[Freesco] instabiel op harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb hier freesco draaien op het volgende systeem:

AMD K6 233
PCchips m571 moederbord
128mb M-Tec SD-RAM
2,5gb Seagate harddisk.

als ik freesco vanaf floppy draai is het superstabiel, maar zodra ik het vanaf harddisk heb draaien is het echt ongelofelijk k*t.

ik krijg random errors wanneer freesco draait, met name wanneer ik de pc met webadmin of telnet benader. enkele voorbeelden van de errors:
-General Protection Fault
-Idle task may not sleep

het booten van freesco gaat de ene keer goed, de andere keer komt hij aanzetten met memory faults wanneer hij services begint te starten.

Het lijkt me niet direct aan het geheugen te liggen aangezien het vanaf floppy wel perfect draait, en die kopie op de harddisk is exact hetzelfde. volgens mij moet het dan wel aan de IDE controller liggen aangezien ik ook al meerdere harddisks heb geprobeerd.

Daarom heb ik geprobeerd de HD op de secondairy IDE controller te hangen, maar Freesco blijft met die errors komen :(

ik heb ook de failsafe settings in de bios geladen, de memorytimings op het allerhoogst en Prefetching van de HD uitgezet.

Wat doe ik fout? Ik heb hiervoor een andere pc gehad waar freesco op draaide en die had ik op exact dezelfde manier geinstalleerd en was nooit gecrashed.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik had ongeveer hetzelfde probleem met FreeBSD. Enige oplossing is, zover ik weet, een nieuwe IDE controller kopen, want die je nou hebt is dus gewoon overleden. Aangezien hij het van floppy prima doet is dat het enige wat ik kan bedenken

Verwijderd

Ik ben dan zelf niet echt bekent met Freesco, maar heb je de HD wel getest op eventuele fouten.
offtopic:
is het trouwens ook mogelijk om met Freesco filesharing programma`s te draaien, dacht het zelf niet om dat in Freesco geen GUI zit.
Of is bv. Azareus ook dmv. commands aan te sturen/draaien ?

• mjszwo
  • Niet online
aan de HD ligt het niet want ik heb er dus al meerdere getest.

en dat die IDE controller kapot is, dat vermoeden had ik ook al, alleen vind ik het dan zo vreemd dat winXP een jaar perfect heeft gedraait op die bak.

• LollieStick
  • Laatst online: 15-12-2025
alleen vind ik het dan zo vreemd dat winXP een jaar perfect heeft gedraait op die bak.
onlangs of 2 jaar geleden? :+

[ Voor 65% gewijzigd door LollieStick op 19-04-2004 22:58 ]

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:21

paradoXical

The ParadoX

Ik heb hier Freesco draaien vanaf HD en het werkt verder perfect.. Welke versie draai je?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Hmm je zou natuurlijk even een nieuwe floppy kunnen pakken. Just to be sure.

Mac11 welke filesharing programma's bedoel je?

• mjszwo
  • Niet online
LinuxUser schreef op 19 april 2004 @ 22:57:
[...]

onlangs of 2 jaar geleden? :+
onlangs, een week geleden om precies te zijn :)

ik gebruik versie 0.3.2 en heb het ook met andere floppy's geprobeerd.

• silentsnake
Caponi schreef op 19 april 2004 @ 23:22:
[...]

onlangs, een week geleden om precies te zijn :)

ik gebruik versie 0.3.2 en heb het ook met andere floppy's geprobeerd.
Misschien wordt je controller dan niet 100% ondersteunt door Freesco?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Mja, die is waarschijnlijk dood, of de IDE-controller zoals al gezegd.

Een 2.5 GB harddisk is ook wel redelijk aan het eind van z'n levensduur onderhand...

Staat er nog wat in /var/log/messages daarover? Lost interrupt meldingen e.d.?

Het kan trouwens ook zijn dat er domweg een IDE-kabel kapot is of niet helemaal vast zit..probeer dat eerst voor je meteen de HD afschrijft..

• mjszwo
  • Niet online
silentsnake schreef op 20 april 2004 @ 00:01:
[...]

Misschien wordt je controller dan niet 100% ondersteunt door Freesco?
kweetniet, het is gewoon een onboard standaard controller, dat zou volgens mij geen problemen moeten opleveren.
hier meer info over het bordje: http://www.bns-computer.de/products/mb_571.htm

ik zal er effe een andere IDE kabel aan hangen en effe kijken of er wat in de logs staat.

edit: en effe een nieuwe bios erop flashen

edit2: heb maar een andere mobo erin gehangen en nu zijn de problemen opgelost :)

[ Voor 13% gewijzigd door mjszwo op 20-04-2004 19:35 ]

• silentsnake
Caponi schreef op 20 april 2004 @ 18:23:
[...]

kweetniet, het is gewoon een onboard standaard controller, dat zou volgens mij geen problemen moeten opleveren.
hier meer info over het bordje: http://www.bns-computer.de/products/mb_571.htm

ik zal er effe een andere IDE kabel aan hangen en effe kijken of er wat in de logs staat.

edit: en effe een nieuwe bios erop flashen

edit2: heb maar een andere mobo erin gehangen en nu zijn de problemen opgelost :)
Was het waarschijnlijk toch je IDE controller die niet helemaal lekker was ;)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
winXP? Welk bestandssysteem heb je op die HD? Freesco moet een Fat-partitie hebben. (wild guess,)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Wilke schreef op 20 april 2004 @ 00:20:
[...]
(...)
Een 2.5 GB harddisk is ook wel redelijk aan het eind van z'n levensduur onderhand...
(...)..
Hmm ZEKER voor een modje redelijk vreemde opmerking, je zou misschien kunnen weten dat je Freesco juist op oude hardware draait die je nog hebt liggen omdat je geen zin geld hebt om een router te kopen.

Ik draai overigens Freesco op een 486 50 MHz DX, met wel 20 MB RAM (30-pins) en een 170 MB harddisk anno 1993! Draait al jaren stabiel. Op mijn @home lijntje zorgt dit niet voor enige vertraging, ook met 10 clients (studentenhuis).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• silentsnake
pinockio schreef op 21 april 2004 @ 21:03:
[...]

Hmm ZEKER voor een modje redelijk vreemde opmerking, je zou misschien kunnen weten dat je Freesco juist op oude hardware draait die je nog hebt liggen omdat je geen zin geld hebt om een router te kopen.
Goh, sinds waneer moet een modje alles weten? En sinds wanneer zijn modjes geen mensen meer? :/

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
silentsnake schreef op 21 april 2004 @ 22:09:
[...]

Goh, sinds waneer moet een modje alles weten? En sinds wanneer zijn modjes geen mensen meer? :/
Was niet als mod-bashing bedoeld hoor, maar een NOS-mod die niet weet wat Freesco is en in in een Freesco-topic reageert... :? Niemand draait Freesco op hedendaagse hardware. Verder heeft Freesco geen /var/log/messages (wel /var/log/log). Meer info is te vinden op www.freesco.org.

Je reactie was natuurlijk goed bedoeld. Maar ach, problem solved.

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 22-04-2004 08:31 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
@Mac11: Er is sinds een tijdje een freesco linux versie van emule (hij is multinetwerk dus ook op kazaa etc) genaamd MLnet. Je kan deze remote webbased onderhouden omdat je inderdaad geen gui hebt.

http://nl.freescosoft.net...v0.3.x/mlnet_---_marc.htm
Pagina: 1