Toon posts:

[Access 97] buttons in plaatje verbergen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wat ik wil is het volgende: een cirkel met 4 kwadranten die je kunt aanklikken, met al gevolg een waarde van 1,2,3 of 4 in een veld.
dit lukt me met 4 buttons, probleem: ik wil dat plaatje er overheen. Als ik er een plaatje los overheen zet zijn de buttons niet meer aanklikbaar.
wat ik dus wil is een plaatje waar je doorheen kunt klikken.

een andere oplossing is ook mogelijk natuurlijk, maar ik zou niet weten hoe...

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

En heb je in de help van access al gezocht? Bijvoorbeeld op trefwoord transparant?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
ja hoor
maar het idee is dat het plaatje neit transparant moet zijn, maar dat je er doorheen kunt klikken.
ik heb nog niks kunnen vinden over transparante buttons (met als onderlaag dat plaatje)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met de eigenschap Transparant (Transparent) kunt u opgeven of een opdrachtknop zichtbaar of transparant is.

Tip Gebruik de eigenschap Achtergrondstijl (BackStyle) als u andere besturingselementen zichtbaar of transparant wilt maken.

De eigenschap Transparant (Transparent) kent de volgende instellingen.
Instelling Beschrijving Visual Basic
Ja De knop is transparant. True (?1)
Nee (Standaard) De knop is zichtbaar. False (0)
U kunt deze eigenschap instellen met het eigenschappenvenster van de opdrachtknop, een macro of Visual Basic.
en niet vergeten caption = leeg :Y)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
aha, geweldige tip, ga t meteen proberen

Verwijderd

Topicstarter
het lukt me helaas niet. als ik die buttons aanklik (selecteer) dan is dat emmertje grijs (niet te gebruiken dus)

edit: dit soort buttons is volgens mij niet transparant te maken. weet iemand hoe ik dit kan omzeilen? (bijv 4 aparte buttons waarvan er maar 1 tegelijk aangezet kan zijn)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 12:18 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je hebt het over het verf-emmertje? Daar stel je transperency niet mee in.

Dat doe je bij de eigenschappen van een knop, op het eerste tabblad (dacht ik).

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
het lukt me nog steeds niet, kan die eigenschap niet vinden. ik zal even wat plaatjes posten, misschien dat je dan kunt zien waarom het niet lukt...

Afbeeldingslocatie: http://www.home.deds.nl/~knuppelhout/buttons.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.home.deds.nl/~knuppelhout/button2.jpg

Verwijderd

Met buttons zal helaas niet gaan, wat wel kan is je plaatje opdelen in 4 stukken die naast elkaar leggen en achter het click event van het plaatje je code plakken.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
aha, wat voor code moet daar dan achter?

Verwijderd

je wou toch een waarde 1 tot 4 in een veld...

dan zet je achter dat event txtveld = "1"

:S voor de rest weet ik natuurlijk ook niet wat je ermee wilt :P

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je gebruikt togglebuttons en geen gewone klikbuttons.En togglebuttons zijn idd niet transparant te maken. Vervangen door gewone command buttons, klaar.

Verwijderd

Topicstarter
ok dan, ga ik dat proberen... probleempje is dat access ineens vast gaat lopen iedere keer dat ik een nieuwe button wil toevoegen. erg vaag allemaal. bah, dat gezeik met die incompatible versies. (ik heb office 2003, in het ziekenhuis waar ik stage loop hebben ze 97 en op de uni hebben ze 2000)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een mooie opdrachtklikbutton gemaakt, maar hoe koppel ik m aan een veld? ik kan alleen macro's en visualbasic-elementen toevoegen..

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tsja, dit zijn toch echt redelijk basale dingen die je allemaal sneller in de help vindtdan ik ze hier uit kan leggen. Bovendien blijf je tegen dit soort problemen aanlopen zo. Zoek eens in de help (access97 toch) naar gebeurtenisprocedures, besturingselementen instellen met.
Dan krijg je zoiets als:
code:
1
2
3
sub cmdbutton_click()
    me.kwadrant=1
end sub

[ Voor 5% gewijzigd door Lustucru op 20-04-2004 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben die hele help aan het doorlezen, net als een (erg) basaal boek en 2 online tutorials over access.
probleem is dat je een expressie-builder kunt openen, maar het lukt me niet om die button naar het goede tabel-veld te linken. maargoed, ik blijf proberen. er moet toch een makkelijkere manier zijn dan die codes?

Verwijderd

Topicstarter
link:
www.home.deds.nl/~knuppelhout/temp.mdb

hierin staat het deel van de database waar ik problemen mee heb. het formulier waar het om gaat is 04 ecg

Verwijderd

Splits je plaatje op in 4 delen, bmp. En koppel/embed het plaatje bij de Picture eigenschap van je Toggle Button.

Of maak 4 Buttons met eigenschap transparant en in de OnClick gebeurtenis:
Private Sub Kw1_Click()
Me.ecg_askwadrant = 1
End Sub
Private Sub Kw2_Click()
Me.ecg_askwadrant = 2
End Sub
Private Sub Kw3_Click()
Me.ecg_askwadrant = 3
End Sub
Private Sub Kw4_Click()
Me.ecg_askwadrant = 4
End Sub
Achter de Buttons zet je een PictureBox met je plaatje.

Wil je het actuele kwadrant laten zien, dan kan je nog een laag met 4 transparante Boxen aanbrengen waarvan je de rand laat zien afhankelijk van de actuele waarde.
Dit kan je in de Form_Current gebeurtenis doen. Bijvoorbeeld:
Private Sub Form_Current()
alle boxen onzichtbaar maken
Select Case Me.ecg_askwadrant
Case 1: Me.Box1.Visible = True
enzovoort
End Select
End Sub
Deze procedure kan je ook in de On_Click gebeurtenissen aanroepen, zodat je na een klik de waarde hebt aangepast en het kader laat zien.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 15:40 ]

Pagina: 1