Toon posts:

FTP server werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Thompson 510 ADSL modem, met daarachter een US Robotics 8054 router. Nu wil ik een FTP server draaien, maar dat krijg ik niet aan de praat. Ik heb alle FAQ's en draadjes over port mapping gelezen en de geadviseerde instellingen geprobeerd, maar het werkt niet.

De USR 8054 werkt als DHCP server die een range aan IP adressen uitdeelt lopend van 192.168.123.100 tot 192.168.123.199. De computer waar de server op draait heeft als intern IP 192.168.123.100. Ik krijg de server alleen on line als ik in de instellingen opgeef dat deze hetzelfde IP adres heeft als de computer, maar het moet met port mapping toch ook mogelijk zijn een ander IP adres toe te kennen aan de server (bijv. 192.168.123.125). Als ik dit instel in de router en in de FTP server zegt de server dat het IP adres not valid is. Als de server als intern IP adres 192.168.123.100 heeft krijg ik hem dus wel online, maar lukt het niet om er van buitenaf verbinding mee te maken (ook niet in passive mode). Doe ik iets verkeerd? Moet er in de Thompson speedtouch ook nog een NAT entry worden aangemaakt of is de modem transparant en is alleen een routing tabel in de router voldoende?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Poort-mapping heeft niets te maken met het toekennen van IP-adressen.

Heb je twee poorten gemapt? Bv. poort 20 en 21 waarbij de FTP-server via poort 21 te bereiken is?
Weet je zeker dat de software goed is ingesteld?

Met een Alactel is het overigens niet goed mogelijk om je eigen FTP-server te testen; probeer het daarom eens via http://www.net2ftp.com/

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Vraag: op wat voor sysyteem draai je je ftp server?

Vraag: heb je meerdere ip adressen aan je netwerkkaart toegekent?

"maar het moet met port mapping toch ook mogelijk zijn een ander IP adres toe te kennen aan de server (bijv. 192.168.123.125). Als ik dit instel in de router en in de FTP server zegt de server dat het IP adres not valid is"

wat je met portmapping doet is alle binnenkomende verkeer op ip adres X, met protocol Y doorsturen naar ip adres Z.
Als je dus op je public ip poort 20 + 21 opensteld moeten deze op de router naar je server met ip 192.168.123.100 verwijzen.

Tenzij je dus meerdere ip adressen op je nic hebt: 192.168.123.100 en 192.168.123.125... in dat geval moet je in je ftp properties instellen dat deze alleen moet luisteren naar 192.168.123.125.

"Als de server als intern IP adres 192.168.123.100 heeft krijg ik hem dus wel online, maar lukt het niet om er van buitenaf verbinding mee te maken (ook niet in passive mode). Doe ik iets verkeerd?"

Je doet hiermee niets verkeerd...
zelfs als je alles goet insteld, dan is het niet mogelijk om vanaf de zelfde lijn naar buiten je ftp te testen... doe dit intern of via een tweede lijn naar buiten (maak ff een zonnet gratis abbo aan en bel via de telefoonlijn en met een andere computer) of zoals hierboven ook gezegd via http://www.net2ftp.com, als het ip maar anders in dan het public ip van je ftp/web server

ik hoop dat je hiermee wat verder komt. :)

Arnold