ntpd zonder permanent internet

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ntpd probleemloos draaien op een machine die slechts af en toe toegang heeft tot internet.

Als de daemon start is er niets aan de hand; synchronisatie met de timeservers vindt plaats zodra er internetverbinding is en de klok wordt aangepast.

Als daarna de toegang tot internet wordt verbroken en weer wordt hersteld, gaat er iets mis met ntpd: het proces blijft draaien, maar de synchronisatie houdt er mee op lijkt het: ntptrace en ntpq -p vertonen geen activiteit meer en de logger spuugt het volgende uit:
code:
1
2
3
4
19 Apr 16:01:00 ntpd[13625]: sendto(195.13.23.5): Invalid argument
19 Apr 16:01:00 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.211): Invalid argument
19 Apr 16:01:03 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.8): Invalid argument
19 Apr 16:01:03 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.43): Invalid argument

De IP adressen zijn die van de timeservers, en die zijn gewoon benaderbaar.

Nu kan ik wel ntpd herstarten bij iedere keer dat er internetverbinding wordt opgebouwd (dat verhelpt het probleem), maar ik zoek naar een echte oplossing.

ntp.conf (verkort):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
server ntp1.theinternetone.net iburst
server ntp1.belbone.be iburst
server ntp2c.mcc.ac.uk iburst
logfile     /var/log/ntpd.log
driftfile   /var/lib/ntp/ntp.drift
server 127.127.1.0
fudge 127.127.1.0 stratum 3 
restrict 127.0.0.1
restrict 127.127.1.0

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

AlterEgo schreef op 19 april 2004 @ 16:13:
Ik heb ntpd probleemloos draaien op een machine die slechts af en toe toegang heeft tot internet.

Als de daemon start is er niets aan de hand; synchronisatie met de timeservers vindt plaats zodra er internetverbinding is en de klok wordt aangepast.

Als daarna de toegang tot internet wordt verbroken en weer wordt hersteld, gaat er iets mis met ntpd: het proces blijft draaien, maar de synchronisatie houdt er mee op lijkt het: ntptrace en ntpq -p vertonen geen activiteit meer en de logger spuugt het volgende uit:
code:
1
2
3
4
19 Apr 16:01:00 ntpd[13625]: sendto(195.13.23.5): Invalid argument
19 Apr 16:01:00 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.211): Invalid argument
19 Apr 16:01:03 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.8): Invalid argument
19 Apr 16:01:03 ntpd[13625]: sendto(62.4.94.43): Invalid argument

De IP adressen zijn die van de timeservers, en die zijn gewoon benaderbaar.

Nu kan ik wel ntpd herstarten bij iedere keer dat er internetverbinding wordt opgebouwd (dat verhelpt het probleem), maar ik zoek naar een echte oplossing.

ntp.conf (verkort):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
server ntp1.theinternetone.net iburst
server ntp1.belbone.be iburst
server ntp2c.mcc.ac.uk iburst
logfile     /var/log/ntpd.log
driftfile   /var/lib/ntp/ntp.drift
server 127.127.1.0
fudge 127.127.1.0 stratum 3 
restrict 127.0.0.1
restrict 127.127.1.0
Lijkt me een bugje in ntpd.

Misschien is ntpd hiervoor niet echt de meest elegante oplossing aangezien deze graag een permanente verbinding wil. Kijk eens naar rdate, en laat deze lopen wanneer je internet verbinding actief wordt (of met een cron job, een paar keer per dag). Heb je echt de permanente ntpd synchronisatie nodig voor jouw doeleinden?

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Polarwolf, right on ;)
Het probleem zit hem inderdaad in ntpd zelf. De daemon stikt als de machine een ander (dynamisch) IP adres krijgt toegewezen.

offtopic:
zodra je eenmaal durft aan te nemen dat de fout niet bij jezelf ligt maar bij iets anders, dan ga je heel anders Googlen lijkt het wel :?

Ik had voor ntpd gekozen, omdat ik een ge-cron-de ntpdate, waarbij je tijd in één keer verspringt, zo grof vind, en dit maakt het checken van logs niet gemakkelijker.

Ik ga mijn geluk eens proberen met Chrony. Dat wordt specifiek aangeprezen voor gebruik bij dialup.

Verwijderd

Je zou ook een scriptje kunnen maken wat ntpd start als je je internetconnectie gemaakt hebt, en stopt als je 'm verbreekt? RP-PPPoE (voor adsl) heeft zo'n start/stop-optie standaard als ik me goed herinner, voor andere verbinding-maak-dingen is vast zelf iets te klussen.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Chrony werkt ook lekker als je wel een always on verbinding hebt. Ik snap zelf niet dat mensen met ntpd blijven klooien.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

AlterEgo schreef op 19 april 2004 @ 17:36:
Polarwolf, right on ;)
Het probleem zit hem inderdaad in ntpd zelf. De daemon stikt als de machine een ander (dynamisch) IP adres krijgt toegewezen.

offtopic:
zodra je eenmaal durft aan te nemen dat de fout niet bij jezelf ligt maar bij iets anders, dan ga je heel anders Googlen lijkt het wel :?

Ik had voor ntpd gekozen, omdat ik een ge-cron-de ntpdate, waarbij je tijd in één keer verspringt, zo grof vind, en dit maakt het checken van logs niet gemakkelijker.
Als je tijd in één keer zo grof verspringt, zeker wanneer je rdate één of een paar keer per dag draait, dan mag jij wel eens naar je RTC kijken :-)

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Is http://cr.yp.to/clockspeed.html niets voor je? Wel effe zelf compileren, dus niet helemaal voor beginners.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1