Toon posts:

te laag verbruik -> pc uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
sinds een paar dagen heb ik een nieuwe pc, die als diskless terminal moet gaan dienen. hij bestaat uit vier onderdelen: 2.4ghz celeron, intel d845gvsr moederbord (met onboard lan/audio/vga), 512 ddr kingston en een aopen h340a kast met 180 of 200 watt voeding (de documentatie is het niet eens met het label op de voeding). er zit dus geen hardeschijf oid in.

het probleem is dat deze pc zichzelf altijd uitzet tijdens/direct na het booten van de openbsd kernel (over het netwerk). dat is, de power led blijft branden, op een reset wordt niet gereageerd en ik moet de power knop 5 seconden inhouden voordat hij echt uitgaat. het probleem is bij alle zo'n 20 keer dat ik het heb geprobeerd voorgekomen. echter, zodra ik er een cdrom speler of zelfs een 12cm casefan aanhang (maar een diskette drive is niet voldoende), start de pc gewoon op. dit doet mij vermoeden dat de voeding het niet kan hebben dat er alleen maar een moederbord op hangt. verwacht zo'n voeding misschien dat er altijd iets op de connectors voor hardeschijf/cdromspeler zit? of kan een voeding iets als een minimum verbruik hebben? zijn er wellicht weerstandpluggen die op de hd/cdromspeler connectoren kunnen worden aangesloten?

de pc lekt ook aardig wat stroom. ik heb namelijk geen geaarde stopcontacten, en als ik als verbinding tussen mijn pc en verwarming speel, voel ik toch wel wat stroom lopen. ik heb de pc nu dus maar met een stroomkabel met de verwarming verbonden. gisteren is ook een keer de aardlekschakelaar eruit gegaan, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het door die pc kwam (ik was niets met de pc aan het doen, maar hij stond wel aan). het al dan niet geaard zijn heeft geen invloed op het bovenstaande probleem.

suggesties welkom.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
of kan een voeding iets als een minimum verbruik hebben?
Ja, dat kan. PC voedingen zijn altijd SMPS voedingen (Switched Mode Power Supply). Kort gezegd reguleert een SMPS met behulp van een schakelfrequentie de gewenste uitgangsspanning. Als de stroombehoefte laag is, zal deze schakelfrequentie ook laag liggen. Er komt echter een punt dat de schakelfrequentie onder de minimumfrequentie van de voeding zakt, waarna de voeding in een beveiliging slaat en afslaat. Het verbaast me echter dat een CPU+mobo niet voldoende belasting is voor deze voeding; dat doet me toch vermoeden dat er een ander probleem is. Is de voeding in dat kastje een echte AOpen (=Fortron), of is het zo'n nepding van Component Pro ofzoiets? Ik weet dat AOpen er een handje van heeft om in de entry-level kasten wel eens een brakke voeding mee te leveren (in de QF50C zit ook vaak/altijd een Component Pro unit).

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 19 april 2004 @ 10:36:
[...]

Ja, dat kan. PC voedingen zijn altijd SMPS voedingen (Switched Mode Power Supply). Kort gezegd reguleert een SMPS met behulp van een schakelfrequentie de gewenste uitgangsspanning. Als de stroombehoefte laag is, zal deze schakelfrequentie ook laag liggen. Er komt echter een punt dat de schakelfrequentie onder de minimumfrequentie van de voeding zakt, waarna de voeding in een beveiliging slaat en afslaat. Het verbaast me echter dat een CPU+mobo niet voldoende belasting is voor deze voeding; dat doet me toch vermoeden dat er een ander probleem is. Is de voeding in dat kastje een echte AOpen (=Fortron), of is het zo'n nepding van Component Pro ofzoiets? Ik weet dat AOpen er een handje van heeft om in de entry-level kasten wel eens een brakke voeding mee te leveren (in de QF50C zit ook vaak/altijd een Component Pro unit).
op de voeding staat wel (alleen) een aopen logo. ik heb ook een model nummer, maar daar kan ik niet echt wat aan aflezen, het is: fsp200-60sav (pf), misschien zegt het je wat.

ik heb overigens nergens een minimum verbruik op de voeding gezien, er staat alleen een maximum op. ik vermoed dat het ongebruikelijk is een minimum vermogen op te geven...

de reden dat ik denk dat het iets met de voeding te maken heeft, en wat ik in mijn eerste post niet helemaal duidelijk heb gemaakt, is dat die aangekoppelde cdromspeler alleen op de voeding is aangesloten, niet met een ide kabel op het moederbord, dat moederbord heeft er dus geen idee van dat er een cdrom speler aanzit, en toch werkt het dan allemaal wel. ik boot dan ook nog steeds van het netwerk. heb je nog ideeen wat het probleem zou kunnen zijn als het niet de voeding is?

bedankt voor de info!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De voeding die je daar hebt ken ik (zo'n langwerpig geval met aan het einde een soort los kubusje met de trafo), het is in ieder geval geen low-cost namaakgeval. Mijn ervaring is dat ze met een P4 (of P4/Celeron) nogal warm draaien en daardoor wat lawaai maken (ventilator op volle kracht), maar als dat in jouw situatie niet storend is hoeft het geen probleem te zijn.

Het vervelende is wel dat in de H340 series geen andere voeding past dan de unit die je er al in hebt zitten. Niettemin kan het geen kwaad om even met een (losse) andere voeding te testen om te zien of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Als dat inderdaad het geval is, dan zou je huidige voeding vermoedelijk het probleem niet veroorzaken. Ik vrees echter dat dat wél het geval is. Als je voeding inderdaad (aantoonbaar) het probleem veroorzaakt, neem dan even contact op met AOpen techsupport, ofwel via +31 73 645 9516 (als je haast hebt) ofwel via Dr.Open.
Op het telefoonnummer krijg je de technische dienst (die zitten in Den Bosch, dichtbij het Kantoor van de Toekomst op de Herven), deze mensen spreken gewoon Nederlands en zijn zeer behulpzaam. Als je niet zoveel haast hebt kun je bij Dr.Open een issue starten. Ook de mensen van Dr.Open zijn altijd heel vriendelijk en deskundig. En vergeet natuurlijk niet de AOpen fora even door te spitten; wellicht heeft iemand anders ditzelfde probleem al eens gehad.

PS: Je schreef dat het manual en de sticker op de voeding niet eenduidig aangaven welke voeding er in zit. Dit kan inderdaad kloppen, aangezien de H340 vroeger met een 180Watt voeding uitgeleverd werd (ziet er hetzelfde uit als je huidige 200W unit). Deze 180W voeding trok echter niet de belasting van een P4 (of P4/Celeron), vandaar dat ze tegenwoordig uitgeleverd worden met deze 200W 'P4 Solution'.
heb je nog ideeen wat het probleem zou kunnen zijn als het niet de voeding is?
Eerlijkgezegd zou ik het niet weten. Oordelend naar je eigen experimenten verwacht ik dat het probleem toch in de voeding zit; misschien heb je ook wel gewoon een brak exemplaar (al zou me dat verbazen). Ik vrees dat de hele serie dit probleem geeft, maar misschien dat het de combinatie mobo+voeding is en de boel met een ander (AOpen :P ) mobo wel normaal werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 19-04-2004 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels contact opgenomen met aopen (via een webformulier, maar ze hebben erg snel gereageerd). ze zeggen ook dat de voeding defect zou kunnen zijn. dus ik ga nu contact opnemen met de leverancier (ik heb geen extra voeding op voorraad liggen om mee te testen).

de voeding is trouwens inderdaad zo'n 200 watt versie, langwerpig geval met een kubusje eraan. :)

nogmaals bedankt voor de info.

Verwijderd

Hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Ik heb onlangs een H340 gekocht met 200W voeding (ook het AOpen stickertje erop). Ik heb ongeveer dezelfde klachten als jij maar niet helemaal.

Als ik de PC aanzet gaan alleen de fans (voeding + CPU) even draaien en dan stoppen ze weer. Ik moet het power cord eruit halen om de PC opnieuw (even) aan te laten slaan. Maar soms boot de PC wel gewoon. Als ik dan echter op Reset druk dan gaat ie uit.

Ik heb CPU (sempron 2600) + Asus K8S-MX + Hitachi 250 GB HDD + geheugen (2 x 512 MB Kingston, voorgeschreven voor dit mobo) weinig stroom te trekken.

Ik heb het geheugen al verwisseld maar dit hielp niet. Ik heb ook geen 2e voeding om te testen...

Verwijderd

OK net toch even de voeding uit mijn "hoofd" PC gerukt en hierop draait ie inderdaad perfect. Dus de voeding in de H340 is brak...

Verwijderd

en ander doe je er voor nu toch even een oude hdd in zonder data verbinding. Als die z'n rondjes blijft draaien blijft je machine goed werken :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 08:05:
en ander doe je er voor nu toch even een oude hdd in zonder data verbinding. Als die z'n rondjes blijft draaien blijft je machine goed werken :-)
Sorry, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar bij mij wordt het probleem niet opgelost door een CD-Rom of een HDD toe te voegen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:16:
[...]

Sorry, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar bij mij wordt het probleem niet opgelost door een CD-Rom of een HDD toe te voegen.
Maar bij de TS wel.

Verwijderd

OK, maar dat is 1,5 jaar geleden. Ik ben overigens nog steeds benieuwd hoe TS het uiteindelijk heeft opgelost...

Ik ga vanavond:

- BIOS van de k8s updaten;
- De voeding van de H340 proberen in mijn workstation.

Ik heb de technische dienst van Aopen vanmorgen namelijk gebeld en zij zeiden dat het wel eens een incompatibiliteit kan zijn van de voeding en het moederbord. Ik heb hierover echter niets (geen andere gevallen) kunnen vinden op het Internet.

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2004 @ 10:18:
de pc lekt ook aardig wat stroom. ik heb namelijk geen geaarde stopcontacten, en als ik als verbinding tussen mijn pc en verwarming speel, voel ik toch wel wat stroom lopen. ik heb de pc nu dus maar met een stroomkabel met de verwarming verbonden. gisteren is ook een keer de aardlekschakelaar eruit gegaan, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het door die pc kwam (ik was niets met de pc aan het doen, maar hij stond wel aan). het al dan niet geaard zijn heeft geen invloed op het bovenstaande probleem.

suggesties welkom.
Mijn suggestie: knoop NOOIT een aardedraad aan de verwarming of anderszins! Het zou niet de eerste keer zijn dat daardoor doden vallen...en aan jouw verhaaltje te lezen heeft dat ook weinig gescheeld.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

Aapje

Opel-beun
offtopic:
^^ is dat gevaarlijk dan? : >
Heb liever dat er een draadje naar me verwarming ligt geaard, dan dat ik iets metaals van me computer vast pak en toevallig de verwarming aan tik en een schok krijg :o

Zolang je maar uitkijkt zodra je 't draadje verbind naar de verwarming (scheelt je een paar schokken als je 't 'normaal' doet)
Maar 'hoe' vallen volgens jou de doden? de Schok? of rare effecten in de CV?
Verwarming is nmlk geaard (en anders mag je je elektra-net wellus na kijken), het is niet de beste 'aardig' maar het werkt wel goed genoeg....

Effe weer ontopic, Heb je toevallig 'zware' loads op je psu zitten, zodra je je pc aanzet krijgt je voeding al een klap door 't booten van alle aparaten...

En is de makeljikste oplossing niet gewoon een 20 euro CoDegen voeding te kopen? 8)7
Ipv moeilijk doen met een die al niet al te goed werkt

Verwijderd

BaBoOn schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:16:
En is de makeljikste oplossing niet gewoon een 20 euro CoDegen voeding te kopen? 8)7
Ipv moeilijk doen met een die al niet al te goed werkt
Voor zover ik weet past in een H340 kast maar 1 type voeding, namelijk de originele.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 16:33 ]

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Hmmm..zó off-topic is dit niet. Enneh...een bliksemafleider is óók geaard maar daar kun je ook maar beter afblijven als de bliksem inslaat.

Kijk eens voor de "aardigheid" hoe stroom en aarde in je voeding worden gescheiden...slechts één condensatortje. Dus...230v op je buizenstelsel, iemand anders stapt in bad...zzzzap. Mijn neef werkt bij een energieleverancier in Australië en behandelt onder andere dit soort "ongelukken". In Perth vallen op deze manier 2-3 doden per jaar.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

Aapje

Opel-beun
Net effe wat research gedaan, zit dus een Flex Atx power supply in, dingen zijn tot 220w te krijgen voor 50$...

Maar dit ding van AOpen zou 't geloof ik ook gewoon moeten trekken, mijn ervaring met aopen is meestal dat je ermeer aankan hangen dan dat erop staat.

En weffe dat offtopic gezeik :9
Als je een schok in je badkamer van je computer kan krijgen is er zwaar iets mis met je aardin, zit nmlk een CAP (Centraal Aard punt) in de badkamer, daaropstaat de badkuip, metaalgaas in vloer, was tafel, etc...
Je verwarming is geaard bij het stopt contact offcourse, en bij het CAP, lijkt me stug dat jou aardin via de verwarming de grond in gaat, dan via 2.5mm dikke aardleiding (die naar de CAP zit)...

Verwijderd

Nou, het is opgelost. Toen ik een CD-Rom speler toevoegde (er zat al een HDD in) deed de voeding het als een zonnetje. Direct w2k3 + Citrix en virtualPC geinstalleerd en e.e.a. loopt nu ale een zonnetje (CPU 30 graden Celsius en SiS 760 wordt 40 graden).

Wel vaag dat een CD speler het verschil maakt...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik moet zeggen dat het mij (als eigenaar van 2 h340s) wel érg vreemd in de oren klinkt.
Waarom kan ik dan een simpel p3 bordje met enkel een 20GB disk + pxeboot (geen cd/dvd, flop of AGP kaart) prima booten met de standaard 200w voeding?

Lijkt me inderdaad een compatibility probleem dan of een brakkende PSU..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1