Apache 2.0 quota datagebruik.

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ha die tweakerts, daar ben ik weer :P

Ik wil (in het begin voor wat vrienden) webhosting kunnen aanbieden. Ik wil dit gewoon doen met Apache 2.0, Mysql met phpmyadmin als interface voor de gebruikers, en natuurlijk PHP.

Nu wil ik alleen het dataverbruik van de gebruiker(s) weten, en ook een limiet kunnen instellen, voordat ik helemaal arm ben en ik niet weet welke vriend die ISO's van [vulhiereendistroin] had gemirrored :P

Na wat zoekwerk ben ik als beste tegengekomen:

Mod_watch voor Apache 2:
Mod_watch lijkt aardig te doen wat ik wil. Nadeel: Het werkt met MRTG, die geen totalen weergeeft maar alleen datagebruik op een bepaalde seconde (er bestaan wel een wat oudere mod voor had ik gezien), en ik zie ook niets over een limit als een gebruiker een X aantal GByte heeft gebruikt.

Cacti + RDD tool:
Cacti ziet er goed uit, ik ken de gebruikers interface ook al. Cacti heeft RDD tool nodig, dat is een nieuwe versie van MRTG schijnt, maar ziet er wel erg lastig uit. De korte howto's die er staan vind ik erg lastig, en er zit ook niet een doel in van een apache webserver.
Met Cacti (zou) het eenvoudig moeten zijn gebruikers aan te maken, zodat deze hun data kunnen bekijken.

Ik heb ook een tooltje (waar er volgens mensen meer van zijn) gevonden voor apache dat log's analyzeert, maar dat lijkt me toch een intensieve taak, en of dat handig is voor bandbreedte?

Welke tool's gebruiken professionele hosters? Ik wil kunnen instellen dat als iemand bijvoorbeeld 5 GB heeft gebruikt, er meteen een scherm komt met "Ghaha, je bent over je dataverbruik heen, wacht maar tot volgende maand >:) " :P

Ik heb goed gezocht, maar howto's over RDD tool en Cacti zijn er niet, behalve een heel korte Windows versie, en ik draai natuurlijk Linux (debian), anders stond dit niet in NOS.

Het hóeft dus niet met Cacti, dit lijkt me alleen het beste zoals ik heb gezien op internet. Wat gebruiken de hosters op GoT? En zijn daar nog leuke howto's van?

Liever geen apache 1.3.x stuff, maar als het écht niet anders kan okee. Er moeten dan wel update's in het voorruitzich zijn, en ik gebruik liever Apache2, aangezien daar niets mis mee is. Anders boekt de Apache ook nooit vooruitgang, en zat iedereen nu nog met Kernel 1.0...

Natuurlijk een bedankje vooraf :*) (dit zijn dus geen groeten hé ;) )

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

[b]pierre-oord schreef op 19 april 2004 @ 23:09:
Liever geen apache 1.3.x stuff, maar als het écht niet anders kan okee. Er moeten dan wel update's in het voorruitzich zijn, en ik gebruik liever Apache2, aangezien daar niets mis mee is. Anders boekt de Apache ook nooit vooruitgang, en zat iedereen nu nog met Kernel 1.0...
Het gaat hem toch over bandbreedte beperking? Mod Throttle voor apache 1.3. :)

Zolang jij gebruiker bent en helemaal niets voor de community doet, maakt het geen hol uit welke versie van software je gebruikt. Pas wanneer je input aan een project geeft (nuttige bugreports bijvoorbeeld) kun je zeggen dat je eigenlijk niet achter mag blijven.

Het zal ierdereen behalve hackers dan ook een worst wezen of je nu kernel 1.0 gebruikt of 2.6.6.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• pierre-oord
omg, had een heel stuk getyped, zoek wat op, klik paar vensters weg, ook deze :(

Nou goed, opnieuw: Ik draai graag een nieuwe versie zodat ik ook bij nieuwe update's bijblijf.

Mod Throttle lijkt wel ongeveer te doen wat ik wil (ik kende hem al) alleen weet ik niet of ik een custom pagina kan weergeven, maar belangrijker: kan ik users laten zien hoeveel ze hebben gebruikt, en kan ik dat zelf ook zien in een handig totaaloverzicht?

Verder wil ik later nog meer dingen monitoren, via iptables of per user van andere processen wat zou moeten kunnen, maar eerst dit. Cacti ken ik zelf in "user-mode", en dan krijg ik bijvoorbeeld zo'n grafiekje; hierin staat ook het TOTAL van de maand. Als het goed is wordt dit per hele maand bekeken, ( of over de afgelopen maand, dus eventueel met een stukje van de "vorige" maand erbij :? )

Afbeeldingslocatie: http://www.pckennis.net/GoT/month.JPG

edit:
Het gaat du sniet om de bandbreedte, maar om het totaal; ze mogen best met 100mbit downen hoor, geen probleem, alleen na 10 GB moet het dan bijvoorbeeld wel stoppen :P

edit2:
Ik heb een weekly diagram gebruikt, moet natuurlijk per maand zijn he :P

[ Voor 18% gewijzigd door pierre-oord op 20-04-2004 19:01 ]

• pierre-oord
Veel van mijn topic's zakken weg; ligt dat aan mijn topicstart, of is het gewoon ingewikkeld?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat je het antwoord al min of meer gevonden hebt. mod_throttle is idd wat je nodig hebt.

Volgens mij kan je met de throttle-status handler een reportje opvragen hoe het met de quota staat. Hoe je iemand door kan sturen naar een "sorry je maandelijkse traffic is op" page weet ik zo gauw niet.

• pierre-oord
mod_throttle is helaas alleen voor apache 1.3. Verder kan ik me niet voorstellen dat dit de enige beschikbare mod is (?). Hoe doen professionele webhosters dat dan?

u/je als parse serveradmin moet wel connecties hebben ;)

Ik kan mod-trottle wel gaan gebruiken, moet ik alleen zo'n reportje opvragen voor die quota. Ik ga er anders eens mee werken, ik doe het alleen liever in 1 keer goed zegmaar ;)

Met cacti kan ik ook iptables uitlezen denk ik. ZOu ook handig zijn om dataverkeer van andere processen te monitoren.

Pagina: 1