Toon posts:

[XP] Missing os maar mbr en part.tabel lijken te kloppen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
SORRY [XP] !!

Hallo tweakers van NL,

Ik kreeg tijdens booten "Missing operating system" dat is voor dat ik Veilige modus kan kiezen dus:
- booten van Windows XP Professional cd -> Recovery concole -> gecontroleerd of partitietabel in orde is en de partities ook met DISCPART, die bleken in orde en correct, dus fixmbr en vervolgens fixboot gedaan, lijkt in orde.

-Opnieuw opstarten maar leverde toch weer missing operating system op. Knoppix 3.3 tevoorschijn gehaald en daarmeet TESTDISK uitgevoerd om te kijken of partities in orde zijn en om de klasieke MS mbr te herstellen.

-Opnieuw opstarten en het probleem blijft bestaan :( Ik begin nu toch een beetje door mijn gereedschap heen te raken... heeft iemand van jullie een suggestie voor me? SFC werkt niet in recovery console Het gaat me vooral om girotel bestanden en Thunderbird mailtjes die ik echt niet kwijt kan raken en ze zitten er ook gewoon nog op maar ik mag er niet bij !!!! |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 22:52 ]

Verwijderd

Hoeveel partities heb je, heb je de windowsXP parttitie wel actief staan.
Heb je dit al geprobeerd?
Volgens mij is "Missing operating system" nl. geen XP-melding.

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Is je boot partitie FAT32 of NTFS?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies:
Er zijn twee FAT32 partities, hda1 bevat winxp en hda5 (extended dus) bevat ook een logische fat32 partitie. Die bootcfg /rebuild heb is geprobeerd en die zegt succesvol te zijn geweest maar bij reboot krijg ik opnieuw "missing operating system" niet echt succesvol in mijn ogen... :?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hier staat een methode beschreven die uitlegt hoe je een Windows bootloader op diskette kan zetten - je zou deze eens kunnen gebruiken, maar ik zou je eigeniljk liever willen aanraden eens een harddisk test te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip Elevator!
Die tip om de windows bootloader op floppy te zetten is inderdaad erg handig! :Y)

Ik heb mijn harde schijf en bestandssystemen nog eens gecontroleerd met de dosfstools onder KNOPPIX: dosfsck -v /dev/hda (ik gebruik de -v verbose mode om een uitvoerigere output te laten genereren). Alle sectoren, tracks, clusters en heads etc etc lijken prima in orde. Echt geen rede om aan de nemen dat er iets niet deugt. Geen bad sectors of wat dan ook.

Daarna de integeriteit van de schijf nogmaals gecontroleerd met Powermax: het analyse gereedschap van Maxtor zelf (ja het gaat trouwens om een Maxtor 6Y080P0 schijf, dat is 80Gb met 8MB cache, 7200 rpm ATA133)

Advanced Test: "Congratulations! Your drive is certified error free" Bij een reboot komt het gevreesde "Missing operating System gewoon weer terug :/ Nu heb ik nog jou beschreven methode gebruikt en de bootloader van mijn andere WinXP pc op floppy gezet en op zijn niet-werkende collega geplaatst maar zonder resultaat.

Verder zoeken op GOT en daar het idee van de Reinstall van WindowsXP vanaf CD geprobeerd. Die start hoopvol met kopieeren van bestanden en is dan toe aan een reboot, maar daar krijg ik opnieuw een Missing operating system!

mnja schiet mij maar lek :o

• elevator
  • Niet online

elevator

Maar als je opstart met die floppy - krijg je dan ook die 'Missing operating system' melding? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet direct nee... ;) zodra het aan komt op het benaderen van de bestaande Windows XP installatie komt hij inderdaad met Error in operating system...

• elevator
  • Niet online

elevator

Vreemd. Wat geeft een 'chkdsk' dan terug in de recovery console?

Verwijderd

Topicstarter
Die somt bestanden, sectoren en clusters op en is dan klaar zonder foutmeldingen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen oplossing kunnen vinden en heb besloten de boel weer opnieuw te installeren. Setup ontdekte een onjuist (beschadigd geraakt) bestandssysteem en een corrupte partitietabel. Na herstellen via setup zelf ging het foutloos :? dat herstellen via dezelfde cd en waarschijnlijk zelfde tool kon in de recovery console geen oplossing bieden!

In ieder geval bedankt voor jullie suggesties !
Pagina: 1