Primary, Master....

Pagina: 1
Acties:

• PLozekoot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01 20:10
Hoi,
Ik heb vandaag ook maar eens een brander gekocht (Creative 32 X 8 X 4)!
Nu wil ik deze gaab inbouwe(newbie) en nu vroeg ik me af hoe ik de jumpers moet zetten.
Ik heb nu een HD en een cd-rom drive erin hangen, dus zal dat genoeg info moeten zijn.
Alvast bedankt

Th@CloWn:+

Verwijderd

Ik mag hopen dat je niet zo st*m bent geweest om de cd en de hd op 1 bandkabel te doen want dat heeft je een hoop snelheid gekost....altijd hd alleen op de primary controller...

MAar over je vraag kan ik heel kort zijn

prim master = hd
sec master = brander
sec slave = cd

die 2 laatste mag je ook omdraaien...

succes...

Verwijderd

Laatste 2 kan je beter niet omdraaien :)
Liever brander als master. Heeft een paar kleine voordeeltjes in sommmige situaties.

• PLozekoot
mm,
ff een vraagje, bij da kutbrandertje kan ik alleen kieze tusse Slave, master en cable select?
en hoe moet ik da jumper-geval verplaatse?

Verwijderd

als je hem als master zet, het jumpertje op master :) Eerste 2 pinnetjes van links denk ik met elkaar verbinden met dat jumpertje, die pinnen boven elkaar van links dus. Denk ik he, kan ook bij deze brander anders zijn, staat meestal op de brander, anders in het boekje.

Verwijderd

met een pinset, is het makkelijkste

• PLozekoot
mm, dus als ik het goed snap, moet ik dat plasticje eraf trekken met ene pincet??
maar volgens mij snap ik het nou!!

bij het opstarten zie ik altijd een tabel met al die gegevens etc, en daar staat dat de primary master mijn HD is en de secondary master mijn cd-rom drive!!
Dus als ik het goed begrijp, gooi ik die CD-RW erin, sluit de IDE-Gegevenskabel aan en leid die via die cdrom speler naar het moederbord??
Ook moet ik dan toch die jumper van die cd-rom speler op slave zette of nie>??
de cd-rw staat al ingesteld door de fabrikant op master!

Alweer thnx!!

Th@CloWn

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:30
Mmm, ik heb hier een abit en heb alles gewoon master staan.Maar ja zoals de meeste weten hebben de abits 4 controllers

Soms weet ik het ook niet meer.........

• PLozekoot
thnx allemaal, ik denk dat het wel gaat lukken. Maar laatste vraag ik, maakt het uit of ik die k*tkabel uit het moederbord eerst in de cd-rom drive doe en vervolgens in de hd, of maakt dat niks uit?

thnx ,

Th@CloWn

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Eerst naar je HD en daarna naar je CD-rom

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Ja, dat maakt wel uit. Dan krijgen CDRW en HD ruzie omdat ze allebei Master willen zijn op IDE1. (Primary IDE). Je moet, zoals je al eerder zei, de CDROM van MA(ster) in SL(ave) veranderen en dan de CD-ROM en de CDRW op 1 kabel aansluiten. Het zal wel passen en meten worden maar dat moet lukken. Houd als het kan boven en onder de CDRW een ruimte open voor de warmte afvoer (en hang in ieder geval niet een 7200 toeren schijf vlak onder de brander).

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Ik heb toch weer gehoord dat het beter is om de HD: Als primary master,
Cdrom: als primary slave,
CDRW: als secundary master.

Dit ivm het branden 'on the fly', dus rechtstreeks van cd naar cdrw. Als je beide spelers op je secundary zet, heb je kans dat de secundary ide controler de snelheid op 8 speed niet aankan. Dit probleem heb ik zelf met mijn 8*4*32 Plextor. Ik moet hem op 4* zetten, waarschijnlijk door het bovenstaande. Ik moet het nog even uitproberen (moet de spelers omdraaien :( )

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Wat heb je liever, Psychotic?

Zsm op de vlieg kopiëren zonder problemen (dan is dit inderdaad het beste) of een zo snel mogelijke harde schijf tijdens alle normale schijftoegangen, probleemloos branden off-HD en dan maar je CD-tje eerst ff kopiëren naar de HD of een image maken?

Ik zou het wel weten. Maar ik laat mijn leven niet beheersen door het kopiëren van cdtjes. (Hoeveel backups heb ik nou helemaal nodig:? )

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Tja, ik heb er 4 controllers in hangen (inclusief die on-plank dingen). Nix op de slave, alles master. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ReseTTim
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op maandag 18 december 2000 19:17 schreef igor het volgende:
MAar over je vraag kan ik heel kort zijn

prim master = hd
sec master = brander
sec slave = cd
wrong, fout

ik heb het getest bij iemand die had
2 hdd
1 cdrom driver
1 creative brander same as you

nu schoot het bij het branden niet op als ik de hdd op primairi zette en cdroms op secundairi. het is ook trouwens beter voor data overdracht dat de cd-rom drive primairi slave is en dus de brander secundairi master is. hij heeft nu geen probs met cd-copy en heeft zijn cdtje binnen 10 min. klaar. :( ik gvd moet nog 20min. w88

dus ff in schema

hdd = primairi master
cd-rom = primairi slave
writer = secundairi master

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Pagina: 1