File server

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
Hoi allemaal

Binnenkort hou ik een lan party op school. Nu komt er ook een file server te staan. Daar op staat Windows advance server 2000 op. Nu komen er natuurlijk allerlei bestanden/patchen op te staan. Maar wat is nou de beste manier op die te delen.

1. Het kan natuurlijk gewoon via windows maar is dat wel stabiel? En gaat dat wel snel?

2.Of is een FTP-server handig? Ik heb wel met het programma FlashFTP gewerkt maar nog nooit met een FTP-server.

3. Direct connect heb ik hele goeie ervaringen mee maar dan moet je zeker zelf een hub maken.

Het netwerk is 1 backbone van 1ghz en daar zitten 6 switchen van 100mb onder.
Het gaat om ongeveer 100/150 man.
Groetjes rob

Ik weet niet zeker of dit het goede forum is maar aangezien het over netwerken gaat lijkt mij dit geschikt.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:50

UTM

Gebruik een FTP Server. Wanneer je onder windows mappen deelt, en daar van wordt geleeched gaat die server beetje/erg hangen, en dat is erg irritant + je server is minder stabiel. Een Ftp server (like BFTP) kan zorgen voor een goede verdeling, support's Resume en je kan ook makkelijk instellen dat users ook kunnen uploaden. Verder kan je met een FTP proggie ook een ratio instellen. User die veel upload krijgt veel credit en kan dus veel downloaden. En het zorgt er voor dat (iig) je server minder hangt dan bij windows sharing. Ook kan je mensen toegang verlenen (of mensen blocken), en of in een wachtrij zetten. Mensen die jij minder mag kunnen dus minder snel downloaden dan mensen die jij wel mag. Ook kan je met een FTP server mensen toegang verlenen tot bepaalde mappen waar andere mensen niet bijkomen. * UTM votes for a FTP server ;)
3. Direct connect heb ik hele goeie ervaringen mee maar dan moet je zeker zelf een hub maken.
Jep, je moet zelf een Hub maken. Maar dat is niet zo moeilijk.

[ Voor 49% gewijzigd door UTM op 20-04-2004 14:43 ]

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
FTP, plain and simple. Is toch vaak een robuuste oplossing en makkelijk te onderhouden.

Verwijderd

w03f schreef op 20 april 2004 @ 14:39:
Gebruik een FTP Server. Wanneer je onder windows mappen deelt, en daar van wordt geleeched gaat die server beetje/erg hangen, en dat is erg irritant.
Dat is niet waar. SMB is prima geschikt voor dingen als Lanparties. Als de boel gaat hangen bij x connecties moet je je configuratie/installatie eens nakijken.

De keuze voor FTP of SMB is in principe persoonlijk, die kunnen wij niet voor je maken. Wel is het zo dat de overhead met SMB over het algemeen wat groter is dan met FTP, maar daar zul je in de praktijk weinig hinder van ondervinden.
De overige argumenten - security, queuing etc. - pleiten wel voor FTP.

Wat betreft Direct Connect; dit zou ik persoonlijk niet doen. Het programma is nogal processor-intensief en kan een hoop eisen van jou hardware en die van de bezoekers. Als je een groot aantal servers hebt die grotendeels uit hun neus staan te eten zou je het kunnen overwegen, maar ik zou 't niet doen.
Eén van de leukste dingen van Lanparties is juist het afstruinen van FTP-server na FTP-server naar leuke dingen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 14:45 ]

Verwijderd

Ik deel mijn mening met JSS, SMB is prima geschikt voor ditsoort doeleinden (zorg wel voor een goeie DNS/WINS server (SMB wordt daardoor sneller/stabieler).

Denk je dat de grotere bedrijven FTP gebruiken ipv SMB? Altijd nog netwerkschijven (kan SMB zijn, meerstal bij windows servers ;) )

• Wackmack
Bedankt voor het snelle antwoord maar dan heeft zeker wel iedereen een FTP-programma nodig. Maar is het moeilijk om zon FTP-server in te stellen. Hebben jullie misschien een link? Dus ik moet Windows afraden, dat dacht ik zelf ook al, nu nog even de mensen op school overtuigen.

thnx mate

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

Versteegrob schreef op 20 april 2004 @ 15:12:
Bedankt voor het snelle antwoord maar dan heeft zeker wel iedereen een FTP-programma nodig. Maar is het moeilijk om zon FTP-server in te stellen. Hebben jullie misschien een link? Dus ik moet Windows afraden, dat dacht ik zelf ook al, nu nog even de mensen op school overtuigen.

thnx mate
Iedereen heeft een ftp programma...
Elke Internet browser kan ftp-en

FTP is niet moeilijk in te stellen.
Maar hoe ga je de rechten verdelen ?
Moet iedereen inloggen ?
Of iedereen overal dezelfde rechten ?

Windows afraden, :O
Bedrijven met meer dan 100 mensen schijnen ook wel eens iets met Microsoft te doen.

Sterker nog, gezien (mijn inschatting van) jouw ervaring is het wel verstandig om Windows te pakken als OS.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Versteegrob schreef op 20 april 2004 @ 15:12:

thnx mate
Filezilla is super makkelijk op te zetten, stabiel en freeware.
linkje naar Filezilla @ Meuktracker.

Windows of FTP maakt an sich niet heel veel uit. Both should do the job.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
lier schreef op 20 april 2004 @ 15:17:
[...]

Iedereen heeft een ftp programma...
Elke Internet browser kan ftp-en

FTP is niet moeilijk in te stellen.
Maar hoe ga je de rechten verdelen ?
Moet iedereen inloggen ?
Of iedereen overal dezelfde rechten ?

Windows afraden, :O
Bedrijven met meer dan 100 mensen schijnen ook wel eens iets met Microsoft te doen.

Sterker nog, gezien (mijn inschatting van) jouw ervaring is het wel verstandig om Windows te pakken als OS.
De gebruikers hebben iets nodig om als client op de FTP server in te loggen. Dit kan met aparte applicatie (Neem FileZilla = freeware) maar je kan vaak ook via de browser (Mozilla, IE) een FTP benaderen. Waar de FTP server op draait lijkt me niet zo belangrijk. Windows will doe the job. Ik heb zelf ook een FTP en webserver en remote desktop draaien op Win2k. Draait al maanden stabiel zonder reboot.

Verwijderd

Dr. Malsain schreef op 20 april 2004 @ 15:25:
Ik heb zelf ook een FTP en webserver en remote desktop draaien op Win2k. Draait al maanden stabiel zonder reboot.
Hier draait al "best wel lang" Windows 2000 Advanced Server (SP4) en ik gebruik de volgende functies:
- IIS (webserver / ftp)
- Windows Shares
- Exchange 5.5 SP3
- MySQL

Ik ben voorstander van DC++ op een lan om te sharen, het zoeken gaat gewoon VEEL SNELLER. Heel leuk om 150 ftp connecties te maken, of 150 Windows Shares. Uit eigen ervaring blijkt dat altijd 1/3e een FTP draait en 3/4e een Windows Share.

Verwijderd

Uit jullie reacties kan ik dus concluderen dat het installeren en juist instellen van FTP-server software handiger is op het gebied van:

* beveiliging
* voorkomen dat de verbinding dicht slibt
* het hervatten van onderbroken downloads.

iig allemaal hartstikke bedankt voor de reacties.

• Wackmack
Hmmm ik zat zelf ook te denken aan Direct connect, echt een makkelijk programma snel en stabiel! en dan shared ook gelijk iedereen.

• UTM

UTM

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 15:55:
Uit jullie reacties kan ik dus concluderen dat het installeren en juist instellen van FTP-server software handiger is op het gebied van:

* beveiliging

iig allemaal hartstikke bedankt voor de reacties.
Jep :*)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 09:43

jep

• UTM

UTM

Hoe bedoel je?

* beveiliging
De samenvatting die hij geeft vind ik kloppend. Daarom de "Jep :*))"

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 20-04-2004 21:11 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Als dit alleen een file server is kan je gewoon windows sharing gebruiken.

Stabieler is natuurlijk linux met Samba maar goed als je daar geen ervaring mee hebt kan dat meer tijd kosten.

Je kunt wel een FTP server instellen omdat je daar meer mee controle hebt(goeie firewall maakt dat argument nonsense) maar als die bak max gebruikt moet worden is max redelijk max en hebben ze gewoon pech als ze hem willen overbelasten :)
Maar dat hangt ook weer redelijk van de specs en config af.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
ik heb dit ooit ook eens opgestart en de lan liep heel goed via een ftp server konden alle patches en images gehaald worden alleen runde ik 2 ftp servers op 2 pc's en dit liep ook gewoon perfekt alleen moest even de poorten veranderen waren toen 200 mensen aan het lannen in de aula :P beamer geleend van de directie dus was een heel suc6 en dat met een paar switches en een zelf gebouwd stroom toevoer van onze electro afdeling (hadden krachtstroom) was heel mooi en heel suc6 vol

ik ben toch benieuwd waar zit die school anders wil ik wel even langskomen om de ftp's op te zetten (ik werk met bpftp server)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Wackmack
Apeldoorn... zou cool zijn

www.roc-lan-party.tk is onze lan site maar met leden schiet nog niet echt op. We hebben ook zo'n kut datum. 29/30 april

[ Voor 71% gewijzigd door Wackmack op 22-04-2004 01:08 ]

Verwijderd

[b][message=20564654,noline]Versteegrob schreef op 22 april 2004 @ www.roc-lan-party.tk is onze lan site maar met leden schiet nog niet echt op. We hebben ook zo'n kut datum. 29/30 april
klopt, wou zelf ook dat het anders was.... dan hadden we de 100 wel makkelijk gehaald

• Wackmack
Update:

Alles draait nu en het netwerk is ook goed.

We werken met FTPbulletproof.
We hebben een backbone van 1GHz
3 Switchen van 100Mb en 1GHz uplink.
Verder zijn de UTP kabels CAT 6

Net gingen we het even testen, we gingen met ze vieren een bestand van 600MB downloaden en dat duurde gewoon 1 uur. Hoe kan het zo sloom zijn.

Ik had ook even gezocht om de bandbreedte in te stellen op de FTP server maar dat kan volgens mij niet he...

Dus weten jullie hoe snel het theoretisch is en hoe kan het sneller want als je met ze vieren tegelijk een bestand download van maar 600MB duur het vrij lang.

Wat wel raar is dat je maar maximaal 65000 Bytes kan downloaden, teminste zo kan je het maximaal instellen. Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen over dit programma?

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 23-04-2004 11:32 ]

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
Rejetto HFS , Http file server, erg stabiel en veel in te stellen je kan het download op knip

moet je maar ff kijken op http://www.disney.com dan zie je hoe het er uit ziet.

[ Voor 19% gewijzigd door Equator op 01-07-2008 11:05 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
wel eens gezien wanneer deze post voor het laatst gemaakt is :+

Geplaatst op vrijdag 23 april 2004 11:11

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
3 keer in 2 dagen een oud topic kicken?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

:w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.