Koeling van patchkast/kabinet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:46
Wij hebben hier op stage 4 servers staan. Ik ben bezig met de beveiliging van deze dingen, en nu wil ik ze ook gaan beveiligen tegen fysieke toegang. Ook worden we hier een beetje gek van de herrie 8)7
Wat ik dus bedacht had, is die dingen elk in zn eigen 4U case te proppen, en dan het hele handeltje in onze patchkast te hangen. De ruimte is er wel, dat is het probleem niet. Het mooie is dan dat mensen die niet bij de servers hoeven te komen, er ook echt niet bij kunnen. Want, patchkast op slot :p
Goed, nu mijn vraag. Hoe ga ik dit koelen? Ik kan me voorstellen dat 4 servers extra nogal een warmte veroorzaken in die kast. Hoe kan ik dit (zo stil mogelijk :P) gaan koelen? En is dit ook echt nodig? Ik heb wel iets gelezen over zogenaamde koel-plafonts voor die kast, maar die schijnen duur en lawaaierig te zijn. Daarbij was er geen link te vinden over waar ik dat kan gaan kopen..

Het gaat dan om 4 van deze kasten.

Specs:
P3 500, Xp1700+ en 2 maal Xp2400+.

Met de search was niet gek veel te vinden..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43
"Normaal" staan zo'n racks in een serverruimte die met airco tot 18° gekoeld word.
Daar zijn 2 voordelen aan: het lawaai zit in de serverruimte en de racks worden goed gekoeld (inblazen van koude lucht onderin de kast,...)

Maar om die zelf goed te koelen moet je ws iets creatiever zijn. Kun je vb in het "dak" van de kast enkele stille 120mm (of groter) fans steken om de lucht in de kast te verversen.

En de servers zelf, daar vind je genoeg info over om deze stil te krijgen.

[ Voor 82% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2004 10:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AlterMann
Tja, daar hebben we geen ruimte voor.. Zit hier op een middelbare school, en de patchkast staat bij ons in het systeembeheerdershok :X

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
Wat voor patchkast heb je? Is hij echt dicht? Zal wel want hij kan op slot en zo :P

Het simpelste is dan een paar gaten boren / dremelen en er grote langzame fans in zetten :) Dat is wat die koel-planfonds ook doen, maar dan kun je zelf de fans en de locatie kiezen :) want 19" spul is nu eenmaal duur :P

Ik weet alleen niet of een bedrijf het wel zo tof vind als je in hun patchkasten gaat zagen :P De meeste bedrijven kopen liever een kant en klare oplossing dan dat ze zelf gaan klussen aan dat soort dingen :)

Heb je anders niet ergens een gangkast of een kelder over? Als die niet al te klein zijn en dus niet al te vol staan heb je geen last van oververhitting en je bent ook van het lawaai af :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43
BobR13 schreef op 20 april 2004 @ 10:33:
Tja, daar hebben we geen ruimte voor.. Zit hier op een middelbare school, en de patchkast staat bij ons in het systeembeheerdershok :X
En zitten er mensen in dat systeembeheerdershok of kan het lawaai daar niet zo'n kwaad?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AlterMann
Kast is echt dicht :P Het is zo'n 2 meter hoog ding, met huge deur en raampie :P Als ik het snel ff goed tel is ie 42U
Mijn collega en ik zitten daar ja.. Hij 20 uur per week, ik de hele week..
We worden nu al een beetje gek van de herrie van die 4 servers, maar eigenlijk ook wel van de warmte :P
Hm ik kan het bedrijf wel eens ff bellen die die patchkast neergeplant heeft..
Een extra ruimte hebben we niet.
Het idee met gaten boren/zagen had ik zelf ook bedacht. Was alleen benieuwd of dat ook echt nodig was. Zou een beetje lullig zijn als we dan 800 euro uitgeven aan nieuwe kasten en binnen een week zit de boel vast door de hitte :P
Ik zat al te denken aan een soort buis met fans dr in tussen de kast en het plafond..

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-12 23:22

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Heeft jouw school geen mechanische afzuiging in het gebouw? dan is lucht afvoer zo gedaan!
Het gaat hier dus echt om een kast en je hebt geen apparte ruimte voor deze kast?
want een klein hok van 1,5m bij 1,5 m met een klein mobiel aircotje is natuurlijk een goedkope vrij goede oplossing.
Ik geloof ook dat het arbo technisch niet toegestaan is om in de zelfde ruimte als zo'n kast te zitten in verband met lawaai en hitte
kortom budgethouder en arbo aan de jas trekken en ruimte regelen :9

edit:
Ik weet niet of je daar een facilitaire dienst hebt die over het gebouwen beheer gaat etc. anders die ook ff aan de jas trekken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mystic Spirit op 20-04-2004 11:00 ]

• AlterMann
Het mobiele aircootje hebben we al, en die staat nu ook aan :P Maakt alleen ook al zo'n herrie :r
Mechanische afzuiging? Zou ik even moeten checken, ik geloof van wel...
Extra ruimte hebben we dus echt niet.. En om nou de hele patchkast te verhuizen (inclusief die 100/150 utp kabels die dr heen lopen) lijkt me geen strak plan.. Voor alleen de servers zou het eventueel kunnen, maar dan moet daar een aparte patchkast voor aangeschaft worden, en ik denk niet dat ik zoveel geld los krijg :P
Arbo is hier laatst nog langsgeweest, maar ik heb ze daar niet over gehoord... Toch maar ff een mailtje sturen.. Zal iig wel helpen bij het geld loskrijgen voor die kasten :P

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Misschien is er ruimte voor een paar systeemwandjes en een deur in die ruimte waar je zit om die boel 8er te plaatsen. dan kan dat aircotje daar ook in en kan hij veel effectiever koelen. (minder m3)

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Als het een APC is : http://www.apc.com/resour...ex.cfm?base_sku=AR8211BLK
+- 500 euro

Ding is alleen niet stil, maarja koeling en stilte gaan voor in serverruimtes niet samen.

[ Voor 55% gewijzigd door mabarto op 20-04-2004 11:11 ]

• AlterMann
Afbeeldingslocatie: http://www.vuurvliegje.nl/bobo/hok.gif
Beetje een idee van de indeling van ons hokje.. Weinig ruimte voor bijvoorbeeld een muurtje oid.
Had al bedacht om een muurtje + deur te maken over de hoek waar nu "rommelhok" is. Is alleen zo'n werk :/

Verplaatsen is nogmaals geen optie.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ik denk dat je toch voor dat muurtje moet gaan!
een betere oplossing is er niet!

ff systeemwandje er in laten gooien door een aannemer (hebben heel easy stripje op de grond en plafond klik systeempje), kost niet zo heel veel en je hebt een afzonderlijke ruimte voor het spulletje

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Had je een oplossing verwacht waar je geen moeite voor hoeft te doen ? :Y)

Bovendien, jij hoeft er niet direct voor te werken, daar heb je onderhoudsbedrijfjes voor. Volgens mij is het truikelblok gewoon geld.

Wat is het budget?

• Paul
Zitten er ramen in dat hok (en anders een gat in de muur :P )? Dan kun je bijvoorbeeld de binnenkant van de panelen van de patchkast met geluidsdempende meuk bekleden, onderin een rooster maken en bovenop een dikke buis naar buiten, met daarin een grote fan.

Eventueel dat roosten aan de onderkant aansluiten op de uitgang van de airco (heb je er zelf niet zo veel meer aan, maar je hebt al wel 4 van de 10 warmtebronnen weg, en de koeling van die 4 is iets belangrijker dan de andere 6 :P ) zodat je zeker weet dat je servers koud / koel blijven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• AlterMann
Geld is idd een probleem.. Maar áls ik zo'n wandje laat zetten, hoef ik het sooitje niet te verplaatsen naar 4u kasten :P
Budget hier.. Het gaat allemaal van we willen alles maar het mag niks kosten.
* AlterMann gaat dan toch maar voor het muurtje neerplanten idee.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BobR13 schreef op 20 april 2004 @ 10:33:
Dan ga je voor de systeembeheerders op zoek naar een andere ruimte, en laat je de servers lekker staan waar ze staan. Mensen en bureau's verhuizen is nog altijd makkelijker dan server relocaten :Y)
Systeembeheerder op de school waar ik werk werd ook gek van de herrie; arbo-man lansgekomen om de zaak te onderzoeken, en systeembeheerder kreeg andere ruimte. Soms ben je blij dat er ok nog zoiets als een wetgeving is ;)
Dit soort dingen hoef je nl niet zelf voor te zorgen, dat moet je baas doen. En in een hok moeten zitten met 4 herrieschoppende servers is gewoon onacceptabel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

BobR13 schreef op 20 april 2004 @ 11:32:
Geld is idd een probleem.. Maar áls ik zo'n wandje laat zetten, hoef ik het sooitje niet te verplaatsen naar 4u kasten :P
Budget hier.. Het gaat allemaal van we willen alles maar het mag niks kosten.
* Mystic Spirit gaat dan toch maar voor het muurtje neerplanten idee.
Ik weet niet hoe groot de facilitaire organisatie daar is, maar zoiets moet te regelen zijn.

Pak er anders voor de lol een DB meter bij en sla aan het meten van het geluidsniveau. bij overschrijding van een bepaalde waarde zijn gehoorbeschermers verplicht.
moet je ff opzoeken wat die arbo waarde is of ff bellen!
gehoorbeschermers zijn dan uiteraard geenoptie want dan hoor je de telefoon ook niet meer en het is er geen werkplaats :)

• AlterMann
Hmm goed idee :P Probleem is alleen dat (voor zover ik weet) elk hok in de school al in gebruik is.. Naja, we laten gewoon een wandje plaatsen (of we doen het zelf.. Hebben we nog es wat te doen hier :/)
Db meter goed idee.. Moet ik alleen ff zo'n ding ergens vandaan toveren :P

• Paul
Ik had die patchkast nooit daar gezet, maar dat terzijde :P Midden in de kamer is toch totaal niet practisch?

Zijn het alleen de servers die zo warm worden / herrie maken, of ook de patchkast? Anders zet je gewoon de kast met servers op de plaats van de rommelkast en plaats je daar het wandje voor :) Lever je niet al te veel ruimte in (wel zorgen dat je er je kont nog kunt keren uiteraard! :P ) en je bent toch van de herrie / warmte af :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• AlterMann
Ik heb net ff lopen denken.. Die patchkast hoor je niet, dus die mag blijven :P
De kast met de servers gaat ruilen met de rommelkast. Daar zetten we een schuifwandje voor, met een hangslot oid. Een gewoon wandje + deur is niet handig ivm ruimte. Dr staat nog een verwarming ook :/
En dan voor de serverkast de airco.

Afbeeldingslocatie: http://www.vuurvliegje.nl/bobo/hok2.gif
Rode kabels zijn de netwerkkabels van de 4 servers. Heb net ff gekeken, moet precies passen :)

edit:
Tja, ik had die kast ook ergens anders gezet, maarja, was al zo voor ik hier kwam (ik loop hier stage)

[ Voor 12% gewijzigd door AlterMann op 20-04-2004 12:11 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

lijkt me een goede oplossing!
heb je wel een afvoer kanaal voor de mobiele airco?
en houd je nog wel een andere verwarming over voor in de ruimte? want dat is wel handig in de winter anders moet constant je schuifdeurtje open staan :9

uiteraard de kraan van de verwarming in het serverhok dicht draaien maar dat bed8 je zelf vast ook wel :)

• AlterMann
Verwarming staat aan "onze" kant van de schuif.
De airco heeft wel een afvoer, een gat in het plafond met zo'n flexibele buis dr aan.. Zat er al :) Gelukkig maar, komt een sooi warme lucht uit ook :P

Mensjes, ik dank u voor jullie mee-denken, nu nog kijken of we geld krijgen voor het schuifmuurtje :P

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Misschien nog een idee om de binnenkant van dat wantje te beplakken met van geluidsisolerende noppenschuim (als het budget het toe laat) scheelt een behoorlijk stuk!

succes!

• AlterMann
Geluidswerende sooi had ik ook al aan gedacht idd :)
Pagina: 1