[A7M266D] Functie condensator C3 (shipping damage)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Na transport van Nederland naar Ierland heeft een overdadige hoeveelheid krantenproppen en handdoeken onvoldoende bescherming kunnen bieden tegen het voetballen en smijten met postpakketten.
De machine is aangekomen met een losgeschoten heatsink en een missende condensator C3. (Deze condensator zit aan de bovenrand van het mainboard, vlakbij de socket van CPU0, die zit rechtsboven, in vergelijking met CPU1. Het is bovenste in een groepje van twee, zwart van kleur. 3300microFarad, 6.3V).
Voor de orientatie; ik hou de ATX-powerconnectors linksboven, en de geheugensloten zitten dan aan de rechterkant.
Ik ben benieuwd wat de functie van die condensators is, of deze belangrijk is voor de CPU-core spanning, of voor het AGP-voltage. Ik heb daar namelijk provisorisch een vervangende condensator (4700microFarad, 35V, beste wat ik kon krijgen hier) geplaatst, maar ik krijg een *lang* *kort* *kort * kort* (-...) beepcode, die uit m'n hoofd betekent dat de videokaart niet wil initialiseren.
Als de condensator voor het AGP-voltage nodig is dan is het duidelijk dat de reparatie niet gelukt is, maar als de condensator voor het CPU-voltage is moet ik mogelijk nog ongelukkiger worden, als blijkt dat men er ook in geslaagd is om mijn videokaart defect te krijgen.
Op de site van Asus staat helaas geen informatie over de functie van individuele componenten (tenslotte zijn mainboards niet open-source ;) ), dus ik hoop erop dat iemand vanwege bepaald "gemod" of andere interesse weet waar deze condensators voor dienen.

Hier nog een afbeelding van de Asus-site, het bord is hier een slag gedraaid, het gaat om de meest rechtse condensator naast de rechter socket, dus onder de ATX-power connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7m266-d/a7m266-d_l.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Tony Vroon op 20-04-2004 11:36 ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet er eens een PCI videokaart in en kijk dan wat ie doet.

Was de heatsink van de CPU losgeschoten? Dan heb je nog geluk dat je CPU niet naar de kloten is.

Waarschijnlijk is die condensator bedoelt voor een van de chips daar in de buurt zoals bijvoorbeelde CPU, of de voltage regulator of de hardware monitor. Een 4700 uF 35V condensator is op zich een prima vervanging, maar ga eens op zoek naar een 3500 uF of liever 3300 uF condensator. Het voltage maakt niet uit als het maar hoger of gelijk is aan 6.3

Als die heatsink los is geschoten en op je videokaart is gevallen heb je natuurlijk ook nog een hele goede kans dat je videokaart gewoon kapot is.

Ik neem aan dat je de hele kast hebt opgestuurd met hardware erin? Das niet zo verstandig, die kast kan best tegen een stootje, de hardware binnenin niet, voor die kast waren 4 stukken piepschuim genoeg, je had dan de binnenkant vol kranten moeten stoppen (en handdoeken voelen wel zacht maar bieden niet echt goede bescherming, ze zijn niet echt luchtig waardoor ze niet goed inveren)

Beter was geweest alle hardware los in te pakken en dan gewoon hier een nieuwe kast kopen, dan was je goedkoper uit en waarschijnlijk was dan ook alle hardware in orde.

Zo goed als zeker is te zeggen dat het AGP voltage daar niet vandaan komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
PCI videokaart is helaas niet beschikbaar.
Hardware is in de mainboardtray opgestuurd. De CPU's zijn zo te zien in orde.

Ook lijkt het geheugen netjes onder spanning te komen, de beepcode veranderd in de "groot probleem" *lang* code als er geen geheugen geplaatst is.

Ik ben er niet bij geweest met het inpakken en heb alleen wat kleine tips kunnen meegeven.

De videokaart ziet er op het eerste gezicht intact uit maar ik zal 'm uitgebreider nakijken.
Aangezien AGP een 1,5V voltage nodig heeft dat niet door de voeding geleverd kan worden vraag ik me alleen even af waarom je denkt dat het AGP-voltage "vrijwel zeker niet" door deze electronica geleverd zal worden?
Waar ik zelf mee zit is dat dit groepje elco's zeer dicht op socket 0 zit, en dat is de primaire CPU. Maar het lijkt alsof het een afzonderlijke rechthoekige groep electronica gericht op voeding is.
Dat zie ik nu pas op het verkleinde overzichtsplaatje, op het bord zelf is dat niet zo duidelijk te zien.

Betere condensators zijn in deze buurten ook niet te krijgen, ik heb al zeer veel moeite moeten doen voor deze (lees: Velleman kit voor 30W versterker kopen omdat losse condensators out of stock zijn).
Mocht je dus debugging-tips hebben, ik zit in Ierland, en ik moet roeien met de ier... eh, riemen die ik heb.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langs het AGP slot zitten de voltage regulators voor de stroom van de AGP.

Er kunnen in het vervoer echter nog meer dingen kapot gegaan zijn.

Je zal het toch echt eens met een andere videokaart moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Mijn FX5900 in ander systeem: strepen in het MSI-logo wat er normaal goed uitziet. Daar wordt de VGA-uitgang gebruikt ipv de DVI.

Zijn GF2MX400 in mijn systeem. Enkele korte beep van alles in orde. Kan alleen het beeld niet zien want ik heb een DVI-scherm, en die kaart alleen een VGA-connector.

Heb het systeem zonder videokaart opgestart en de dmesg logs bekeken, al het geheugen wordt gedetecteerd, beide CPU's komen op en alle PCI-kaarten werken.

Is GF2MX al zo oud dat het op het oude 3.3V AGP-voltage werkt ipv 1.5V? Als dat niet zo is heeft de FX5900 gewoon issues. Kaart ziet er verder prima uit, maar verticale strepen in de graphics doet mij aan defect videogeheugen denken. (De tekstmode werkt goed, maar dat zegt erg weinig).