Geheugentroubles

Pagina: 1
Acties:

• sakymoto
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 19:35
Beste Tweakers,

Ik heb na aanraden in een ander topic mijn geheugen getest met Memtest86 en kwam erachter dat er onnoemelijk veel fouten in mijn geheugen zaten. Na het verplaatsen van de module leverde Memtest86 nog steeds hetzelfde resultaat op; nagenoeg overal staan dezelfde bites fout, nl **ff*****. Nu heeft mijn leverancier mij aangeraden om naar de timing van het geheugen te kijken. Denkt iemand hier dat dit een oplossing kan zijn, en zo ja hoe moet ik de timing van mijn geheugen aanpassen zonder het te slopen? Nu staat het hele zaakje als default ingesteld.

Type geheugen; Twinmos 466 Mhz 512 DDR
Type Mobo; MSI K7N2 Delta ILSR

Is dit probleem op te lossen, of is mijn (nieuwe) geheugen naar de knoppen?

Met vriendelijke groet
Jeroen Tijsen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
In je BIOS de geheugentimings zo hoog (in cijfers, dus niet laag, want dat is weer sneller) mogelijk zetten, dan werkt alles zo sloom mogelijk en sloop je niks. Niet dat je je geheugen zomaar sloopt met te strakke timings, je komt dan meestal alleen Windows niet in ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Dit kan een oplossing zijn, je krijgt namelijk ook fouten in memtest86 bij te strakke geheugensettings.

echter als je geheugen fouten geeft in memtest86 op de gespecificeerde Clock Latency en op default zou ik toch zeker een nieuw reepje willen.

Het zou dan toch volgens mij moeten werken op default settings:?
Mits natuurlijk de CL goed staat (even checken)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 20:45 ]

• sakymoto
Ik was er nog vergeten bij te zeggen dat mijn mobo alleen maar geheugen van 400 Mhz ondersteund, en daar draait mijn geheugen dan ook op. Kan dit het probleem misschien veroorzaken?

Verwijderd

400 MHz i.p.v. 466 MHz is geen probleem.
Dit is gewoon onderklokken van je geheugen.
Je zou dan zelfs strakkere timings moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 20:46 ]

• sakymoto
Is het voltage nog erg belangrijk? op de module staat nl. 2,8 volt en mijn mobo kan maar max. 2,7 geven (dan stel ik hem op auto in en als hij herstart staat hij dan 2,7).

Verwijderd

Dit voltage is zeker belangrijk voor de stabiliteit van je geheugen.....op een lager voltage met minder strakke settings kan goed gaan, maar is niet gegarandeerd.
Dus is volgens mij best wel een probleem als je het niet kunt instellen op 2.8 V.
Dit is eerder het probleem dan te strakke settings lijkt me.

Volgens mij kun je alleen zekerheid krijgen of het reepje goed is door het in een ander mobo te testen wat wel die 2.8V ondersteund.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 21:04 ]

Pagina: 1