Dit draadje lijkt een beetje dood, dus laten we het eens een schop verkopen...
/me schopt topic #903070
Waarom deze schop? Ik heb sinds een paar weken een
Konica Minolta Dimage Scan Dual IV in huis. Dit leek me een aardige oplossing om tegen relatief lage kosten de wereld van digitale fotografie te betreden, maar met behoud van de kwaliteit en flexibiliteit van een SLR. Een D-SLR zoals de D70 is uiteraard het alternatief, maar kost ongeveer het viervoudige. Aangezien ik niet zoveel centjes te besteden heb maar wel kick op foto's met een hoge resolutie en een grote kleurdiepte, kwam ik toch snel op een analoge SLR gecombineerd met een betaalbare filmscanner uit.
Ik heb het apparaat zoals gezegd nu een paar weken in huis en heb er eens wat mee kunnen experimenteren. Misschien zijn er andere Gotters bij gebaat als ik wat ervaringen met deze setup post. Aangezien de specs van het apparaat op de site van de fabrikant na te lezen zijn, beperk ik me hier tot een kort lijstje van pro's en con's van mijn setup en natuurlijk een paar sample-plaatjes.
Pro's:
+ De Scan Dual IV is een manier om tegen relatief lage kosten (ik weet geen exacte prijs, maar ik schat € 350 ~ € 400) fatsoenlijke digitale beelden te maken van kleurnegatieven en dia's.
+ Je kan elke willekeurige analoge 35mm of APS-camera blijven gebruiken, dus investeringen in nieuwe bodies en glas zijn niet nodig.
+ Praktische software. De meegeleverde software heeft allerlei fancy features (belichtingscorrectie, softwarematige verwijdering van stof&krassen, gewenste resolutie etc.) die gelukkig ook erg makkelijk uit te zetten c.q. te negeren zijn. Daarbij is de interface goed doordacht waardoor je er snel mee kan (leren) werken.
+ Duidelijke handleiding. Voor veel Gotters (incl. Koraks) misschien niet zo belangrijk, maar de minder experimentele types onder ons kunnen door de handleiding haal fatsoenlijk op weg geholpen worden.
+ Zee acceptabele scanresolutie: 3200dpi (hardwarematig). Dit levert op 35mm beelden op van ca. 10Mpix.
Con's:
- Geen ICE (hardwarematig verwijderen van stof & krassen). Je dia's/negatieven moeten absoluut stof- en krasvrij zijn, anders ben je veel tijd kwijt met het welbekende Clone-tool van Photoshop en aanverwante technieken

Je ziet echt elk klein stofdeeltje!
- Wachttijd. Je kan 4 dia's of 6 negatieven/filmstrips in één batch scannen. Het scannen van een 35mm dia op 3200 dpi duurt ongeveer 40sec (op USB2); deze tijd is exclusief nabewerken en opslaan! Afhankelijk van de kwaliteit van de originelen kan ik 20 tot 50 beelden per uur scannen, bewerken en saven.
- Vereiste opslagruimte. Dit is uiteraard afhankelijk van de resolutie waarop je scant en hoeveel compressie je wil toepassen op de bestanden. Zelf scan ik alle nieuwe dia's op 3200dpi en sla ik ze in JPEG op het hoogste kwaliteitsniveau op. Een beeld is dan tussen de 14 en de 20Mbyte.
Now for the fun stuff: wat voorbeeldplaatjes

#1: Door Natuurmonumenten aangelegd 'beekje' met stuwtjes.
#2: Sculptuur van een cursist van de keramiek-cursus van Faxx (Tilburg)
#3: Dood stuk hout
#4: Rietpluim

Alle foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 1000F (1990) met standaard kitlens (35-80mm f4-5.6) en een cheapass circulair polarisatiefilter. Gebruikte film bij bovenstaande foto's was Kodak Elite Chrome 100 ASA (diafilm). Ik krijg vergelijkbare resultaten met Fuji Provia 100F.
Ik ben in het geheel tevreden met de scanner, zeker gezien de geringe investering en de relatief hoge kwaliteit die je ervoor krijgt.
Ik hoop dat iemand hier wat aan gehad heeft. Vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot