Ik heb sindskort SuSE 9.0 geinstalleerd op me systeem , en alles loopt perfect stabiel, maar nu is de nieuwste versie van KDE verschenen en ik zie op de site RPM's staan. Nu wilden ik graag weten of ik deze nadat ik ze gedownload heb gelijk kan installeren met Yast of is er een andere betere manier. En is het wel veilig om te updaten met RPM's ???
rpm is redhat package manager
heb geen ervaring met suse, maar denk dat je de tarball ( .tar .tgz ) moet hebben, rpm's zijn volgens mij alleen compatible met redhat linux
heb geen ervaring met suse, maar denk dat je de tarball ( .tar .tgz ) moet hebben, rpm's zijn volgens mij alleen compatible met redhat linux
Dit is niet waar, aangezien ook SuSE het RPM-formaat gebruikt (en nog een heleboel andere distro's ook, wat dat betreft).rdfeij schreef op 19 april 2004 @ 22:04:
Hier kun je de RPM's voor SuSE 9.0 downloaden, en dat zou op zich goed moeten werken.
Alleen als je geen idee hebt hoe je dat moet installeren moet je toch de NOS FAQ en/of de SuSE handleiding er nog maar eens op naslaan, want dat is zeker wel uit te vinden.
Je kunt de pakketten gewoon vanaf de commandline installeren met 'rpm -Uhv *.rpm' terwijl je in de dir staat waar je de paketten gedownload hebt.
Veilig: in principe wel, vaak worden MD5sums gebruikt om te kunnen checken of je het pakket wel ongewijzigd hebt ontvangen. Maar ik zie in dit geval geen 'officiele' MD5sums (waarmee je dan zou kunnen vergelijken) op de site staan. Maar reken maar dat als ftp.kde.org comprimised is je dat dan echt wel zult lezen binnen enkele dagen hoor
[ Voor 71% gewijzigd door Wilke op 19-04-2004 22:19 ]
Ik heb ze ook net geinstalleerd.
Lijkt mij verstandig om in console op te starten (init 3) en dan vanuit de prompt de RPMs te installeren. (als root)
rpm -Uvh *.rpm
Bij mij ging het weer perfect
Lijkt mij verstandig om in console op te starten (init 3) en dan vanuit de prompt de RPMs te installeren. (als root)
rpm -Uvh *.rpm
Bij mij ging het weer perfect
Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.
Suse kan prima overweg met RPM's.rdfeij schreef op 19 april 2004 @ 22:04:
rpm is redhat package manager
Je kunt bv met -> start -> quickbrowser op zo'n rpm klikken.
Normaal gesproken zal Kpackager geopend worden met de bewuste RPM.
Hier kun je dan kiezen voor updaten, installeren, testen e.d.
Ook wordt gecontroleerd op eventuele dependencies.
Hou hier rekening mee als je de nieuwe KDE wilt installeren.
Oh ja goed punt een casema gebruiker, je kunt dat inderdaad het beste doen terwijl X niet draait, dus in runlevel 3.
Kun je uitleggen waarom?
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.
Sure.irondog schreef op 19 april 2004 @ 22:29:
Kun je uitleggen waarom?
Anders bestaat de kans dat je een van de nieuwere apps start, terwijl nog de oude DCOP-daemon draait. Of dat er apps door elkaar draaien die oude en nieuwe QT-versies door elkaar gebruiken. Of verschillende kdelib-versies. Als er iets is veranderd aan de interfaces daarvan zit het er dus dik in dat er van alles crasht of in ieder geval niet werkt zoals het moet.
Aangezien het om een relatief grote versie-sprong gaat (3.1.4/5 naar 3.2.2) is het dus het handigst om gewoon eerst KDE af te sluiten, dan te upgraden, en dan weer op te starten.
Het gaat vast ook prima als je het gewoon in KDE installeert en meteen daarna uitlogt en weer inlogt, waarschijnlijk. Maar aangezien je KDE toch moet afsluiten/weer opstarten voor de upgrade, waarom het afsluiten dan niet eerst doen
Dat er dingen op hun bek kunnen gaan kon ik me wel voorstellen.Wilke schreef op 19 april 2004 @ 23:10:
Anders bestaat de kans dat je een van de nieuwere apps start, terwijl nog de oude DCOP-daemon draait. Of dat er apps door elkaar draaien die oude en nieuwe QT-versies door elkaar gebruiken. Of verschillende kdelib-versies. Als er iets is veranderd aan de interfaces daarvan zit het er dus dik in dat er van alles crasht of in ieder geval niet werkt zoals het moet.
//m.a.w. onherstelbare ellende leek me uitgesloten en ik was door jou ff verrast.
Is idd handiger. Ik zou er zelf ook voor kiezen om ~/.kde* weg te gooien (of misschien zelfs het user account in het geval van suse).Aangezien het om een relatief grote versie-sprong gaat (3.1.4/5 naar 3.2.2) is het dus het handigst om gewoon eerst KDE af te sluiten, dan te upgraden, en dan weer op te starten.
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
Dan ben je al je instellingen kwijt! Ik zou wel een backup (van ~/.kde) maken voor het geval dat er iets fout gaat, maar met een hele nieuwe user beginnen lijkt me wat overdreven.irondog schreef op 19 april 2004 @ 23:32:
Ik zou er zelf ook voor kiezen om ~/.kde* weg te gooien (of misschien zelfs het user account in het geval van suse).
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
In YaST2:
Software > Change Source of Installation > Add > FTP
Server name: ftp.nl.uu.net
Directory on server: pub/linux/suse/i386/supplementary/KDE/update_for_9.0/yast-source
Eventueel nog enable als deze source niet "aan" staat.
In runlevel 3 m.b.v. YaST2 de verschillende KDE3.2 packages installeren.
Software > Change Source of Installation > Add > FTP
Server name: ftp.nl.uu.net
Directory on server: pub/linux/suse/i386/supplementary/KDE/update_for_9.0/yast-source
Eventueel nog enable als deze source niet "aan" staat.
In runlevel 3 m.b.v. YaST2 de verschillende KDE3.2 packages installeren.
Beetje on- en een beetje offtopic: Hoelang duurt het gemiddeld voor jullie om van de console na een startx geheel in KDE te zijn? Ik heb zo het idee dat dat vroeger bij mij veel sneller ging dan nu, het duurt 1 minuut ongeveer.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Nog niet geprobeert , Maar net Kde 3.2.2 geinstalleerd. Toen ik het voor de eerste keer rebooten wedrt mijn geluidskaart niet gedecteerd. Maar na het opnieuw handmatig installeren van de geluidskaart deed die het wel weer. En verder is alles goed gegaan.
Ik heb het geinstalleerd op deze methode:
Ben naar de Failsafe mode gegaan, toen naar de directory waar alle Rpm's zich bevonden.
En ff dit ingevult yast2 --install *.rpm , duurde ff zo'n 15 minuten toen ff een reboot gedaan en ik zat in Kde 3.2.2
Ik heb het geinstalleerd op deze methode:
Ben naar de Failsafe mode gegaan, toen naar de directory waar alle Rpm's zich bevonden.
En ff dit ingevult yast2 --install *.rpm , duurde ff zo'n 15 minuten toen ff een reboot gedaan en ik zat in Kde 3.2.2
Pagina: 1