[tv&pc]Audio jack laat stoppen springen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 15:12
Als ik mijn tv aan heb en daar de coax antenne op aansluit gaat alles nog goed, maar zodra ik de scartkabel leg tussen de tv en pc dan springen de stoppen hier in het huis.
nou laat ik het beeld nog even zo, maar wil wel audio van TV naar PC hebben.
Dus ik wilde daarnet me audio jack inpluggen op de hoofdtelefoon uitgang van de tv en op de line-in van de PC. ik heb namelijk de PC weer aangesloten op me stereo. Ik ben alleen bang dat als ik dat kabeltje aansluit tussen tv en pc wéér de stoppen zullen springen.

Help, ik snap niet hoe dit komt.

Verwijderd

Hmmm is je computer geaard?

Enne ik zou eerst je pc aarden voordat er echt dingen gefrituurd gaan worden...

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 15:12
och jah, hier in het huis is niets geaard :( oude stopcontacten bah, dus dat is het probleem. Best voor de hand liggend :) thnX!

Verwijderd

verwarmingen zijn vaak wel geaard... snoertje van verwarming naar case van computer... tataaa....

(eigen risico natuurlijk!)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 15:07
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 16:49:
verwarmingen zijn vaak wel geaard... snoertje van verwarming naar case van computer... tataaa....

(eigen risico natuurlijk!)
Als je verwarming op gas werkt, en er slaat eens een vonkje over in de gaspijp, tataa, huis ontploft.
Nauwelijks kans toe, maar toch not done.
Aarden doe je met een aardingspen in de grond.

[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2004 16:53 . Reden: typo ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Verwarming is geen aardingspunt! :(

Zet een scheidingsfilter tussen je antennecoax bij je hoofdaansluiting - en die PC kun je het beste aarden door een aardedraad naar de meterkast te trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 17:19 ]

Verwijderd

Je kunt het voor je audio oplossen door een scheidingsfilter tussen je computer en je tv te plaatsen. Altai maakt die onder andere; een beetje audio/pc/elektronica zaak heeft die wel (ze worden ook vaak in de auto gebruikt om te voorkomen dat het motorgebeuren stoort op je geluidsinstallatie).

Wat soms wil helpen is het omdraaien van niet-geaarde stekkers. 't is alleen een paardemiddel dat lang niet altijd helpt.

/edit: kwist niet dat je ook al scheidingsfilters(-trafo's) voor coax had; wellicht zijn ze er dan ook wel voor video

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 17:12 ]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 16:48
Mantel van coax wordt hierbij doorverbonden naar massa van je computer. Als je de coax galvanisch kunt scheiden van alle apparatuur in je huis, ben je van het probleem af. Je kunt hiervoor inderdaad in de electronica handel een scheidingskastje voor kopen. Als je zelf een beetje handig bent met soldeerbout, dan in wandaansluiting of eerste plug (antennekabel naar je radio en/of tv) beide aansluitingen losmaken en zowel mantel als kern via klein condensatortje doorverbinden (10pf heb ik thuis geloof ik).

Los daarvan moet computer apparatuur liefst wel op een echt geaard stopcontact (niet aan waterleiding/verwarming).

Verwijderd

Je hebt inderdaad mantel stroom filters special voor de Coax, simpelweg tussen de antenne aansluiting van je pc en het probleem is weg. Mits je PC niet ook not aan je stereo hangt welke ook aan de coax zit.

zie : http://www.ece-bv.nl/catal/o3.htm

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ehm... nou wil ik niet inbreken in dit topic, maar ik had een tijdje geleden ook een aardlus probleem en heb dit opgelost door de randaarde van de verdeeldoos waarin de PC stekker zit los te halen...
Nu ben ik dus wel verlost van het aardlusprobleem (Brom in geluid en rare strepen op het beeld), maar heb gemerkt dat als ik de antennestekker op een bepaalde manier vastpak dat ik een beste opdonder krijg... Blijkt dus een spanning van ca. 50Volt op te staan... Mijn PC zit via de video-out aangesloten op een oude videorecorder (die beide op zolder staan) die wederom met een coax kabel aan een videorecorder is aangesloten middels een splitter (zodat ik dus kabeltv en PC tegelijk kan kijken/opnemen) en deze videorecorder is weer verbonden met de TV.

Nu is mijn vraag... Kan deze 50Volt spanning schadelijk zijn voor mijn apparatuur?!? In principe zijn ALLE apparaten nu dus NIET meer geaard en "zweven" dus....
Dat ik af en toe een opdonder krijg vind ik opzich niet zo erg (kriebelt een beetje en je schrikt ervan, maar meer niet)

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-08 16:22

ralpje

Deugpopje

En je PC kan er instabiel van worden. Het beste is toch om te gaan scheiden, en je pc weer te aarden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• haggard
  • Niet online
Ik heb nog nooit enige instabiliteits problemen met mijn PC gehad...

In principe is het toch zo dat als alle niet geaarde apparatuur met elkaar is verbonden (dus via de massa) dat ze allemaal het zelfde potentiaal krijgen?!?
Pas als je ergens "tussen" al deze apparaten de verbinding verbreekt zou een potentiaal verschil ontstaan die je dan als opdonder ervaart?!?

En waar zou ik moeten gaan scheiden?!?

[ Voor 8% gewijzigd door haggard op 21-04-2004 13:32 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Nee; als je niet geaarde apparatuur direct met elkaar doorverbindt, wat gebeurd d.m.v. bijvoorbeeld audiokabels, dan kun je potentiaalverschillen krijgen. Goede (lees: dure) versterkers ontkoppelen (scheiden) daarom standaard alle in- en uitgangen.
Daarnaast zit in een computer een geschakelde voeding en in je audioapparatuur niet.

Hierdoor kunnen wel degelijk potentiaalverschillen optreden die max. de helft van de lichtnetspanning kunnen zijn; dus een volt of 110. En daar gaat je apparatuur inderdaad wel kapot van.

Scheiden moet je dus eigenlijk tussen ieder apparaat wat verbonden is met een ander niet geaard apparaat als je zowel signaal als aarde doorverbindt (en dat doe je bij bv. audio en video, anders krijg je vaak rare dingen). Nu zul je er tussen je versterker en cd-speler geen last van hebben, maar als je merkt dat je tintelingen (of zelfs een opdonder) voelt bij het vastpakken, dan zou ik maar een paar eurotjes aan scheidingsfilters uitgeven, da's goedkoper dan een nieuwe geluidskaart of versterker.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 23:23 ]

Verwijderd

Ik zou eerst proberen of het aarden van je PC het probleem oplost. Werkt het niet, dan kun je altijd nog solderen of geld uitgeven aan filters. Los van de genoemde problemen is het aan te raden je PC aan een geaard stopcontact te hangen. In tegenstelling tot de mensen die zeggen dat het geen verwarming of waterleiding mag zijn, beweer ik dat het best kan. Ik heb in een oud huis gewoond waarvan de bedrading werd afgekeurd, omdat deze te oud werd. Deze werd vervangen door een goede installateur welke aarde aansloot op de waterleiding. De voorschriften laten dit toe en ook de energieleverancier zag hier geen enkel probleem in. Reden: de waterleiding gaat de grond in en staat in contact met het grondwater. Wanneer er een lekstroom is, kiest deze de weg van de minste weerstand en dat is dus via de waterleiding de grond in en niet via mensen die minder goed stroom geleiden. Overigens staan een aardpen en waterleiding via het grondwater ook met elkaar in contact. Nog een ander punt wat mijn stelling onderbouwt: de bouwmarkt heeft standaard klemmetjes om een aardedraad aan je verwarming te maken. Als aarden via de verwarming uit den boze is, waarom mag dit dan verkocht worden? Wel zorgen dat dit klemmetje op het metaal en niet op de verf zit!

[EDIT]Net ff op de badkamer geweest en wat zag ik daar? Een aardleiding aan de waterleiding. Bouwjaar: 1999.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 00:21 ]

• haggard
  • Niet online
Maar wat voor scheidingsfilter moet ik hebben en waar moet ik die plaatsen?!?

Verwijderd

Een verwarming aarden is inderdaad verplicht, maar je hebt wel je hoofdequipotentiale verbinding nodig of ook wel aardlus genoemd. Dit kunnen ofwel metalen spillen zijn, ofwel een lus rond het huis. Alle metalen onderdelen in huis moeten worden geaard, zoals verwarming, convectoren, enz..

De spreidingsweerstand moet minder dan 100 ohm zijn, of 30 ohm in bepaalde gevallen. anders wordt het boeltje afgekeurd.

Verwijderd

Fijn dat je het met me eens bent. Als de verwarming aan de aarde ligt, ligt alles wat je aan de verwarming legt dus ook aan de aarde.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 16:33
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 15:16:
Fijn dat je het met me eens bent. Als de verwarming aan de aarde ligt, ligt alles wat je aan de verwarming legt dus ook aan de aarde.
fout

misschien aan dezelfde buis ja, maar als je em ergens anders in je huis aan de c.v. hangt heb je grote kans van niet
er kunnen namelijk teflon koppelingen zitten in de cv, waardoor amper stroom kan lopen, hierdoor staat er geen verbinding tussen de ene en de andere leiding

daarnaast is het gewoon strafbaar, want als bijvoorbeeld een installateur aan het werk gaat met je c.v en hij ontkoppeld een leiding staat er een potentiaal van 115volt over de 2 pijpen die hij vast heeft en dit geeft een vrij aardige opdonder.

niet doen dus, STRAFBAAR

Verwijderd

Die klemmetjes worden ook niet verkocht om iets te aarden aan je waterleiding/verwarming, maar om de waterleiding/verwarming zelf te aarden.
Pagina: 1