[Access] Zoeken op datum?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Nog steeds bezig met database

Ik heb nu dus de mogelijkheid om te zoeken in een query en dat werkt berfect. Ik heb echter ook een formulier waar men kan zoeken naar cursussen. men kan zoeken op code, datum en naam. Ik kan perfect zoeken op code en op naam, maar niet op datum.

Ik heb de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub zoekdatum_Click()

Dim strFilterQuery As String

strFilterQuery = "SELECT * FROM CursusgegevensQuery WHERE [datum]='" & [datuminvoer] & "'"
cursuslijst.RowSource = strFilterQuery

End Sub

Cursuslijst = een keuzelijst

Echter als ik op een datum zoek, bv 2-2-2002, dan maakt access de keuzelijst leeg maar toont geen datums. Ik gebruik prezies dezelfde code om op naam en code te zoeken wat perfect werkt.

AIk heb in de tabel "Cursusgegevens" de gegevenstype op datum/tijd staan. Als ik deze op text zet dan wil hij wel zoeken, alleen dan sorteert hij de datums niet goed. Hij moet dus op datum/tijd staan, maar dan zoekt ie weer niet :?.

Signature

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

Wom

Lijkt mij op een notatie probleem. Hoe staat de notatie binnen de database ? En welke notatie heb je binnen Windows zelf (bij je landinstellingen) ?

Verwijderd

Vaak datum problemen:
[datum] = #dd-mm-yyyy# of #mm/dd/yyyy#

" .... [datum] = #" & Datepart(Me.datuminvoer, "d") & "-" ..... (ongeveer)

• MrMartinH
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

[Datum] = "#dd-mm-yyyy#"
strFilterQuery = "SELECT * FROM CursusgegevensQuery WHERE [datum]=#" & DatePart(Me.datuminvoer, "d") & "'"

End Sub

Werkt helaas nog niet.
Heb er ook wat mee lopen spelen maar geen resultaat. Met deze code krijg ik ovigens steeds foutmeldingen.

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat mijn landinstellingen en de database met elkaar te maken hebben. Altans ik neem aan dat dat los van elkaar moet functioneren. Ik kan er naast zitten.

Ik heb dit topic ovigens gevonden en doorgestpit maar helaas ook zonder results.
SQL zoeken op een datum m.b.v. Where

Signature

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

Wom

NukeZz schreef op 23 april 2004 @ 00:49:

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat mijn landinstellingen en de database met elkaar te maken hebben. Altans ik neem aan dat dat los van elkaar moet functioneren. Ik kan er naast zitten.
Access kijkt voor zijn datumnotaties naar de landinstellingen, kijk maar eens in oude topics, daar zie je veel dat men redelijk wat problemen oplost door dit eerst te controleren.

• MrMartinH
Goed ik heb het ff nagekeken. De notering binnen access = dd-mm-yyyy en zo heb ik het nu ook voor windows gezet (was D-M-yyyy). Nog geen resultaat helaas.

Signature

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
NukeZz schreef op 23 april 2004 @ 00:49:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

[Datum] = "#dd-mm-yyyy#"
strFilterQuery = "SELECT * FROM CursusgegevensQuery 
WHERE [datum]=#" & DatePart(Me.datuminvoer, "d") & "'"

End Sub

Werkt helaas nog niet.
Heb er ook wat mee lopen spelen maar geen resultaat. Met deze code krijg ik ovigens steeds foutmeldingen.

Ik heb dit topic ovigens gevonden en doorgestpit maar helaas ook zonder results.
SQL zoeken op een datum m.b.v. Where
Ik snap dat stukje [datum] van je niet echt? :?

Achter het where statement moet eerst het veld waarin je zoekt en dan de waarde waar je naar zoekt. Dus zoiets als;

code:
1
2
strFilterQuery = "SELECT * FROM CursusgegevensQuery
 WHERE datumzoalsindequery = #" & Me!datuminvoer & "#"

De notatie moet dan ook zoals hierboven.

offtopic:
hoi Audi, jij hier? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Masch op 23-04-2004 15:43 . Reden: opmaak enzo... ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• MrMartinH
He dat werkt dankje.

Reden dat ik [datum] had staan kwam omdat mijn andere zoekopdrachten in het formulier zo zijn:

Bv zoeken op naam (titel) van een cursus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub zoektitel_click()

strFilterQuery = "SELECT * FROM CursusgegevensQuery WHERE [titel]='" & [Titelinvoer] & "'"

End Sub

Dit werkt dus ook dus ik nam aan dat zoeken op datum ook zo ging vandaar [datum].

Maar goed het werkt nu wel, muchos dank.

Signature

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Okay, maar dan is [titel] een veld in je tabel of query. Met het regeltje [Datum] = "#dd-mm-yyyy#" gaf je [datum] de waarde #dd-mm-yyyy# wat dus waarschijnlijk (mag ik hopen ;) ) geen veld in je tabel of query is, snap je?

omg.... leg zoiets maar eens uit. 8)7

Maar goed, mooi dat het is opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Masch op 23-04-2004 16:02 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1