[R9700Pro] Cooling VPU en geheugen

Pagina: 1
Acties:

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:44

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
Sinds kort begint de cooler van mijn videokaart te brommen. Altijd als ik mijn pc aan zet en soms als de pc aan staat. Nu kwam per toeval net een nieuwe videokaart cooler in beeld bij tweakers nieuws: Arctic Cooling VGA Silencer review

Deze videokaartkoeler leek mij vrij goed en vrij stil wat ik wel belangrijk vind. Mijn huidige cooler heeft vertakkingen naar mijn geheugen toe, dus deze worden (redelijk) gecooled. De Arctic koeler heeft dat duidelijk niet en raakt het geheugen niet. Nu is mijn vraag wat dit voor effect heeft, want in de review staat wel het overclocken van geheugen. Hoe kan dit als deze niet geraakt wordt door een koellichaam? Moet ik dan koelblokjes kopen voor op mijn geheugen (dit zou alleen aan de onderkant (waar de koeler niet zit dus ;)) kunnen)

Edit: Ik heb gezocht via GoT-Search, maar kon niets tot weinig nuttigs vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door vegterb op 19-04-2004 22:47 ]

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Verwijderd

In de review stond duidelijk dat de fan over het geheugen blaast en en dus koelt.
En op de achterkant kan je natuurlijk memsinks plakken als je dat wilt.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Bij sommige videokaarten (GF3 ti200 bv.) is de heatsink van de RAM gescheiden van de heatsink van de GPU, waardoor je deze kan laten zitten bij het installeren van een andere koeling.
als dit niet zo is, kan je bijvoorbeeld heatsinks van Thermaltake op je RAM plakken.
die zijn laag genoeg, waardoor ze er gewoon op passen.

aluminium & koper
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/memory/ramsink/1933a.gifAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/memory/ramsink/1933b.gifAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/memory/ramsink/1978a.gifAfbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/memory/ramsink/1978b.gif

mocht je BGA RAM hebben, dan zou je Tweakmonster heatsinks kunnen proberen al zijn ze wel vrij duur geloof ik...

aluminium
Afbeeldingslocatie: http://epowerhousepc.com/store/uploads/bgalrg.jpg

@boerenlater
ik weet niet of jij een Arctic cooling VGA silencer wel eens van dichtbij hebt gezien, maar er wordt dus geen lucht over de RAM geblazen door de fan... :)
check 't plaatje maar, daar zie je dat er plastic achter de fan zit

Afbeeldingslocatie: http://www.bigbruin.com/reviews/vgasilencer/large/Pic-6.jpg

bij de Zalman ZM80C-HP met bijbehorende fan wordt er daarentegen wel lucht over de RAM geblazen, zowel aan de onderkant als de bovenkant.

[ Voor 32% gewijzigd door NewbieNeo op 20-04-2004 01:07 ]

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 20 april 2004 @ 01:03:
aluminium
afbeelding

@boerenlater
ik weet niet of jij een Arctic cooling VGA silencer wel eens van dichtbij hebt gezien, maar er wordt dus geen lucht over de RAM geblazen door de fan... :)
check 't plaatje maar, daar zie je dat er plastic achter de fan zit

...

bij de Zalman ZM80C-HP met bijbehorende fan wordt er daarentegen wel lucht over de RAM geblazen, zowel aan de onderkant als de bovenkant.
Welke zou je dan aanraden? Ik weet dat smaken verschillen, maar een cooler die ook over je geheugen blaast? Want de Zalman heeft wel een gigantische cooler die wat meer lawaai schijnt te maken (maar wat is lawaai in verhouding met de boxed cooler van Intel bij een P4 @ 3,06 Ghz HT). En bij de artic cooler zou ik dus alleen aan de onderkant van de kaart van die (mooie trouwens) ribbetjes kunnen plaatsen, is dat effectief genoeg?

• NewbieNeo
vegterb schreef op 20 april 2004 @ 02:08:
Welke zou je dan aanraden? Ik weet dat smaken verschillen, maar een cooler die ook over je geheugen blaast? Want de Zalman heeft wel een gigantische cooler die wat meer lawaai schijnt te maken (maar wat is lawaai in verhouding met de boxed cooler van Intel bij een P4 @ 3,06 Ghz HT). En bij de artic cooler zou ik dus alleen aan de onderkant van de kaart van die (mooie trouwens) ribbetjes kunnen plaatsen, is dat effectief genoeg?
maar das juist 't mooie van de Zalman, je hoeft] die optionele fan er niet bij te nemen.
je zou bijv. een 80 of 92mm papst fan erbij kunnen nemen, die wellicht nog wat stiller zal zijn...
maar goed, 't nut van 't koelen van je RAM is ook nog altijd niet hard bewezen, dus...
persoonlijk zou ik zelf nog voor de zalman gaan, omdat je dus zelf een fan kan kiezen en omdat ik denk dat de airflow daar wat beter is.

wat ik wel mooi vind aan de VGA silencer is dat ze de airflow zo geregeld hebben, dat die meteen de kast uit gaat.

Verwijderd

De zalman lijkt wel beter te zijn, echter ook duurder!!! Beetje een afweging denk ik.

Waar ik aan zat te denken (voor mijn 5900XT POV):

Zou het opschroeven van een 80 mm FAN op de standaard heatsink de videokaart koel genoeg houden? Een 2e optie is een soort FAN houder te maken die in het caseslot recht onder de videokaart gaat, en daar een fan (80/120 mm) FAN in hangen welke de lucht van de videokaart weg zuigt. Op de POV zit een klein fannetje en een grote heatsink, maar dat fannetje maakt een behoorlijk lawaai.....

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 08:18:
Waar ik aan zat te denken (voor mijn 5900XT POV):

Zou het opschroeven van een 80 mm FAN op de standaard heatsink de videokaart koel genoeg houden? Een 2e optie is een soort FAN houder te maken die in het caseslot recht onder de videokaart gaat, en daar een fan (80/120 mm) FAN in hangen welke de lucht van de videokaart weg zuigt. Op de POV zit een klein fannetje en een grote heatsink, maar dat fannetje maakt een behoorlijk lawaai.....
jup, een 80mm fan ter vervanging van de originele fan (meestal 40mm) zal zeker voldoende koelen.
ik denk zelfs beter dan standaard, omdat ie meer lucht kan verplaatsen met een lager geluidsniveau.

wat betreft optie 2:
ik zou eerder de fan laten blazen over de videokaart dan laten zuigen.
je hebt dan een krachtigere luchtstroom langs de heatsink, wat dus een betere warmteafgifte betekent.

zelf heb ik de originele 40mm herriemaker van een 9800SE AIW vervangen voor een 80mm no name fan op 5V en dat koelt voldoende en is stil...

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 20 april 2004 @ 14:19:
[...]

jup, een 80mm fan ter vervanging van de originele fan (meestal 40mm) zal zeker voldoende koelen.
ik denk zelfs beter dan standaard, omdat ie meer lucht kan verplaatsen met een lager geluidsniveau.

wat betreft optie 2:
ik zou eerder de fan laten blazen over de videokaart dan laten zuigen.
je hebt dan een krachtigere luchtstroom langs de heatsink, wat dus een betere warmteafgifte betekent.

zelf heb ik de originele 40mm herriemaker van een 9800SE AIW vervangen voor een 80mm no name fan op 5V en dat koelt voldoende en is stil...
Op dit moment heb ik op de bodem van mijn kast een 120 mm fan liggen, die tegen de videokaart aanblaast. Zou dit voldoende zijn??? Ik weet niet of het verstandig is om de koeler van de videokaart uit te zetten en dit dan te testen. Er zit helaas geen temperatuur sensor op mijn kaart, dus kan niet aflezen wat de temperatuur van de GPU is.

• NewbieNeo
je zou 't kunnen proberen, door gewoon je originele fan stil te zetten / eruit te halen, en kijken of je systeem stabiel blijft bij 't draaien van benchmarks.

ik zelf denk dat 't niet voldoende zal zijn, omdat er waarschijnlijk zo'n 10cm afstand is tussen de heatsink en de 120mm fan, waardoor er van de 'harde' airflow maar weinig overblijft om de warmte snel te laten doen overdragen van heatsink naar lucht.
wat je wel zou kunnen doen is een airduct maken, waarbij je dus vanaf de fan rechtstreeks leidt naar de heatsink. hierdoor moet de lucht wel die kant op en verlies je geen 'harde' airflow.

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 20 april 2004 @ 19:25:
je zou 't kunnen proberen, door gewoon je originele fan stil te zetten / eruit te halen, en kijken of je systeem stabiel blijft bij 't draaien van benchmarks.

ik zelf denk dat 't niet voldoende zal zijn, omdat er waarschijnlijk zo'n 10cm afstand is tussen de heatsink en de 120mm fan, waardoor er van de 'harde' airflow maar weinig overblijft om de warmte snel te laten doen overdragen van heatsink naar lucht.
wat je wel zou kunnen doen is een airduct maken, waarbij je dus vanaf de fan rechtstreeks leidt naar de heatsink. hierdoor moet de lucht wel die kant op en verlies je geen 'harde' airflow.
Het probleem wat jij nu noemt had ik ook al in gedachten. Misschien dat ik de fan erop kan schroeven. Maar dan moet ik wel het een en ander aan de videokaart gaan verbouwen: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/PoV%20002.jpg

voordat ik de fan erop kan schroeven (in de heatsink denk ik)

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 20 april 2004 @ 07:57:
[...]

...

maar goed, 't nut van 't koelen van je RAM is ook nog altijd niet hard bewezen, dus...
persoonlijk zou ik zelf nog voor de zalman gaan, omdat je dus zelf een fan kan kiezen en omdat ik denk dat de airflow daar wat beter is.

wat ik wel mooi vind aan de VGA silencer is dat ze de airflow zo geregeld hebben, dat die meteen de kast uit gaat.
Gisteren heb ik Far Cry geïnstalleerd, superspel, dat bleek al uit de demo. Maar wat ik wel erg vind dat ik met mijn Radeon 9700 Pro - 128 MB op 1024x768 niet meer alles op very high kan draaien, dit spel is gewoon te zwaar voor mijn videokaart :/

Toen ik het nog op 1280x1024 had staan en alles zwaar schokte heb ik aan het geheugen van mijn videokaart gevoeld, dit wordt gloeiend heet, zo ook de heatsink op mijn VPU. Het lijkt me zo sterk dat het niet uitmaakt dat je geheugen zo heet wordt. Ik ga nog niet overclocken, maar kan het gewoon draaien zonder cooling op geheugen?

De cooler van zalman is wel mooi natuurlijk, neemt wel veel ruimt in beslag en ik denk dat de fan bijna tegen mijn window aan komt. Toch raar dat het niet duidelijk is of je videogeheugen gekoelt moet worden.

• NewbieNeo
vegterb schreef op 21 april 2004 @ 11:52:
[...]
Ik ga nog niet overclocken, maar kan het gewoon draaien zonder cooling op geheugen?

De cooler van zalman is wel mooi natuurlijk, neemt wel veel ruimt in beslag en ik denk dat de fan bijna tegen mijn window aan komt. Toch raar dat het niet duidelijk is of je videogeheugen gekoelt moet worden.
als je niet gaat OC-en en er standaard geen cooling op je RAM zit, zou er dus geen RAM-cooling nodig moeten zijn om je videokaart stabiel te laten draaien, tenzij je een heel erg slechte airflow binnenin je kast hebt.

als je wel gaat OC-en, dan zou 't enigszins kunnen helpen om je kaart stabiel te laten draaien op hogere kloksnelheden.

maw. op standaard snelheid is 't dus niet nodig, als er standaard al geen cooling op je RAM zit he... ;)

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 21 april 2004 @ 12:52:
[...]

als je niet gaat OC-en en er standaard geen cooling op je RAM zit, zou er dus geen RAM-cooling nodig moeten zijn om je videokaart stabiel te laten draaien, tenzij je een heel erg slechte airflow binnenin je kast hebt.

als je wel gaat OC-en, dan zou 't enigszins kunnen helpen om je kaart stabiel te laten draaien op hogere kloksnelheden.

maw. op standaard snelheid is 't dus niet nodig, als er standaard al geen cooling op je RAM zit he... ;)
Standaard zit er wel cooling op het geheugen van mijn videokaart:
[IMG]http://www.vegterb.tweakdsl.nl\GV-9700PRO.bmp[/IMG]

Met de cooling van Artic kan ik ze niet laten zitten, de geheugen koelblokjes, of past dat wel? Maar ik merk dat iedereen hier een beetje gaat voor het koelblok van zalman...

En ik was nog niet van plan te gaan overclocken, maar als ik Far Cry zo zie, zit dat er wel aan te komen ;(

[ Voor 7% gewijzigd door vegterb op 21-04-2004 14:30 ]

• NewbieNeo
echt ruimtelijk inzicht heb je niet he... :)

in je startpost verwees je zelf al naar de review van de Arctic VGA silencer, en daar zie je een plaatje waarop duidelijk is te zien dat het koelblok een stuk hoger ligt dan de condensatoren op de videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1082370327.jpg

en op 't plaatje van jouw videokaart zie je dat de RAM-cooling niet boven de condensatoren uitkomt.

conclusie:
ja, 't gaat passen zonder de RAM cooling weg te hoeven halen.

bedenk wel, dat de garantie van je videokaart vervalt he, als je eraan gaat knutselen (andere koeler opzetten).

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
NewbieNeo schreef op 21 april 2004 @ 15:22:
echt ruimtelijk inzicht heb je niet he... :)

in je startpost verwees je zelf al naar de review van de Arctic VGA silencer, en daar zie je een plaatje waarop duidelijk is te zien dat het koelblok een stuk hoger ligt dan de condensatoren op de videokaart.

[afbeelding]

en op 't plaatje van jouw videokaart zie je dat de RAM-cooling niet boven de condensatoren uitkomt.

conclusie:
ja, 't gaat passen zonder de RAM cooling weg te hoeven halen.

bedenk wel, dat de garantie van je videokaart vervalt he, als je eraan gaat knutselen (andere koeler opzetten).
Oké, je hebt gelijk... Maar het was nog vroeg toen het poste hè ;) Dat had ik zelf ook kunnen zien natuurlijk.

En wat betreft de garantie, laat ik het zo zeggen, die zit er niet op O-)

Bedankt voor je reactie op een nogal domme vraag...

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
Dan heb ik nog 1 laatste vraag, weet iemand waarom:
Als ik de artic cooler wil bestellen er op de foto's van de winkel geen 'rev. 2.0' staat? Op de foto's hierboven staat 'rev. 2.0' maar op die in winkels niet... Iemand ervaring mee?

Verwijderd

Ik heb zelf deze cooler gisteren gekocht -voor maar € 11,00 + 3,50 verzend kosten…- en op de stikker die bovenopgeplakt zit staat bij mij ook rev. 2.

Als dat er niet op staat zou het wel eens rev. 1 kunnen zijn. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen rev. 1 en rev. 2. Wel weet ik dat rev. 3 in de maak is (of is die zelfs al leverbaar?) en dat deze cooler zo is aangepast dat hij ook meer verschillende videokaarten (bv. de Radeon 9600XT) past.

• NewbieNeo
@vegterb

je bent neem ik aan wel bekend met het fenomeen Google?
volgende keer iets meer eigen initiatief.. ;)

verschil tussen de rev1 en rev2 is, dat de rev2 ook op de 9700 AIW en 9800 AIW past.
de rev3 past daarnaast ook op de 9600, 9600 PRO, 9600 XT en 9600 AIW, wat niet geldt voor de rev1 en rev2.

bron
Pagina: 1