Waar moet ik mn ADSL-Splitter plaatsen ??

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mieg_1981
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik heb ADSL besteld. Ik wil dit zelf installeren. Er moet dus ook een splitter geplaatst worden. :/
Er komt van buiten een dikke blauwe telefoonkabel binnen in de meterkast. Deze komt uit op een wit rechthoekig kastje waarop 'aansluitpunt randapparatuur' en 'PTT' staat. Uit dit kastje komen 2 grijze telefoonkabels waarvan de (volgens mij) ene naar de huiskamer gaat en de andere naar de slaapkamer.
Waar moet ik de ADSL-splitter plaatsen ? Ik wil beide telefoonaansluitingen nog kunnen gebruiken.
Hieronder nog een schetsje voor de duidelijkheid. :P

Alvast bedankt voor de moeite !! _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
                                                            (naar huiskamer)
     (blauwe dikke kabel)       [              ]------------------------------>
>-------------------------------[     PTT      ]
                                [              ]------------------------------>
                                                            (naar slaapkamer)

[ Voor 5% gewijzigd door mieg_1981 op 19-04-2004 19:34 . Reden: schemaatje staat nu goed ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

zet je schemaatje even tussen code tags :)
[ code]
schemaatje
[/ code]

en dan zonder spaties...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• roan
  • Niet online
Volgens mij moet je die splitter vóór die 2 kabeltjes plaatsen, dus tussen de 'blauwe kabel' en die 2 kabels :)

edit: kabels dus

edit2: als ik naar hierboven kijk moet de splitter dus op de plek waar PTT staat (in je schema)

[ Voor 59% gewijzigd door roan op 19-04-2004 19:39 ]

Verwijderd

/Edit: Oops, behulpzaam zijn is voor mij nu even te veel werk. (Wou t in code zetten, maar alles staat scheef..

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 19:33 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je 2 telefoon nummers?

Dan heb je dus kans dat je 2 lijnen hebt en moet je even uitvinden welke lijn je moet splitten. :)

Tweakers Discord

• jicho
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-03 14:24
Tja in de theorie die ik ken wordt het als volgt

blauwe kabel > witte kastje > splitter

Vanuit de splitter gaat er vervolgens een kabel naar de test van je huis, in jouw geval wordt het een splitsing naar de woonkamer en naar boven. Het andere kabeltje uit de splitter gaat naar je modem.

Succes!

Verwijderd

De splitter moet direct na het ISRA punt (dat witte doosje :P), daarna pas vertakkingen maken in je telefoonlijnen.

• mieg_1981
ik heb 1 telefoon nr. geen isdn dus.
dus het kastje gewoon laten zitten en direct na het kastje achter 1 van de grijze kabels de splitter plaatsen ? bedankt.

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
als de telefoon in de huiskamer en slaapkamer gewoon op het zelfde nummer zitten, zal je de splitter in de blauwe kabel moeten zetten. aan de ene kant gaat er een blauwe kabel in en aan de andere kant komt er een kabel naar je modem uit en een kabel naar je huidige grijze doosje. in dit grijze doosje wordt het telefoonsignaal dan nog gesplitst over de 2 locaties

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mieg_1981 schreef op 19 april 2004 @ 19:36:
ik heb 1 telefoon nr. geen isdn dus.
dus het kastje gewoon laten zitten en direct na het kastje achter 1 van de grijze kabels de splitter plaatsen ? bedankt.
Nee, beide kabels losmaken en op de uitgang van de splitter aansluiten. Als het goed is zit er een lasdoosje in het DHZ pakket, deze kun je daarvoor gebruiken.

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 13:38

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Wat je kunt doen is dit (werkte bij ons ook :D):
code:
1
2
3
4
5
Dikke blauwe kabel[       ]
==================[  PTT  ]--[ Splitter ]--[ Wandcontactdoos ]=======>
                  [       ]       |                            /|\
                                  |-----Naar adsl-modem         |
                                                   (Naar slaapkamer en huiskamer)

De wandcontactdoos kun je bij elke doe het zelf zaak halen (gewoon eentje halen waar je een telefoonstekkertje in kunt pluggen) en daar dan de 2 lijnen uit laten lopen naar huiskamer en slaapkamer (die ====> zijn dus 2 lijnen ;))

offtopic:
Fear my 1337 ASCII-skillz :P

[ Voor 6% gewijzigd door XiN-eViL op 19-04-2004 19:48 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52

The_Scarabial

MTB for life!

het moet als volgt: blauwe kabel, dat kastje van ptt, splitter, dan vanuit de pots kant van de splitter die 2 telefoon lijnen aansluiten

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eaman/splitter.jpg

• mieg_1981
ontzettend bedankt allemaal. jullie hebben alleen verschillende ideeen. Het lijkt mij verstandig om het ISRA-kastje te laten zitten. Op 1 van de 2 kabels die eruit komt, kan dan direct de adsl-splitter geplaatst worden. Vanuit de splitter kan de bestaande telefoonkabel gewoon doorlopen naar de huiskamer/slaapkamer. Of is het zo dat beide kabels op de splitter aangesloten moeten worden ? (laatste plaatje) :/

Verwijderd

Het GOED plaatje moet je volgen.
Anders krijgen je storingen op de lijn tijdens bellen en internetten ( vliegt eruit bijv)

Verwijderd

Ik sluit me daarbij aan. Heb zelf ADSL en meerdere telefoons. Had de splitter eerst na de eerste telefoon pas eraan zitten wegens gebrek aan een wandcontactdoos, maar zodra je ging internetten kwam er lekkere ruis op de lijn en de internet-verbinding was ook slecht. Nu goed aangesloten en geen probs. :)

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 13:38

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Juist, alle telefoontoestellen moet achter de splitter, al dan niet met een wandcontactdoos (zoals in mijn uitleg een paar replys hoger).

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52

The_Scarabial

MTB for life!

je krijgt bij je doehetzelf pakket ook een duidelijke handleiding dus, wees niet bang, daar staat het ook heel duidelijk in gewoon de stappen uit de handleiding volgen

Verwijderd

En als je geen zin hebt om extra draden te trekken en toch overal wilt kunnen ADSL-en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
KPN-------->ISRA
             | |
             r b
             | |<----Line
             | |
           Splitter
           | |  | |
   Modem-->| |  | |<--POTS
           | |  | |
           r b-------+
           |    | |  |
           | +--r b  |
           | |    |  |
           | |  +-+  |
           | |  |    |
           | |  | +--+
           | |  | |
           r r  b b
           | |  | |
         Kroonsteentje
           | |  | |
           g r  b z
           \ \ / /
            \ Y /
             \|/
              T
              |<--- Telefoonlijn binnenshuis
              |
            // \\
           //   \\
          rb     gz
          ||     ||
 Telefoon ||     ||    ADSL-modem
 g b r z  ||     ||     g r b z
    \\___//      \\______/ /
     \___/        \_______/

r=rood
b=blauw
g=geel
z=zwart

Internet verkeer loopt nu op de buitenste twee lijnen en telefoon (spraak)-verkeer op de normale binnenste lijnen (rood- en blauw).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 17:05 ]

• Luxx
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 16:49:
En als je geen zin hebt om extra draden te trekken en toch overal wilt kunnen ADSL-en:
code:
1
Knip code omdat die veranderd is maar even weg, zie boven.
En weet je zeker dat dat werkt? Ik denk dat in heel veel gevallen met deze opstelling het signaal niet sterk genoeg is, en dat je ISP hier geen ondersteuning op geeft.

Iedere "overbodige" telefoonkabel die aan je systeem hang voor je splitter werkt als extra "antenen" en vangt dus ruis op. Daarom moet je je telefoonkabel niet voor je splitter splitsen. Na je splitter kan je net zo veel telefoons aansluiten als je maar wilt. De kabel van je splitter na je modem kan beter geen vertakkingen hebben, en moet het liefst zo kort mogelijk gemaakt worden (ISP ondersteunen vaak tot aan 10 meter).

[ Voor 25% gewijzigd door Luxx op 20-04-2004 20:59 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Luxx schreef op 20 april 2004 @ 16:56:
En weet je zeker dat dat werkt? Ik denk dat in heel veel gevallen met deze opstelling het signaal niet sterk genoeg is, en dat je ISP hier geen ondersteuning op geeft.
Heb even mijn post aangepast omdat er foutjes in zaten. Maar goed, het werkt prima want zo doe ik het nu ook en dat werkt al maanden stabiel.
Iedere "overbodige" telefoonkabel die aan je systeem hang voor je splitter werkt als extra "antenen" en vangt dus ruis op. Daarom moet je je telefoonkabel niet voor je splitter splitsen. Na je splitter kan je net zo veel telefoons aansluiten als je maar wilt. De kabel van je splitter na je modem kan beter geen vertakkingen hebben, en moet het liefst zo kort mogelijk gemaakt worden (ISP ondersteunen vaak tot aan 10 meter).
Ik splits niet, ik voeg alleen al het verkeer weer samen maar laat hierbij het i'net verkeer via de buitenste twee draadjes lopen en spraakverkeer via de binnenste twee. Hierdoor kan ik overal in huis waar een telefoonansluiting zit internetten (en bellen).

• Luxx
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 17:09:

Ik splits niet, ik voeg alleen al het verkeer weer samen maar laat hierbij het i'net verkeer via de buitenste twee draadjes lopen en spraakverkeer via de binnenste twee. Hierdoor kan ik overal in huis waar een telefoonansluiting zit internetten (en bellen).
Als ik het goed begrijp gebruik je de 4 adres uit een een platte telefoonkabel om je ADSL te verlengen en je telefoonverkeer te verlengen. Dit gaar normaal gesporken inderdaad wel goed, mits de kabel niet te lang is. Ik snap alleen niet helemaal waarom je er voor gekozen hebt om het buitenste kabelpaar te nemen voor ADSL en de binnenste voor spraak. Volgens mij kan je beter gewoon 2 naast elkaar liggende draden nemen voor ieder signaal...
Nog beter zou zijn als je een getwist paar neemt, maar dan kan je niet van die mooie platte kabels gebruiken:s

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Of je gebruikt gewoon twee splitters net als mij.

Ze kosten toch (vrijwel) niks en werkt perfect.

Verwijderd

Luxx schreef op 20 april 2004 @ 21:13:
Als ik het goed begrijp gebruik je de 4 adres uit een een platte telefoonkabel om je ADSL te verlengen en je telefoonverkeer te verlengen. Dit gaar normaal gesporken inderdaad wel goed, mits de kabel niet te lang is.
Ik snap niet helemaal wat je met verlengen bedoeld het enige wat ik doe is het volgende:
Pak rood/blauw vanuit ISRA en sluit deze aan op splitter (Line). Normaliter ging de kabel vanuit ISRA naar telefoon/computer.
Vanuit de splitter komen twee kabels (POTS/Modem). Uit beide draden pak ik de middelste twee (rood/blauw) en sluit deze aan op de ene kabel die naar de telefoon/modem gaat. Hierbij sluit ik de rode en blauw vanuit POTS dus aan op de gele en zwarte (buitenste twee) van de telefoonkabel binnenshuis.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je er voor gekozen hebt om het buitenste kabelpaar te nemen voor ADSL en de binnenste voor spraak. Volgens mij kan je beter gewoon 2 naast elkaar liggende draden nemen voor ieder signaal...
Nog beter zou zijn als je een getwist paar neemt, maar dan kan je niet van die mooie platte kabels gebruiken:s
Probleem is dan alleen dat je bij iedere telefoon weer moet gaan lopen kloten met de stekkertjes aangezien de binnenste twee (rood en blauw) altijd gebruikt wordt voor spraak. Ik heb nu zeg maar alleen bij het ADSL-modem een twisted kabel gemaakt zodat geel en zwart (buitenste 2) uit de kabel aangesloten zitten op de rode en blauw (binnenste 2) van het modem.

Nu kan ik in iedere kamer waar ik een telefoon aansluiting heb (en bij mij thuis is dat iedere kamer+keuken behalve de zolder) normaal bellen+ADSL-en!
Pagina: 1