Toon posts:

hoe kies je een goede kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb mij net een home cinema aangeschaft van goede kwaliteit (logitech z-680). Alleen vrees ik voor de kwaliteit van de bijgeleverde kabels. Daarom heb ik maar in een doe-het-zelf zaak andere kabels gekocht(0.60 euro de meter). ik kocht echter te weinig kabel, ik heb dan een andere soort kabel gebruikt voor de laatste speaker aan te sluiten.

Die speaker produceert veel meer ruis, =>slechtere kabel?

op hifi. nl zijn er veel topics over te vinden, té veel om er een duidelijk antwoordt van af te leiden.

Zijn er nu echt kwalitatief beter kabels?(ik heb gelezen dat er zijn van 50euro per meter!!?? 8)7

aub hulp gevraagt, ik wil tenminste degelijke kabels(liefst ook betaalbaar ;) ) voor mijn setje. wie weet beschadigen die goedkope kabels mijn speakers wel :(

alvast een bedankje voor iedereen die mij verderhelpt

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 18:03
1. Een goedkope kabel zal NOOIT je speakers beschadigen, tenzij'ie kortsluit ofzo :P
2. Over bekabeling zijn gigantische discussies... Naar mijn mening is elke willekeurige speakerkabel (2.5mm^2) met fatsoendelijke shielding goed, maar er zijn ook mensen die alleen bepaalde merken kopen... Ik vind dat dus onzin :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20

Goku33

Ownage!

ik weet alleen dat audiokabeltjes (zo'n dubbele) een bepaalde gauge waarde heeft, hoe lager deze waarde, hoe hoger de kwaliteit (en de prijs) van de kabeltjes. Lagere gauge -> minder ruis.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 18:03
Gauge is gewoon het Engelse woord voor de dikte van de draad, hoger is dus in principe beter, maar 2.5mm^2 wordt het meest gebruikt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 19-04-2004 23:33 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een kabel ruist niet. En over wat voor kabels heb je het eigenlijk? Speakerkabels?

Verwijderd

Topicstarter
In feite zoek ik dus goede kabels, tegen een redelijke prijs

Ik heb opgevangen dat sommige kabels goed werken bij bepaalde merken van speakers. Ik heb de logitech-680, maar de bijgeleverde kabels lijken mij erg goedkoop.

In tegenstelling tot de kabels die ik gaan kopen ben zijn de originele wel "vertint"
(wat dat ook mag betekenen)

1 speaker is aangesloten met een andere kabel en deze produceert echt wel meer ruis...

Als er iemand aparte kabels voor zijn logitechs gekocht heeft en er tevreden over is=> plz post here.

thanks

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 19 april 2004 @ 23:46:
Een kabel ruist niet. En over wat voor kabels heb je het eigenlijk? Speakerkabels?
Nu ja de speaker waar die kabel aanhangt ruist.

;) - ik heb dunne kabels die zijn samengepakt(standard kabeltjes zeg maar)( kleur : zwart)

- daarnaast heb ik ook nog dunne samengepakte kabels, waarvan de isolatie doorzichtig is. Deze kabel sluit maar 1 speaker aan, de andere(de zwarte dus) de 4 overige. Wat merk ik nu op, de speaker met de doorzichtige kabel ruist meer.
daarom wil ik nieuwe goede kabels gaan kopen tegen een betaalbare prijs

beide kabelsoorten zijn echter wel dikker dan de originele kabels van logitech, en ook langer. Ook zijn de logitech kabels vertint en mijn nieuwe niet.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26
Je bedoelt denk ik de term AWG (=American Wire Gauge). Een laag getal geeft een grotere draaddiameter aan. Is voor ons wat verwarrend omdat we gewend zijn in vierkante milimeters te denken.
Een omrekentabel vind je op : http://www.12vhifi.nl/awg.html

Wormaap heeft helemaal gelijk wat betreft z'n opmerking betreffende beschadigingen door goedkopere kabel, maar zit met 2,5qmm al erg hoog.
Dit kan geen kwaad maar kost effe wat meer. De kans dat je met deze set het verschil hoort tussen een luidsprekerkabel van 2x1qmm en 2x2,5qmm is erg klein.
Ik weet natuurlijk niet wat voor soort kabel je gebruikt hebt voor je laatste speaker, kun je beide kabel voor ons beschrijven.

Veel nuttige info over luidspreker en signaalkabel kun je vinden op: http://www.breem.nl/

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 23:55:
Wat merk ik nu op, de speaker met de doorzichtige kabel ruist meer.
Heb je dat kabeltje al wel eens voor een andere speaker gebruikt (verwisseld dus)? Als het probleem meeverplaatst met de kabel dan ligt het dus waarschijnlijk daaraan, maar zoals ik al zei: dat lijkt me sterk.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 15:28

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 23:19:
Hallo,

Ik heb mij net een home cinema aangeschaft van goede kwaliteit (logitech z-680). Alleen vrees ik voor de kwaliteit van de bijgeleverde kabels. Daarom heb ik maar in een doe-het-zelf zaak andere kabels gekocht(0.60 euro de meter). ik kocht echter te weinig kabel, ik heb dan een andere soort kabel gebruikt voor de laatste speaker aan te sluiten.

Die speaker produceert veel meer ruis, =>slechtere kabel?

op hifi. nl zijn er veel topics over te vinden, té veel om er een duidelijk antwoordt van af te leiden.

Zijn er nu echt kwalitatief beter kabels?(ik heb gelezen dat er zijn van 50euro per meter!!?? 8)7
check anders 2e hands forum hifi.nl
http://markt.hifi.nl/cgi-...&session=4084479a02efe860
aub hulp gevraagt, ik wil tenminste degelijke kabels(liefst ook betaalbaar ;) ) voor mijn setje. wie weet beschadigen die goedkope kabels mijn speakers wel :(

alvast een bedankje voor iedereen die mij verderhelpt
50 euro de meter? joh het gaat tot een paar duizend euro de meter ;) je kunt het zo gek niet verzinnen. Maar dan staan wel alle moleculen zelfde kant op, olé\

check anders 2e hand forum:
http://markt.hifi.nl/cgi-...&session=4084479a02efe860

[ Voor 19% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-04-2004 00:04 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 20 april 2004 @ 00:01:
[...]
Heb je dat kabeltje al wel eens voor een andere speaker gebruikt (verwisseld dus)? Als het probleem meeverplaatst met de kabel dan ligt het dus waarschijnlijk daaraan, maar zoals ik al zei: dat lijkt me sterk.
aha ga ik straks eens proberen, nu slaapt iedereen dus :z hehe.

nog een vraagje als ik men boxen heel stil zet, hoor ik dan überhaupt wel ruis te horen?(zit er dan wel vlak met men oor tegen)
als je ze harder zet hoor je de ruis uiteraard niet meer.

Is er zo niets als een maatstaaf voor een acceptabel ruisgehalte? ik wil gewoon het maximum aan kwaliteit uit men boxen halen, kabels mogen tot 100euro kosten. Zijn er soms bekende goede kabelmerken?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ach..een simpele "betere" speakerkabel doet vaak genoeg.. daarna is het uiterst minimaal...
gewoon een normale dikkere OFC kabel kopen.. dan ben je gegarandeerd van een goede verbinding..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Er zijn voldoende goede kabelmerken, maar ik zou in jouw geval zeker niet voor dure kabels gaan. Een kabel veroorzaakt bij passieve luidsprekers geen ruis. Het kan wel de klank beïnvloeden, maar dat verschil is met PC-speakers/HT-speakers niet merkbaar. Een verzilverde kabel geeft een wat scherper en gedetailleerder hoog, maar de tweeters moeten dat wel kunnen weergeven. Koper zorgt vaak voor een wat warmere klank.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 00:49 ]

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 00:14:
[...]

aha ga ik straks eens proberen, nu slaapt iedereen dus :z hehe.

nog een vraagje als ik men boxen heel stil zet, hoor ik dan überhaupt wel ruis te horen?(zit er dan wel vlak met men oor tegen)
als je ze harder zet hoor je de ruis uiteraard niet meer.

Is er zo niets als een maatstaaf voor een acceptabel ruisgehalte? ik wil gewoon het maximum aan kwaliteit uit men boxen halen, kabels mogen tot 100euro kosten. Zijn er soms bekende goede kabelmerken?
Het ontgaat mij compleet waarom iedereen toch zoveel belang hecht wat voor stukje geleider er zit tussen speaker en versterker 8)7.

Als je gaat meten aan kabels blijken er pas problemen te komen bij grote kabellengtes in combinatie met slechte waarden voor capaciteit en inductie en dan nog is het heel subtiel wat er gebeurt.
Bij objectieve luistertests is alleen maar verschil te horen als de impedantie van de kabel meer dan 5% van de speaker's impedantie bedraagt.

Zeker in jouw geval gaat het echt helemaal nergens over. Je koopt echt een heel goedkoop setje. Prima dat je dat goed genoeg vindt, maar het heeft echt geen enkele zin om dan 100 euro aan andere speakerkabels uit te geven, want je gaat er echt helemaal niks mee opschieten! Als je nou echt zo over de geluidskwaliteit inzit, koop dan goede spullen of besteed een middag aan een goede opstelling ervan.

Verwijderd

Als je toch zonodig andere kabels wil doe het dan goedkoop aangezien je setje ook niet stervensduur is.

Ik heb voor een vriend van mij wel leuke kabels gemaakt van Cat5 Utp kabel. Dat voldoet al aan een bepaalde standaard van signaal-doorlatendheid (weet geen ander woord :P ) en is dus zeer geschikt ervoor.
En iedereen heeft wel een stukje Utp ergens liggen, anders is het in de winkel ook niet erg duur.

Gewoon 3 inelkaar vlechten, kijk maar Hier

Ze klinken verbasend goed en iig helderder dan het stuk stroomkabel wat hij ertussen had zitten. En het oogt ook wel leuk. :)
Pagina: 1