[2K/XP] Onderdelen uitschakelen snelmenu mbv GPO/Reg*

Pagina: 1
Acties:

• Manis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2023
Voor een migratie naar Win2k server / XP clients heb ik reeds een aantal GPO's aangemaakt. Hierin zijn de nodige instellingen aangepast waarin een gebruiker geen toegang meer heeft tot de lokale harde schijf. Alleen de homedrive en overige shares zijn bereikbaar. My Documents is geredirect naar de homedrive door een gpo.

Toch is de lokale harde schijf benaderbaar door in het snelmenu op de desktop uit het menu "New" de optie "Shortcut" te keizen. Vervolgens typ je in de Create Shortcut wizard "C:" in. Op deze manier komt er een snelkoppeling naar de lokale harde schijf.
Ik kan nergens een optie vinden in gpo management om het snelmenu te beperken. Ik wil niet de rechtermuisknop helemaal disablen op de desktop.

Eventuele oplossing:
Ik vermoed dat ik een setting moet wijzigen in het register en deze sleutel in het KIX loginscript moet plaatsten om zo de setting door te voeren.

Mijn vragen zijn:
1) Weet iemand of er een ADM beschikbaar om deze setting aan te passen ?
2) Heb ik de mogelijkheid om dit in de policy aan te passen over het hoofd gezien?
3) Weet iemand welke register sleutel ik kan aanpassen, met name de New --> Shortcut ? De overige settings (New --> Briefcase, New --> Bitmap Image, etc heb ik wel in het register gevonden, nl: HKU\S-1-5.....\Software\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\Explorer\Discardab\Postsetup\Component Catagories\Shell new

O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Manis op 19-04-2004 13:28 ]

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
je zegt nu dat de gebruikers niet op hun C: schijf kunnen komen (explorer) maar wel een snel koppeling kunnen maken....

Hoe heb je het dan gedaan dat ze niet op hun C: schijf kunnen komen, alleen ontzichtbaar gemaakt in explorer of ben je echt met de rechten bezig geweest?

Als je alleen met de rechten bezig bent geweest moet een snelkoppeling nml ook niet kunnen.

while ( !$succeed ) { $try++ }

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39

Xtremelead

powered by E-MU

Zoek eens naar Remove Windows Explorer's default context menu.
Dat zou het moeten zijn
Staat in Admin Templates\Windows components\Windows explorer\

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)

Verwijderd

Ik denk dat ije inderdaad de c: schijf hebt verborgen, probeer het eens d.m.v. GPO te blokkeren,
maar ik geef toe dat het met die (hyper)links veel polocies te omzeilen zijn

• Manis
Bas_je/Bernardjan: Ik heb in een grouppolicy object aangegeven de lokale schijven te verbergen. Ze kunnen niet geblokkeerd worden omdat de profiles share de docs&settings naar de lokale C: schijf kopieert bij de inlog. De C: schijf wordt tevens als spooler gebruikt voor print-opdrachten.
Meerdere opties zijn afgesloten om te voorkomen dat men de C: schijf kan benaderen. De authenticated user heeft schrijfrechten nodig op de lokale C: schijf om o.a. bovenstaande taken te kunnen uitvoeren.

Xtremelead: Ik heb deze settings aangepast (Remove Windows Explorers default context menu). De rechtermuisknop wordt over het algemeen in de shell uitgeschakeld. Dit wou ik voorkomen gezien de gebruikers nu geen taken op hun documenten en bestanden kunnen uitvoeren. De rechtermuisknop is hier een uitkomst om een nieuwe map aan te maken, te renamen of te verwijderen. Nu dient de klant gebruik te maken van de "File and Folder Tasks". Een nieuwe werkwijze is altijd lastig door te voeren op organisatorisch niveau.

De beste oplossing zou een registersleutel zijn waarbij het new-->shortcut uit het snelmenu verwijderd zou kunnen worden. Deze sleutel kan ik vervolgens weer in het loginscript plaatsen.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Mja... dan zet je het uit via new->shortcut en dan open ik IE en ga ik naar file:///c:/ en ben ik er ook. Of ik open kladblok, file->open->tik in c:<enter> en ben er ook.

Het lijkt mij dat je toch iets aan je rechten moet doen op c: in plaats van alleen dat ene context menu uit te zetten. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Manis
Klopt, met kladblok heb ik zojuist getest. Hetgeen wat je aangaf voor IE werkt werkt niet. Ik krijg hier de melding: "Access to the resource file:///c:/ has been disallowed.

Maar ik kan op de lokale schijf komen door:
- properties van een snelkoppeling, change icon, browse
- properties van een snelkoppeling, find target
- etc

Ik denk dat ik mij erbij neerleg tenzij iemand een ADM weet om de desktop hiervan af te schermen.

• Manis
Misschien voor anderen toch handig om te weten. Ik heb hiervoor inmiddels de oplossing gevonden !

Er dient in het register van de client de volgende register-key verwijderd te worden.

HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shellex\ContextMenuHandlers\New

Ter verduidelijking:
Het verwijderen van deze waarde zal de "New" of "Nieuw" -optie verwijderen uit het zg. snelmenu. (Het snelmenu verschijnt op het moment dat er met de rechtermuisknop op het bureaublad wordt geklikt).

(ik heb dit toegepast in een KIX loginscript om te voorkomen dat gebruikers hier toegang toe hebben in het snelmenu)

[ Voor 4% gewijzigd door Manis op 15-04-2005 19:31 ]

Pagina: 1