Harde schijf gaat uit

Pagina: 1
Acties:

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14
Ik heb sinds kort een heel raar probleem.

soms als ik zit te computeren hoor ik een tik uit mijn kast komen.
vanaf dat moment kan ik nog een seconde of 5 mijn muis bewegen en daarna zit het hele systeem vast en rest mij dus niets dan een reboot.

Als de Bios dan de harde sschijven wil gaan herkennen blijft ie staan op detecting Ide drives.

Dan moet ik eerst weer mijn kast openmaken en de stroomstekker van mijn Maxtor loshalen, pc starten, PC uit, stroomstekker er weer in en hij doet het wel weer.

Ik heb dit volgens mij vanaf dat mijn 20 gb schijf begon te flippen (corrupte bestandsnamen e.d.).
Dat probleem is ondertussen al opgelost.

Hebben jullie ideen om van dit vervelende probleem af te komen?

ff men specs

Pri master WD 120gb
Pri slave WD 20 gig
sec master Maxtor 40gb
sec slave CD fikker

AMD athlon 2600+
Epox 8rga+
512 mb geheugen
450W Q-tec :X PSU

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Controleer eens de instellingen van ACPI Power Management? Deze kun je vinden in de BIOS en in Windows via de Configuratiescherm :)

Verder kun je de schijf ook eens testen met het tooltje van de fabrikant. Zie voor details de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" B)

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 19-04-2004 13:14 ]

• dorkie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
erm,
das leuk, dat heb jij dus ook
ik heb ook een WD 120 100ATA en ik heb ook af en toe dat ik CLICK hoor en dat 5 seconden later de pc hangt als een huis. Alleen uitzetten (20sec) heeft dan zin.
Ik heb al gezocht naar oplossing maar nog niets gevonden.
Dus misschien een problem?

Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT

Verwijderd

Volg de aanwijzing van BalusC
Configuratie scherm» beeldscherm » 3de tab (screensaver)»vanonder kijken bij het energy merk op power klikken (weet de ned. naam niet werk met engelse windoos)

daar staat o.a. turn off monitor kun je kiezen uit het dropdown menu etc.
turn off harddisks
(misschien weten jullie dit wel al, maar staat er niet bij dat jullie dit al geprobeert hebben)

:*)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 13:26 ]

• Volk
Deze functie heb ik uitstaan.

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat dat het is aangezien het op een willekeurig moment gebeurt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan is een van je schijven mogelijk brak. Zie dus de FAQ voor verdere aanwijzingen, tips en linkjes :)

• Volk
damn hier was ik al bang voor :<

volgens smart zijn alle schijven in orde, maar ik weet niet in hoeverre Smart betrouwbaar is.

Verwijderd

Je kunt 1 schijf eruit trekken en kijken of hij het dan nogsteeds doet. Dan licht het aan die schijf :)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

En misschien eens SMART aanzetten in je BIOS. Die kijkt ook een beetje mee naar de conditie van je schijven. Die heb je dus al een staan. Maar SMART kan het ook wel mis hebben. Vandaar dat BalusC je doorverwijst naar de tooltjes van de fabrikanten van je hd's.

[ Voor 45% gewijzigd door agent327 op 19-04-2004 13:47 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Die "klik" die je hoort is vaak een teken van n stervende harddisk. Kijk iig ook in Windows ff, zoek het apparaat in device manager op en schakel ook daar de power management uit in zn advanced tabje.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1