CPU upgrade: Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:40
Ik wil een snellere/andere processor. Ik heb op een Celeron 500 op een P2B-F. Ik wil er ook een beetje, zonder al te veel moeite, meer overclocken. Ik heb 3 opties:

1) Ik koop de nieuwe celeron2 met de cC0 stepping, en probeer die op zo'n 900Mhz te zetten (goedkoopste manier);
2) Een P3 met 100Mhz FSB (die kan mn Asus nog aan, de nieuwe met 133Mhz niet). Bijvoorbeeld een P3-700E. Wat voor resultaten zijn hiermee te behalen?
3) Een duron (650-700 ofzo) met met het nieuwe MSI K7T Pro2A moederbord (ongeveer even duur als de P3). Ik heb er alleen een beetje moeite mee om potloodlijntjes op een proc te trekken. Hoe onveilig is dat? Moet je dat vaak opnieuw doen, of blijft dat goed zitten?

Dat overclocken, is dat te doen met alleen een dikke koeler op de proc (bv zo'n goldenorb ofzo), of komt daar qua koeling nog meer bij kijken?

Mijn voorkeur gaat uit naar de celeron, maar schiet ik daar performance-wise veel mij op? En heeft het nog nut om dit moederbord te houden? Kan ik maw niet beter gewoon meteen op de duron en de MSI overstappen?

Mn huidige systeem is:
Celeron 500
Asus P2B-F
1x 128MB 100Mhz en 1x 128MB 133Mhz Ram
Diamond Viper V770
Creative Labs Soundblaster Live!
Maxtor 30,7gb 7200rpm (UDMA 100)
enz.

• Dr_Frickin_Evil
Die quote en edit knop lijken teveel op elkaar

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik zou dus de celly nemen. is stukke goedkoper dan de ander 2 opties.

en of een celly 900 nu langzamer of sneller dan een p3 700 is kun je niet zeggen. met sandra trekt een celeron 800 een p3 733 eruit. maar op andere fronten blijft de celeron wat verder achter. waar cache nuttig bij is dus. welke fronte dat dan precies zijn weet ik niet :*

• _Cyber_
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:22
Heb zelf met een P3 733Mhz 133 FSB op een P2B-f zitten werken, draait als een tiet *D
(moet wel bios 1012 hebben)

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Waar je ook op moet letten is dat sommige versies van de P2B-F de huidige P3's en celerons niet ondersteunen. Het gaat hierbij om sommige modellen van revisie 1.01. Het probleem is dat dit moederboard minimaal 1,8V kan leveren, terwijl de P3 en celeron 1,65V nodig hebben. De processor wil in dit geval gewoon niet opstarten. De specifieke modellen staan ergens op de asus site vermeld.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
vergeet niet dat wanneer je een P3-700E koopt hij nogal gemakkelijk op 933MHz zal draaien en dan is er geeneen Celeron meer die hem voorbij zal komen tenzij je een Celeron@1150MHz hebt ofzo.

Die-hard Brexiteer

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Duron 600 of 700MHz

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• raymondw
  • Laatst online: 10:38
zeker GEEN P3 nemen, Cellery is bijna net zo snel...

* raymondw heeft een c667@833 met standaard koeling : No Problemo Gringo :-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 18:30

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Je mag dan nu een wat verouderd mobo hebben, als je nu een 200Mhz FSB-mobo voor een AMD-proc koopt, baal je begin volgende jaar - dan komen namelijk de 266Mhz mobo's uit.

Dus ook al heb ik zelf een Abit KT7 met een Duron700, ik raad je gewoon de Celeron of de P3 aan. Dat is nog eens objectief!

• actieman
  • Laatst online: 30-08 11:42
die kan mn Asus nog aan, de nieuwe met 133Mhz niet
Kan ie dan überhaupt wel op 133mhz FSB draaien? Anders heeft het ook (vrijwel) geen nut om een fsb100 P3 te kopen en die te gaan overklokken.

Let ook op je geheugen, een pc100 reepje zal wellicht niet lopen op een hogere FSB.

I’m not like the OTTERS

• Dr_Frickin_Evil
Mn voorkeur gaat op dit moment uit naar een P3-700E, maar dan moet ik wel effe kijken of overclocken dan nog mogelijk is. Weet iemand misschien iets van een database met overclockingsresultaten van cpu's op verschillende moederborden?

Ik heb net effe op de website van asus gekeken, en op deze pagina: http://www.asus.com/products/Motherboard/Pentiumpro/P2b-f/jumper.html staat wel een jumpersetting voor 133Mhz. Eronder staat: Warning! Frequencies above 100MHz exceed the specifications for the onboard Intel Chipset and are not guaranteed to be stable.

Dus hij kan wel gewoon 133Mhz aan? (mits de proc dit ook kan uiteraard)

• Dr_Frickin_Evil
iemand?

• k7of9
  • Laatst online: 01:41
Op dinsdag 19 december 2000 11:33 schreef raymondw het volgende:
zeker GEEN P3 nemen, Cellery is bijna net zo snel...
Dacht het niet...de duron heeft veel, veel minder prestatieverschil met z'n grote athlon broer dan de celly met de p3. En het prijsverschil is ook sterk in het voordeel van de Duron.

Mijn fotografie en videografie

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Ik zou voor de celly Cc0 566 of 600 gaan.
1. Ben je voor minder dan 300 gulden klaar inc koeler + verzendkosten, mits die nodig zijn.
2. Je hebt dan waarschijnlijk een processor snelheid van tussen de 900mhz en 1ghz. (die van mij mot 940 wel halen, maar ik krijg voltage niet op 1.95V)) De performance ligt dan op die van een P3-750 tot 800 of Duron 800.
3. Je hebt misschien nog pc100 geheugen wat toch geen 133mhz haalt, waardoor je toch geen echt voordeel hebt aan de EV6 bus en de +pci clock setting. (dit gold voor mij)
4. Je bent snel klaar (niet echt een argument, maar ach zow kom ik op 5)
5. Had ik al gezegd dat het goedkoop was? Zo houw je geld over voor later.

Over dat potloodstrepen. Het is niet echt gevaarlijk. Je zet gewoon een streepje, kijkt of ie goed zit, gumt anders nog een keer en probeer opnieuw. Maar ik zouw geen potlood gebruiken, maar iets anders wat langer houdbaar is. Potlood gaat schijnbaar niet levenslang mee. Ik had iets gehoord over 'ruitverwarmingsfixstiften' die wel lang meegaan (om de draadjes van je achterruitverwarming van je auto weer te verbinden als die verbroken zijn).
Nadeel duron:
1. Zwakke core. Met een koeler kun je gemakkelijk hoekjes afbreken. Niet dat ze meteen kapot gaan, maar is geen fijn gevoel. (Geloof me, ik dacht dat ie stuk was. De core van de celeron 'voelde' veel steviger aan)
2. Je hebt een duur moederbord nodig van 350+ piek waarmee vaak niet eens boven de 110fsb gedraait kan worden. (shit eigenlijk 220fsb maar dat vin ik niet tellen ;))
3. Hij past niet op je huidige mobo.
Heb ik al gezegd dat ik het niet erg vinden als jullie mij tegenspreken, maar AUB gebruik argumenten. Geen duronrulez etc. etc.
Over je huidige mobo: Weet je zeker dat ie geen 133fsb proc ondersteunt? Niet op de site kijken van mobo fabrikant, maar andere weten dit wel. Immers de coppermines worden ook niet officieel ondersteunt op de BH6 rev. 1.0* . Maar ach ze doen wel leuk C2-566@850 laten lopen.

Een celly2 mag dan niet zown hoge geheugenbandbreedte hebben als een 700@900 oid. Maar dan moet je wel met 2 dingen rekening houden:
1. Een celly is de helft goedkoper
2. Je geheugen moet het wel bij kunnen houden

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Nog even over die koeler die je bedoelde, die goldenorb... das NIET goed! Een standaard (boxed) version van de Celeron heeft een betere koeler dan dat pruts ding! Als je goede koelers wilt, beter dan degene die Intel meelevert, koop dan een alpha koeler. Maar echt, voor het geld kun je beter een normale boxed versie kopen, en die koeler gebruiken. Kijk bv eens op tomshardware daar stond een koeler test dacht ik.
Vecter

• actieman
* mijn golden orb koelt anders echt wel goed hoor :) (de Slot A en de fcpga versie)

* het is echt niet zo dat je met iedere celly 566 boven de 900mhz uit komt (zeker niet als je geheugen maar 100mhz fsb ondersteund)
* Sommige celly 566 halen niet eens de 850
* Als je geheugen echt niet verder dan 100mhz kan, haal je ook niet meer dan 850mhz met een celly 566 of 900 met een 600.

* Een duron hoef je niet persé over te klokken met de fsb, via potloodstreepje de multiplier tweaken gaat ook goed. Door het DDR van het mobo is het lastiger om met de fsb over te klokken. fsb 101 -> 202 etc.

* zwakke core duron: als je gewoon normaal met je proc doet en een goede (geschikte) koeler gebruikt is er nix aan het handje

*** Maar ga (als je geheugen het aan kan)
gewoon voor de p3 700 met een goede koeling en dan haal je waarschijnlijk wel de 933 :)
P3 700E Fl 488,- fcpga versie
Zo'n MSI Slot 1 -> fcpga convertor (met voltage adj jumpertjes) 100 pieken ofzo :?
Goede koeler -> 100 pieken

Al met al heb je voor iets van 700 pieken een flink sneller systeempje.

Geheugen is nu flink in prijs aan het zakken: koop anders gewoon ff wat pc133 reepjes :)

I’m not like the OTTERS

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-08 11:59
Als ik jouw was zou ik nog geen nieuwe kopen, maar deze nog minimaal een halfjaar houden. Maar wie ben ik;)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Die MSI convertor kost minder dan 30 piek. En die koeler hoeft nu ook weer niet zo duur te zijn. Iig niet voor die celly. Want ik heb hier een 'gare' goldenorb een 566@900mhz.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Dr_Frickin_Evil
Kut wat moeilijk. Ik zou het liefst een P3-700 nemen ofzo, maar mn 100Mhz geheugenreepje kan natuurlijk niet zo heel veel meer aan kunnen, en het is maar de vraag of de proc het wel wil.

• actieman
Asus A7V: 450 piek
Duron 700: 200 piek
Super Orb: 60 piek

ook iets van 700 pieken....

loopt op sommige momenten die p3 700 er uit en waarschijnlijk klok je dees wel richting 1 ghz :)

Je kan dan je mobo+proc+1x 128mb pc100 geheugen verkopen voor iets van 300/400 piek :? Hangt beetje vanaf...
En dan koop je nog wat pc133 geheugen erbij en dan ben je klaar :P

I’m not like the OTTERS

• Dr_Frickin_Evil
Dat 100Mhz geheugen kan toch ook gewoon op een zo'n MSI draaien samen met die 133Mhz reep of niet??

En die potloodstrepen, is het maar 1 keer nodig om die te zetten, of moet je die om de zoveel tijd opnieuw zetten??

• actieman
dat van die potlood strepen merk je vanzelf :+
nee maar in principe is het maar 1x nodig als je het goed doet, het is gewoon met een Hb potlood van :::: maak je ||||
Het kan na een tijdje misschien slijten ofzo als je vaak je koeler(& pasta) eraf haalt of na veel schudden, maar dan start je pc gewoon niet meer op je overgelokte waarde op, maar op de normale waarde.

100mhz en 133 kan wel samen op die msi/asus, maar dan draait het allemaal op 100mhz.

Celly+mobo+geheugen verkoop je sneller dan celly+mobo...

Waarom wil je die msi? Ik zou liever die asus nemen...

I’m not like the OTTERS

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

ik zou de 700e proberen als ik jouw was. De asus heeft geen problemen met 133mhz bus, maar je geheugen een stuk eerder. En daarbij hoef je geen voltage tweak te doen, dat doet ie standaard al.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Pagina: 1