Mensen,
Volgende situatie
1 bedrijf met 2 locatie's, vanaf nu genoemt site 1 en site 2
site 1 = 192.168.1.0/24
site 2 = 10.10.4.0/24
Onderling zijn de site's gekoppelt dmv een VPN, over en weer werkt alles okiedo.
Op beide site's staat een exchange server (win2ksp4/ex2kSP3)
Gebruikers kunnen vanuit huis/andere locatie dmv een VPN client een verbinding maken met een VPN server op site 1.
Nu pakken we er nog een laptop gebruiker bij, op welke site deze gebruiker ook inlogt, z'n exchange werkt altijd!
Z'n mailbox staat fysiek op de exchange server in site 2.
Het ip adress van deze exchange bak = 10.10.4.100
Het probleem komt pas als hij inlogt met VPN.
Hij heeft thuis ADSL van planet internet.
VPN tunnel opzetten gaat goed!
pingen naar exchange server op site 1 en site 2 gaat ook goed, zowel op ip adres, als op hostname als op FQDN!
Toch als hij outlook aanklikt krijgt hij de melding "exchange server NIET beschikbaar".
Ik krijg die laptop dus zojuist hier, en wat heb ik getest.
LAN kabel uit laptop
met analoog modem naar een provider in a'dam ingebeld
daarover heen dezelfde VPN tunnel gemaakt welke altijd wordt gebruikt.
Weer gaat pingen naar beide site's goed, maar deze keer werkt ook z'n outlook client naar behoren.
Hoe kan het nou dat het niet werkt als hij vanuit thuis een VPN connectie maakt naar ons bedrijf?
Volgende situatie
1 bedrijf met 2 locatie's, vanaf nu genoemt site 1 en site 2
site 1 = 192.168.1.0/24
site 2 = 10.10.4.0/24
Onderling zijn de site's gekoppelt dmv een VPN, over en weer werkt alles okiedo.
Op beide site's staat een exchange server (win2ksp4/ex2kSP3)
Gebruikers kunnen vanuit huis/andere locatie dmv een VPN client een verbinding maken met een VPN server op site 1.
Nu pakken we er nog een laptop gebruiker bij, op welke site deze gebruiker ook inlogt, z'n exchange werkt altijd!
Z'n mailbox staat fysiek op de exchange server in site 2.
Het ip adress van deze exchange bak = 10.10.4.100
Het probleem komt pas als hij inlogt met VPN.
Hij heeft thuis ADSL van planet internet.
VPN tunnel opzetten gaat goed!
pingen naar exchange server op site 1 en site 2 gaat ook goed, zowel op ip adres, als op hostname als op FQDN!
Toch als hij outlook aanklikt krijgt hij de melding "exchange server NIET beschikbaar".
Ik krijg die laptop dus zojuist hier, en wat heb ik getest.
LAN kabel uit laptop
met analoog modem naar een provider in a'dam ingebeld
daarover heen dezelfde VPN tunnel gemaakt welke altijd wordt gebruikt.
Weer gaat pingen naar beide site's goed, maar deze keer werkt ook z'n outlook client naar behoren.
Hoe kan het nou dat het niet werkt als hij vanuit thuis een VPN connectie maakt naar ons bedrijf?
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 20-04-2004 14:47 ]