Trouwkaart - resolutie Photoshop

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05-2025

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Hallo,

Ik ben in Photoshop bezig met het ontwerpen van een trouwuitnodiging. De bedoeling is om die bestanden dan via een online foto-service (Hema, Kruidvat) af te laten drukken.

De bestanden zijn samengesteld uit foto's (van een professionele fotograaf, hoge resolutie) met tekst en figuurtjes.

Welke instelling kan ik het best in Photoshop gebruiken om een goede kwaliteit afdruk te krijgen en zodanig dat die online foto-services het bestand toch nog accepteren.

Ik wil een paar bestanden op 10x15 en een paar op 20x30 (3x 10op20) afdrukken.

Welke resolutie zou ik het best instellen? Nog andere tips?

(PS. Ik heb de search gebruikt, maar zie door de pixels de resolutie niet meer.)

Verwijderd

Ik weet dat drukkerijen alles aangeleverd willen hebben op 300dpi. Maar ik weet niet hoe dat bij Hema oid zit. :S

Verwijderd

Over het algemeen wordt bij het afdrukken van foto's uitgegaan van een resolutie van ongeveer 300dpi, of 300ppi. Als je dus een plaat op 10x15 wil laten afdrukken is dat zo'n 4x6 inch, dus zou je een resolutie van tenminste 1200 * 1800 pixels moeten hebben. Voor afdrukken van 20x30 geldt een zelfde verhaal. 20x30 is zo'n 8x12 inch, ofwel 2400x3600 pixels.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 21:53:
Over het algemeen wordt bij het afdrukken van foto's uitgegaan van een resolutie van ongeveer 300dpi, of 300ppi. Als je dus een plaat op 10x15 wil laten afdrukken is dat zo'n 4x6 inch, dus zou je een resolutie van tenminste 1200 * 1800 pixels moeten hebben. Voor afdrukken van 20x30 geldt een zelfde verhaal. 20x30 is zo'n 8x12 inch, ofwel 2400x3600 pixels.
Gelukkig doet Photoshop dit voor je; je kan gewoon de afmetingen van een foto en een resolutie van 300 dpi intikken.

Verwijderd

sdomburg schreef op 19 april 2004 @ 21:56:

Gelukkig doet Photoshop dit voor je; je kan gewoon de afmetingen van een foto en een resolutie van 300 dpi intikken.
En dan gaat Photoshop resamplen :z

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 23:22
:D

Wou net zeggen, dat gaat niet werken. :) Als iets (af)gedrukt moet worden, en je wilt een beetje fatsoenlijke kwaliteit, moet je op minimaal 300 dpi zitten...

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Een tip kan ik je wel geven, en dat is....

Druk niet af bij Kruidvat of bij de Hema.

Of laat op zijn minst een paar afdrukken maken bij de fotograaf. Ik neem aan dat je een paar trouwkaarten wilt bewaren als herinnering. Foto's van de Kruidvat en Hema vervagen na loop van tijd! En dat zou zonde zijn, lijkt me.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:23

Zerora

Ik Henk 'm!

-W0kk3L- schreef op 19 april 2004 @ 22:34:
Een tip kan ik je wel geven, en dat is....

Druk niet af bij Kruidvat of bij de Hema.

Of laat op zijn minst een paar afdrukken maken bij de fotograaf. Ik neem aan dat je een paar trouwkaarten wilt bewaren als herinnering. Foto's van de Kruidvat en Hema vervagen na loop van tijd! En dat zou zonde zijn, lijkt me.
Een trouwkaart is net als trouwen zelf heel speciaal. Ik zou de kaart dus ook gewoon bij een pro fotograaf laten afdrukken. Specialiteit mag best wat kwaliteit hebben. En zoveel duurder is het volgens mij ook weer niet.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Euhhhmm. maak je 2 verschilldende bestanden?
*tip:
maak een nieuw bestand aan met de afmetingen 20x30... sla die op
maak er daarna 10x15 van met Image Size...

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:23

Zerora

Ik Henk 'm!

...Een back-up/ extra bestanden zijn altijd handig en veiliger. :)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij (mijn vriendin en ik) hebben dit zelf gedaan met een goeie printer. En ik moet zeggen een heel mooi resultaat. Het enigste wat je moet laten doen is even het rillen van de vouwrand. Bij fotopapier gaat deze namelijk scheuren.. als je hem gewoon vouwt.

En volgens mij ben je ook nog es goedkoper uit.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05-2025

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Bedankt !
Pagina: 1