Toon posts:

[batch] OS opvragen / op deelpad zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben druk in de weer geweest met google en de search hier, maar kon het niet vinden.

Mijn vraag is: is het mogelijk (en verstandig) om met een .bat bestand het OS op te vragen? Ik wil weten of het om win98 of winXP gaat. Zo ja, hoe. Of kan dit beter in VBscript oid gedaan worden?

Ik zat zelf te denken aan het opvragen van de computernaam die ik dan per stuk associeer met een OS, maar dat is een beetje lelijk en amateuristisch (maar ja, dat ben ik ook :) )

Mijn voorkeur gaat uit naar een .bat bestand omdat dat snel zou werken.

Weet iemand dit?

Verwijderd

de NT varianten hebben %OS% waarop je kunt controleren.
IF [%OS%]==[Windows_NT] echo running NT/2000/XP/2003/Longhorn
IF not [%OS%]==[Windows_NT] echo running DOS/Win3.1x/Win95/Win98/WinME

verder kan VER (of VER/R) ook nog handig zijn, en dan in combinatie met "FIND.EXE"
(alleen heb ik een gruwelijke hekel aan tijdelijke bestanden).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply.

Ik begrijp hieruit dat ik met VER en find.exe moet gaan werken als ik het script ook op win98 wil uitvoeren?

Ik ben hier niet bekend mee. find.exe is een prg in elke windows waar je mee kan zoeken?

Kan iemand een voorbeeld geven van het gebruik van VER en find.exe?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 12:52:
Bedankt voor je reply.

Ik begrijp hieruit dat ik met VER en find.exe moet gaan werken als ik het script ook op win98 wil uitvoeren?

Ik ben hier niet bekend mee. find.exe is een prg in elke windows waar je mee kan zoeken?

Kan iemand een voorbeeld geven van het gebruik van VER en find.exe?
Voorbeelden van het gebruik hiervan kun je zelf ook wel vinden; als je bijvoorbeeld ver /? of find /? intikt zou je alle nodig informatie moeten vinden. Als ik jou was zou ik gewoon de output van die commandos op de verschillende windows versies eens vergelijken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ermee aan de gang, bedankt .

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
je kan ook het programma psinfo gebruik en dan de regel bij product version dat getal afvangen.

Windows 2000 = 5.0
Windows XP = 5.1

Suc6

while ( !$succeed ) { $try++ }

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Bas_je schreef op 23 april 2004 @ 14:40:
je kan ook het programma psinfo gebruik en dan de regel bij product version dat getal afvangen.

Windows 2000 = 5.0
Windows XP = 5.1

Suc6
Maar waarom zou je een extern programma gebruiken als het ook perfect met een paar simpele standaard commando's kan? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Bas_je
omdat je nu alleen maar je os opvraagt!

Ik heb ook script gemaakt, waarmee je op os, sp en hotfixes moet scannen, en deze dan up te daten. Dit kan dus heel makkelijk met het externe programma (psinfo). Dus als je nog aan een uitbreiding denkt kan ik je deze methode adviseren.

Vandaar....

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Of een tooltje bouwen in Delphi die je daarna aanroept in je batch file, die vervolgens een errorlevel returnt al nagelang de versie van het OS waar het op aangeroepen wordt :)

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• Bas_je
in delphi zijn er genoeg manieren om vanuit delphi zonder command prompt, script, errorlevel je windows versie op te vragen.......

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Ja dat wel maar dat tooltje is speciaal gemaakt voor gebruik in een batch file. Ergens bovenaan roep je die exe aan en dan wordt er een errorlevel teruggeven. Je kan dan met een IF statement afhankelijk van welke errorlevel bepaalde acties uitvoeren, bijvoorbeel updates runnen.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Pagina: 1