[radeon] mischien verkeerde bios

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik heb nogal last van een onstabiele connect 3d ati radeon 9600, op de doos staat ook gewoon 9600, en in m'n config scherm geeft ie aan 9600 series, maar waneer ik sandra laat kijken zegt ze lief dat t een 9600 XT is :?.

Ik heb deze kaart niet nieuw ontvangen, maar als omruilactie i.v.m. een kapotte 9100 na bijbetalen (dit was er 1 die terug gekomen was na reparatie).
Is het mogelijk dat deze kaart instabiel is omdat de voorige eigenaar m heeft geprobeerd te OC-en ??
En zo ja, hoe kom ik er dan achter of dit inderdaad t geval is ???
en hoe kan ik m herstellen??

btw, heb m nu draaien met een extra 8 cm fan die over t passieve block en over t geheugen blaast @5v hij geeft nu wel iets minder artifact's, maar is nog niet echt stabiel :'(.

Ik heb de kaart laten checken bij Informatique en daar konden ze nix mis vinden met de kaart :r en sugereerde ze dat ik eens moest kijken naar de airflow in mijn systeem, die is goed (3 casefanf out + extra fan over vid-kaart)

p.s. sorrie voor de lange openingspost _/-\o_

ride on

Verwijderd

Hoe langer hoe beter, deze kaart is overduidelijk of geen gewone 9600 of een gefashte kaart. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en een andere kaart eisen. Je hebt tenslotte bijbetaald voor een goed werkende kaart en je krijgt geen waar voor je geld.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
ja maar hoe kan ik controleren of dit id het geval is, want ik heb m al eens laten controleren en toen konden ze niets vinden, en als dit idd het geval blijkt te zijn hoe kan ik m dan terugflashen (if at all posible)

ride on

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
Je kan gewoon een 9600 bios op je kaart flashen.
Stond de goede er al op, geen probleem dan, dan gebeurt er niets.
Ston er een 9600xtbios erop, dan ben je hopelijk verlost van je problemen.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
Niet moeilijk gaan lopen doen met heen&terug flashen (hoesnel dat ook gedaan kan zijn). Probeer de kaart even in een ander systeem. Vertoont hij daar dezelfde kuren dan moet hij gewoon terug naar de winkel waar je hem vandaan hebt. Je hebt recht op een werkend product en dat heb je niet gekregen. Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom je akkoord gaat met de deal dat je een kaart terugkrijgt die ter reparatie is geweest. Je wil een nieuwe als je bijbetaalt lijkt me.
Als de kaart in een ander systeem wel werkt had informatique dus gelijk en moet je het probleem ergens anders zoeken, anders breng je hem gewoon terug naar de winkel :) Laat ons horen hoe het verder gaat.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik heb bij moeten betalen omdat de kaart die ik inleverde een 9100 was en heb een 2de hands 9600 gekregen omdat de 9600 ook niet meer in t assoortiment zat (wel de 265 Mb versie of de SE en XT , maar niet de "gewone".
Ik heb niet veel bij hoeven betalen hoor (10 euro), en t leek me wel n goeie deal.
ik zal die gasten van informatique wel es bellen om te zien wat hun te zeggen hebben over de toevoeging XT op de software in de kaart die dat niet is (imho kan de XT nooit passief gekoeld zijn, correct me if im wrong)

wie weet er een tooltje waarmee ik met zekerheid kan zien wat voor bios er in zit ??

ride on

Verwijderd

9600XT passief gekoeld? Lijkt me stug, aangezien het de snelste 9600 is... Heeft veel weg van een geflashte kaart, misschien wel door iemand teruggebracht die merkte dat hij na de flash niet 100% als XT werkte, en nu door de winkel aan jou verkocht... 8)7

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan je zoiets niet uitlezen met AIDA32 ofzo uitlezen? of leest die alleen de BIOS waarden? je kan natuurlijk ook ff de "koeling" eraf halen en lezen wat er op de chip staat :P... en anders zoeken op codes die er op de kaart/chips staat...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Volgens windows loopt de dac @ 400 mhz terwijl dit volgens de site van ati 325 mhz zou moeten zijn alleen is die 400 eigenlijk voor de pro :? en loopt de xt op 500 mhz (core) mijn mem zou wel op 400 moetten lopen, maar ik kan niet viden wat ie daadwerkelijk doet (zometeen nog ff proberen).
Heb ondertussen ook ff contact gehad met dehelpdesk van informatique, en die raadden me toch wel aan om nog ff een keertje langs te komen met de kaart (ken ik m'n zo mooi erbij gemodde koeler er weer afknippen :X ).
Gelukkig waren ze t wel met me eens dat het niet nodig zou moetten zijn om er een koeler bij te modden om m stabiel te krijgen.
Zal nog wel ff een picje schieten van hoe ik er nu een fan onder heb gemod (voor t archief)

[edit] hier ff een dircte copy/paste van sandra:

SiSoftware Sandra

Video Adapter
Model : RADEON 9600 SERIES
Chipset : RADEON 9600 XT AGP (0x4152)
RAMDAC : Internal DAC(400MHz)
Video BIOS : BK-ATI VER008.015.015.000
VGA Compatibiliteit : Geen
Totaal Geheugen : 128MB (127MB Video) (118MB AGP)
Texture Geheugen : 245MB
Ondersteund DIME Texturing : Ja

AGP Eigenschappen
Versie : 3.00
MS-DOS 'Queue Length' : 256
'FastWrites' Ingeschakeld : Ja
'Isochronous Mode' Ingeschakeld : Geen
Inschakelde Adressering : 32-bit
Data Transfer Modes Ondersteund : 4x 8x
Huidige Data Transfer Rate : 8x

Video BIOS
Datum : 03/06/26
Versie : 816N41.3D

Huidige Video Modus
Modus : 1152x864 16M+ WareKleuren (32-bit)
Huidige Refresh Rate : 100Hz
Virtuele Desktop grootte : 1152x864

Video Stuurprogramma
Model : ati2mtag.sys
Versie : 6.14.10.6396
Verwachtte Windows Versie : 4.00
Hardware Acceleratie : Ja
Screen Saver Actief : 10 minute(n)
Screen Saver Naam : C:\WINDOWS\System32\ssmypics.scr
Laag Stroom Verbruik Actief : 60 minute(n)
Geen Stroom Verbruik Actief : 60 minute(n)

SiSoftware Sandra

Apparaat Informatie
Apparaat Type : VGA Video Adapter
Apparaat ID : bus 1, apparaat 0, functie 0
Windows Apparaat Naam : RADEON 9600 SERIES
OEM Apparaat Naam : ATI Technologies Radeon 9600 XT (V350)
OEM Hardware ID : FUN_0, VEN_1002, DEV_4152, REV_00
Apparaat Naam : Connect Components Ltd Radeon 9600 XT (V350)
Product ID : VEN_17EE, DEV_2002
Revisie : A / 1 (0)

AGP Eigenschappen
Versie : 3.00
MS-DOS 'Queue Length' : 256
'FastWrites' Ondersteuning : Ja
Ondersteund Adressering Voor Meer Dan 4GB : Geen
'Isochronous Mode' Ondersteuning : Geen
Adressering : 32-bit
Data Transfer Modes Ondersteund : 4x 8x

Apparaat Eigenschappen
Lijn Cache Grootte : 255 bytes
Latensie Timer : 255 clk
I/O poort bronnen : Ja
Geheugen bronnen : Ja
Bus Mastering Ondersteund : Ja
'Special Cycle' Herkenning : Geen
'Memory Write and Invalidate' : Geen
VGA Palette Snoop : Geen
'Parity Error' Response : Geen
'Address/Data Stepping' : Geen
Systeem 'Error Line' : Geen
Snelle 'Back-To-Back' Transacties : Geen
Detecteerd 'Parity Errors' : Geen
Ondersteund Systeem 'Error Line' : Geen
Ondersteund 'Parity Line' : Geen
Gebruiker Gedefiniëerd Formaat : Geen
66MHz Bus Ondersteuning : Ja
'New Capability List' : Ja
Apparaat Gekozen Timing : Gemiddeld
Multi-Functie Apparaat : Ja
Header : 00
Interface : 00

[edit]

[ Voor 72% gewijzigd door dikiedik op 20-04-2004 16:26 ]

ride on

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
ff een update:

heb m'n kaart vanmiddag ingeleverd bij informatique, en daar bevestigden ze idd dat er een xt bios in zit :( , hoe dit komt is mij een raadsel, want ik heb m zo (2dehands) bij hun gehad.
Mijn kaart is dus idd zawaar overgeklokt (500 mhz ipv 325 op de core) waardoor ie niet stabiel wil werken (gek he 8)7 ).
Ze gaan nu een maandag contact opnemen met de makers van de kaart om aan t juiste bios te komen, deze was volgens hun nl niet te vinden op t internet.

ride on

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ikheb nu net weer contact gehad (eindelijk, na zelf gebeld te hebbben) en ze zeggen nog steeds dat er IN PRINCIPE niets mis is met m'n kaart, maar dat het fout gaat door de combinatie XT bios VIA chipset en ATI video chip :? (ik ben vast niet de enige met deze combinatie).
Dit zou komen (volgens de TD) omdat je in een VIA chipset de fast write aan/uit kan zetten welke optie niet aanwezig zou zijn op een gewone 9600
(stiere(n?) poep imho want bij mijn "gewone" 9100 kon t wel)

en wel op een XT (dus zeg ik nog steeds dat t fout gaat door die XT bios), en als ik fast write uit zet loopt mijn kaart te langzaam, dus dit is ook geen optie.
Ze zijn nu aan t zoeken en overleggen over wat er mogelijk is en/of moet gebeuren

ride on

• Teun_2
Zware poep.
Hebben ze nu al een 9600 (pro) bios eropgeflasht?

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
nee, ze hebben zelfs nu gezegd dat ze berijd zijn om mijn kaart (die 9600) te ruilen voor een ge-force fx5200.

Dit gaat natuurlijk NOOOOOOOOOIT niet gebeuren.

Ze kunnen volgens de TD niet aan t juiste bios komen (connect 3d is niet berijd om t bios te geven) terwijl ze dezelfde kaart volgens hun eigen site gewoon op vooraad hebben(lijkt mij niet moeilijk om daar ff een backup van te draaien oid)

Ze willen me nu van ATI naar nvidea hebben (met drastish performance velies tot gevolg). zie http://www20.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html
Volgens hun gaat een ATI namelijk NOOIT goed werken op mijn chipset (via kt400), wat natuurlijk vette onzin is.

Ik ga wel nog ff spelen met de instellingen denk ik zoals video bios shadow uit , en een hogere spanning op m'n AGP poort iod, want hier word ik natuurlijk niet vrolijk van.

[ Voor 5% gewijzigd door dikiedik op 28-04-2004 19:29 ]

ride on

• BiG-GuY

BiG-GuY

kan je niet erges n andere bios vandaan halen voor de Radeon 9600 (non-pro/xt)? misschien ander merk? en ik zou zeker geen genoegen nemen met die FX-5200, dat is echt no-go, zelfs slomer dan mn Geforce 3 Ti200 en vele maler slechter dan je Radeon 9100... probeer of je er nog wat extra fannetjes (of een echte ventilator) erop kan laten blazen...

• Teun_2
Kunen ze er dan geen bios van een ander merk op flashen of de bios van een van de andere kaartjes afhalen?
http://www.ocfaq.com/softmod/bios.php

• BiG-GuY

BiG-GuY

en anders probeer je de BIOS van Connect3D 9600 Pro, als de ATI 9600 nie werkt... is toch minder overklok dan naar XT..

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 28-04-2004 22:24 ]

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ze zeggen nu dat het niets met de kaart of het bios van de kaart te maken heeft, maar beweren dat de combinatie VIA en ATI niet goed gaat, 8)7 in dat geval zouden er dus nog duizenden mensen dit probleem moetten hebben.

heb hier voor de zekerheid ook maar een dradje voor gestart ==> ATI + VIA = onmogelijk ??? , maar ik zal dit draadje ook updaten als er iets gebeurd.

ride on

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Heb nu een nieuwe kaart gekrgen van Informatique :*) , wel precies dezelfde, maar dan splintertje nieuw (andere was 2de hands) deze wordt nu niet herkend als een XT (wat ie ook niet is), en lijkt voralsnog stabiel te zijn.

Mocht het toch weer problemen gaan geven zal ik m'n bios updaten en fast write uit/aan zetten proberen of dat soelaas brengt.

ride on

Verwijderd

Lijkt er dus sterk op dat je vorige kaart een geflashte was, en niet op de snelheden van een XT wilde lopen, of kapot is gegaan door te hoge OC.
8)7 |:(

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Er zat idd een XT bios op de kaart, maar volgens de mannen van Informatique liep deze wel op de normale kloksnelheid van de 9600 (zonder toevoeging),waardoor dit volgens hun niet uit zou mogen maken
(of dit zo is weet ik niet, mischien dat iemand dit aan een ieder die dit topic tegenkomt uit zou willen leggen).

ride on

Pagina: 1