[LINUX] eigen web-interface bouwen

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik zet hem hier maar even neer...... P&W is ook een mogelijkheid... na lang dubben toch maar hier :)

Ik denk dat de meesten hier alle control-panels voor op linux-servers wel kennen. Ik doen dan bijvoorbeeld op PLESK, C-PANEL, WEB-CP, enzz. Nu ben ik al een hele tijd aan het kijken wat de mogelijkheden hier van zijn. Die zijn vaak te groot voor het doel wat je er mee wil bereiken.

Het idee: Een studentencomplex met een eigen domeinnaam. Hebben geen geld om een exchange-server te draaien dus dan kom je zo maar uit op linux (thu) maar je wil bijvoorbeeld het ding wel goed kunnen mangen met betrekking tot mail, en een klein FTP mapje per gebruiker.

Hoe ga je beginnen een eigen CP hiervoor te maken ? De gebruiker moet een aantal mailbox aan kunnen maken die een vaste hoeveelheid hebben, bijvoorbeeld 3. En zodra je een user aanmaakt als admin moet de gebruiker een eigen FTP-mapje incl. login-gegevens krijgen voor zijn volledige account.

De user moet dus alleen beschikking hebben over het volgende:

Instellingen Panel (wachtwoord en mailboxen aanmaken)
FTP login (mapje ergens op de server)
Webmail (kan ook iets van webmail of neo voor gebruikt worden.. geintegreerd is wel zo leuk natuurlijk)

Nu zijn er natuurlijk verschillende tools te vinden op Hotscripts en dergelijk maar ik kan mijn weg er niet goed in vinden. Wellicht dat iemand een goede toolkent die dit webbased of deels webbased/termial kan ?

Ook een leuk idee om dit zelf te maken natuurlijk, de vraag is in hoeverre dit haalbaar is :)

[ Voor 4% gewijzigd door BacardiBreezer op 20-04-2004 15:30 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je het zelf maakt: webinterface die alle informatie in een database gooit, en een crontab die de informatie uit de database haalt en als privileged user acties uitvoert.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Keej, dit is te koppelen aan bijvoorbeeld ook weer mail voor de user ? Ik heb wel een idee daarover maar zit vast om dat verder uit te kunnen stippelen hoe verder te gaan.

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
dit is leuk, hier kan ik heel veel mee, dan hoef ik niet telkens naar m'n server toe te lopen, maar doe ik het zo :)

Verwijderd

Laat ik het zo zeggen: alles wat jij wilt is mogelijk, en zelfs nog 1000x beter. Je moet echter wel genoeg tijd + kennis hebben om het allemaal in mekaar te hakken, want het is veel werk... Hoe en waar je begint? dat is afhankelijk van wat je wilt en wat je kunt. Persoonlijk zou ik beginnen met een framework waar je uitgebreide access controls op toe kunt passen, waar je vervolgens stukje voor stukje meer functionaliteit aan gaat toevoegen. Er zijn echter talloze manieren om aan een project als dit te beginnen..

Overigens doe je dit meestal in een php+mysql achtige omgeving maken (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 15:39 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
De kennis van PHP en mySQL is aanwezig, een kennis van linux is er ook (sommige zaken zal ik op moeten zoeken of vragen mbt linux :) ) maar de koppeling PHP/MySQL aan Linux vast weet ik niet helemaal waar ik moet beginnen.... weet iemand desnoods documentatie ?

Verwijderd

www.php.net en dan vooral de mysql sectie in de documentatie ;)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

pietje63

RTFM

Ik zou inderdaad kiezen voor php/cgi + mysql.

Zowel php als cgi kunnen in bestanden schrijven en op deze manier kun je de configuratie bestanden aanpassen. Er zijn verschillende manieren te bedenken hoe je het kan doen met betrekking tot alleen de stukken wijzigen die je wilt wijzigen.

Verder moeten de meeste programma's worden herstart na een wijziging van de configuratie bestanden, ik heb zelf geen ervaring met het op deze manier opstarten van programma's maar daarvoor moet je maar even de source bekijken van een van de programma's in je ts.

Je kunt het ook andersom aanpakken, beginnen met een van de programma's uit je ts en deze uitkleden.
BacardiBreezer schreef op 20 april 2004 @ 15:48:
De kennis van PHP en mySQL is aanwezig, een kennis van linux is er ook (sommige zaken zal ik op moeten zoeken of vragen mbt linux :) ) maar de koppeling PHP/MySQL aan Linux vast weet ik niet helemaal waar ik moet beginnen.... weet iemand desnoods documentatie ?
Dat is dus kwestie van users e.d. uit de database halen, daar al je settings opslaan en zorgen dat je script dit wegschrijft naar de configuratie bestanden.

[ Voor 30% gewijzigd door pietje63 op 20-04-2004 15:53 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Goede uitleg Piet !

Ik zal idd eens gaan kijken hoe ik dat ga doen met die configuratie-bestanden... lijkt me een leuk punt :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Ik heb wat zodat m'n klanten hun email en subdomains/redirects kunnen beheren. Een php/mysql frontend en een perl backend die elke minuut kijkt of er nog wijzigingen zijn en zodoende een config schrijven met de data uit de DB. Werkt uitstekend!

Wat die controlpanels (waarvan ik Directadmin verruit de beste vind) hebben is een daemon die draait en alles voor mekaar maakt.

Waar je veel kennis van moet hebben is voornamelijk de services die je gebruikt. Je gaat exotische opties van je services nodig hebben. ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
jep schreef op 20 april 2004 @ 16:00:
Ik heb wat zodat m'n klanten hun email en subdomains/redirects kunnen beheren. Een php/mysql frontend en een perl backend die elke minuut kijkt of er nog wijzigingen zijn en zodoende een config schrijven met de data uit de DB. Werkt uitstekend!

Wat die controlpanels (waarvan ik Directadmin verruit de beste vind) hebben is een daemon die draait en alles voor mekaar maakt.

Waar je veel kennis van moet hebben is voornamelijk de services die je gebruikt. Je gaat exotische opties van je services nodig hebben. ;)
Dit heb je dus zelf gebouwd... kun je misschien aangeven hoe je te werkt bent gegaan ?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 15:48

chem

Reist de wereld rond

waarom geen proftpd met mysql (vast interfaces voor), mailserver met sql-backend (courier, postfix, whatever) waar ook interfaces voor zijn etc. ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• jep

jep

BacardiBreezer schreef op 20 april 2004 @ 16:12:
[...]

Dit heb je dus zelf gebouwd... kun je misschien aangeven hoe je te werkt bent gegaan ?
Gegevens gaan in de database, en mijn perl scripts trekken alle data eruit en bouwen de configuratiebestanden (eigenlijk includes ervan) opnieuw op volgens een structuur die ik per service (httpd/postfix) al ken. :)

Eerst parse ik alles nog zodat er geen fouten in staan, en dan reload ik apache op zo'n manier dat 'ie niet op zijn smuicheltje gaat. :)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 09:49

killercow

eth0

mischien kun je voor een exchange server achtige server eens kijken naar de openexchange server van Suse? maar dan met student licenses? die zijn best te betalen en dat ding heeft werkelijk de heerlijkste webadmin die er bestaat.

openkat.nl al gezien?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
chem schreef op 20 april 2004 @ 16:13:
waarom geen proftpd met mysql (vast interfaces voor), mailserver met sql-backend (courier, postfix, whatever) waar ook interfaces voor zijn etc. ?
Voorbeelden ?

• jep

jep

chem schreef op 20 april 2004 @ 16:13:
Omdat ik mijn mailserver/ftpserver nooit afhankelijk wil laten zijn van zoiets als MySQL. Als (bij mijn setup) de database server problemen heeft dan haalt 'ie die data niet opnieuw op maar blijft alles keurig werken. :)

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37

Robert

You have your answer..

^with chem^

Je moet gewoon een goede combinatie vinden tussen de suggesties hier. Veel services kunnen tegenwoordig benodigde configs uit een DB halen, en als je iets nodig hebt dat dat niet heeft moet je er zelf even wat voor schrijven. Hoe mooier je het wilt, hoe meer werk het kost.
In principe stellen je eisen niet al te veel voor volgens mij, vereist alleen wat scripting kennis (bash scripts zijn daar prima geschikt voor :) ) en wat mysql/php
jep schreef op 20 april 2004 @ 16:18:
[...]

Omdat ik mijn mailserver/ftpserver nooit afhankelijk wil laten zijn van zoiets als MySQL. Als (bij mijn setup) de database server problemen heeft dan haalt 'ie die data niet opnieuw op maar blijft alles keurig werken. :)
Moet je dan niet gewoon zorgen voor een goede database server ? (redundant,goeie backups). Ik werk al jaren met een zeer betrouwbare setup, ok hij zal niet de betrouwbaarheid van mijn filesystem kunnen halen maar toch..

[ Voor 40% gewijzigd door Robert op 20-04-2004 16:21 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• jep

jep

Dat zou ik dus niet doen.

Is je SQL stuk, werkt gelijk je DNS, Email en FTP niet meer. Wie weet zelfs je apache. Dat is IMO nooit goed voor je stabiliteit en betrouwbaarheid. Al weet ik niet of dat in deze situatie van toepassing is. ;)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Kettrick

Rantmeister!

Misschien zou je in plaats van SQL eens naar LDAP kunnen kijken, er zijn voor een groot aantal daemons kant en klare scripts te vinden die configfiles uit een LDAP tree halen.

Je hoeft dan alleen nog maar een PHP interface richting LDAP te bouwen. Je kan er ook voor kiezen om direct uit LDAP te draaien, maar daar heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee (om redenen die jep eerder al gaf ;) ).

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Normaal gesproken is een SQL database niet de jusite DBMS om dit soort dingen te doen. Hiervoor gebruik je LDAP. Natuurlijk zijn er interfaces voor je MTA, ftp-server, web-server in alle soorten en maten.

Ook kan je zo (redelijk eenvoudig) zorgen dat bijvoorbeeld je Mozilla bookmarks op de server staan, en je ze dus van buiten af bereiken.

offtopic:
Aai.. net een minuutje te laat

[ Voor 7% gewijzigd door Sendy op 20-04-2004 16:28 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik ben eens gaan zoeken en ik denk dat LDAP wel een zeer geschikt iets is om data voor te gebruiken. Het lijkt mij met SQL zelf ook wat instabieler.

[ Voor 5% gewijzigd door BacardiBreezer op 20-04-2004 17:54 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:59

JaQ

Je kan uiteraard ook met Perl tegen LDAP aan-ouwenelen.. (en perl kan ook met apache n**ken), dus de combo perl-ldap is ook een optie. Maar waarom bouwen als andere mensen al dergerlijke dingen voor je hebben gemaakt?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Als het aankomt op het proggen (zowel de PHP-backend als een daemon in C) wil ik best helpen (evenals zoeken naar documentatie natuurlijk). Dan moet je wel al heel veel mogelijkheden aanbieden (zowel met SQL server als zonder, of eventueel wegschrijven in XML files, verschillende paketten, ...) om een beetje gebruikers te vinden. Er zijn al redelijk wat projecten op de markt (zowel betalend als opensource, hoewel ik dacht dat Webmin in Perl geschreven was, en sommige mensen PHP willen om 't een en 't ander in te hacken)

If you can't beat them, try harder

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
He Ding dat vind ik leuk te horen ! Maar wellicht is het een idee om te proberen webmin te tweaken in dit topic, net zoals bij phpMyStats ?

Iig... er is voldoende mogelijk :)

• dingstje
Webmin is geschreven in Perl, en ik kan geen Perl (of toch niet genoeg), dus Webmin tweaken zit er niet in voor mij. Als je een nieuw systeem wilt schrijven wil ik wel meehelpen :-)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 15:48

chem

Reist de wereld rond

zoek maar op freshmeat.net ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
dingstje schreef op 20 april 2004 @ 19:21:
Webmin is geschreven in Perl, en ik kan geen Perl (of toch niet genoeg), dus Webmin tweaken zit er niet in voor mij. Als je een nieuw systeem wilt schrijven wil ik wel meehelpen :-)
Nou ik zal je eens mailen :) dan kunnen we samen een kijken hoe of wat.... je zal in de loop van de week de mail wel zien :) Thnx !!

@ chem: ook THNX, had daar nog niet gekeken :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Kent iemand dit ?? Ziet er wel leuk en doeltreffend uit:

www.ispman.org

• JaQ

JaQ

BacardiBreezer schreef op 20 april 2004 @ 23:21:
Kent iemand dit ?? Ziet er wel leuk en doeltreffend uit:

www.ispman.org
Een van de progsels vanaf freshmeat !? (<-- sarcasme )

Toevallig ken ik twee van de auteurs van het geheel (en een is er toevallig mijn zakenpartner ;)). Het hangt aan elkaar van perl en php. Praat tegen een ldap database (goh, wat toevallig dat ik dat als voorzetje gaf ;) )

Ik werk er zelf ook mee op mijn hostingplatform (ja, dat de nederlandse demosite plat lligt is mijn schuld, heb nu alleen geen tijd om het te repareren. Misschien dat mijn zakenpartner er wel tijd voor heeft gehad, maar dat zou ik moeten checken).

Volgens mij voldoet ispman wel aardig aan de wensen, maar het is wel enigzins een bitch om te configureren. Als het echter draait, dan werkt het ook als een speer kan ik je verzekeren. Op dit moment managen wij er een 8-tal webservers mee, met in totaal een kleine 170 domeinen. Verder weet ik uit ervaring dat een middelgrote ISP in de USA er compleet op draait een kleine ISP in Nederland. Deze draaien ispman op freebsd, zelf draaien wij het op debian, vroeger op mandrake.

Wat mij betreft dus een aanrader (maar ik ben niet helemaal onpartijdig)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Waarom zou je het aan LDAP willen hangen? zelfde geval als met mysql imo.
Dus waarom niet gewoon 'old-school' plain text files? of desnoods XML als je je daar happy mee voelt :P

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
DrFrankenstoner schreef op 20 april 2004 @ 23:56:
[...]

Een van de progsels vanaf freshmeat !? (<-- sarcasme )

Toevallig ken ik twee van de auteurs van het geheel (en een is er toevallig mijn zakenpartner ;)). Het hangt aan elkaar van perl en php. Praat tegen een ldap database (goh, wat toevallig dat ik dat als voorzetje gaf ;) )

Ik werk er zelf ook mee op mijn hostingplatform (ja, dat de nederlandse demosite plat lligt is mijn schuld, heb nu alleen geen tijd om het te repareren. Misschien dat mijn zakenpartner er wel tijd voor heeft gehad, maar dat zou ik moeten checken).

Volgens mij voldoet ispman wel aardig aan de wensen, maar het is wel enigzins een bitch om te configureren. Als het echter draait, dan werkt het ook als een speer kan ik je verzekeren. Op dit moment managen wij er een 8-tal webservers mee, met in totaal een kleine 170 domeinen. Verder weet ik uit ervaring dat een middelgrote ISP in de USA er compleet op draait een kleine ISP in Nederland. Deze draaien ispman op freebsd, zelf draaien wij het op debian, vroeger op mandrake.

Wat mij betreft dus een aanrader (maar ik ben niet helemaal onpartijdig)
Nou zorg dan ook eens voor een install-manual.... spoor je "zakenpartner" eens aan ;)

offtopic:
Had het idd niet van freshmeat... was het eerder al een keer tegen gekomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door BacardiBreezer op 21-04-2004 00:08 ]

• JaQ

JaQ

BacardiBreezer schreef op 21 april 2004 @ 00:06:
[...]

Nou zorg dan ook eens voor een install-manual.... spoor je "zakenpartner" eens aan ;)

offtopic:
Had het idd niet van freshmeat... was het eerder al een keer tegen gekomen :)
zoiets of zoiets of meer deze ?? (staat overigens ook gewoon op www.ispman.org)

ispman is hier op GoT ook al eens wat eerder genoemd (misschien dat je mijn nick daar ook bij tegenkomt ;))

[ Voor 11% gewijzigd door JaQ op 21-04-2004 00:43 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
DrFrankenstoner schreef op 21 april 2004 @ 00:43:
[...]

zoiets of zoiets of meer deze ?? (staat overigens ook gewoon op www.ispman.org)

ispman is hier op GoT ook al eens wat eerder genoemd (misschien dat je mijn nick daar ook bij tegenkomt ;))
Ik had begrepen dat die tut's niet voor de laatste versie waren.. wellicht die op debian.org wel. Jij weet vast ook wel of er makkelijk je eigen touch aan te geven is ?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

BacardiBreezer schreef op 20 april 2004 @ 15:29:
Ik zet hem hier maar even neer...... P&W is ook een mogelijkheid... na lang dubben toch maar hier :)

Ik denk dat de meesten hier alle control-panels voor op linux-servers wel kennen. Ik doen dan bijvoorbeeld op PLESK, C-PANEL, WEB-CP, enzz. Nu ben ik al een hele tijd aan het kijken wat de mogelijkheden hier van zijn. Die zijn vaak te groot voor het doel wat je er mee wil bereiken.

Het idee: Een studentencomplex met een eigen domeinnaam. Hebben geen geld om een exchange-server te draaien dus dan kom je zo maar uit op linux (thu) maar je wil bijvoorbeeld het ding wel goed kunnen mangen met betrekking tot mail, en een klein FTP mapje per gebruiker.

Hoe ga je beginnen een eigen CP hiervoor te maken ? De gebruiker moet een aantal mailbox aan kunnen maken die een vaste hoeveelheid hebben, bijvoorbeeld 3. En zodra je een user aanmaakt als admin moet de gebruiker een eigen FTP-mapje incl. login-gegevens krijgen voor zijn volledige account.

De user moet dus alleen beschikking hebben over het volgende:

Instellingen Panel (wachtwoord en mailboxen aanmaken)
FTP login (mapje ergens op de server)
Webmail (kan ook iets van webmail of neo voor gebruikt worden.. geintegreerd is wel zo leuk natuurlijk)

Nu zijn er natuurlijk verschillende tools te vinden op Hotscripts en dergelijk maar ik kan mijn weg er niet goed in vinden. Wellicht dat iemand een goede toolkent die dit webbased of deels webbased/termial kan ?

Ook een leuk idee om dit zelf te maken natuurlijk, de vraag is in hoeverre dit haalbaar is :)
Ik zie niet zo goed wat hierin staat wat webmin niet kan... Someone care to explain?

Verwijderd

wzzrd, het gaat er denk ik niet om dat webmin het ook kan, maar meer om het zelf maken. Correct me if I'm wrong, het zou ook best kunnen dat zo'n product veel beter af te stemmen is dan een bestaand product, en dat dat dus de reden is. Maar ach, er zouden niet zoveel verschillende browsers zijn als iedereen zo zou denken als jij wzzrd ;) maar dat is slechts een voorbeeld natuurlijk.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wzzrd schreef op 21 april 2004 @ 19:28:
[...]

Ik zie niet zo goed wat hierin staat wat webmin niet kan... Someone care to explain?
Ik ook niet :) Webmin is idd erg uitgebreid, maar in combinatie met usermin perfect voor dit doel. Alle opties die je niet nodig hebt kun je gewoon uitzetten of helemaal niet installeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ben ik helemaal met jullie eens... ik wil de interface dan wel graag even veranderen :D

Iemand een idee... perl toch ? Tijdje geleden heb ik hier wat dingen mee gedaan. opzich goed te doen maar wellicht dat mensen een idee hebben om dit makkelijker te doen..... bron aanpassen gewoon.... maar hoe en met welk prog... ik deed het namelijk met kladblok :)

• Sendy
  • Niet online
Je vraagt nu met welk programma je moet gaan werken? Weet je zeker dat je iets wil/kan programmeren?

Als je wil leren programmeren kan je het beste beginnen door kleine foutjes op te lossen in bestaande programmaas. Begin dus niet aan iets nieuws, maar help anderen.

[ Voor 46% gewijzigd door Sendy op 22-04-2004 01:08 ]

• JaQ

JaQ

het grote verschil tussen ispman en webmin is dat je met ispman een andere groep users bediend dan met webmin. (die overigens geen OS users hoeven te zijn en dat in ons geval ook niet zijn. Alle users zitten in ldap en mysql, afhankelijk van het onderdeel). Je kan dus mensen hun eigen domein, nameserver, mxrecords, a-records mailusers/lists/boxen, apache config, radius en ftp laten beheer op jouw server(s) Zeker die (s) is het grote verschil tussen webmin en ispman. ISPMan is dus een platform en niet aan 1 machine gebonden (maar het kan natuurlijk zijn dat webmin dat ook kan, dat weet ik niet zeker, maar volgens mij niet)

Als ik mij niet vergis werkt ispman met templates die relatief eenvoudig zijn aan te passen, maar de heb ik zelf verder niet aangeraakt. Dat zou je dus rustig moeten bekijken (en ja, dat blauw met blauw en blauw is eigenlijk best lelijk. Je kan zien dat het door een stel techneuten is gebouwd, ipv door grafisch onderlegde personen).

Hiermee heb je dus ook meteen het nadeel van ISPMan te pakken: het is voor techneuten door techneuten gebouwd, dus doorspekt met technische kreten en (naar mijn mening) gebrek aan helpteksten (zelf hebben we de help pages niet eens op de server staan, maar dat is meer omdat we die toch niet nodig hebben). Webmin vind ik wel n00b vriendelijker, maar n00bs zijn niet onze doelgroep, dus daar lig ik persoonlijk niet wakker van (meeste klanten zijn webdesign bureau's)

edit:
toevoeging:

is het trouwens met webmin mogelijk om een user de apache config aan te laten passen? en dns? etc. mmm.. misschien met sudo rechten wel of zo, via wat truckages...

[ Voor 9% gewijzigd door JaQ op 22-04-2004 01:25 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Volgens mij is dat niet mogelijk met webmin. Voor webmin zijn er bijvoorbeeld wel templates te vinden (op de site) die webmin een ander uiterlijk geven.

De functies die in webmin zitten zijn eigenlijk erg goed voor de toepassing waar ik het voor wil gebruiken. Nu wordt er alleen over gedacht om 2 servers in te zetten..... een voor mail en een voor het web. Wat is volgens jullie handig ? Ik zou het per user graag bij elkaar willen houden op één server maar wellicht dat mail op een x-tra server wel zo safe is.

IPSman heeft idd zo wel zijn voordelen, MySQL aanpassen zat er niet in dacht ik. ISPman kan je opzich veel mee, maar de gebruiker kan er teveel mee. Het enige wat hij moet kunnen doen is het volgende:

Mail lezen en versturen online
Maiboxen op een bepaalde limit aan kunnen maken en aanpassen.
DB's (als hij hier access voor heeft) aanmaken en aanpassen.
Wachtwoord wijzigen.

De admin mag natuurlijk alles en moet al eerste de user aan kunnen maken :)

Ik denk dat webmin opzich ook wel een goede optie is, ik ga eens kijken wat het makkelijste is om te verbouwen.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 19:36:
wzzrd, het gaat er denk ik niet om dat webmin het ook kan, maar meer om het zelf maken. Correct me if I'm wrong, het zou ook best kunnen dat zo'n product veel beter af te stemmen is dan een bestaand product, en dat dat dus de reden is. Maar ach, er zouden niet zoveel verschillende browsers zijn als iedereen zo zou denken als jij wzzrd ;) maar dat is slechts een voorbeeld natuurlijk.
Mjah. Niet dus:
Wellicht dat iemand een goede toolkent die dit webbased of deels webbased/termial kan ?
Letterlijk de hoofdvraag van de TS.

Bovendien (met het risico een flamewar te starten), kan zo'n 80% van de vaste NOS klanten beamen, dan als iedereen er zo over zou denken als ik, iedereen Linux zou gebruiken en er erg, erg veel mooie FLOSS software zou zijn. Maar dat terzijde.

Het ging de TS er dus om een systeem te hebben. Niet noodzakelijk om dat te maken. Dat is trouwens ook niet de oorzaak van de variateit in browsers. Mensen zijn bijv. geen Galeon gaan maken omdat ze dat leuk vonden, maar omdat ze wilden dat er een Gecko-based browser zou zij die bepaalde functionaliteit zou bezitten. TS wil een bepaald programma. Hij wil best wat aan webmin klussen als dat nodig is. Als dat niet nodig is, vindt 'ie dat afaik ook prima. Dus.

Webmin dus. Met een aanpassinkje hier en daar dus.

Dus.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
wzzrd schreef op 22 april 2004 @ 17:52:
[...]

Mjah. Niet dus:

[...]

Bovendien (met het risico een flamewar te starten), kan zo'n 80% van de vaste NOS klanten beamen, dan als iedereen er zo over zou denken als ik, iedereen Linux zou gebruiken en er erg, erg veel mooie FLOSS software zou zijn. Maar dat terzijde.

Het ging de TS er dus om een systeem te hebben. Niet noodzakelijk om dat te maken. Dat is trouwens ook niet de oorzaak van de variateit in browsers. Mensen zijn bijv. geen Galeon gaan maken omdat ze dat leuk vonden, maar omdat ze wilden dat er een Gecko-based browser zou zij die bepaalde functionaliteit zou bezitten. TS wil een bepaald programma. Hij wil best wat aan webmin klussen als dat nodig is. Als dat niet nodig is, vindt 'ie dat afaik ook prima. Dus.

Webmin dus. Met een aanpassinkje hier en daar dus.

Dus.
Dus jij weet ook hoe webmin het beste aan te passen dus ? Dus. :P B)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat wil je precies veranderen? Zet het eens uitputtend op een rijtje.

Verwijderd

Kijk, wat je nu zou kunnen gaan doen he, is beginnen met het integreren van webmin in een testomgeving. Daarbij test je wat er aan functionaliteit aanwezig is, en wat er nog mist. Vervolgens ga je de missende functionaliteit toevoegen. Of we weten hoe je het beste webmin kunt aanpassen? Denk het niet. Ik denk dat jij de enige bent die weet wat er aan functionaliteit mist voor jouw netwerk. Het is vrij simpel om te doen mits je perl een beetje kent, en een beetje je weg kent in webinterfaces en systeeminterfaces. Met minder kennis kan het ook wel lukken, dan leer je gaandeweg vanzelf wel bij.

Overigens denk ik dat voor de functionaliteit die jij nodig hebt, webmin mischien zelfs wel veel te groot en uitgebreid is. Wellicht is het een beter idee om alreeds bestaande webinterfaces met mekaar te gaan integreren (of gewoon los naast mekaar draaien). Wat ook kan, is het geheel van scratch schrijven of met de hand gaan beheren, want zo veeleisend ben je niet qua functionaliteit. De vraag is, of je hier wel op zit te wachten (het van scratch schrijven). Dat is een behoorlijk project, wat je niet zomaar moet beginnen als je niet gewent bent aan wat grotere programmeer projecten. Er gaat sowiso een hoop tijd inzitten, hoe je het ook wend of keert.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ben ik helemaal met je eens. Opzich is webmin prima !! Alleen het uiterlijk moet aangepast worden. Er zijn standaard skins voor te downloaden maar ik zal eens uit gaan zoeken hoe je deze zelf kan maken :)

Grote projecten...... NP, ik wilde alleen een bekijken wat voor een kennis van WebMin hier al aanwezig was.... ik hbe het al eens gebruikt en het werkt goed moet ik zeggen !

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Even een update.... ik heb webmin even geinstalled in combinatie met usermin. Ik ben er weer erg over te spreken :) Nu zelf de layout maar eens aanpassen.... het werkt super, zeker icm installeerbare modulen en updates enzz.

Verwijderd

wzzrd schreef op 22 april 2004 @ 17:52:
[...]

Mjah. Niet dus:

[...]

Hmm, oeps, sorry .. niet helemaal goed gelezen dus :X
Excuus.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 09:40:
[...]

Hmm, oeps, sorry .. niet helemaal goed gelezen dus :X
Excuus.
Gezellig toch ;)

Verwijderd

Erkens schreef op 20 april 2004 @ 23:59:
Waarom zou je het aan LDAP willen hangen? zelfde geval als met mysql imo.
Dus waarom niet gewoon 'old-school' plain text files? of desnoods XML als je je daar happy mee voelt :P
Misschien wel omdat LDAP voor dit soort taken bedoeld is :?

Ik weet niet hoor.

Misschien omdat je met LDAP volledige integratie in je Unix/Windows omgeving (machines bereikt). Misschien wel omdat je met master/slave servers kan werken en alles dus doordraait als er een LDAP server down is, misschien wel omdat LDAP sneller is dan een normale database, misschien wel omdat LDAP de defacto standaard is voor dit soort dingen :?

Zomaar wat argumenten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 16:09 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 16:07:
[...]

Misschien wel omdat LDAP voor dit soort taken bedoeld is :?

Ik weet niet hoor.

Misschien omdat je met LDAP volledige integratie in je Unix/Windows omgeving (machines bereikt). Misschien wel omdat je met master/slave servers kan werken en alles dus doordraait als er een LDAP server down is, misschien wel omdat LDAP sneller is dan een normale database, misschien wel omdat LDAP de defacto standaard is voor dit soort dingen :?

Zomaar wat argumenten :+
ik weet wel wat LDAP is enzo, maar ik doelde eigenlijk meer op het feit dat je dan weer afhankelijk bent van een extra service, ook al kan je hiervoor meerdere servers gaan gebruiken, maar je hebt niet altijd de beschikking over meerdere servers, indien je dat wel hebt ja dan is er eigenlijk niets wat je tegenhoudt, hoewel, volgens mij is een plain text file toch sneller dan verbinding maken met een LDAP service :P
hoewel snelheid bij dit soort applicaties niet zo heel erg triviaal is :)
ach ik denk gewoon veel te globaal, ik wil dergelijke applicaties op zoveel mogelijk systemen kunnen draaien zonder eerst LDAP en/of MySQL e.d. te hoeven installeren :P

Verwijderd

Erkens schreef op 23 april 2004 @ 16:35:
[...]

ik weet wel wat LDAP is enzo, maar ik doelde eigenlijk meer op het feit dat je dan weer afhankelijk bent van een extra service, ook al kan je hiervoor meerdere servers gaan gebruiken, maar je hebt niet altijd de beschikking over meerdere servers, indien je dat wel hebt ja dan is er eigenlijk niets wat je tegenhoudt, hoewel, volgens mij is een plain text file toch sneller dan verbinding maken met een LDAP service :P
Als je weet wat LDAP is, dan snap ik dus niet echt waarom je met plaintext files aan komt zetten om verschillende daemons te integreren in een situatie zoals TS die schetst. Om je een voorbeeldje te geven van hoe goed LDAP te integreren is met verschillende daemons:

Als ik een Windows gebruiker aanmaak bepaal ik de groepen waar deze gebruiker in zit. Deze persoon persoon kan nu inloggen op het domein (Samba PDC), hij kan meteen FTP'en (met quota's). Ik kan bepalen of en op welke machines hij mag inloggen (zowel individuele Windows machines alsook Linux machines). Hij heeft e-mail adressen (inclusief aliassen) aangemaakt gekregen met autoresponders/forwarders die uiteraard zelf in te stellen middels de webmail. Hij heeft een eigen adresboek (naast het gedeelde adresboek), dat binnen windows opvraagbaar is maar ook via de webmail etc. (en zelfs via externe machines als deze LDAP ondersteunen) en uiteraard is deze gebruiker meteen binnen het gehele netwerk bekend.

Tja als je dat allemaal zelf wil gaan scripten met php en mysql of plain-text files als je niet voor een bestaande oplossing kiest dan wens ik je veel succes.

Tuurlijk kan je simpele dingen zo in elkaar zetten. Maar wat nu als je wil dat Pietje toch een aantal dingen meer moet hebben dan Jantje? Kan je wel weer leuk uitbreidingen maken, maar op een gegeven moment wordt het een zooitje en zul je flexibiliteit missen, simpelweg omdat je daemons niet volledig geintegreerd zullen zijn met je systeempje. Laat nu net LDAP daar om de hoek komen.

Met LDAP heb je in een klap je user/group informatie op 1 plaats in het netwerk en een groot deel van de server software kan wel overweg met LDAP (en al kunnen ze dat niet, dan zorgen modules als pam_ldap en nss_ldap er wel voor dat er alsnog met LDAP gepraat wordt voor nameservices). Het is dan alleen nog een kwestie van een nieuw schema toevoegen voor de betreffende software en de juiste objectclasses te gebruiken. Vervolgens kun je het zo exotisch maken als je zelf wil.

Hoe wil je applicaties gaan integreren met een plain text file? Dat is leuk om informatie te koppelen aan een gebruiker. Vroeger of later zul je toch echt situaties tegen gaan komen dat je wil hebben dat je daemons iets doen met de waardes die je gedefinieerd hebt (ik mag bijvoorbeeld geen e-mail forwarden). Wat wil je dan gaan doen? Elk stukje software dat je geintegreerd wil zien voorzien van eigen methodes om waardes binnen die software aan te passen?

Verder is een goed opgezette LDAP server aardig snel te noemen, zeker als daar onder linux nog eens de name service cache daemon (nscd) bij gebruikt wordt. Heeft een applicatie informatie nodig dan wordt de LDAP server aangesproken. Is de informatie veranderd, dan is dat dus ook meteen in realtime van toepassing in de betreffende applicatie. Dat zie ik met een flat file nog niet zo snel gebeuren :+
Met mysql kom je al ietsje verder, maar dan nog zul je genoeg obstakels vinden. Dit soort dingen moet je overlaten aan de beste oplossing en dat is imo gewoon LDAP.
hoewel snelheid bij dit soort applicaties niet zo heel erg triviaal is :)
ach ik denk gewoon veel te globaal, ik wil dergelijke applicaties op zoveel mogelijk systemen kunnen draaien zonder eerst LDAP en/of MySQL e.d. te hoeven installeren :P
En dus kun je minder makkelijk dingen aanpassen als je dat wil (en kun je dingen aanpassen op allerlei verschillende locaties binnen je systeem).

Overigens is een LDAP systeem natuurlijk niet nodig als we over 2 of 3 gebruikers praten ;) , tenzij je het leuk vindt om er eens een keer mee te experimenteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 03:24 ]

• dingstje
Een goede AIO oplossing zou zo flexibel mogelijk moeten zijn en bijgevolg onafhankelijk moeten zijn van de gebruikte database (in de letterlijke zin van het woord, dus bvb. MySQL, LDAP, XML, ...). Iemand die zoiets ontwikkelt begint volgens mij best met wrappers te schrijven voor storage systems en aanroepen van eventueel externe programma's (hoewel ik dat zou doen met een daemon te draaien op het systeem).

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Zo hier ben ik ook al enige tijd mee aan de gang. Ik gebruik webmin en heb dit letterlijk helemaal doorgespit. Ik denk dat er gratizz eigenlijk niets beters te vinden is.

Nu heb ik het idee om webmin iets aan te gaan passen zodat het in een eigen pagina past. Ik ben hier natuurlijk ook druk mee aan het zoeken gegaan en het enige dat ik kan vinden zijn templates. De manier waarop je die templates zelf kan makes is mijn totaal niet duidelijk omdat ik echt nergens kan vinden hoe dit goed te doen. Op de website van webmin staat wel hoe je variabelen kunt aanpassen maar dat is geen goede optie vind ik zelf.

Wat is de beste manier om webmin naar eigen smaak aan te passen ? Ik zou het bijvoorbeeld het liefste in een pagina verwerken, iets wat me wel handig lijkt.

Zelf zit ik te denken om het geheel aan te passen zoals het mij goed lijkt, de pagina's qua uiterlijk bijvoorbeel aan te passen (jammer perl.... maar is redelijk te doen) en hierna er weer een package van te maken zodat je alles weer snel terug kan installeren als je een nieuwe install moet doen of iets dergelijks.

Heeft iemand hier al wel eens mee gespeeld ? Ik ben alw at aan het testen gegaan en het is opzich redelijk te doen. Wellicht dat hier wat mensen zijn die hier ook al wat mee gedaan hebben ?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Je zou gewoon Webmin kunnen gebruiken: Het is een tool dat nagenoeg alles kan configureren, en er worden regelmatig extra plugins voor gebouwd waardoor je nog meer kan configgen.
Het is gratis, makkelijk (webinterface), en niet lastig te installeren (install script) ...En je hoeft geen SQL server op te starten waar alles in geconfigureerd staat, want het kan gewoon de text bestandjes wijzigen (kan waarschijnlijk wel voor sommige dingen).
En je hoeft niet nog een type wiel uit te vinden ;) Laat dat gewoon aan de F/OS community over, die heeft al genoeg wielen gemaakt om (bijna) iedereen blij te maken (afgezien van de mensen die 1-applicatie-voor-iederen willen hebben).

Sar

Copy.com

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
sariel schreef op 17 mei 2004 @ 13:57:
Je zou gewoon Webmin kunnen gebruiken: Het is een tool dat nagenoeg alles kan configureren, en er worden regelmatig extra plugins voor gebouwd waardoor je nog meer kan configgen.
Het is gratis, makkelijk (webinterface), en niet lastig te installeren (install script) ...En je hoeft geen SQL server op te starten waar alles in geconfigureerd staat, want het kan gewoon de text bestandjes wijzigen (kan waarschijnlijk wel voor sommige dingen).
En je hoeft niet nog een type wiel uit te vinden ;) Laat dat gewoon aan de F/OS community over, die heeft al genoeg wielen gemaakt om (bijna) iedereen blij te maken (afgezien van de mensen die 1-applicatie-voor-iederen willen hebben).

Sar
Thnx...... maar daar was ik inmiddels al achter :D

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Zo ik bewn hier nog maar eens mee aan de gang gegaan. Niet zozeer het verder bouwen van, maar het bekijken wat er allemaal is en hoe het gedaan wordt.

Stel men nemen XS4ALL. Zij hebben toch een beste mooie panel moet ik zeggen. Maar vraag je je dan af...... hoe hebben ze dat gebakken ?

Ik heb al een tooltje waar je emailaccount mee kunt beheren, aanmaken, enzzz. Maar wat zou er handiger zijn dan ook direct een tooltje te hebben om als je een user aanmaakt een webalias aan te kunnen maken. Bijvoorbeeld: www.domein.com/~alias

Ik ben gewoon van mening dat zaken als PLESK heel leuk zijn maar veel te duur. Webmin is niet alles maar er moet beter zijn lijkt me ?

Deze is zo weer een beetje omhoog geschopt denk ik, de discussie komt vanzelf wel weer op gang.

• Sendy
  • Niet online
En je hebt weer precies dezelfde vraag?
offtopic:
En wat is er met die zzzz'ten? Ben je moe ofzo?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Sendy schreef op 21 juli 2004 @ 19:36:
En je hebt weer precies dezelfde vraag?
offtopic:
En wat is er met die zzzz'ten? Ben je moe ofzo?
Ja even dezelfde vraag omdat er toch meer tools blijken te zijn die je zelf soms niet vind.

Maar ik ben aan de gang gegaan met LDAP..... iig verder gegaan. Hier het "problemen" topic.

[rml][ LINUX] LDAP installeren, files aanmaken ?[/rml]

offtopic:
Nou ben wel moe, weinig slaap, maar dat heeft niets met die zzz temaken :)

• bredend
  • Laatst online: 18-02 17:13
Iemand die tussen mijn stukje HDD in Amerika en mij inzit was ook met zo'n systeem bezig.

nog niet te gebruiken blijkbaar...

[ Voor 28% gewijzigd door bredend op 21-07-2004 23:20 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
bredend schreef op 21 juli 2004 @ 23:13:
Iemand die tussen mijn stukje HDD in Amerika en mij inzit was ook met zo'n systeem bezig.

nog niet te gebruiken blijkbaar...
Nice..... wil je me op de hoogte houden ?

Pagina: 1