Toon posts:

Spamlijsten RBL en spamcop.net

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het bedrijf waar ik werk heeft het volgende probleem. Allereerst wordt er spam gestuurd met als afzendadres ons emailadres. Daar is op zich weinig tegen te doen toch? Verder krijgen wij stapels spam binnen. Dan heb ik het over honderd berichten per dag op bepaalde emailadressen. Dit is allemaal van het domein @coda.com

Sinds kort krijg ik als ik naar mijn chello account mail de volgende foutmelding terug:

subject: {Spam?} Returned mail: Mail from your IP address is currently blocked based on RBL listing (from smtp.chello.nl)

header:

Reporting-MTA: dns; mirapoint3.brutele.be
Arrival-Date: Tue, 20 Apr 2004 09:59:56 +0200 (CEST)

Final-Recipient: RFC822; *****@chello.nl
Action: failed
Status: 5.1.6
Remote-MTA: DNS; smtp.chello.nl
Diagnostic-Code: SMTP; 551 Mail from your IP address is currently blocked based on RBL listing
Last-Attempt-Date: Tue, 20 Apr 2004 10:17:31 +0200 (CEST)

The original message was received at Tue, 20 Apr 2004 09:59:56 +0200 (CEST) from 212.68.198.51.brutele.be [212.68.198.51]

----- The following addresses had permanent delivery errors ----- <*****@chello.nl>

Ik heb *tjes neergezet in plaats van de persoon die ik wilde mailen. Maar dit heb ik naar zowel mijn eigen adres als andere chello emailadressen.

Daarnaast merkt Outlook merkwaardig genoeg interne berichten ook aan als spam. Terwijl dit tot voor kort niet het geval was.
Verder kreeg een collega ook een bericht dat we op de lijst van spamcop.net staan.

Ik ken de verhalen over virussen en het gebruikmaken van spammer van andere pc's.

Echter op elke pc staat norton antivirus 2004 professionele editie met de laatste liveupdates. Verder is elke pc op dit netwerk (4 in totaal) met windowsupdate weer bijgewerkt. Daarnaast zijn we verbonden met een router waar een NAT op actief is.

Het bedrijf is absoluut NIET met spammen bezig geweest in wat voor soort dan ook. Het is een professioneel lobbykantoor dat zich op zo'n niche richt dat massamarketing zinloos zou zijn.
Verder worden op deze pc's niet meer gedaan dan email versturen, internet voor naslagwerk en office applicaties.

Nu het vreemde, na de RBL listing heb ik daar aangeklopt en we blijken niet op de lijst te staan. Ik heb chello toen gemailed en die zoekt het nog uit. Daarnaast ondanks de melding van spamcop.net staan we ook niet op die lijst met het ipadres genoemd in het mail delivery mailtje.

Het belangrijkste vind ik wat voor maatregelen ik nog meer kan nemen om deze onzin te voorkomen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Wouter Glaser