Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Droom USB stick van 4 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falco00
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-11 22:26
Uit verveling heb ik gisteren mijn usb stick (128 MB) uit elkaar gehaald om te kijken of ik het ding zou kunnen modden/upgraden. Na de gebruikelijk research kwam ik erachter dat dit onmogelijk was omdat de controller simpel weg niet meer geheugen aan zou kunnen.

Op de site van de chipfabrikant (OTi) zag ik echter wel iets anders interessants, een USB 2.0 Flash Disk Controller IC. Deze controller zou 8 Flash geheugens moeten kunnen aansturen van 32M tot 4G bits, dus een totaal van 4 GB. Zoals ik al zei ik verveelde me dus ben ik meteen op zoek gegaan naar wat geheugens waarna ik heb volgende schema heb getekend.

Afbeeldingslocatie: http://fubar.gotdns.com/~falco00/USBding/myUSBding.png

Ik weet niet zeker of alles klopt wat ik getekend heb. Zoals ik het nu getekent heb is het maar 1 GB, voor 4 GB moeten er nog 6 chips bij.
Ow ik heb nog ergens 8 Gb geheugens gezien die ook gebruikt kunnen worden, deze hebben 2 chip enable lijnen. Dan zijn er maar 4 geheugens nodig.

Ours Technology Inc.
OTi-2168 USB 2.0 FLASH DISK CONTROLLER
Samsung 4Gb Flash NANd

Mijn schema's en wat datasheets

You fish on your side, I'll fish on my side, nobody fish in the middle

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 14:34
[quote]Falco00 schreef op 19 april 2004 @ 20:29:
Deze controller zou 8 Flash geheugens moeten kunnen aansturen van 32M tot 4G bits, dus een totaal van 4 GB. quote]

je spreekt hier over 4 gigaBIT, dit is heel iets anders dan gigaBYTE. 1 giga bit is maar ongeveer 1/8 gigabyte. dan zou je dus op 500 mb komen??

of zit ik nu helemaal verkeerd?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:45
"Deze controller zou 8 Flash geheugens moeten kunnen aansturen van 32M tot 4G bits."

Elk geheugen bevat 4G bits; 8 maal 4G is 32Gb, wat overeenkomt met 4GB.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 22:10
klinkt allemaal erg interessant.. :)
maar ga je em ook echt maken, want we zitten hier niet voor niets op een tweakersforum.. :P

wordt wel duur geintje anders.
8 * 1GB flash = 8 * 175 = 1400 euro :X

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik hoorde zoiets dat het goedkoper was om een ipod mini te kopen en te ontmantelen dan een losse compact flashcard te kopen (er zit een 4 gb compact flashkaart in ipod mini) misschien een idee ;)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:57

houthakker

Poehé

Leuk zo'n schema, maar je moet nog wel rekening houden dat je er nog wat analoge meuk tegen gaat komen, ff simuleren in pspice is een idee, maar ik denk niet dat de componenten d'r in zitten. Verder word een usb stic met 9 chips wel erg groot denk ik, en de prijs van de componenten zullen ook niet mals zijn, usb sticks zijn goedkoop bij massaproductie. Om maar te zwijgen over het SMD soldeerwerk, alhoewel we een mooi oventje hiervoor op school hebben.

Een IPOD openslopen, of een 4GB laptop hd of iets dergelijkers is makkelijker te krijgen / maken en goedkoper denk ik zo.

[ Voor 16% gewijzigd door houthakker op 19-04-2004 22:18 ]

Specs

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op 19 april 2004 @ 22:08:
ik hoorde zoiets dat het goedkoper was om een ipod mini te kopen en te ontmantelen dan een losse compact flashcard te kopen (er zit een 4 gb compact flashkaart in ipod mini) misschien een idee ;)
Das dan wel errug goedkoop voor een CF kaartje... :Y)

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Er zit een mini hdd in van 4gb, met flashkaart interface >:)

[ Voor 3% gewijzigd door MYST op 19-04-2004 22:45 ]

• sebastius
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die Creative Labs dingen worden er voor gesloopt idd. Dat zijn 4gb Compact Flash harddisks.

• Falco00
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-11 22:26
Ik denk niet dat ik dit ding ook daadwerkelijk ga maken.

- de chips zijn zeer moeilijk te krijgen
- het pcb ontwerpen zal een zeer moeilijke klus zijn (meerdere lagen)
- volgens mij heb ik ook nog wat fouten in het schema gemaakt, analog power moet volgens mij nog een weerstandje tussen of zoiets, weet ik niet zeker.

By the weg dit zijn geen Compact Flash kaartjes maar Samsung NAND Flash Geheugens, groot verschil.

Ow heb ook wat goed nieuws, op de volgende site kunnen samples besteld worden van de geheugens en er is ook een andere usb controller. Dan moet wel iemand anders schema's enzo maken want ik heb alweer ander nieuw speelgoed gevonden om mee te spelen.

Een of ander vriendelijk bedrijf dat samples aanbied (weet niet of ze het echt opsturen 8)7)

You fish on your side, I'll fish on my side, nobody fish in the middle

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

misschien handig om ook aan ontstoring van die ic`tjes te denken. En ik denk dat er bij dat kristal nog een par condensatortjes mogen? of hoeft dat niet?

Electronics development

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

er zijn twee soorten compact flash cards he, de nieuwste is een kleine harde schijf (dus veel meer ruimte), deze is iets dikker als de normale compact flash, maar kan meer op

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• Soultaker
  • Laatst online: 03:45
CompactFlash is een standaard/handelsmerk en heeft vrij weinig met dit topic te maken (behalve dat het meestal gebouwd wordt met flash geheugen). Een CompactFlash kaart die als een harde schijf werkt is dus wel een CompactFlash kaart maar geen flashgeheugen. ;)
Pagina: 1