Toon posts:

Imac + wireless lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb het forum door zocht om een antwoord te vinden op mijn vraag maar kon geen heldere uitleg vinden.

Dus hier gaat ie:

Thuis heb ik een 100mbps netwerk met router/switch en hub en alleen xp machienes. Maar sinds kort hebben we voor mijn moeder een imac staan in de woonkamer (kinky roze :o). Je kent dat wel liever geen gaten boren en utp kabels door de woonkamer dus het netwerk moet wireless uitgebreid worden om mijn ma te kunnen laten internetten. Nu kan ik alleen geen wireless switch vinden die ook mac drivers heeft (op de airport na ;)). Mijn idee was om een linksys 11mbit acces point er aan te hangen en een linksys usb adapter aan de imac. Maar niemand weet of dit gaat werken?

Of mischien heeft iemand anders een idee om dit op te lossen?
Gaten boren voor kabels is een laatste optie :P

(als dit toch ergens uitgelegd staat shoot me)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een Wireless switch met drivers :? Waar heb je het in hemelsnaam over ?

Voor zover ik weet (maar dat moet een Mac addict even confirmen) is het enige wireliss wat in een Mac werk zo'n airoport. Vervolgens zou je deze bij mijn weten op welk wireless LAN moeten kunnen aansluiten.

Dus, auroport voor je Mac kopen, een AP en NIC's voor de andere PC's en klaar ben je.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Je zult een USB-adapter moeten vinden met drivers voor de Mac. Je kunt gewoon een "normaal" accesspoint gebruiken in plaats van die (veel te) dure airport. Apple maakt gewoon gebruik van de normale standaarden voor wireless.

Edit:

De pa van een vriend van me heeft zo'n hele dure airport. Hij kan nu gebruik maken van zijn eigen internetverbinding, maar ook van die van de buren via hun wireless thompson speedtouch.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 11:53 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan ook 2 Accesspoints in bridge mode zetten, en dan 1 van de accesspoints d.m.v. een crossed UTP kabel aan de netwerkaart van de Imac hangen.
het andere accesspoint knup je dan aan je switch/router en je kan lekker internetten :) (heb hier ook zo'n setup met 2 Edimax EW-7205APL accesspoints maar dan naar een huis verderop in de straat)
geen gekloot met drivers, maar het nadeel is dat je zelf niet kan zien hoe het signaal is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Zoals de heren voor mij zeggen, elke wireless router/access point voldoet. Echter als je geen airport kaart voor in de iMac maar een USB wireless dongle wil kopen (vanwege de prijs) kijk dan wel of de fabrikant zegt dat 'ie ook op Mac werkt. Dlink verkoopt bijvoorbeeld de DWL-122 voor zo'n 35 euro (geen ervaringen met dit dingetje).

edit: dat dingetje is alleen voor OS 10.2 en hoger

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 12:10 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 11:50:
Je zult een USB-adapter moeten vinden met drivers voor de Mac. Je kunt gewoon een "normaal" accesspoint gebruiken in plaats van die (veel te) dure airport. Apple maakt gewoon gebruik van de normale standaarden voor wireless.
Precies, en het verstandigst is gewoon om die airport adapter van apple zelf in die iMac te zetten, die werkt namelijk supergoed samen met OS-X. Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten OF er uberhaupt wireless adaptertjes zijn die drivers voor apple hebben.

Zo'n airport werkt inderdaad gewoon prima samen met elke normale acces-point, dus dat kan je lekker goedkoop houden :).
De pa van een vriend van me heeft zo'n hele dure airport. Hij kan nu gebruik maken van zijn eigen internetverbinding, maar ook van die van de buren via hun wireless thompson speedtouch.
Dat lijkt me sterk, want die dingen zijn altijd beveiligd met een 128bits WEP-code of (oude modellen) met een mac-adres/acces control list :o. En mensen die weten hoe ze die beveiliging eraf kunnen krijgen, weten ook meestal dat ze dat niet moeten doen :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde idd drivers voor de usb adapter voor de mac.

Zon airport kaart kan dus zeker weten met bv een linksys ap kunnen werken?

Dank voor de reacties _/-\o_

Btw zou je die mac os X (panther) op die oude imac kunnen draaien?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 12:17 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 12:13:
Ik bedoelde idd drivers voor de usb adapter voor de mac.
Is het uberhaupt wel mogelijk om zon oude imac wireless te verbinden?

Zon airport kaart zou dus met iedere ap kunnen werken?

Dank voor de reacties _/-\o_
er zit toch een gewone netwerkkaart in? je kan ook gewoon je netwerkkaart met een crosskabel aan een accesspoint hangen, dat accesspoint laten bridgen met een 2de accesspoint wat je dan aan je router hangt, en je kan lekker internetten.

kwenie hoe duur die Airport kaart is, maar apple kennenden vast wel prijzig. maybe dat 2 accesspoints goedkoper is dan 1 accesspoint en 1 Airport kaart

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een usb adapter gevonden die goed schijnt te werken:
http://catalog.belkin.com...ant_Id=&Product_Id=127577

Met de bijbehorende drivers:
http://web.belkin.com/sup...load=F5D6050&lang=1&mode=

Voor mensen die ook opzoek zijn :)

Denk dat ik deze adapter aanschaf en een linksys 11mbit AP.
Schijnt goed te werken. Nogmaal dank voor de suggesties :7

Verwijderd

ligt eraan wat je hardware specs zijn, maar ik denk dat je eerst firmware moet upgraden en dat het dan wel zou werken maar niet goed zal lopen.
ter vergelijking: xp prof op PII 400mhz

Verwijderd

JvS schreef op 19 april 2004 @ 12:10:
[...]
Precies, en het verstandigst is gewoon om die airport adapter van apple zelf in die iMac te zetten, die werkt namelijk supergoed samen met OS-X. Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten OF er uberhaupt wireless adaptertjes zijn die drivers voor apple hebben.

Zo'n airport werkt inderdaad gewoon prima samen met elke normale acces-point, dus dat kan je lekker goedkoop houden :).

[...]

Dat lijkt me sterk, want die dingen zijn altijd beveiligd met een 128bits WEP-code of (oude modellen) met een mac-adres/acces control list :o. En mensen die weten hoe ze die beveiliging eraf kunnen krijgen, weten ook meestal dat ze dat niet moeten doen :P.
Tja, ik zuig het niet uit mijn duim.

Een Sweex USB-->Wifi adapter zou ook op Mac moeten werken volgens Inmac. Staat alleen niet bij vanaf welke OS versie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 15:18 ]

Verwijderd

Ja hoor dat gaat prima, maar zorg wel voor genoeg geheugen. Ik kan je niet aanraden om met minder dan 192MB te werken.
O ja, als je toch een Airport kaart koopt heb je ook een Airport iMac adaptertje nodig. Die zat er vroeger standaard bij maar nu niet meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2004 @ 12:05:
Zoals de heren voor mij zeggen, elke wireless router/access point voldoet. Echter als je geen airport kaart voor in de iMac maar een USB wireless dongle wil kopen (vanwege de prijs) kijk dan wel of de fabrikant zegt dat 'ie ook op Mac werkt. Dlink verkoopt bijvoorbeeld de DWL-122 voor zo'n 35 euro (geen ervaringen met dit dingetje).

edit: dat dingetje is alleen voor OS 10.2 en hoger
Let wel op dat de DWL-122 KOKEND VERZIEKEND HEET wordt !
Zo heet dat ik het 'eng' vond en alsnog een 'gewone airportcard'
heb gekocht voor mijn iMacje...

(En ja, ook in de powersavemode kun je er kaas mee smelten!)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:41:
[...]

Let wel op dat de DWL-122 KOKEND VERZIEKEND HEET wordt !
Zo heet dat ik het 'eng' vond en alsnog een 'gewone airportcard'
heb gekocht voor mijn iMacje...

(En ja, ook in de powersavemode kun je er kaas mee smelten!)
beetje topic kick...
ennuh, is dat toevallig niet gewoon toeval? kaartje al eens omgeruild? of in een PC geprobeerd?

Pagina: 1