Hallo,
Ik zit met een probleempje. Ik heb twee tabellen.
tabel 1:
id=1 naam=Jan
id=2 naam=Piet
tabel 2:
id=1 idtabel1=1 test=3
Beetje vage tabellen, maar is even als voorbeeld.
Nu gaat het hier om de waarde van 'test'.
Ik heb bij een vorige query de resultaten id=1 en id=2 van tabel 1 gekregen.
Nu wil ik met deze waardes en middels de 'idtabel1' record de 'test' ophalen uit de tweede tabel.
Maar zoals je kan zien heeft alleen id=1 een record in tabel 2. Echter moet ik toch ook checken of id=2 er eentje heeft omdat ik dit allemaal in een while lusje doe.
Ik krijg wel de resultaat die ik wil hebben alleen daarnaast krijg ik ook een msql foutmelding dat id=2 niet bestaat.
Mijn vraag is hoe ik dit dan kan afvangen. Ik heb iets gevonden over een mysql query als het volgende:
Maar als ik deze code gebruik in php zegt hij van dat het niet een goede mysql query is.
Weet iemand waat dit aanligt, of is er een oplossing?
Gr
Ik zit met een probleempje. Ik heb twee tabellen.
tabel 1:
id=1 naam=Jan
id=2 naam=Piet
tabel 2:
id=1 idtabel1=1 test=3
Beetje vage tabellen, maar is even als voorbeeld.
Nu gaat het hier om de waarde van 'test'.
Ik heb bij een vorige query de resultaten id=1 en id=2 van tabel 1 gekregen.
Nu wil ik met deze waardes en middels de 'idtabel1' record de 'test' ophalen uit de tweede tabel.
Maar zoals je kan zien heeft alleen id=1 een record in tabel 2. Echter moet ik toch ook checken of id=2 er eentje heeft omdat ik dit allemaal in een while lusje doe.
Ik krijg wel de resultaat die ik wil hebben alleen daarnaast krijg ik ook een msql foutmelding dat id=2 niet bestaat.
Mijn vraag is hoe ik dit dan kan afvangen. Ik heb iets gevonden over een mysql query als het volgende:
SQL:
1
2
3
| SELECT columns FROM tables WHERE EXISTS ( subquery ); |
Maar als ik deze code gebruik in php zegt hij van dat het niet een goede mysql query is.
Weet iemand waat dit aanligt, of is er een oplossing?
Gr