Toon posts:

secure digital geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eind 2003 in Frankrijk (bij de Aldi daar) een liftec LT 9074 gekocht.
Dit is een 5 megapixel camera met een SD kaart van 128 mb.
Nu wil ik graag het geheugen uitbreiden naar 256 of misschien 512 mb.

Klopt het dat er bij Secure Digital geheugen twee veschillende snelheden zijn?
zo ja, hoe weet ik of mijn camera dit aankan.
Kan het ook zijn dat er een maximimum aan het aantal mb's voor mijn camera zit?
De handleiding zegt hier n.l. niets over.

bedankt!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nee, alhoewel de snelheid per soort kaart wel kan verschillen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die je tegenkomt met je camera.

Er zit geen maximum aan je camera.

Alors.

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18

ko9

Als er in de handleiding nix staat over max. aantal mb's kan je er wel vanuitgaan dat er geen limiet op zit :)
Verder zijn er idd kaartjes met hogere snelheden, dat zijn oa. de Sandisk UltraII kaartjes en de Panasonic kaartjes van 256 mb en groter.
Maar tis net de vraag of je dat echt nodig hebt... Zolang je bij je huidige kaartje nix merkt dat ie te langzaam is, zou ik gewoon voor de goedkopere kaartjes gaan...

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

Is het toevallig dezelfde camera als deze? Morgen is deze in Aldi Nederland in de aanbieding:

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_17/BILD01.JPG Is het ook wat, of is het brakke kwaliteit?

20*350ZO45°

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het maximum wordt beperkt door het bestandsysteem dat je camera ondersteunt, bij vrijwel alle consumenten-camera's is dat FAT16, wat een limiet heeft van 2 GigaByte.

Je kan langzame kaartjes vaak ook zelf sneller maken door ze te formatteren met een grotere cluster size.

Ik heb gisteren de schijfsnelheid van mijn 256MB kaartje met een factor 4 verhoogd door hem anders te formatteren 8)7

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Kan je dit iets specifieker toelichten???

• YellowCube
  • Laatst online: 17:10

YellowCube

Wait...what?

^^met stom.

een grotere clustersize leidt toch ook tot inefficient gebruik van je opslag?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 22:43
Is het ook wat, of is het brakke kwaliteit?
Iets met lifetec als merk zou ik niet kopen voor een digicam. Ik weet niet wat ie kost, maar koop liever een goede 2-3mp camera ipv brakke 5mp.

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02-2025
YellowCube schreef op 20 april 2004 @ 12:29:
^^met stom.

een grotere clustersize leidt toch ook tot inefficient gebruik van je opslag?
Dat wel, maar als al je bestanden 1-2mb (of meer?) zijn is dat minder van toepassing. Het gaat met name om de hoeveelheid verloren ruimte bij kleine bestanden. (Want als een file 1 byte is neemt die nog wel een volledige cluster in beslag).

Maar dat met die clusters is een goed idee, ga ik ook eens proberen.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Johnny schreef op 20 april 2004 @ 11:20:
Ik heb gisteren de schijfsnelheid van mijn 256MB kaartje met een factor 4 verhoogd door hem anders te formatteren 8)7
Hoe doe je dat precies?

Verwijderd

Topicstarter
Richard schreef op 20 april 2004 @ 11:15:
Is het toevallig dezelfde camera als deze? Morgen is deze in Aldi Nederland in de aanbieding:

[afbeelding] Is het ook wat, of is het brakke kwaliteit?
De camera lijkt als twee druppels water op elkaar, alleen staat bij mij 5.0 megapixel aan de voorkant (Ik heb een LT9074).
Ik heb wel gemerkt dat je oplaadbare batterijen van minimaal 2100 mha moet nemen en deze goed laten opladen, dan doet hij het goed. Er zat bij mij 1800 mha bij en dat gaat redelijk.
Ik gebruik hem op de één na hoogste resolutie en dan is hij niet echt supersnel maar wel een goede kwaliteit foto.
Over het algemeen een goede camera voor niet al te veel geld.
En oh ja, er zit bij mij ook nog ong. 16mb vast in. Daar kwam ik achter toen ik foto's wilde maken zonder SD kaart :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 20 april 2004 @ 11:20:
Het maximum wordt beperkt door het bestandsysteem dat je camera ondersteunt, bij vrijwel alle consumenten-camera's is dat FAT16, wat een limiet heeft van 2 GigaByte.

Je kan langzame kaartjes vaak ook zelf sneller maken door ze te formatteren met een grotere cluster size.

Ik kan de kaart wel formateren in de camera, maar dan heb ik geen keuze.
Moet ik dit met een cardreader in Windows doen dan?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Is natuurlijk geen echte 5,0 Mpix, maar een 4,0 ofzo die 'm oprekt naar 5,0.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

havana schreef op 20 april 2004 @ 15:31:
Waar baseer je dat op? :?

Maar even over dat formatteren; die optie zit idd niet in je camera, dus ik neem aan dat je hem dan in je cardreader in je pc moet formatteren? Werkt dat wel?

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist getracht de SD kaart in een card reader te formateren, maar dat gaat dus niet bij mij. :'(

edit:
Na herstart Windows lukte het wel :*) fat 32 !
aleen gaf de camera een "kaartfout" :'( ik laat het wel gewoon door de camera regelen (gewoon fat)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 20:13 ]

Verwijderd

Kan iemand opbouwende kritiek geven over deze camera?

Kijkend naar de specs en de prijs lijkt het mij geen probleem. De naam lifetec roept helaas niet direct associaties op met kwaliteit.

http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_17/OFF01.HTM

JD

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
havana schreef op 20 april 2004 @ 15:31:
Bij wijze van uitzondering lijkt me dit wel een 5MP camera, Aldi adverteert nml met 5 _echte_ Megapixels, dus dat moet haast wel een 5MP CCD zijn :)

Over dat geheugen: met win2k en winnt kun je 4GB kaarten naar fat16 formatteren, die ondersteunen nml nog grotere clustergroottes, waardoor je dus ook 4GB aan kunt. Je moet hem echter niet met je cam gaan formatteren daarna, maar altijd met een cardreader in windows :)

Over die Aldi cams: zeker niet slecht hoor, maar ik betwijfel of hij beter presteert dan een even dure Canon of Nikon compact cam. Dan mis je wel wat megapixels, maar zoals ook al in de FAQ staat, is de lens ook belangrijk en daar lees ik _niks_ over bij de Aldi :)

Overigens zie ik zo 1-2-3 geen mogelijkheid om handmatig de belichting in te stellen, voor zover je dat zou missen. Er zit alleen wel 128MB SD geheugen bij en dan is het voor 239 euro een prima deal, lijkt me :)

Edit: Ik ben iig benieuwd naar je foto's om eens echt te kunnen beoordelen hoe goed die cam is :)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 21-04-2004 20:11 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Johnny
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 15:17:
[...]

Ik kan de kaart wel formateren in de camera, maar dan heb ik geen keuze.
Moet ik dit met een cardreader in Windows doen dan?
Je moet het via de comman-line in windows 2000/XP doen, er zijn ook programmatjes met een grafische interface, maar dan moet je die eerst weer zoeken, dowloaden, betalen enz...

code:
1
FORMAT /?

Nu krijg je alle parameters te zien die je kunt gebruiken voor het formatteren.

code:
1
FORMAT G: /FS:FAT /A:64K

Zo formateer je schijf G: (als dat de schijf is van je camera/cardreader) naar het FAT16 bestandsysteem met een cluster size van 64K.

Bij kleinere kaartjes kun je de melding krijgen dat de cluster size te groot is, kies dan een lagere waarde (uit de help) en probeer het opnieuw.

- Alleen de schrijfsnelheid gaat omhoog, lezen gaat trouwens altijd al sneller
- De snelheid kan beperkt worden door je camera of kaartlezer, maar vaak zul je er toch wel iets van merken, neem vantevoren een foto (als dat kan omgecomprimeerd, anders de hoogste kwaliteitsinstelling) en neem de tijd op hoelang het opslaan duurde, doe hetzelfde na het formatteren.

Is dit gevaarlijk?
Zoalng je de kaart niet uit het apparaat trekt tijdens het formatteren zou er weinig fout kunnen gaan, let wel op dat formatteren betekent dat de bestanden die er op stonden weg zijn! Als de kaart daarna toch niet meer door de camera herkent wordt kun je hem daarin formatteren.

Mocht je er toch in slagen hem te slopen op deze manier: op de meeste geheugenkaarten zit 10 jaar tot levenslang garantie, en formatteren valt onder normaal gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door Johnny op 21-04-2004 22:30 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Even voor de geïnteresseerden Ik heb zojuist de aanbieding van de aldi gekocht, de lifetec LT 41066. Op het eerste gezicht valt de kwaliteit me niet tegen. Foto komt zo...

JD

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 17:31:
Even voor de geïnteresseerden Ik heb zojuist de aanbieding van de aldi gekocht, de lifetec LT 41066. Op het eerste gezicht valt de kwaliteit me niet tegen. Foto komt zo...

JD
Graag, maar dan wel op volledig formaat hè alsjeblieft ;)

Ik heb 'm ook gekocht, ongeopend in doos, wacht eerst reacties van andere mensen af, zo kan ik 'm nog terugbrengen als ik het toch niets vind.

Hier zijn sowieso duitse foto's te vinden van de MD 41066 (zelfde maar dan met Merkje van Medion): http://www.deadscan.de/mediontest.htm (Pas op, 12MB site)

20*350ZO45°

Verwijderd

Heb hem wel flink moeten resizen, anders kon ik hem niet uploaden.

Macro'tje @ 1024 x 768 - Lifetec LT 41066

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tsph/full/plaatje401.jpg

edit: Dit was trouwens de eerste foto, aangesloten op adapter dus hij is niet zo heel erg goed gelukt.

JD

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 18:22 ]

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik wil helemaal geen macro-fotos zien ;) Kun je niet gewoon iets leuks laten zien, een protret foto ofzo, of van je straat/huis.

20*350ZO45°

Verwijderd

Richard schreef op 22 april 2004 @ 18:27:
Ik wil helemaal geen macro-fotos zien ;) Kun je niet gewoon iets leuks laten zien, een protret foto ofzo, of van je straat/huis.
yeh sure, maar m'n batterijen moeten nog een aantal uurtjes. Dus zit ik eventjes vast aan een adapter. Meer foto's verschijnen vanzelf wel...

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 21 april 2004 @ 22:26:
[...]

Je moet het via de comman-line in windows 2000/XP doen, er zijn ook programmatjes met een grafische interface, maar dan moet je die eerst weer zoeken, dowloaden, betalen enz...

code:
1
FORMAT /?

Nu krijg je alle parameters te zien die je kunt gebruiken voor het formatteren.

code:
1
FORMAT G: /FS:FAT /A:64K

Zo formateer je schijf G: (als dat de schijf is van je camera/cardreader) naar het FAT16 bestandsysteem met een cluster size van 64K.

Bij kleinere kaartjes kun je de melding krijgen dat de cluster size te groot is, kies dan een lagere waarde (uit de help) en probeer het opnieuw.

- Alleen de schrijfsnelheid gaat omhoog, lezen gaat trouwens altijd al sneller
- De snelheid kan beperkt worden door je camera of kaartlezer, maar vaak zul je er toch wel iets van merken, neem vantevoren een foto (als dat kan omgecomprimeerd, anders de hoogste kwaliteitsinstelling) en neem de tijd op hoelang het opslaan duurde, doe hetzelfde na het formatteren.

Is dit gevaarlijk?
Zoalng je de kaart niet uit het apparaat trekt tijdens het formatteren zou er weinig fout kunnen gaan, let wel op dat formatteren betekent dat de bestanden die er op stonden weg zijn! Als de kaart daarna toch niet meer door de camera herkent wordt kun je hem daarin formatteren.

Mocht je er toch in slagen hem te slopen op deze manier: op de meeste geheugenkaarten zit 10 jaar tot levenslang garantie, en formatteren valt onder normaal gebruik.
Ik heb een kaart van 128 mb en kan slecht een cluster size van 16 kb instellen, want bij de poging om 64 of 32 kb te formateren krijg ik de melding dat dit te groot is voor Fat16/12.
Is 128 mb echt een te kleine kaart hiervoor of deugt mijn kaart niet?

en hoe kom ik er achter met welke cluster size mijn camera formateerd?

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Ik heb het ook eens even geprobeerd op m'n 256 MB geheugen kaartje en krijg bij 64K ook de melding dat dit te groot is voor fat 16/12. 32K lukte wel, maar maakt helemaal niks uit in tijd dat ie een tiff'je opslaat. Bij beide was dit 22 seconden (5 megapixel).
Pagina: 1