Toon posts:

[XP] installeren op lege schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op een computer in het bios scherm een hd low format uitgevoerd. Hierdoor is de schijf geheel gewist. Toen ik de computer opniuew opstartte kreeg ik de melding: no operating system found. ( logisch) toen heb ik een opstartdiskette van windows 98 in de diskettedrive gedaan om zo cd-rom ondersteuning te krijgen en windows te installeren.

Helaas geeft dos bij deze opdracht D:/setup ( van win xp cd dus ) de volgende melding:
This program can not be run in dos

Mijn vraag: hoe krijg ik op dit systeem weer een OS? win98 mag ook dieheb
ik ook liggen.

Alvast bedankt!

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Moest dat niet D:/install zijn?

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 14:37
CD van windows xp erin en je first boot device op cd rom zette en dan start de setup vanzelf op.

Als dit niet mogelijk is dan kun je ook nog kijken voor de windows xp opstartdiskettes die staan in de FAQ van het WOS vast en zeker ergens genoemd.

[ Voor 45% gewijzigd door jbcyber op 19-04-2004 15:05 ]

Verwijderd

en anders kan je altijd D:\i386\winnt proberen maar dan heb je altijd nog een partitie voor de temp boot files voor de setup nodig :/

Verwijderd

wat ik altijd moet doen is eerst win98 en dan upgraden naar XP :S

Verwijderd

hehe das ook een mannier

Verwijderd

Je kan idd van D:\i386\winnt.exe opstarten, maar vergeet niet eerst smartdrive te starten anders gaat het kopieren van bestanden rete traag. Je kan trouwens gewoon in de Windows XP installatie nieuwe partities aanmaken.

• Cabel-Tie
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Check ff deze link: http://support.microsoft....n-us;307848&Product=winxp
staat de hele procedure op uitgelegd (tip : google: setup winxp from dos)

Verwijderd

Ja stel in je bios in dat er geboot wordt van cd.
Windows xp erin stoppen en klaar.

werkt dat niet:

booten van windows 98 bootflop of cd.

en dan windows xp cd erin en in de dir d:\i386\winnt.exe draaien

mocht je nou echt eerste een partitie aan moeten maken. zou ik:

booten van windows 98 bootflop of cd. en fdisk draaien en vervolgens methode 2 herhalen en tijdens setup eventueel converteren naar NTFS

Verwijderd

Gewoon vanaf CD opstarten, dat ís mogelijk. Zelfs een P2 450 kan dat. Werkt in mijn ervaring het snelst, veiligst en best.

• marco_balk
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-02 21:10
Misschien vragen naar de bekende weg: zet je CD-rom eens als eerste als boot-device. Dan kan je XP installeren vanaf die CD. Geen flops nodig, geen smartdrive nodig.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, ik ga aan de slag!

Verwijderd

Heb jij misschien ook een windows xp OEM cd? de windows XP upgrade werkt inderdaad niet vanuit dos! de OEM cd van windows xp kan je ook als opstart cd gebruiken. dat geldt eigenlijk voor alle 'full version' cd's. heb je die niet, dan heb je een uitdaging!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Dit is toch wel zeer basic met een xp cd-rommetje kan je gewoon schijf indelen en formateren en instaleren. Het klopt dat het niet werkt onder dosmode.
Dus cd-rom als 1st bootdevice xp cd er in en klaar!

Verwijderd

Upgrade is ook bootable hoor. En die kan je ook zonder voorgaand OS installeren. Hij zal alleen vragen om tussen setup door nog een andere OS schijf d'r in te doen.

Verwijderd

Je kan ook XP bootfloppen maken, om zo de setup te starten als cdrom boot niet wordt ondersteund

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:02:

....

Helaas geeft dos bij deze opdracht D:/setup ( van win xp cd dus ) de volgende melding:
This program can not be run in dos
Heel simpel...

De setup in de root van je cd-rom is een WIN32 applicatie.. Oftewel. Deze kun je draaien vanuit windows.
Je kunt begrijpen dat dit natuurlijk dan niet werkt on der DOS.
Wat je doet om bij de DOS install te komen is het volgende:
A:\> (je opdracht prompt.. kan dus ook wat anders zijn)

A:\> D: (Of welke letter je ook gebruikt voor je cd-rom)
D:\> CD i386
D:\I386> winnt

Dan zul je zien dat je het blauwe DOS installatie venster krijgt van XP

Met de setup van WIN98 kun je wel rechtrstreeks de setup uit de root van je cd nemen.

Owjah.. 1 tip... laad wel ff SMARTDRV van je opstartflop want anders duurt het zo lang 8)

[ Voor 7% gewijzigd door RammY op 19-04-2004 20:20 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kijk hier eens:

Windows XP installeren zonder bootable CD-ROM

[ Voor 28% gewijzigd door max op 19-04-2004 20:35 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Pagina: 1