Radeon 9700 problemen

Pagina: 1
Acties:

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Ik heb sinds augustus een Club3d Radeon 9700 (nonpro). Sinds kort heb ik regelmatig last van "schermcorruptie". Dit gebeurt zowel in Windows XP als in spellen.

het beeldscherm wordt helemaal zwart, met verticale gekleurde strepen. Ik bedoel dus geen artifacts, maar een compleet corrupt beeld. De computer blijft gewoon doordraaien, er is geen sprake van een crash.

Het is in ieder geval geen warmte-probleem, want het gebeurt dus ook in de Windows desktop. Ook is het geen driver-probleem, heb al verschillende versies geprobeerd. Waar kan het probleem aan liggen?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:52
Als je er niets (zelf) aan verandert hebt en je zit nog in je garantie periode zou ik er maar meteen mee terug gaan.
Klink als een brakke kaart namelijk.

Zijn je instellingen verder hetzelfde gebleven?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Driver instellingen f-ded up?

En anders andere kaart halen :)

Wabbawabbawabbawabba

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Ik heb niets gewijzigd aan mijn systeem (hardware/software), voordat het probleem ontstond.

Een driver probleem is het niet. Heb al Catalyst 4.3 geprobeerd, die het ALTIJD goed heeft gedaan. Probleem bleef bestaan!

Ik heb er zelf niets aan de videokaart veranderd. Wel een ander bios geflashed, maar ik heb het originele bios natuurlijk weer teruggeflashed!

Ik zit nog in de garantie periode, maar wat voor kaart zou ik terugkrijgen? ik heb deze in augustus voor 209 euro gekocht. Een 9700 hebben ze natuurlijk niet maar, maar ze gaan me toch niet opschepen met een 9600xt?

Doet Alternate eigenlijk moeilijk als je wat terugstuurt (originele verpakking, bonnen compleet)

[ Voor 91% gewijzigd door _Oldie_ op 20-04-2004 16:51 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Wanneer is het probleem weg?
Dus als je de pc reboot of als je je monitor aan/uit zet is het dan weer weg?

Ik heb zelf ook een Radeon 9700 van Sapphire en soms ook last van corrupt beeld.
Bij mij gebeurt het soms al ik een paar maal naar het BIOS van het mobo ga, opeens zie ik strepen en dergelijke, na een reboot is het over.

Ook heb ik het soms als ik met de instellingen van Direct3D gaat spelen, opeens is het beeld maf, als ik m'n TFTtje uit en weer aan zet is het weer weg.

Bij normaal gebruik werkt hij gewoon 100% en kan ik er verder wel mee leven.

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Nog nooit geprobeerd mijn beeldscherm uit/aan te zetten, goed idee. Met een restart is het probleem altijd verholpen.

Ik heb trouwens een 21" Compaq v1100 crt, aangesloten met een normale VGA kabel; nooit eerder problemen gehad.

Jouw probleem klinkt als een probleem in de DVI-uitgang.

[ Voor 53% gewijzigd door _Oldie_ op 20-04-2004 16:54 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
_Oldie_ schreef op 20 april 2004 @ 16:53:
Nog nooit geprobeerd mijn beeldscherm uit/aan te zetten, goed idee. Met een restart is het probleem altijd verholpen.

Ik heb trouwens een 21" Compaq v1100 crt, aangesloten met een normale VGA kabel; nooit eerder problemen gehad.

Jouw probleem klinkt als een probleem in de DVI-uitgang.
Dan klopt denk ik ook wel, waarschijnlijk raakt m'n TFT out of sync of iets in die geest.
Het beeld ziet er heel raar uit. De monitor zit aangesloten via de DVI maar met adapter(dus analoog), dit omdat ik de 2e analoge ook gebruik :) Bij een apply in de Radeon config reset hij denk ik iets op de adapter waardoor dit gebeurt.

Misschien kan je een andere refresh rate proberen.
Monitor op de 2e uitgang.
Heb je misschien special software draaien zoals powerstrip?

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Redje schreef op 20 april 2004 @ 17:05:
[...]
Misschien kan je een andere refresh rate proberen.
Monitor op de 2e uitgang.
Heb je misschien special software draaien zoals powerstrip?
Ik denk niet dat een andere refresh rate (nu 100 hz) de oplossing is. Ik draai daar al tijden probleemloos mee. Trouwens tijdens spellen treedt de schermcorruptie ook op, en daar is de refresh rate 85 hz!

Ik heb geen software draaien als powerstrip, en gebruik het originele, niet overgeclockte bios.

[ Voor 4% gewijzigd door _Oldie_ op 20-04-2004 18:00 ]

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Kan ik de videokaart dus maar het beste terugsturen?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Probeer nog eens de drivers compleet te verwijderen (met catalyst uninstaller), en er opnieuw op te zetten. Helpt dat niet, dan is er waarschijlijk iets mis met je kaart.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

trekt je voeding t nog wel allemaal? vooral de 3.3v (agp) en 12v (extra molex aansluiting) moeten stabiel en op niveau zijn, heb k een tijd terug ook last van gehad, na enkele weken trok mn 300w voeding t allemaal niet meer wat resulteerde in een 3.3v van 2.6v en wegvallend beeld en corrupte textures |:(

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
jeroen__online schreef op 21 april 2004 @ 19:10:
trekt je voeding t nog wel allemaal? vooral de 3.3v (agp) en 12v (extra molex aansluiting) moeten stabiel en op niveau zijn, heb k een tijd terug ook last van gehad, na enkele weken trok mn 300w voeding t allemaal niet meer wat resulteerde in een 3.3v van 2.6v en wegvallend beeld en corrupte textures |:(
Ik heb een 300w Antec voeding. Metingen met MBM:
3.3v lijn: 3.22 - 3.32v, gemiddeld: 3,23v
12v lijn: 10.94 - 11.8v, gemiddeld: 11,48v

Die waardes lijken me in orde. Bovendien heb ik met deze voeding en de onderdelen die ik in mijn pc heb voorheen geen schermcorruptie gehad.

Vandaag ook Catalyst 4.3 uninstalled, en Catalyst 4.4 geinstalleerd. Probleem niet verholpen. Geen driver-issue dus.

Andere vraag, als ik mijn 9700 rma en hij is defect, wat voor kaart zou ik dan terug krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door _Oldie_ op 21-04-2004 21:17 ]

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Er waren radeon's met een veel voorkomende defect aan koeler. Met name de eerste 9800 en 9700 hadden er last van. Kan je zien of je koeler goed werkt ?

dikzak

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Chello200 schreef op 21 april 2004 @ 21:34:
Er waren radeon's met een veel voorkomende defect aan koeler. Met name de eerste 9800 en 9700 hadden er last van. Kan je zien of je koeler goed werkt ?
De koeler draait gewoon. Het is geen hitteprobleem, want de schermcorruptie treedt ook op in de Windows desktop, ook al heb ik geen spel gespeeld.

Het zijn geen storingen in het beeld, maar het beeld wordt gewoon ineens helemaal zwart met verticale strepen.

Het lijkt me sterk dat de GPU erg heet wordt in de Windows desktop...

Zou het een defecte pipeline kunnen zijn?

Verwijderd

GPU kan zelfs bij normaal desktopverbruik warm worden. Als dan de koeling faalt kun je dat al snel krijgen. Bij terugsturen zal je hoogstwaarschijnlijk een 9800 non pro of iets dergelijks krijgen. Bij mijn weten moet de leverancier hetzelfde product leveren, of geld terug geven of een beter product leveren indien de originele niet meer te leveren is (wat de 9700 is).
Maar dit gaat uiteraard in goed overleg met je leverancier.
Probeer trouwens eens je kast open te zetten en een fan tegen je kaart aan te laten blazen. Kun je hitte probleem uitsluiten. Je kan ook nog eens proberen om je kaart te onderklokkenom zo te bepalen of het je geheugen of je core is.

Suc6

Verwijderd

ik heb ook problemen met me r9700pro bij et cssen maar et treed op in combinatie met bepaalde software dus ik kan geen regelmaat vinden in welke situaties het gebeurt...voorbeeld hiervan is alsk powerstrip gebruikt dan krijg ik tijdens het spelen corrupt beeld dat met alt tab te verhelpen is en vervolgens weer naar cs terug te gaan maar het hoort natuurlijk niet te gebeuren en ik gebruikt pstrip voornamelijk voor refresh rate te fixen...met ati refresh fix 0.9.9.7 had ik et minste problemen...hiermee draait et et meest stabiel maar dat is ook eeuwen geleden laatst geupdate

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 21:51:
Bij terugsturen zal je hoogstwaarschijnlijk een 9800 non pro of iets dergelijks krijgen. Bij mijn weten moet de leverancier hetzelfde product leveren, of geld terug geven of een beter product leveren indien de originele niet meer te leveren is (wat de 9700 is).
Maar dit gaat uiteraard in goed overleg met je leverancier.
Suc6
Ik heb de kaart gisteren teruggestuurd, naar Alternate. Iemand ervaring met het terugsturen van (defecte) onderdelen naar Alternate? Als ik wat van Alternate hoor, zal ik het hier posten.
Pagina: 1