[Speakers] Opgeblazen..

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 21:20
Ik heb zojuist een van mijn twee speakers opgeblazen geloof ik. Uiteraard ben ik hier niet erg blij mee want ik ben erg gehecht aan mijn speakers. Vervangen door een ander setje is dan ook geen optie :) Ik zal even beschrijven wat er precies gebeurde want ik ben er nog niet helemaal achter wat er nou precies kapot is.

Versterker: Marantz 1040 (30 jaar oud ofzo , maar heerlijk geluid naar mijn persoonlijke mening.
Speakers : 2 keer zelfbouw speakers 3 weg , wattage onduidelijk.

Ik zat lekker achter de computer op een hoog volume muziek te draaien tot ik ineens een *plop* hoorde. Het geluid viel links gedeeltelijk weg en begon te kraken ook kwam er tot mijn grote schrik een rookkringeltje uit de tweeter.

Ik schrok me natuurlijk dood en heb meteen de versterker uitgezet. Na de speaker opengeschroeft te hebben leek alles gewoon in orde, die speaker toch nog eens aangesloten en de andere afgekoppeld. Hij speeld nu alleen heel krakerig. Nou zegt een huisgenoot dat het waarschijnlijk de filter is waar een condensator is doorgefikt.

Hoe kan ik nou het makkelijkste met zekerheid vaststellen waar het probleem zit ? Want als het de filter is , kan ik natuurlijk 2 nieuwen kopen, al wordt dat wel lastig want ik heb geen idee waar ik goede filters koop en welke ik nodig heb..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:58

Shunt

Boe

heb je al een ander kanaal aan gesloten.
ik denk eerder dat je kanaal defect is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 21:20
Shunt schreef op 19 april 2004 @ 19:49:
heb je al een ander kanaal aan gesloten.
ik denk eerder dat je kanaal defect is.
Ja heb al gedaan , zelfde effect en goede speaker werkt wel op alle kanalen. Maarja een rookpluim uit een speaker vanwege een defect kanaal ? :)

Verwijderd

Chiel schreef op 19 april 2004 @ 19:43:
[..]
Ik schrok me natuurlijk dood en heb meteen de versterker uitgezet. Na de speaker opengeschroeft te hebben leek alles gewoon in orde, die speaker toch nog eens aangesloten en de andere afgekoppeld. Hij speeld nu alleen heel krakerig. Nou zegt een huisgenoot dat het waarschijnlijk de filter is waar een condensator is doorgefikt.

Hoe kan ik nou het makkelijkste met zekerheid vaststellen waar het probleem zit ? Want als het de filter is , kan ik natuurlijk 2 nieuwen kopen, al wordt dat wel lastig want ik heb geen idee waar ik goede filters koop en welke ik nodig heb..
Kan je het filter zien? Als een condensator geploft is dan is dat meestal wel goed te zien. Ook kan je stomweg gaan ruiken aan het filter. :)

Wat je ook nog kan doen is de tweeter afkoppelen en alleen de woofer en mid-unit laten spelen. Als dit wel goed klinkt weet je dat je de tweeter moet vervangen.
Als je al een lange tijd op hoog volume zat te luisteren zal die tweeter waarschijnlijk kapot gegaan zijn omdat ie te heet werd en de spreekspoel ging smelten.

Voor informatie over nieuwe filters is er genoeg informatie en links op dit forum te vinden.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 22:51
Meet ook de speaker eens door met een Ohm-meter. Kun je kijken of de weerstand in de keten nog klopt. Als er van de speakerspoel iets aan elkaar gesmolten is, dan zal de weerstand hierdoor (veel) lager moeten liggen dan de geijkte 4 tot 8 Ohm.

Carpe Diem

Verwijderd

De weerstand van een speaker is geen 4 of 8 ohm. Dit is de impendantie, oftewel wisselstroomweerstand. Met een normale multimeter kun je dit niet meten omdat die op gelijkstroom werkt. Je kan wel meten of de spoel is doorgebrand, want dan meet je een oneindige weerstand.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 22:51
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 21:42:
De weerstand van een speaker is geen 4 of 8 ohm. Dit is de impendantie, oftewel wisselstroomweerstand. Met een normale multimeter kun je dit niet meten omdat die op gelijkstroom werkt. Je kan wel meten of de spoel is doorgebrand, want dan meet je een oneindige weerstand.
Mijn nederige excuses... Je hebt helemaal gelijk. Ik ben alweer een flink aantal jaartjes van school af en het begint schijnbaar toch ietwat roestig te worden....

Carpe Diem

Verwijderd

De gelijkstroom weerstand van een speaker ligt meestal tussen de 3 en 6 ohm. Ook komt het voor dat de toevoerdraden naar de spreekspoel breken, in rust meet hij gewoon laagohmig, bij beweging verliest hij het contact tijdelijk. Dit geeft een krakend geluid.

Aanvulling: Ook kan door de hitte de spreekspoel opgezwollen zijn, waardoor hij aanloopt.
Dit kan je horen/voelen door de konus voorzichtig naar binnen te duwen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 22:02 ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Dentheman

Zie signature

Als je je speaker hebt opgeblazen, en je zet je versterker heeeeeeeel hard, moet je een vaag geluid uit je speaker kunne horen (dat had ik tenminste)

Zie ondertitel

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Denman89 schreef op 19 april 2004 @ 21:59:
Als je je speaker hebt opgeblazen, en je zet je versterker heeeeeeeel hard, moet je een vaag geluid uit je speaker kunne horen (dat had ik tenminste)
8)7 Als je denkt dat je uitlaat loshangt, ga dan in z'n 1 over de snelweg vliegen 8)7

Als er rook uit je tweeter kwam, mag je er prat op gaan dat de isolatie van de spoel gesmolten is, en de spoel dus kortsluit.
Je zegt 3 weg speakers, doen de andere drivers ook niks meer?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Dentheman

Zie signature

Atgast schreef op 19 april 2004 @ 22:04:
[...]

8)7 Als je denkt dat je uitlaat loshangt, ga dan in z'n 1 over de snelweg vliegen 8)7

Als er rook uit je tweeter kwam, mag je er prat op gaan dat de isolatie van de spoel gesmolten is, en de spoel dus kortsluit.
Je zegt 3 weg speakers, doen de andere drivers ook niks meer?
Ik heb geen auto |:(

Maar zo kan je wel ff checken of ie opgeblazen is.

En laat wat aan je uitlaat doen :9~

Zie ondertitel

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:48

mr_petit

opperprutser

Patten schreef op 19 april 2004 @ 21:49:
[...]

Mijn nederige excuses... Je hebt helemaal gelijk. Ik ben alweer een flink aantal jaartjes van school af en het begint schijnbaar toch ietwat roestig te worden....
je hoeft je excuses helemaal niet aan te bieden:
in je post schrijf je dat de weerstand van een speaker tussen de 4 en 8 ohm is, en dat is een hele normale schatting / aanname (eingenlijk ligt het ergens tussen de 1,5 en 16 ohm als je ook allerlei car-subwoofers en muzikantenluidsprekers meetelt).
het begrip impedantie heeft hier niets mee te maken: deze is frequentie afhankelijk en de weerstand (gelijkstroomweerstand; Re) niet.

Je schoolkennis is zo roestig dus nog niet ;)

ontopic:
het krakende geluid kan ook uit een doorslaande (dus kapotte) condensator liggen.
Wat je het beste kan doen is je tweeter rechtstreeks aan je versterker hangen en heel zacht naar een muzieksignaal luisteren (als er sprake van kortsluiting in de spreekspoel is, kan je versterker dat bij deze lage vermogens wel aan).
Nog handiger/safer is de tweeter even overbouwen naar de andere speaker en dan luisteren. (om een 'kapotte condensator' te lokaliseren is niet zo eenvoudig: als je doorslaande condensatoren (vaak) meet lijken ze het gewoon te doen).
Werkt je tweeter gewoon goed, dan zou ik alle condensatoren uit de hoogsectie vervangen (dat zijn er als het goed is minder dan 4).

Is de tweeter kapot, dan heb je grote kans dat deze nog leverbaar is bij speaker@co o.i.d.
issie niet meer leverbaar, dan kan je waarschijnlijk best wel beide tweeters vervangen door een opvolgend model (dan moeten ze bij de desbetreffende winkel wel dat merk voeren :-)

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1