Netwerk printers installeren/instellen (95/98)

Pagina: 1
Acties:

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik ben om zoek naar een manier om bij het inloggen van gebruikers automatisch geshare'de printers te installeren, mappen en zonodig als default in te stellen.

De situatie is als volgt:

Ik heb hier een aantal netwerken in beheer waar een redelijk aantal Windows 98 werkstations aan hangen. Er wordt ingelogd op een Win 200 A.S (AD) m.b.v een kix login script. Er hangen uiteraard meerdere printers in het netwerk. Ik ben ik op zoek naar een oplossing om deze printers automatisch (via kix bv?) per groep/lokatie te installeren en in te stellen. Er zijn nog geen printerdrivers op de werkstations geinstalleerd.

Ik heb al een tijdje gezocht naar geschikte oplossingen. Ik heb het volgende al gevonden:

* D.m.v. kix scripting:
code:
1
2
3
4
5
IF INGROUP ("GROUP")
$p="\\servername\printername"
$x=addprinterconnection($p)
$x=setdefaultprinter($p)
ENDIF

Maar helaas werkt het "addprinterconnection" command alleen in NT/2000....

* D.m.v. con2prt.exe uit de MS ZAK:
code:
1
2
3
@echo off
\\servername\netlogon\con2prt.exe /f
\\servername\netlogon\con2prt.exe /cd \\printerservername\printernaam

Helaas ook alleen werkend in NT/2000....

* D.m.v. VBScripting:
code:
1
2
3
4
strPrinterPath = "\\servername\printer"
strDriverName = "Drivername"
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection strPrinterPath, strDriverName

Deze methode werkt wederom in NT/2000 prima, alleen in 98/95 moeten de drivers dus wel eerst pre-installed zijn voor het script werkt. En dan moet ik dus nog handmatig bij elk werkstation langs om de (verschillende) drivers te installeren... :/

Weet iemand hier een geschikte oplossing voor? Ik weet dat het mogelijk is aangezien het bij mij op school ook zo draait. Alleen hebben ze het daar opgelost door een zelfgeschreven programmatje waarin alle printers in een lijst weergegeven worden. Door op een printer te klikken wordt de desbetreffende printer zelf geinstalleerd en als default ingesteld. (helaas wouden ze mij dit niet overhandigen... :P)

[Edit]

Ik heb nog ff na zitten denken en ik denk dat systeembeheer op school gewoon een executable heeft geschreven die naar installkits verwijst. Eerst wordt de installkit uitgevoerd. Deze schrijft de benodigde bestanden van de driver weg, maakt een aantal registerinvoeringen en wijzigt de printer ini file (hoe heet dat ding ook al weer...). Vervolgens wordt hierna pas het stukje vbscript uitgevoerd waardoor de printer wordt geinstalleerd, gemapt en ingesteld als default printer.

[ Voor 43% gewijzigd door Animal_X op 20-04-2004 12:18 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
*klein kickje*

Niemand die een manier weet waarmee ik in win98 automatisch printers kan laten installeren en mappen bij het inloggen? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Animal_X op 21-04-2004 17:52 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."