[back-up] via internet

Pagina: 1
Acties:

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zou het mogelijk zijn om via het internet een back-up van een server te maken.
Dat we hier op het bedrijf een server kopen, lekkere grote HD en vervolgens via internet / vpn een back-up van een server maken van een klant van ons.

Het voordeel is, dat de klant hier zelf niet meer om hoeft te denken.
We hebben een snelle internet verbinding en meerdere ip-addressen.
Een server van ongeveer 10GB, is dat ten eerste te doen om te back-uppen, en ten tweede kun je via een internet verbinding een back-up maken van een server ergens op de wereld?

En zo ja, zijn hier speciale programma's voor die dit kunnen doen?

Ik heb geen idee wat hier de mogelijkheden allemaal voor zijn.

Ik hoor graag wat jullie van dit plan vinden, en of er misschien al iemand is die hier kennis van heeft/ of ervaring.

aan de hardware zou het niet moeten liggen, zou dus eerst graag willen weten wat voor een mogelijkheden hiervoor zijn.

Alvast bedankt

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je een VPN-verbinding maakt, dan maak je op dat moment gewoon deel uit van het remote netwerk (mits de policies dat toestaan). Als de klant een snelle upload-verbinding heeft, zou je de data kunnen kopieren naar je backup-server. Je moet uiteraard ook een mechanisme hebben om te checken of de backup gelukt is.

Stel je moet 5GB kopieren. Is een beetje lullig als de VPN er na 4 gigabyte ermee uitscheidt :)

Vraag is alleen of je dat zou willen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Deze vraag is zo verschrikkelijk algemeen dat er moeilijk antwoord op valt te geven. Kun je bijvoorbeeld wat meer achtergrond informatie verstrekken? Welk Operating Systeem hebben we het over; wat voor type data, hoe vaak zal dit veranderen? Heb je zelf al een idee van welk protocol je gebruik wil gaan maken, welke beperkingen je hebt en welk beveiligingsniveau je wilt bereiken?

Kijk ook even hierbij; misschien vindt je al leuke ideeen / software: zoeken bij google naar 'backup "over internet"'?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Natuurlijk kun je via Internet een connectie maken naar je backupserver. De vraag is alleen: is dat voldoende veilig? Backupprogramma's zijn meestal niet bedoeld om direct aan Internet gekoppeld te worden, dus kan je garanderen dat niet iemand anders jouw backup gaat restoren en zo bij vertrouwelijke gegeven komen? Of een of andere trojan aan je backup toevoegd... enz.

Daarnaast: 10 GB... met 1 Mbps is bijna een hele dag backuppen...

• Dirkse1984
  • Niet online
Spider.007 schreef op 19 april 2004 @ 12:00:
Deze vraag is zo verschrikkelijk algemeen dat er moeilijk antwoord op valt te geven. Kun je bijvoorbeeld wat meer achtergrond informatie verstrekken? Welk Operating Systeem hebben we het over; wat voor type data, hoe vaak zal dit veranderen? Heb je zelf al een idee van welk protocol je gebruik wil gaan maken, welke beperkingen je hebt en welk beveiligingsniveau je wilt bereiken?

Kijk ook even hierbij; misschien vindt je al leuke ideeen / software: zoeken bij google naar 'backup "over internet"'?
Een back-up maken van een windows 2000/ of 2003 server, en zelf hebben een 2003 server staan. Type date = echt de data bestanden van de gebruikers + backup van de AD.
De eerste leer zal er een volledige back-up gemaakt worden daarna alleen van de bestanden die gewijzigd zijn. dus de 2e keer en verder word het niet al te veel data.
Protocol gewoon tcp-ip denk ik. Of is dat niet het beste?
En aan beide kanten staat een vpn router.

Als je nog meer info wilt hebben hoor ik het graag

• Dirkse1984
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 12:01:
Natuurlijk kun je via Internet een connectie maken naar je backupserver. De vraag is alleen: is dat voldoende veilig? Backupprogramma's zijn meestal niet bedoeld om direct aan Internet gekoppeld te worden, dus kan je garanderen dat niet iemand anders jouw backup gaat restoren en zo bij vertrouwelijke gegeven komen? Of een of andere trojan aan je backup toevoegd... enz.

Daarnaast: 10 GB... met 1 Mbps is bijna een hele dag backuppen...
Met VPN, das toch wel veilig genoeg? of kan jan en alleman er dan nog van alles uithalen?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik denk ook dat het bijna niet te doen is qua data.

Als je deftige backups wil kan je er niet vanuit gaan dat je maar 1 keer een full backup neemt en dan enkel incrementals.

Niet alleen zal het veel geld kosten om een pakket te vinden dat dat kan, als het probleem dat je dan nog gaat hebben om te restoren. Een quickrestore zit er niet in, dat kan ik je nu al op een plaatje geven.

Vergeet ook niet dat je dan de verantwoordelijkheid bij je eigen legt en niet in de handen van de klant. Dan denk ik dat het beter is, ook financieel gezien dat je een maintenance contract voorziet bij de klant zelf waar je om de 7 dagen of om de 14 dagen langs gaat om de backup log na te zien en backup's te nemen voor externe opslag.

De klant ziet waar hij voor betaald, dat heb je niet met VPN backup, en als er dan shit is, ben je direct verantwoordelijk!

Ik zou het nooit overwegen om zo backup's te nemen!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Dirkse1984
  • Niet online
tc982 schreef op 19 april 2004 @ 12:14:
Ik denk ook dat het bijna niet te doen is qua data.

Als je deftige backups wil kan je er niet vanuit gaan dat je maar 1 keer een full backup neemt en dan enkel incrementals.

Niet alleen zal het veel geld kosten om een pakket te vinden dat dat kan, als het probleem dat je dan nog gaat hebben om te restoren. Een quickrestore zit er niet in, dat kan ik je nu al op een plaatje geven.

Vergeet ook niet dat je dan de verantwoordelijkheid bij je eigen legt en niet in de handen van de klant. Dan denk ik dat het beter is, ook financieel gezien dat je een maintenance contract voorziet bij de klant zelf waar je om de 7 dagen of om de 14 dagen langs gaat om de backup log na te zien en backup's te nemen voor externe opslag.

De klant ziet waar hij voor betaald, dat heb je niet met VPN backup, en als er dan shit is, ben je direct verantwoordelijk!

Ik zou het nooit overwegen om zo backup's te nemen!
Maar nu kunnen ze je ook al heel vlug verantwoordelijk verklaren. Waarom was de back-up niet goed, of weet ik veel. ja je hebt wel gelijk hoor.

Maar toch zou ik het graag willen proberen bij in iedergeval 1 pc.
Er is dus niet een standaard pakket die dat kan?
Er is dus ook zo niemand die dit al eens heeft geprobeerd of gedaan heeft?

• Ghost(NL)
  • Niet online
Dit bestaat al, er zijn bedrijven die dit al hebben geimplementeerd. Google search

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Dirkse1984
  • Niet online
Ghostrider(NL) schreef op 19 april 2004 @ 12:50:
Dit bestaat al, er zijn bedrijven die dit al hebben geimplementeerd. Google search
Als het dus al gebeurd moeten wij dan ook kunnen vindt ik.
T'gaat maar om 1 of 2 klanten.
ja of het moet echt goed gaan lopen, maar we zitten nu nog echt in de testfase.

Verwijderd

Als je met VPN verbindt kun je een netwerk-schijf verbinden met de server.
Dan een standaard back-up programma.
Werkt.

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja dat zeg ik toch ook niet :) maar je vroeg of het bestond of niet. En 10 GB is trouwens niet veel. Maar goed mogelijk is alles, limitatie is knaken.

Je moet ook letten op je bandbreedte verbruik bij je hostingprovider, gaat hard oplopen hoor.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Dirkse1984
  • Niet online
Ghostrider(NL) schreef op 19 april 2004 @ 15:27:
Ja dat zeg ik toch ook niet :) maar je vroeg of het bestond of niet. En 10 GB is trouwens niet veel. Maar goed mogelijk is alles, limitatie is knaken.

Je moet ook letten op je bandbreedte verbruik bij je hostingprovider, gaat hard oplopen hoor.
ja das waar.
Ja ik dacht eigenlijks ook dat het gewoon met een standaard back-up programma kan.
Zou mooi zijn natuurlijk.
Binnenkort ga ik het uittesten.
Ben wel erg nieuwschierig hoe dat zal gaan. En hoelang het duurd.
Alvast bedankt voor al jullie reacties.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Vergeet niet dat de i-net verbinding van de klant ook nog mee telt steld dat ze daar een lage upstream snelheid hebben dan doe je er veel te lang over. datalimieten tellen ook nog mee ik denk dat een beetje een te dure oplossing is!

• Dirkse1984
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op 19 april 2004 @ 15:32:
Vergeet niet dat de i-net verbinding van de klant ook nog mee telt steld dat ze daar een lage upstream snelheid hebben dan doe je er veel te lang over. datalimieten tellen ook nog mee ik denk dat een beetje een te dure oplossing is!
Ze moeten als ze hieraan mee willen werken, dus een snelle internet verbinding hebben, anders doen we het natuurlijk niet bij die klant.
Anders is het ook niet te realiseren.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

En wat te doen als de server bij de klant echt helemaal down gaat, en er ook niet meer ge-VPN-ed kan worden. Dan moet je dus naar de klant toe, de server opnieuw installeren en dan via internet alle data restoren, dat kan even duren...
Vind jij niet leuk en de klant ook niet. :(

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

zwippie schreef op 19 april 2004 @ 16:14:
En wat te doen als de server bij de klant echt helemaal down gaat, en er ook niet meer ge-VPN-ed kan worden. Dan moet je dus naar de klant toe, de server opnieuw installeren en dan via internet alle data restoren, dat kan even duren...
Vind jij niet leuk en de klant ook niet. :(
Dan ga je met de back-up naar de klant toe en zet je alles terug, net als anders.

• Dirkse1984
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 16:23:
[...]

Dan ga je met de back-up naar de klant toe en zet je alles terug, net als anders.
Dat dacht ik ook ja, zie geen problemen daarmee
Pagina: 1