Toon posts:

[Illustrator10] Mesh probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het probleem in Illustrator 10 (onder Windows) dat ik vanuit een normale circel (via de Ellipse Tool) een hele mooie vorm heb weten te maken die ik graag wil gebruiken voor het e.e.a.

Waarschijnlijk heb ik in het proces wat verkeerd aangeklikt, want in dat kleine venstertje onder het tabblad "Appearance" staat nu dat het een "mesh" is (met daaronder in dat venstertje "Mesh points" en "default transparancy". Ik ben niet zo goed in Illustrator dat ik weet hoe dat venstertje heet maar hopelijk begrijpen jullie over welk vensertje in Illustrator ik het heb.

Ik denk dat dat belangrijk is (of althans een belangrijke fout van mij) want nu kan ik alleen nog maar een hele kleur aan die vorm toekennen - geen verloop (gradient) meer. Als ik nu gewoon opnieuw een circeltje teken met die Ellipse Tool dan is het schijnbaar een "path" en kan het wel. :?

Nu heb ik dus een mooie vorm maar die kan ik niet inkleuren met een verloopkleur terwijl ik dat graag wil! Ik zou opnieuw een circeltje kunnen tekenen en kijken of ik in de buurt kom van m'n originele vorm in de hoop dat ik die dan wel goed kan inkleuren, maar misschien weet iemand wat ik verkeerd gedaan heb?

Kan ik misschien van zo'n "mesh" vorm weer terug naar een "path" vorm ofzo? Mijn gradientvenstertje blijft nu grijs (ook waar je "linear" en "radial" kan kiezen) en het maakt niet uit of ik in RGB of CMYK werk.

Iemand?

• augurk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11-2023

augurk

Uhm ik heb het even snel geprobeerd, verormd cirkeltje omgezet naar mesh. Daarna een offset pad van maken en daar weer een outline stroke van. Het is vast omslachtig en het kan vast makkelijker maar verder ben ik zo snel even niet gekomen.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

je hebt nu een gradient mesh, kun je ook heel erg leuke verloopjes mee maken hoor :]

maar als je nu je object selecteerd en "object > flatten transparency" kiest krijg je een groep met een geclipped object erin. ungroup deze, haal het clip masker eraf (2x rechtermuisknop) en je hebt een plaatje (je gradient mesh omgezet naar bitmap) en een path met de vorm van je originele object (als het goed is :P )

als het niet lukt kun je het mss ff online zetten, kunnen we beter zien wat er aan de hand is :)

[ Voor 4% gewijzigd door mpegernie op 19-04-2004 22:10 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
De suggestie van mpegernie lukt niet echt: na het "flatten transparancy"gedeelte gebeurde er eigenlijk niet echt iets. :D

Maar aan de hand van de tip van augurk, maakte ik er eerst een "compound path" van (toen had ik een of andere omtrek) die ik daarna weer "releasede" en nu had ik dezelfde vorm en kon ik er een gradient aan te kennen! _/-\o_ dank!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

kan ook. tijdens het flatten moest je ook nog iets van outline aanvinken ofzo :P
maargoed, dr zijn ws tig manieren om dit op te lossen :)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead