Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[120mm fan] dikte: 38mm vs. 25mm

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ik heb nu een enermax 120*120*25mm fan, die blaast de lucht op mijn processor*. Ik vroeg me af, of een dikkere 120mm fan efficienter is. Bij hetzelfde toerental zal een 38mm dikke fan ongetwijveld beter koelen, maar ook meer herrie maken.

Wat ik wil weten is, of een 38mm dikke fan stiller is, bij een gelijke luchtverplaatsing, dan een 25mm dikke fan...
iemand een idee, of zelfs ervaring hiermee?
Deze Delta is trouwens de enige 38mm dikke fan die ik zo kon vinden... hij is maar liefst 36 euro :| (en maakt veel herrie, maar, dat zal op 5/7 volt wel minder zijn hoop ik?)

-------------------
* verder zitten er geen fans in de pc, behalve in de voeding. Op de xp2500@3200 zit een Zalman CU6000 koeler. Tussen de 120mm fan en de Zalman zit een kartonnen, zelfgemaakte fanduct

[ Voor 5% gewijzigd door schaduw op 20-04-2004 13:46 . Reden: layout + linkje aangepast ]

Verwijderd

grotere bladen betekent meer weerstand en meer luchtverplaatsing volgens mij. Ik dacht dat dell dit formaat ook gebruikt icm met een fanduct om de processor te koelen. Die dingen hoor je nauwelijks, dus het moet wel te krijgen zijn ergens.

Ik ga dit topic even volgen! :)

Verwijderd

grotere bladen betekent meer weerstand en meer luchtverplaatsing
Kleinere bladen betekend dat er meer RPM nodig is om dezelfde luchtverplaatsing te krijgen - dus meer herrie. Alternatief is het plaatsen van meer rotorbladen, maar hierdoor heb je meer luchtdoorsnijdingspunten waardoor de herrie ook weer toeneemt.

Een dikkere fan begeleid de lucht in zijn rotatie langer, de fanbladen kunnen groter worden bij eenzelfde bladhoek waardoor een hogere luchtverplaatsing mogelijk is.

Maar zoals bekend zijn de geluidsprestaties sterk afhankelijk van de diverse factoren:
- toerental
- lagers
- fanblad efficientie
- motorweerstand
- balancering
Hierdoor kun je niet zomaar elke 25mm fan rechtlijnig vergelijken met een willekeurige 38mm fan. Je kunt beter kijken naar de specs die de fabrikant opgeeft icm de info uit diverse reviews.

Overzichten van fanspec's:
- http://gizzo.8m.com/fans GiZzO's Fan Database Page
- http://www.papst.de
- http://home.hccnet.nl/.../fans80-120.htm - Casefans 8, 9 en 12 cm
- http://home.hccnet.nl/.../fans50-60.htm - Casefans 4, 5 en 6 cm
- Comparatif 18 ventilateurs 80mm
- Comparatif 27 ventilateurs 120 mm
- Comparatif de 14 ventilateurs 92 mm
- Comparatif 15 ventilateurs lumineux

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:04
Ook niet onbelangrijk:
Een 60x60 cm fan van zalman is bijna 2x zo dik als een oudere van coolermaster. Niet alleen omdat de bladen groter zijn, maar ook omdat de afstand tussen het bewegende deel en [ding om de motor in het midden vast te kunnen houden :? ] groter is. De turbulentie word dan minder. Net zoals een dik rooster gelijk voor een fan ook herrie maakt :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als ik naar de Papst datasheet kijk trek ik de volgende conclusie:
120mm fans van 25mm dikte verplaatsen iets meer lucht bij een lager toerental dan hun broertjes van 38mm dik. Het enige wat opvalt is dat de 38mm versie duidelijk minder energie verbruikt. De verschillen zijn overigens minimaal, even 2 modellen ter vergelijking:

Papst 4412FGM (25mm)
luchtverplaatsing: 140m³/h
geluid: 38dB(A)
verbruik: 3,2Watt
toerental: 2400rpm

Papst 4300NGM (38mm)
luchtverplaatsing: 137m³/h
geluid: 37dB(A)
verbruik: 2,6Watt
toerental: 2450rpm

🖥️ | 🚗

Verwijderd

helaas zegt dat ook nog weinig, de vorm van de bladen is ook zeer bepalend.

ik vermoed dat bij die van 38mm dik gegaan is voor minder geluid, waardoor er minder lucht wordt verplaatst.

het vermogen geeft wel aan de de bladen van de 38mm, makkelijker lucht verplaatsen dan die van de 25.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het is in principe zo dat de fans die dikker zijn minder herrie maken.... Dus die van 38 mm dikte zal minder geluid maken als die van 25 mm terwijl hij net zoveel lucht verplaatst :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Ik heb een Delta FFB1212EHE op mn rad zitte, en ik kan je vertellen dat die zelfs op 5 volt niet stil te noemen is...

Je hoort m nog altijd een beetje blazen, en daarnaast maakt de fan opzich ook redelijk wat geluid dat wordt veroorzaakt door de lagers in die fan..

Dit help niet als je hem nog langzamer laat draaien, want ik heb ook nog 3 x een 60 mm delta fan er in hangen op 3 tot 5 volt en .. die hoor je niet blazen maar je hoort de lagers wel duidelijk...

Kortom, als je voor stilte wil gaan moet je niet voor delta fan's kiezen..
Ik heb verder geen ervaringen met andere 120 x 120 x 38 mm fans

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:03

botoo

💀 too old to die young

[duh! modus]
Hoe meer luchtverplaatsing (door de rad) hoe meer lawaai ook natuurlijk, windgeruis is te optimaliseren, maar nooit te vermijden, het blijft altijd een consessie tussen koelte en geluid.
[/duh! modus]

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je een fan niet onbeperkt op allerlei verschillende toerentallen kan laten draaien, de meeste zullen het wel doen (draaien), maar er is zoiets als een optimaal rendement binnen een bepaald toerengebied.

Voorbeeldje:
Een redelijk stille Papst zal op 12 volt 55cfm en 26 dBA doen. Neem je dan bv een YS-Tech (die op 12 volt 131 cfm en 45 dBA doet) en trim je die met een potmeter terug naar 26dBA, dan is de kans heel groot dat die YS-Tech zover buiten zijn rendabele toerental draait, dat 'ie _veel_ minder dan 55cfm blaast.

Ik ben dan ook van mening dat je niet een nieuwe, brute fan moet gaan kopen en deze vervolgens op 5 volt te gaan laten draaien, beter zou zijn om een medium fan te nemen en die op 9 volt te laten werken.

Ik heb geen decibel metingen gedaan om bovenstaande te staven, maar als je een beetje logisch redeneert dan zal zou je tot dezelfde conclusie moeten komen.
(Als je naar auto's kijkt, dan zie je ook dat hoog toerental motoren zeer slecht bij weinig toeren lopen, en omgekeerd :) ).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Vooral de vorm van het blad is zeer bepalend wat betreft het lawaai .
Verder zal een wat dikkere fan wat meer druk op kunnen bouwen en dat is in veel gevallen zeer belangrijk .
Dit heeft te maken dat sommige fannen zeer dicht op een te koelen object geplaatst worden wanneer je deze dan voor een dunnere fan vervangt kan je wel eens behoorlijk wat capaciteit te kort komen.
Ik heb een dergelijke vergelijking wel eens getest met een flowmeter en dan zie je dat zo'n 25 cm fan vrij blazend een net zo'n grote opbrengst heeft als een 38 cm fan alleen wanneer ik hem door een rad heen liet blazen en toen ging meten achter de radiateur zag ik een enorm verschil .
Pagina: 1