Toon posts:

WIFI en Gezondheids , veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een algmene vraag over de veiligheidsriscicos omtrent WIFI, zijn er tweakers die slechte ervaringen hebben met "straling niveaus"?

De reden waarom ik het vraag is dat ik de afelopen tijd mixed storries hoor over de enomre groei van wifi thuis in de huiskamer en de risico's voor de volksgezondheid, ik heb sinds een paar weken een SMC 54mb router en naast een twee pc's een laptop ,3 draadloze telefoons en wifi stereo begint het best te"stralen" in m'n huis (neem ik aan), nu klaagt m'n vriendin dat sinds dat ding er is dat ze slecht slaapt. Heb een beetje zitten zoeken over "elektro smog" en aanverwante anti WIFI artikelen, maar zit daar waarheid in, en zou iemand met wat meer technische achtergrond mij kunnen vertellen wat zo'n routerje nou echt aan straling eruit blaast, maakt het nog uit als je heel veel data erdoor pompt, of zend het apparaat constant een signaal uit?

M'n router staat in de huiskamer naast de tv, volgens SMC moet je uit veiligheids overwegingen de router altijd verder dan 25 centimeter van je lichaam hebben staan, nou dat lukt wel, maar straalt een 54mbit router ook meer dan een 11mbit wireless accesspoint en is een 54mbit "schadelijker" dan een 11mbit AP?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met WIFI en eventuele lichamelijke klachten, ik vind het te gek spul dat WIFI, maar zou het jammer vinden als ik over 50 jaar hoor dat we er knettergek van worden ;-)

alvast bedankt voor jullie reactie!

Mimezine

Verwijderd

mja, het zal allemaal wel meevallen. vroeger vonden de boeren telefoonpalen eng, en nog vroeger dachten ze dat langsrijdende treinen slecht waren voor de oogst.

zo'n wifi router zendt exact dezelfde straling uit als een magnetron, maar dan veel zwakker. heeft je vriendin ooit over de magnetron geklaagd?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56

mr_petit

opperprutser

volgens mij is hieromtrend nog niet zoveel bekend.
Ik denk dat je het nog het beste kan vergelijken met mobieltjes.
Die werken welliswaar op een lagere frequentie (900mhz-1800mhz), maar geven daarintegen weer een groter vermogen af (en je zit zo wat met de antenne in je oor te porren).
Ik heb wel eens wat van een australisch onderzoek gehoord, dat mobieltjes schadelijk zouden zijn, maar daarna heb ik er niet zoveel meer over gelezen.

Ik denk dat ik een AP niet binnen een meter van m'n bed zou zetten, maar een meter of 4 moet imo wel kunnen .
Ik geloof dat een AP maximaal 100mWatt uitzend, maar gemiddeld zal dat iets van 10-50 mWatt zijn. Ik geloof dat een mobieltje wel tot 1 Watt gaat of meer.

"man is not truly one, but truly two,"

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Een magnetron staat niet 24/7 aan. Kun je ongemerk dat ding uitzetten? Of verplaatsen zodat zij hem niet ziet en denk dat ie weg is maar nog wel aan staat?
Kijk dan wat er met de klachten gebeurd.
Probeer de overige dingen wel hetzelfde te houden. Slaaptijden, stress niveaus, eten, etc.

edit:
Mobieltjes kunnen idd tot 1Watt zenden op 1800Mhz
AP's doen gem 25mW op 2400Mhz

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 19-04-2004 17:53 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30
dus als je vriendin probeert te slapen ga jij internetten? geen wonder dat ze slecht slaapt! ;)

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

WiFi straalt radiogolven uit met 0,1 watt. Mobiele telefoons stralen op 1-2 watt, een magnitude sterker dus. De frequentie is alleen wel anders, bij WiFi is die 2.4Ghz, en met mobieltjes is die 900/1800 Mhz. Je zou zo op het eerste gezicht zeggen dat de straling van een mobieltje daarom een stuk schadelijker is. Toch heb ik hier ook wel eens mijn twijfels bij. Immers: de magnetron straalt op 2.4Ghz (dezelfde frequentie als WiFi), de frequentie waarop water resoneert, en dus warm word. Aangezien ons lichaam uit 90% water bestaat, betekent dat dat er heel veel straling wordt geabsorbeert, relatief aan het signaal dan.

Met 2 vrienden van me hebben we dit met een blinde test getest. we hadden 2 AP's, die we aan of uit zetten. Een vriend van me beweerde dat hij het kon voelen of het AP aan stond. Ik, en de andere vriend vonden het onzin, dus het werd een blinde test. Na 17 keer had hij het 15 keer fout (dwz: AP's waren aan, vriend zei staat uit). Hij zei dus 17 keer precies het tegenover gesteld van de staat van het AP. Opmerkelijk. Een test daarna van nogmaals 10 keer had een false positive rating van 90%... Kan natuurlijk toeval zijn, maar toch.

TweakBlog

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ruudjah schreef op 19 april 2004 @ 19:55:
WiFi straalt radiogolven uit met 0,1 watt. Mobiele telefoons stralen op 1-2 watt, een magnitude sterker dus. De frequentie is alleen wel anders, bij WiFi is die 2.4Ghz, en met mobieltjes is die 900/1800 Mhz. Je zou zo op het eerste gezicht zeggen dat de straling van een mobieltje daarom een stuk schadelijker is. Toch heb ik hier ook wel eens mijn twijfels bij. Immers: de magnetron straalt op 2.4Ghz (dezelfde frequentie als WiFi), de frequentie waarop water resoneert, en dus warm word. Aangezien ons lichaam uit 90% water bestaat, betekent dat dat er heel veel straling wordt geabsorbeert, relatief aan het signaal dan.

Met 2 vrienden van me hebben we dit met een blinde test getest. we hadden 2 AP's, die we aan of uit zetten. Een vriend van me beweerde dat hij het kon voelen of het AP aan stond. Ik, en de andere vriend vonden het onzin, dus het werd een blinde test. Na 17 keer had hij het 15 keer fout (dwz: AP's waren aan, vriend zei staat uit). Hij zei dus 17 keer precies het tegenover gesteld van de staat van het AP. Opmerkelijk. Een test daarna van nogmaals 10 keer had een false positive rating van 90%... Kan natuurlijk toeval zijn, maar toch.
Opmerkelik verhaal van die vriend...
Vergis je niet .. een magnetron heeft doorgaans 600W dus.. tegenover 0.1W (of dus minder) van een AP, op een bepaalde afstand ook nog eens.
Nee ik ben bang dat mobieltjes schadelijker zijn eigenlijk (de 900/1800 Mhz band. zou wel eens andere moleculen laten resoneren.. ik zou niet weten welke) , puur vanwege het vermogen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Ik heb weleens engen dingen gehoord over mobieltjes en straling enzo, mensen die er hersen-kanker (?) van kregen :? misschien is het onzin, of een totaal verdraaid verhaal, maat ik houd dit topic in de gaten. Hier staat ook een wireless routertje. Over dat van de frequentie en water en je lichaam, dat klinkt idd wel van, je stopt ook geen hand in de magno...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Initial G schreef op 19 april 2004 @ 17:55:
dus als je vriendin probeert te slapen ga jij internetten? geen wonder dat ze slecht slaapt! ;)
Nou ik slaap ook wel, maar, m'n apparatuur staat 24/7 aan, als het m'npc niet is, dan zeker wel m'n AP, die hebben niet eens een uitknop ;-)

Verwijderd

Topicstarter

hij had het de tweede keer weer helemaal fout, toch :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 17:36:
nu klaagt m'n vriendin dat sinds dat ding er is dat ze slecht slaapt. Heb een beetje zitten zoeken over "elektro smog" en aanverwante anti WIFI artikelen, maar zit daar waarheid in
Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, er is in ieder geval niets 'bewezen'. Wat wel bewezen is, is dat mensen zichzelf de grootst mogelijk onzin wijs kunnen maken. (Denk aan Jomanda, homeopathie en andere kwakzalverij).

Als het mijn vriendin was ging ik zonder dat ze dat weet dat WAPje op willekeurige avonden aan en uit zetten en dan iedere ochtend vragen hoe ze geslapen heeft.

Ideaal is het niet, want eigenlijk zou jij het zelf ook niet moeten weten of hij aanstaat of niet (dubbelblind), maar het zou een aardig experiment zijn...

Laat je niks wijsmaken en wantrouw je eigen conclusies (en die van je vriendin)...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 20:55:
[...]

hij had het de tweede keer weer helemaal fout, toch :?
Statistisch is dat us ook erg onwaarschijnlijk.. imho.. hij lijkt er toch iets van te merken? :?

• Orion84
  • Laatst online: 17:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 20:52:
[...]

Nou ik slaap ook wel, maar, m'n apparatuur staat 24/7 aan, als het m'npc niet is, dan zeker wel m'n AP, die hebben niet eens een uitknop ;-)
bij mij staat m'n AP op m'n slaapkamer, en daar gaat dus 's nachts gewoon de stekker eruit. En dan niet omdat ik bang ben voor die straling, maar meer om het kerstboom effect te voorkomen ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op 19 april 2004 @ 21:58:
[...]

bij mij staat m'n AP op m'n slaapkamer, en daar gaat dus 's nachts gewoon de stekker eruit. En dan niet omdat ik bang ben voor die straling, maar meer om het kerstboom effect te voorkomen ;)
what the hell is het kerstboom effect ;-) ????

• Orion84
  • Laatst online: 17:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dat ik nie kan slapen met allerlij knipperende lampjes aan ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56

mr_petit

opperprutser

Immers: de magnetron straalt op 2.4Ghz (dezelfde frequentie als WiFi), de frequentie waarop water resoneert, en dus warm word.
volgens mij resoneert water niet op die frequentie, maar zorgt het dipoolkarakter van water dat de moleculen 'heen en weer' geslingerd worden.

Ik denk dat dit ook op andere frequenties werkt (maar minder effectief)
Vetten (hebben vaak ook wel plaatselijk een dipoolkarakter) warmen ook goed in een magnetron op.

ik heb zelf niets kunnen vinden over hoeveel straling (in vermogen of veldsterkte) een magnetron veroorzaakt

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit artikel: http://www.newtreatments.org/doc/WisdomExperience/125

heb ik zo'n veldsterkte meter bestelt, ik ben namelijk toch benieuwd, kan ik gewoon wat objectieve metingen doen, wat er gebeurt als het de AP aan/uitstaat, wel of niet data doorvoert etc. Kijk je kan me een beetje paranoia noemen ;-), maar meten is weten en baat het niet, dan......???

Ik laat jullie weten wat m'n bevindingen zijn, zodra ik dat ding binnen heb!

mimezine

Verwijderd

ik weet niet of dit mag, maar misschien toch wel handig om alles op een grote hoop te gooien; Verwijderd in "Hoe gezond is WiFi?"
Pagina: 1