Access datum probleem, =date() werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Voor een pizzeria ben ik bezig om een bestelsysteem te ontwikkelen.

Nu heb ik alleen het volgende probleem:
Als ik een bestelling wil toevoegen, moet er in een datum veld vanzelf de datum verschijnen. Dit doe ik met de standaard waarde van =date() en een invoer masker van 99/99/0000;0;_

Als ik nu alleen een bestelling wil toevoegen krijg ik de volgende fout:
Afbeeldingslocatie: http://www.xingrs.nl/scrnsht.jpg

Maar het klopt dus gewoon niet, want het veld blijft domweg gewoon leeg :?

Ik heb al geprobeerd een nieuw veld aan te maken, dit had ook geen resultaat.
Ook heb ik een poging gewaagd om een nieuwe database op te zetten en alles te importeren vanuit mijn bestaande database, alleen aangezien het importeer proces niet alles meeneemt (en dus mijn database niet meer werkt) is dit helaas ook geen optie :/

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast hartelijk dank!! :>

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Moet je in je SQL querie de datum niet tussen #'s zetten als je met Acces werkt?

[ Voor 43% gewijzigd door GigaDave56 op 20-04-2004 11:01 ]

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je op tabel niveau date() gebruikt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:15
Heb je die standaardwaarde ook in je formulier gezet? Dan moet ie bij het aanmaken van een nieuw record al zichbaar zijn. (als je gebruik maakt van het formulier).

Probeer anders eens dat invoermasker achterwege te laten. Dikke kans dat ie daartegen niet goed valideert.

edit:
Of pas je regionale instellingen even aan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door nescafe op 20-04-2004 11:06 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

En gebruik liever de functie =Now(). Date() is afkomstig uit een library die niet op iedere computer hetzelfde werkt, of aanwezig is. Dat kan dus fouten geven als je je db aan andere geeft.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• littledreamer
Dank jullie voor jullie antwoorden _/-\o_
Boss schreef op 20 april 2004 @ 12:03:
En gebruik liever de functie =Now(). Date() is afkomstig uit een library die niet op iedere computer hetzelfde werkt, of aanwezig is. Dat kan dus fouten geven als je je db aan andere geeft.
=Now() werkt prima inderdaad, bedankt! :)
Is er ook zoiets voor time? Kan ik hier niet ergens een lijst van vinden?
Ik heb nu namelijk nog steeds hetzelfde probleem met het tijd veld.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

met now() krijg je datum+tijd dus je moet aleen nog even de weergave op tijd instellen..

• littledreamer
TXC schreef op 21 april 2004 @ 12:57:
met now() krijg je datum+tijd dus je moet aleen nog even de weergave op tijd instellen..
Hier was ik zelf ook al mee bezig geweest, maar als ik =now() gebruik en ik zet er een invoermasker van 09:00\ >LL;0;_ opzet, blijft de tijd altijd op 12:00 staan. Weet je misschien hoe ik dit kan oplossen?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

=format(now();"hh:nn")

geloof ik. Anders moet je ff zoeken in de help van format voor de juiste parameters voor uren/minuten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• littledreamer
Boss schreef op 21 april 2004 @ 13:29:
=format(now();"hh:nn")

geloof ik. Anders moet je ff zoeken in de help van format voor de juiste parameters voor uren/minuten.
Als ik dit probeer blij ik die oude 1800 datum zien :?
Beetje weird...

Als ik het invoermasker ook op korte tijd notatie zet, blijft de tijd op 0:00 staan.

[ Voor 15% gewijzigd door littledreamer op 22-04-2004 08:52 ]

• littledreamer
Niemand? :/

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je begon met
...Als ik een bestelling wil toevoegen, moet er in een datum veld vanzelf de datum verschijnen...
en nu moet de tijd erin?

Een date/time veld is lastig te vullen als je de datum automatisch wilt laten vullen en de tijd door de gebruiker. Ik los dat zelf meestal op (niet netjes, maar toch) door gewoon 2 velden te nemen: een date/time veld voor de datum, en een textveld voor de tijd.
Nadeel is dat je dan niet makkelijk tijd berekeningen kan maken tussen die velden.

Met wat VBA code zou je eventueel in 1 veld op het formulier, niet gekoppeld aan een veld in de database, de tijd kunnen laten invoeren. Na 'enter' of zoiets laat je dan die tijd + datum in het date/time veld opslaan.

• littledreamer
Boss schreef op 23 april 2004 @ 12:35:
Je begon met

[...]

en nu moet de tijd erin?

Een date/time veld is lastig te vullen als je de datum automatisch wilt laten vullen en de tijd door de gebruiker. Ik los dat zelf meestal op (niet netjes, maar toch) door gewoon 2 velden te nemen: een date/time veld voor de datum, en een textveld voor de tijd.
Nadeel is dat je dan niet makkelijk tijd berekeningen kan maken tussen die velden.

Met wat VBA code zou je eventueel in 1 veld op het formulier, niet gekoppeld aan een veld in de database, de tijd kunnen laten invoeren. Na 'enter' of zoiets laat je dan die tijd + datum in het date/time veld opslaan.
Neej, de datum en de tijd moeten beide automatisch worden ingevuld, misschien had ik dat niet helemaal duidelijk gemaakt.

Ik heb dus twee velden, met in de ene de datum en in de andere de tijd. Zodra er een bestelling word gedaan, moeten deze velden allebei automatisch worden ingevuld.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zijn die velden aan hetzelfde achterliggende tabel-veld gekoppeld? Dan kan je toch in de tabel in dat veld als default waarde instellen =Now()?

• littledreamer
Boss schreef op 27 april 2004 @ 10:03:
Zijn die velden aan hetzelfde achterliggende tabel-veld gekoppeld? Dan kan je toch in de tabel in dat veld als default waarde instellen =Now()?
Jup zijn zijn gekoppeld aan de velden in de tabel.
Als ik daar de standaardwaarde daar =now() maak, dan blijft het forumlier leeg :?

• littledreamer
Ik ben d'r uit.
Als je als invoermasker 99:00:00;0;_ neemt, dan werkt =now() wel.

Bedankt voor jullie reacties!!
Pagina: 1