RAID vraag

Pagina: 1
Acties:

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
De volgende situatie:

Een bedrijfscomputer (p4 1,8Ghz 512MB, asus mobo). Hiervan is onlangs de HD overleden. Uiteraard waren en backups dus het probleem is niet zo enorm groot. Echter de tijd dat de pc uit de running is is veel te lang geweest. (nieuwe schijf, herinstalleren, backups terugdraaien). Nu zat ik te denken om een RAID config in de pc te bouwen. Er zit een raid controller op het moederbord, maar ik heb hier al veel gelezen dat een aparte controller toch beter/veiliger is. Ik wil dus een losse RAID controller + twee identieke schijven kopen. Hiermee wil ik een mirror opstelling configureren, zodat (als ik het goed begrepen heb uit de FAQ) er als het ware altijd een real-time/live backup van alle gegevens is.

Nu mijn vragen:
- Kan een aparte RAID controller botsen met de BIOS van de on-board RAID controller?
- Kan ik gewoon windows installeren en booten nadat ik de RAID heb geconfigureerd? (Of is er dus nog een bootschijf, op de gewone IDE nodig?)

Ik heb al veel over RAID gelezen, maar wil het gewoon zeker weten voordat ik tot aanscahf overga.

Alvast bedankt!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

- Kan een aparte RAID controller botsen met de BIOS van de on-board RAID controller?
Alleen in uitzonderlijke gevallen. Anders ruil je het kaartje toch even om voor een ander merk en/of type. Maar waarom gebruik je niet gewoon de onboard controller? Een losse controller heeft slechts het voordeel dat je deze kan mee-verhuizen met de schijven wanneer je een nieuw mobo nodig hebt. Voor de rest zijn er in principe nul komma nul verschillen wat betreft veiligheid en prestaties.
- Kan ik gewoon windows installeren en booten nadat ik de RAID heb geconfigureerd?
Uiteraard. Zie hiertoe de instructies in het handboekje/CD dat je bij het mobo/controller kreeg :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 19-04-2004 10:09 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
^^ with stupid :)

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Na, voor het installen van windows had ik effe de drivers nodig van de pci kaart, aangezien windows anders geen schijf zag, dus als je die gewoon bij de hand houdt, is er niks aan het handje.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:48
REDFISH schreef op 19 april 2004 @ 11:57:
Na, voor het installen van windows had ik effe de drivers nodig van de pci kaart, aangezien windows anders geen schijf zag, dus als je die gewoon bij de hand houdt, is er niks aan het handje.
Hij heeft het over zijn on-board ide raid ghehe ;)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Én hij wil Windows op zijn array zetten, dan ben je al tijdens de setup noodgedwongen om de drivers te laden ;)

• Laurent
  • Niet online
In princiepe zit er niet zo veel verschil tussen een onboard controller en een los PCI kaartje; er zit gewoon een Promise/Highpoint/etc. chip op en ze belasten beiden een beetje de CPU. Als je dus Windows installeert op je onboard controller zal je dus ook, net als bij een PCI kaartje, drivers moeten installeren. In de praktijk zal je dus weinig verschil merken tussen die 2.

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

De IDE bus komt ook samen op de southbridge op de meeste mb's, maar toch heb ik het idee dat een non pci raid(mb raid) iets beter presteert dan een pci raid.
Pagina: 1