[kabel] verschil 2 of 4 aderparen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 10:45
Ik wilde over een ethernet kabel meerdere PC's verbinden (2). Ik weet wel ongeveer hoe die in elkaar steken, gewoon volgens het plaatje zoals in de FAQ staat:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif

Nu, bij een gbit crosscable staat er hier ook dat dan alle 8 de aderparen nodig zijn. Begrijp ik hieruit dat er bij 100mbit full duplex (aderpaar send, aderpaar receive) 4 draden worden gebruikt, en voor 1gbit wél 8 draden nodig zijn? 500mbit per aderpaar?

Dit zodat er altijd uitbreidingsmogelijkheden zijn voor de toekomst, zonder veel gedoe. Ik vraag het me verder gewoon af, ik kom (iig met mijn keywords) er ook niets van op google tegen (waar het natuurlijk wel ergens móet staan).

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Dat eerste is correct, er worden maar 4 adres gebruikt bij 100BaseTX. Dat tweede is echter niet waar, de acht aders zijn niet zomaar te splitsen in 2x 500Mbit.

Wat je verder zegt over de toekomst snap ik niet, wat wil je weten?

• pierre-oord
Begrijp ik hieruit dat er bij 100mbit full duplex (aderpaar send, aderpaar receive) 4 draden worden gebruikt
Dat zei ik toch ook?
Ik wilde weten of die andere 4 aders nog worden gebruikt door Gbit ofzo. Dat van 500mbit klopt natuurlijk niet, het zit wel ingewikkelder in elkaar :P maar ik zei het ter "verduidelijking". Dus: is er voor 1000mbit (1gbit) full duplex, 8 aders nodig? Ik begrijp van wel uit dat crosscable schema.

Verwijderd

Yup, alle 8 de aders zijn nodig :)

Ik snapte niet wat je bedoelde met
Dit zodat er altijd uitbreidingsmogelijkheden zijn voor de toekomst, zonder veel gedoe.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 18:02 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12 21:43

Sosabowski

nerd

pierre-oord schreef op 19 april 2004 @ 14:14:
Dit zodat er altijd uitbreidingsmogelijkheden zijn voor de toekomst, zonder veel gedoe.
Ik denk dat je een boel ellende voorkomt en meer mogelijkheden hebt als je "gewoon" twee kabels trekt. Op die manier is je verbinding waarschijnlijk stabieler en kan je in de toekomst makkelijk upgraden naar GBit LAN.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• pierre-oord
Ja, maar behalve dat ik het me afvroeg voor dit soort dingen, dacht ik ook aan het "power over ethernet" idee enzo. Maar JSS, 8 aders voor gbit, 4 voor 100mbit, beide full duplex?

En bij 10mbit full duplex, ook 4 aders? En half duplex, dan 2 aders, of?

Zou leuk zijn als hiervan schema's oid zijn :)

edit:
100mbit moet wel 4 aders zijn, veel netwerkkaarten hebben er ook maar 4 :P

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 19-04-2004 20:14 ]

Verwijderd

JSS het is nog sterker bij gbit, het is 4 x 250 mHz en niet binair, dwz niet alleen nul en een maar ook een tussenligend niveau.

Aanvulling : een crosscable is bij gbit niet meer nodig. De aangesloten apparaten zoeken dit zelf uit. Bij 100 mbit is dit ook steeds vaker het geval (auto mdi/mdx o.i.d)
http://www.sql-server-performance.com/jc_gigabit.asp
http://www.commsplace.com...ials/encoding/gigabit.htm

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 21:06 ]

Pagina: 1