ver. 1.2
CLIÉ Files, ver. 1.1
Data Import, ver. 1.1
Memory Stick Backup, ver. 1.0
CLIÉ Memo, ver. 1.2
Graffiti2, ver. 5.2
Sample Data (Image)

Picsel viewer zit volgens mijn zoektocht op google alleen bij de TJ35, dus zou ik er toch nog documents to go moeten bijkopen ofzo

Wat voor mij ook wel speelt is dat de verkoper van de ipaq nog een bonnetje heeft, waardoor er nog 8 maanden garantie opzit

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:02

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

(jarig!)
greatgonzo schreef op 20 april 2004 @ 22:38:
Picsel viewer zit volgens mijn zoektocht op google alleen bij de TJ35, dus zou ik er toch nog documents to go moeten bijkopen ofzo
Tja, dat is natuurlijk via het minder legale circuit ook te regelen, en zoals gezegd, PocketWord laat niks van je opmaak heel, dan werkt DocsToGo stukken beter.
Wat voor mij ook wel speelt is dat de verkoper van de ipaq nog een bonnetje heeft, waardoor er nog 8 maanden garantie opzit
tja, dan heb je een bonnetje, maar zit ook met een PocketPC, terwijl ik uit al je eisen haal dat die Clie veel praktischer zal zijn.

Je had 't trouwens over een medische encyclopedie, als je op cliesource.com kijkt zie je dat er een "medical" forum is waar veel links naar medische software en handboeken e.d. staan, blijkbaar worden palms veel in die wereld gebruikt.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Ik wilde alleen even zeggen dat er voor het palm systeem veel meer progjes zijn dan voor pocket pc. Ook veel meer freeware.

Over de emulator kwestie daarvoor is een pocket pc op dit moment nog iets beter voor. Bij palm heb je namelijk nog geen goeie os5 gameboy emu.

De palm scene in het medische is het grootste alles is er voor behalve up-to-date. Dat ken je vast wel als medicus.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21

Sabbi

je denkt aan mij.

Het handigste voor je zou zijn om eens (in een winkel of bij iemand die je kent) te spelen met de verschillende operating systems, palmos is erg verschillend van WM2003. Zo krijg je pas echt goed te zien wat je het best ligt.
Het Os, en de andere functies die je het meest gebruikt verschillen nogal, en hoe je dat vindt verschilt per persoon (zo vind ik palmos vervelend)

Verder is wat die persoon hierboven zei natuurlijk kul. Er zijn way meer apps te vinden voor de Pocketpc (net zoals er meer apps voor windows zijn dan voor mac :) )

Verwijderd

Ik heb een hekel aan flamen maar waarom denken sommige mensen toch altijd het beter te weten zonder bron???

Hier bron voor mijn statement dat palm meer software beschikbaar heeft dan pocket pc!! De mac versus windows is hier niet van toepassing zie hieronder.

Quote:

Given the staggering amount of software available for Windows, one might expect to find the same abundance for Windows Mobile. While there are indeed several thousand third-party programs for Microsoft's handheld OS, it's a drop in the bucket compared with the 20,000-plus written for Palm OS. This is not to say that software available for the Palm platform is better, only that there's more of it. And more software means more potential functionality.

Voor het hele artikel waar de poster misschien iets aan heeft:

Vergelijking Palm met Pocket pc 2003

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verder is wat die persoon hierboven zei natuurlijk kul. Er zijn way meer apps te vinden voor de Pocketpc (net zoals er meer apps voor windows zijn dan voor mac )
Broekie. PalmOS zat al vrolijk te syncen onder Windows terwijl Windows Mobile nog niet eens bestond. Jouw vergelijking van Windows met Mac is onzin, en wel om de volgende reden: PalmOS is de meest gebruikte handheld OS ter wereld, en jaarlijks worden er bijna twee keer zoveel PalmOS handhelds verkocht als Windows Mobile. (bron voor Q4 2003: http://www.palminfocenter.com/view_story.asp?ID=6691 , zie directe bronnen op de pagina zelf)
Worldwide Handheld Marketshare 2003
1. palmOne 40%
2. HP 22%
3. Sony 14%
4. Dell 6%
5. Toshiba 3%
6. All Others 15%
(Source: IDC)
Geeft niks hoor, cognitieve dissonantie treedt wel vaker op bij mensen zoals jij, die geen research doen voordat ze iets kopen, en alleen naar het logo en de naam kijken. Op alle markten is Microsoft de baas, behalve de handhelds. Waarom? PalmOS.

Anyway, aan de TS, je hebt gelijk, Picselviewer zit er niet bij helaas, mijn fout.

[ Voor 30% gewijzigd door Stereotomy op 21-04-2004 01:10 ]

Alors.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 13:35

Maartenvs

For Sale

Als Ipaq 1915 bezitter een paar dingen:
- 2003 is niet mogelijk op de 1915
- scherm is groter dan de Sony
- emulator kun je wel vergeten denk de 1915 is ongeveer de traagste ppc die er is en trekt excel nog niet vloeiend.
- geheugenkaart camera is uitwisselbaar met je ppc zeer groot pluspunt maar heeft mij uiteindelijk niet over de streep getrokken.
- windows heeft bekende interface (maar das per persoon verschillend hoeveel waarde je er aan hecht)

Even een paar foto's ter vergelijking:
1915
Afbeeldingslocatie: http://www.worldofi.de/HWTests/Pics/ipaq1915/1915.jpg
afm: 69,8 x 113,3 x 12,8 mm, 119 gram

TJ25
Afbeeldingslocatie: http://www.pocketloft.com/uploads/news/edeab220_sept/tj25.jpeg
afm: 110x75x12 mm, 139 gram

hoewel ik mag heel even met de sony heb gespeelt lijkt de ipaq me beter in je broek- jaszak zitten. Maar dat zijn ook allemaal dingen die je zelf moet vergelijken.

@boven mij
edit:
1. palmOne 40%
2. HP 22%
3. Sony 14%
4. Dell 6%
5. Toshiba 3%
6. All Others 15%
dus 40+14 = 54 % palm
46% windows?? mooie bron btw linken naar palmcentre lekker unnaniem. correct me if i'm wrong. Hoewel ik best geloof dat palm leider is nu.
En dan nog bijna 90% van de computer gebruikers kan overweg met windows. Als ik aan mijn moeder zo'n ppc moest geven weet ik wel voor 99,99% zeker dat het er eentje met windows wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Maartenvs op 21-04-2004 01:16 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

edit:
1. palmOne 40%
2. HP 22%
3. Sony 14%
4. Dell 6%
5. Toshiba 3%
6. All Others 15%
dus 40+14 = 54 % palm
46% windows?? correct me if i'm wrong
Graag.

PalmOS: PalmOne + Sony = 40 + 14 = 54%

Windows Mobile: HP + Dell + Toshiba = 22 + 6 + 3 = 31 %

'Others': 15%. Hierin zitten ook bijv. Samsung, Tapwave en Kyocera die op PalmOS draaien, maar ook Asus of Medion die Windows Mobile hebben. Maaaar er zit ook een gedeelte PDA's in die onder Linux draaien, etc. etc.

Conclusie: PalmOS werd bijna twee keer zoveel verkocht als Windows Mobile in het jaar 2003. Niet slecht voor een bedrijf met maar 900 werknemers (PalmSource, het bedrijf dat PalmOS ontwikkelt) tegen multi-multi-multi-miljardair Microsoft Corp.
46% windows?? mooie bron btw linken naar palmcentre lekker unnaniem.
Jij kan óf niet lezen, óf niet rekenen. Waarom gooi je die 15% "All others" zomaar bij Windows Mobile, terwijl daar ook PalmOS licensees tussen zitten? En ja, de link komt van PalmInfocenter, maar als jij nou even wat beter kijkt zie je dat de daadwerkelijke tabellen van andere, onafhankelijke bronnen komen. En nee, als ik een PPC site had zou ik deze cijfers ook niet publiceren.

[ Voor 29% gewijzigd door Stereotomy op 21-04-2004 01:28 ]

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

scherm is groter dan de Sony
Ja, maar wel minder resolutie: 320x240 vs. 320x320. Minder informatie op excel sheets e.d. Als je ook kijkt naar de hoeveelheid nutteloze ruimte op een PPC scherm (balk boven *en* balk onder) dan kom je haast wederom op een vierkant scherm uit.
geheugenkaart camera is uitwisselbaar met je ppc zeer groot pluspunt maar heeft mij uiteindelijk niet over de streep getrokken.
TS heeft een cybershot. Daar gaan memorysticks in, net als bij de Clié.
- windows heeft bekende interface (maar das per persoon verschillend hoeveel waarde je er aan hecht)
Het enige wat overeenkomt tussen Windows Mobile en Windows op de desktop is het start knopje. Verder he-le-maal niks. Heb je wel eens in Outlook een afspraak ingevoerd? Zag dat scherm hetzelfde uit op de PPC? Neen, en dat geldt voor alle andere programma's zoals "PocketWord" of "PocketExcel" die wel de NAAM dragen maar in feite totaal andere programma's zijn.

http://www.brighthand.com/article/Office_comparison - van Brighthand, site voor zowel PPC als PalmOS handhelds.
En dan nog bijna 90% van de computer gebruikers kan overweg met windows. Als ik aan mijn moeder zo'n ppc moest geven weet ik wel voor 99,99% zeker dat het er eentje met windows wordt.
Fijn. Moet ze toch de hele GUI weer opnieuw leren, want Windows Mobile heeft behalve het start knopje, de pastelkleuren en het lettertype NIETS te maken met Windows op de desktop.

[ Voor 16% gewijzigd door Stereotomy op 21-04-2004 01:23 ]

Alors.

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

Ten eerst zit ik niet op dit forum om mensen in de rug te steken ik geef gewoon mijn mening en ik ben ook maar menselijk en kan me vergissen maar:
edit:
Jij kan óf niet lezen, óf niet rekenen. Waarom gooi je die 15% "All others" zomaar bij Windows Mobile, terwijl daar ook PalmOS licensees tussen zitten? En ja, de link komt van PalmInfocenter, maar als jij nou even wat beter kijkt zie je dat de daadwerkelijke tabellen van andere, onafhankelijke bronnen komen. En nee, als ik een PPC site had zou ik deze cijfers ook niet publiceren.
vind ik een vrij hatelijk toon bevatten en ik merk wel dat je echt een palm fan bent, waar overigens nix mis mee is.

edit:
Ja, maar wel minder resolutie: 320x240 vs. 320x320. Minder informatie op excel sheets e.d. Als je ook kijkt naar de hoeveelheid nutteloze ruimte op een PPC scherm (balk boven *en* balk onder) dan kom je haast wederom op een vierkant scherm uit.

Die "balken" kun je uitzetten maar ok tis wel punt maar geen ramp voor mij. Ben toch geen die hard exceller

edit:
TS heeft een cybershot. Daar gaan memorysticks in, net als bij de Clié.

Typefoutje van mij, ik bedoelde dat de sony in combi met zijn cam pluspunt is ja.

edit:
Het enige wat overeenkomt tussen Windows Mobile en Windows op de desktop is het start knopje. Verder he-le-maal niks. Heb je wel eens in Outlook een afspraak ingevoerd? Zag dat scherm hetzelfde uit op de PPC? Neen, en dat geldt voor alle andere programma's zoals "PocketWord" of "PocketExcel" die wel de NAAM dragen maar in feite totaal andere programma's zijn.

Om eerlijk te zijn ben ik het niet met je eens ik vind excel verdomt veel lijken en afspraken invoegen komt zeer goed overeen ipv horizontale vakjes nu verticaal

edit:
Fijn. Moet ze toch de hele GUI weer opnieuw leren, want Windows Mobile heeft behalve het start knopje, de pastelkleuren en het lettertype NIETS te maken met Windows op de desktop.

Ik vind wm toch veel lijken, en de manier van werken is bijna identiek noem maar eens een paar echt grote verschillen? en btw word blijft word en excel blijft excel heten alleen staat er nu pocket voor.

Nog kleine toevoeging dat excel en wordt geen spaander heel laten. Excel is bij mij nog nooit vervormt. Word wel. Maar die tool "Picselviewer" wordt niet meegeleverd dus als je eerlijk wilt vergelijken zou je bij de WM ook nog 1 pakketje aan mogen schaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door Maartenvs op 21-04-2004 01:43 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

vind ik een vrij hatelijk toon bevatten en ik merk wel dat je echt een palm fan bent, waar overigens nix mis mee is.
In dat geval mijn excuus, maar je beschuldigt mij wél, ook op een niet al te lieve toon, van bevooroordeelde informatie te gebruiken terwijl jij de onafhankelijke bronnen over het hoofd hebt gezien en daarnaast nog een redenatie/leesfout maakt. Zou je ook nog inhoudelijk willen reageren op de cijfers?
Om eerlijk te zijn ben ik het niet met je eens ik vind excel verdomt veel lijken en afspraken invoegen komt zeer goed overeen ipv horizontale vakjes nu verticaal
Tja. Een tabel is een tabel. Maar waar zijn alle andere functies die je bij Excel vindt? Waar zijn de taylorpolynomen? Waar zijn de regressielijnen? En als ik nu sheet to go laat zien dat op PalmOS werkt, zou iemand met ervaring in Excel dit niet kunnen begrijpen?

Afbeeldingslocatie: http://www.dataviz.com/images/dxtg6/stg_portrait.gif

http://www.dataviz.com/pr...o/apps/app_sheettogo.html
Ik vind wm toch veel lijken, en de manier van werken is bijna identiek noem maar eens een paar echt grote verschillen?
Open Outlook eens. Doe eens een nieuwe Calendar appointment. Doe hetzelfde bij Windows Mobile. Sorry maar dat zijn toch enorm andere schermen. Bij PalmOS kun je meteen op de regel van de tijdstip van je afspraak de beschrijving schrijven. Veel simpeler toch?

En de echt grote verschillen zitten hem in de echt specifieke PDA programma's. Simpelweg omdat de interface geoptimaliseerd is voor een PDA, *heb* je uberhaupt geen referentiesoftware op de desktop waarmee je 'eerdere ervaring' op hebt kunnen doen. Wat mijn punt is dat je met een PDA sowieso de GUI opnieuw onder de knie moet krijgen, Windows Mobile of PalmOS, zonder dat eerdere ervaringen op de desktop voordelig kunnen zijn.

Voorbeeld: open een programma in Windows Mobile en ram op het kruisje. Op de desktop zou het programma nu afgesloten zijn. Windows Mobile: nope. Geminimaliseerd. En waar dan? Op mijn desktop op de taskbar. Die zie je niet als zodanig op je Windows Mobile PDA, he? En ik moet een diepe menustructuur in om een programma echt uit te schakelen.

Ik hoor je denken: ja daar zijn patches voor. Ja. Da's ongeveer van het caliber: "En ik kan een WinXP skin op mijn Palm launcher gooien. Ziet de interface er ook als Windows uit!".

Maargoed, ik denk dat de topicstarter er wel uitkomt nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 21-04-2004 01:49 ]

Alors.

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

edit:
Tja. Een tabel is een tabel. Maar waar zijn alle andere functies die je bij Excel vindt? Waar zijn de taylorpolynomen? Waar zijn de regressielijnen? En als ik nu sheet to go laat zien dat op PalmOS werkt, zou iemand met ervaring in Excel dit niet kunnen begrijpen?
gaan we schelden :P nee geintje die functies gebruik ik nooit maar de dingen die ik nodig heb zijn door die balken 1 klik verwijderd. Maarja als je meer functies wil is pocket idd niet uitgebreid.

Hmm ja sommige argumenten zijn idd sterk ja maar via software heb ik die geelimineerd dus sta je er niet echt meer bij stil.

Ik denk dat de topic starter vooral moet kiezen tussen pocket pc en palm verder verschillen ze kwa afmetingen en gewicht e.d. niet veel. Software kun je vaak toch wel gratis aankomen of demo's ed.

[ Voor 27% gewijzigd door Maartenvs op 21-04-2004 02:03 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik kan melden dat ik een Clie heb aangeschaft, aan de modjes of hij open moet blijven of dicht.

ik denk dicht, anders blijft het een beetje geflame over en weer

ff nog edit: Ik dank degenen die me over de streep hebben getrokken met de Clie, zit nu op een site vol met medische enceclopediën, medicijngidsen etc. Thanx!!

En weer verlaat een tevreden user het pand :)

[ Voor 38% gewijzigd door greatgonzo op 21-04-2004 19:48 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

.... en gaat rechtstreeks naar http://www.palmclub.nl/forums :)

En ik denk niet dat het geflame was, aangezien ik mijn argumenten allemaal netjes heb proberen te rationaliseren. Alleen ik vind het altijd zo jammer dat er van de PPC kant weinig argumenten met goede funderingen komen.

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op 22 april 2004 @ 02:47:
.... en gaat rechtstreeks naar http://www.palmclub.nl/forums :)

En ik denk niet dat het geflame was, aangezien ik mijn argumenten allemaal netjes heb proberen te rationaliseren. Alleen ik vind het altijd zo jammer dat er van de PPC kant weinig argumenten met goede funderingen komen.
lol :D

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ook mensen zonder Palm welkom. :)

En ik trek mijn opmerkingen jegens PPC'ers terug. ;)

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op 22 april 2004 @ 17:25:
Ook mensen zonder Palm welkom. :)

En ik trek mijn opmerkingen jegens PPC'ers terug. ;)
daar geloof ik stiekem tog niks van :P
Pagina: 1