Hoe heet mag een harddisk worden

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• newq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 20:16
Hey,

Soms reboot mijn pc spontaan op zoek naar de oorzaak denk ik dat het aan de harde schijf legt. als er veel activiteit is bijv met een virus scan dan reboot hij.

nu weet ik niet of het een voeding of een hitte probleem. De SATA schijf is met een thermometer gemeten rond de 46 graden.

ik heb een 300 watt voeding voor een p4 2,6ghz, ati redeon 9800 pro , 3 harde schijven en 2 branders er in.

Rara hoe kan dit ?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Wat is nou je vraag?

1)hoe heet mag een hd worden? --> Site HD mischien
2)Rara hoe kan dit ? --> Zie het grote "welke voeding heb ik nodig?" topic

[ Voor 22% gewijzigd door Sosabowski op 19-04-2004 20:46 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Installeer eens MBM en kijk of je de temp van de hdd daarin kan krijgen. Mijn hardeschijven draaien prima op ongeveer 45 graden (volgens MBM)

Verwijderd

Je hebt erg veel hardware in je PC, dus ik zou denken dat je voeding het niet meer houd.. Virusscans zijn vaak zware programma's dus het zal me niet veel verbazen als je voeding plat gaat.

• Jules Winfield
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09-2025
Voeding probleem misschien?? 300 Watt lijkt me wel wat weinig voor jou systeem....

Verwijderd

De harddisk zorgt niet voor de reboot. 46 graden is vrij normaal.
Het KAN zijn dat je voeding niet sterk genoeg is (de ene 300 Watt voeding is de andere niet!). Zet in de eigenschappen van deze computer aan dat de computer niet automatisch opstart na een bluescreen.

Mogelijke reden van het herstarten:
- Te weinig power uit de voeding
- Een driverprobleem
- Een defecte harddisk

Succes!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
een gemiddelde schijf heeft een maximaal bedrijfstemperatuur van 55 graden, daarboven kan er datacorruptie ontstaan had ik begrepen uit een GoT discussie over HDD fans...

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:27

makje

Professioneel prutser

46 graden is warm, maar absoluut nog niet te heet voor een harde schijf. De mijne is altijd 50 graden en bij veel activiteit zelfs nog 5 graden hoger.

Veel waarschijnlijker is dat jouw voeding moeite heeft om dit allemaal van prik te voorzien. Je hebt een processor en videokaart die beide veel trekken en nog een heleboel ide-apparaten. Een no-name 300 watt voeding kan daar problemen mee krijgen en zelfs een Enermax of ander A-merk 300 watt voeding zou het daar al zwaar mee hebben.

Lees anders eens je voedingslijnen uit. Dit kun je doen in de BIOS of met een programmatje als bijv. Motherboard Monitor (MBM). Het voordeel van MBM is dat je dan de voedingswaarden kunt aflezen als jouw pc niet idle is, maar juist hard aan het werk en tevens kun je er de temperaturen mee aflezen, oa. ook van de nieuwste harde schijven :)

9800x3d

• newq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 20:16
makje schreef op 19 april 2004 @ 20:50:
46 graden is warm, maar absoluut nog niet te heet voor een harde schijf. De mijne is altijd 50 graden en bij veel activiteit zelfs nog 5 graden hoger.

Veel waarschijnlijker is dat jouw voeding moeite heeft om dit allemaal van prik te voorzien. Je hebt een processor en videokaart die beide veel trekken en nog een heleboel ide-apparaten. Een no-name 300 watt voeding kan daar problemen mee krijgen en zelfs een Enermax of ander A-merk 300 watt voeding zou het daar al zwaar mee hebben.

Lees anders eens je voedingslijnen uit. Dit kun je doen in de BIOS of met een programmatje als bijv. Motherboard Monitor (MBM). Het voordeel van MBM is dat je dan de voedingswaarden kunt aflezen als jouw pc niet idle is, maar juist hard aan het werk en tevens kun je er de temperaturen mee aflezen, oa. ook van de nieuwste harde schijven :)
Wat zijn goede waarden? bij mij staat het volgende P4C800 deluxe mobo

Core0 = 1,58v
Core1=3,26v
+3,3=3,2v
+5.00=5,08v
+12.00=12,10v

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:27

makje

Professioneel prutser

Als dit de waarden van je voeding zijn als je systeem belast is dan zijn het uitstekende lijnen :)

Alleen weet ook ik dan niet precies wat dan wel je probleem kan zijn. Ik zou zeggen, neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat is bijv. de temperatuur van je processor tijdens intensief werk (zoals die virusscanner)?

9800x3d

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Weet je zeker dat de reboot een hardware probleem is?

Voor hetzelfde geld heb je Windows XP/2k, en heb je de optie 'De computer automatisch opnieuw opstarten' aanstaan, en dat ie reset als je een BSOD krijgt?
(Rechtermuis Deze Computer ; geavanceerd ; 3e instellingen knop)

BF2 stats Systemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De toegestane schijftemperaturen kun je inderdaad gewoon op de website van de schijffabrikant terugvinden :) Aangezien je nergens de merk/type van je schijf vermeldt, kunnen we je ook niet verder helpen. Maar dit moet je echt wel in je eentje kunnen uitvinden ;)

Wat betreft jouw crashprobleem: hiervoor hebben we dus de eerdergenoemde troubleshooter die je via de FAQ en het Beleid van Processors, Mobo's & Geheugen kunt vinden. Daaruit zal blijken dat 300W inderdaad veel te weinig is.

Al met al relatief makkelijk te beantwoorden/vinden, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.